Advies gevraagd: goede inductiekookplaat (intensief gebruik)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• naish123
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:09
Mijn vraag

Wij gaan binnenkort over van gas naar inductie en zijn ons aan het oriënteren op een goede inductiekookplaat. Er is al een 3-fase Perilex aansluiting aanwezig, dus dat is geregeld.

We koken vrij intensief en staan graag in de keuken, dus de kookplaat zal veel gebruikt worden. Juist daarom vinden we het lastig om een goede keuze te maken—er is enorm veel aanbod in verschillende merken, functies en prijsklassen.

Waar we benieuwd naar zijn:
• Welke kookplaten raden jullie aan (en waarom)?
• Zijn er specifieke merken of modellen die eruit springen qua prestaties en betrouwbaarheid?
• Waar moeten we echt op letten bij intensief gebruik?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie dat Bosch bijvoorbeeld flex zones heeft. Is dat handig?

Alle reacties

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat voor pannen heb je dan?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:02
Omdat ik het gigantische hekel heb aan touch bediening icm natte handen tijdens koken ben ik voor Elica gegaan. Analoge bediening is top, enige wat ik soms graag anders zou zien was 1 of 2 iets grotere zones. Edit: ik zie nu dat dit met de nieuwe versie wel kan door zones te koppelen.

https://www.elica.com/NL-...ing/nikolatesla-unplugged

[ Voor 11% gewijzigd door Ruut88 op 30-03-2026 11:30 ]

• naish123
Elica had ik nog niet gevonden. Aan de ene kant vind ik draaiknoppen handig maar als het helemaal vlak is dan is het weer makkelijker schoonmaken.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:19
Neem aan dat het gat wat nu in het keuken blad zit, wordt hergebruikt voor inductie kookplaat?
Daarnaast zal je waarschijnlijk een afzuigkap boven je gaskookplaat hebben. Dat beperkt je zoektocht al enigszins.
Ik heb goede ervaringen met Bosch en Siemens. Touchscreen heb ik geen moeite mee
Als je vaak in de keuken staat is misschien een kookplaat met variabele zone en mooi optie om andere vormen pannen (ovaal) goed te kunnen verwarmen.
Verder zag ik bij de Expert laatst een inductieplaat met matzwarte toplaag. Vond dit er erg mooi uitzien.
Misschien eens bij een zaak langsgaan voor vrijblijvend advies. Kun je het met je eigen ogen zien.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:38
Volgens mij zit enige zwakte / betrouwbaarheid vooral in de electronica / tiptoets bediening.
Ik heb 10 jaar geleden een 2e hands Pelgrim / Etna keramische kookplaat gekocht.
Die is ondertussen reeds 25 jaar oud.
Er zitten 4 fysieke draaiknoppen op om alle 4 de kookplaten de bedienen in 6 standen.
Iedere stand schakelt simpelweg een deel van het element aan of uit.
Geen elektronica, puur mechanisch.
Het enige wat ik recent vervangen heb, zijn de draaiknoppen.
Omdat de plastic draaiknoppen na 25 jaar mechanische stress toch gaan scheuren.
En daarvoor heb ik een vervangende set knoppen erop gezet.
Lostrekken en vast drukken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• naish123
Van alles en nog wat. Vooral rvs.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:38
naish123 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Van alles en nog wat. Vooral rvs.
Zijn ze weg geschikt voor inductie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Houd er rekening mee dat je huidige pannen mogelijk niet (goed) werken op je inductie plaat.
Door het koken op gas zou het kunnen dat de bodem van je pannen (licht) zijn vervormd en dus niet mooi vlak op je nieuwe plaat staan.
Daardoor heb je kans dat de plaat niet (goed) werkt met de pan.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben fan van inductie, siemens/bosch zijn goed. Enige waar ik spijt van heb ik dat ik niet meer dynamische zones heb. Some heb ik hele kleine pannen die niet lekker opgepikt worden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rensjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:40:
Houd er rekening mee dat je huidige pannen mogelijk niet (goed) werken op je inductie plaat.
Door het koken op gas zou het kunnen dat de bodem van je pannen (licht) zijn vervormd en dus niet mooi vlak op je nieuwe plaat staan.
Daardoor heb je kans dat de plaat niet (goed) werkt met de pan.
Dat is zelden een probleem met inductie tenzij de pannen wel heel erg krom zijn.

