Slimme thermostaat nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saskia123456789
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-03 17:03
Hallo allemaal!

In ons nieuwbouwhuis willen we graag slimme thermostaten gebruiken.
We krijgen een lucht-waterwarmptepomp. En elke ruimte krijgt een aparte thermostaat (master-master regeling). In mijn huidige woning icm cv ketel maak ik gebruik van de Google Nest Thermostaat. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk niet gaat werken in het nieuwbouwhuis (volgens mij omdat het terugkoelen via dit systeem niet kan). Nu ben ik op zoek naar een fijne slimme thermostaat die we hier kunnen gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Homey, dus erg fijn als het systeem daarmee werkt en we één geheel kunnen creëren voor al onze apparaten en flows.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips in deze situatie.

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zelf Tado (v3) en kan het je niet meer aanraden. Een jaartje geleden zou ik dat wel gedaan hebben en zou ik daar nu spijt van hebben. Tado heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat ze API-calls achter een paywall gingen plaatsen. Dat raakt dus alle smarthome platforms die daar gebruik van maken, zoals Homey en Home Assistant. Bij mij ging de Home-Assistant ondersteuning hard onderuit en ik zou een abonnement bij Tado moeten afsluiten om de limiet van 200 calls per dag op te rekken naar 10.000 calls per dag. Nu gebruik ik de Tado Hijack integratie en dat lijkt beter te gaan, maar dat is eigenlijk alleen maar pleisters plakken.

Let wel, dit geldt vooral voor de de v3 versie, bij Tado X schijnt het anders te zijn omdat die door Thread/Matter ondersteuning meer lokaal georienteerd is . Daar heb ik geen ervaring mee, maar mijn vertrouwen in het merk Tado heeft wel een enorme deuk opgelopen.

Bij mij is een apparaat pas slim als het naadloos met andere apparaten en merken kan communiceren. Alles wat vastzit in een eigen eco-systeem is voor mij niet smart, maar maakt van mijn telefoon gewoon een extreem dure afstandsbediening.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:49
Ik vraag me af of bij een nieuwbouwwoning zoneregeling relevant is icm vloerverwarming. In de praktijk zet ik (woning 2018) de verwarming dicht in alle ruimtes boven behalve de badkamer. Het blijft boven hele winter prima. Jouw woning is nog beter geïsoleerd. Bij schoolwerk kids op eigen kamer & paar echt koude dagen --> IR paneeltje voor die paar uur.

Ik zou eerst afwachten welke warmtepomp je krijgt en hoe die aan is te sturen vanuit een systeem als Homeassistant. Daarna kan je een keuze maken welke thermostaat het beste aansluit (solitair of geintegreerd in een smarthome systeem),

Ik heb een Panasonic L/W warmtepomp en heb alle aansturing & thermostaat in homeassistant geregeld. Reden: goedkoper (omdat ik Homeassistant al had draaien) en veel beter te optimaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-CqnKPQeRSh/pasted-2026-03-30T102137.328Z.png

[ Voor 13% gewijzigd door vandermark op 30-03-2026 12:24 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wordt het vloerverwarming met een master-master regeling? Leuk is dat, dan kan in feite 1 kleine slaapkamer dus een warmtevraag starten van je warmtepomp waarbij het minimale vermogen nooit afgegeven kan worden omdat er te weinig afgifte is. Master-master naregeling is echt een ramp met warmtepompen, de warmtepomp gaat pendelen en met enorm veel starts/stops zichzelf vroegtijdig om zeep helpen. Moet ook een buffervat tussen en je installatie wordt noodeloos complex en slecht presterend.

Het meest optimale is.... helemaal GEEN zoneregeling. Het advies is om je vloerverwarming eenmalig waterzijdig in te regelen met de aanvoer/retour van je vloerverwarmingverdelers en daarna ergens centraal de temperatuur van je hele woning te bedienen (meestal woonkamer). Door waterzijdig in te regelen wordt het dan overal behagelijk.. dus in de keuken/woonkamer/thuiskantoor heb ik redelijk veel afgifte (en flow), in de slaapkamers knijp ik de boel zodat het daar niet te warm wordt.

Wat wil je bereiken met je slimme thermostaat? Je wil sowieso geen modulerende thermostaat met warmtepomp + vloerverwarming, dus het moet een aan/uit variant zijn die alleen een seintje stuurt naar de WP om aan te gaan. Een Google Nest is zelflerend meen ik en dat wil je niet. De warmtepomp moet een bepaalde aanvoertemp gaan leveren, het liefst op een weersafhankelijke curve (WAR) die de warmtepomp bepaalt (bijv. 28 graden water de vloer in bij 0 graden buitentemp, 32 graden bij -5 etc).

Ik gok dat je hem gewoon met een app op afstand wil kunnen bedienen en wellicht schema's maken? Dat kan, al weet ik niet welke warmtepomp je krijgt. Op mijn Mitsubishi Ecodan heb ik een slimme Netatmo aan/uit thermostaat en dat werkt perfect. Deze werkt ook met home assistant bijvoorbeeld. Maar die hele Master-master naregeling bende moet er direct af is de algemene consensus.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 30-03-2026 12:40 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• saskia123456789
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-03 17:03
Thanks allemaal voor de uitgebreide reacties, hier kan ik echt wat mee.

Ik snap inmiddels beter waar de zorgen vandaan komen, vooral rondom pendelen en het minimale vermogen van de warmtepomp. Dat ga ik zeker nog even checken in combinatie met de afgifte per zone en hoe de installatie wordt opgebouwd.

Voor ons leek zoneregeling wel belangrijk, omdat we veel thuis werken en juist per ruimte kleine temperatuurverschillen willen (bijv. kantoor warmer dan slaapkamer). In het ergste geval gebruiken we het minder intensief, maar de flexibiliteit willen we wel hebben.

Wat ik vooral meeneem uit jullie reacties:
* Niet elke zone volledig los laten opereren
* Zorgen dat er voldoende afgifte blijft (bijv. meerdere zones tegelijk open)
* Warmtepomp zoveel mogelijk z’n werk laten doen

We willen het systeem kunnen gebruiken voor dingen als op afstand bedienen en eenvoudige schema’s, en minder om elke ruimte continu actief te finetunen. Het voordeel van slimme connectie met bijvoorbeeld Homey zou dan wel zijn dat we logica kunnen gebruiken zoals:
* voorkomen dat één kleine kamer in z’n eentje de warmtepomp start
* of juist meerdere zones combineren bij warmtevraag

Dus eigenlijk: wel zoneregeling, maar “slim gebruikt” in plaats van alles volledig autonoom laten werken.

Nogmaals thanks voor het meedenken!