Kromme pannen is voornamelijk een probleem bij keramisch koken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• naish123
GarBaGe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Zijn ze weg geschikt voor inductie?
Ja. Dat wel.

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:03
Wat betreft bediening, misschien goed om een kookplaat te overwegen waarbij je direct de zone kan aansturen i.p.v. eerst de zone te moeten selecteren. Het is persoonlijk, maar bij intensief gebruik kan ik mij voorstellen dat die tussenstap van het zone selecteren als vervelend kan worden ervaren.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:54
blijf weg van Neff kookplaat met ingebouwde afzuiger. Wat een afschuwelijke kookplaat is dat die bij mij de vreugde van het koken heeft gedecimeerd.

• naish123
Dat van de zones selecteren vind ook eeen goede tip.
Neff blijf ik ver weg van.

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Qck

Bazinga

Mijn ervaringen van koken op inductie (ongeveeer 1.5jr nu):
+
- Omgeving wordt niet bizar warm als je veel pannen gebruikt.
- Snel water koken.
- Geen gas.

-
- Ik heb pannen met een dunne bodem, deze verspreiden de warmte veel slechter dan bij koken op gas. Waarschijnlijk doordat er met inductie geen warmte langs de pan gaat, wat met vuur natuurlijk wel zo is.
- Touchscreen is echt vreselijk
- Doordat de 'hittebron' relatief klein is, is het niet makkelijk om even te schuiven met pannen als het niet past.
- Oppervlakte is glad, waardoor pannen veel makkelijker schuiven.

Music is not just a sound, it's a way of living.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:04
In onze vorige woning hadden we een Atag met ingebouwde afzuiging. Exacte model is vast te vinden op hun website.
Wat ons enorm goed beviel was dat je zones kon koppelen en er een grill plaat op kon leggen. Ik zou sowieso niet te smal kopen.

• naish123
Qck schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:52:
Mijn ervaringen van koken op inductie (ongeveeer 1.5jr nu):
+
- Omgeving wordt niet bizar warm als je veel pannen gebruikt.
- Snel water koken.
- Geen gas.

-
- Ik heb pannen met een dunne bodem, deze verspreiden de warmte veel slechter dan bij koken op gas. Waarschijnlijk doordat er met inductie geen warmte langs de pan gaat, wat met vuur natuurlijk wel zo is.
- Touchscreen is echt vreselijk
- Doordat de 'hittebron' relatief klein is, is het niet makkelijk om even te schuiven met pannen als het niet past.
- Oppervlakte is glad, waardoor pannen veel makkelijker schuiven.
Bedoel je met touchscreen, tiptoetsen? Want tiptoetsen hebben bijna allemaal.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het gaat vooral om het moduleren, je wilt een inductie kookplaat hebben die heel strak de temperatuur kan vasthouden. De meeste zijn te "grof" en oscilleren om een punt heen, dan krijg je dus dat de temperatuur steeds verandert, super irritant, zeker als je van gas komt.

Ik heb daarom voor een brede 90cm Siemens IQ700 kookplaat gekozen, met flexibele zones. De bediening daarvan is ook vrij logisch, itt een aantal gedrochten met rare draaiknoppen/touchpads. Deze gaat ook in stapjes van 0,5 tussen 1 en 10, dus je hebt 20 standen. Ook kan ie met geschikte pannen meten wat de temp van de pannebodem is en deze strak houden (al gebruik ik dat niet echt meer). Ik ben er blij mee, vooral de flex zones en dat er 3 "eilanden" zijn is fijn.

Qua pannen gaat het er vooral om hoeveel ijzer er in de bodem zit, en hoe dat verspreid zit. De Siemens IQ700 kan een test doen op een pan, en dan aangeven of de pan wel of niet geschikt is. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon water in een pan doen en kijken hoe dat aan de kook komt en blijft. Als het ijzer niet goed verdeeld is zie je dan "hotspots" ontstaan, en komt de boel niet gelijkmatig op temperatuur. Ook kun je zo het oscilleren testen.

[ Voor 23% gewijzigd door olafmol op 30-03-2026 12:01 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou wegblijven bij ATAG en Pelgrim. Service is vreselijk traag en bij onze nieuwe keuken zijn 3 van de 6 apparaten al een keer stuk geweest. Vaatwasser na 3 reparatie pogingen volledig vervangen.

En de kookplaat.. hij werkt maar het touchpanel is ontzettend gevoelig. Af en toe springt er een kat op en gelijk is er een pit actief.. En op een of andere manier is de grootse pit de minst krachtige 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• olafmol
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:05:
Ik zou wegblijven bij ATAG en Pelgrim. Service is vreselijk traag en bij onze nieuwe keuken zijn 3 van de 6 apparaten al een keer stuk geweest. Vaatwasser na 3 reparatie pogingen volledig vervangen.

En de kookplaat.. hij werkt maar het touchpanel is ontzettend gevoelig. Af en toe springt er een kat op en gelijk is er een pit actief.. En op een of andere manier is de grootse pit de minst krachtige 8)7
Ik heb serieus ongeveer alle gangbare merken getest, beetje OCD voor slechte UX geloof ik, en eigenlijk kwam alleen Siemens er goed uit qua gebruiksvriendelijkheid. Onze keukenboer wilde alles van 1 merk en bij voorkeur Pelgrim doen, lekker niet dus, ik kies de apparatuur op specs en bepaal zelf wel welk merk ik voor welk apparaat wil. Dus laat je niet gek maken ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ruimte is handig. Onze vorige plaat was 90cm, maar met 6 pitten en dat was vaak klooien met grote pannen. Nu een 90cm plaat met 5 pitten en dat is zoveel beter :)

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Qck

Bazinga

naish123 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:54:
[...]
Bedoel je met touchscreen, tiptoetsen? Want tiptoetsen hebben bijna allemaal.
Ja, dat bedoel ik. Bediening is al lastig als het schoon is, maar zodra ze vies worden is het helemaal een drama. En het gebeurt natuurlijk wel eens dat ze tijdens het koken vies (nat of vettig) worden.

Ik heb een 60cm kookplaat, maar ik denk dat 90cm een beter formaat is.

Music is not just a sound, it's a way of living.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik nu vijf jaar deze siemens (80 cm) en die bevalt prima.
https://www.siemens-home..../nl/nl/product/EX877LX67E

Is nu niet meer te koop maar als idee. Afzuiging werkt goed (tot mijn verbazing), zones zijn makkelijk te koppelen al doe ik dat weinig.

Bediening is behoorlijk intuïtief, waar ik bij andere merken er soms niet uit kom hoe de plaat überhaupt aan te krijgen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• olafmol
  • Nu online
Ik zag zojuist dat Gaggenau een mooie 90cm inductie plaat heeft die je ook met draaiknoppen kunt aansturen, daarnaast gebruikt ie schijnbaar top-end inverters die de temperatuur goed stabiel houden, nog weer net ietsje beter dan bv een Siemens IQ700. Is ook wel high-end qua prijs, volgens mij adviesprijs van 4500 euro ofzo, maar zag em in Duitsland voor rond de 2200 euro staan. Daar komen de knoppen nog bij, dus het wordt wel een duur geintje, maar denk wel top of the range kwaliteit en werken dan :)
Pagina: 1