Verlaagd plafond bestaande constructie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-04 22:14
In ons jaren 70 huis zijn we momenteel de beneden verdieping aan het vernieuwen en hier ben ik nu bezig met het plafond. Daar zaten houten schrootjes, maar vanwege de vele centraaldozen heb ik de schrootjes volledig verwijderd om overbodige centraaldozen te verwijderen. Ik loop nu echter tegen het volgende aan:
De balken hangen aan ijzerdraad met ringen in de kanaalplaten (plafond). Het lijkt vlak en stevig te zijn, maar ik vroeg me af of anderen hier ervaring mee hebben? Ik was namelijk van plan om hier dwars regels te monteren en dan de stucplaten, maar is dat nog wel geschikt met dit klassieke ophangsysteem?

Beste antwoord (via Nyvlem op 01-04-2026 20:05)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:40
Zo te zien steunde of zat het oude plafond ook vast aan de zijkanten aan de muur. Het zal een beetje om het even zijn tussen het gewicht van de schrootjesplanfond en het nieuwe gipsplatenplafond. Dat zou niet veel moeten uitmaken. Het oude planfond heeft ook al zoveel jaar gezeten.

Op de foto's is nog wel een deel te zien met een isolatielaag tussen het verlaagd plafond en de bovenverdieping of dakconstructie daar. Mogelijk moet je even opletten met hoe het zit kwa vocht.

Alle reacties

• RonnieKo
Een foto is wel handig in dit soort situaties.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe veel lager moet het plafond komen? Want je kunt natuurlijk ook regels monteren op de bestaande pluggen met nieuwe schroeven (ik neem aan dat de ringen geschroefd in een plug zit). Maar dan beperk je jezelf wel een beetje qua diepte.

Met ijzerdraad ophangen zou ik niet doen. Dan kun je beter het geheel vervangen voor metalstud hangers.
Maar grote kans dat je niet uitkomt met het bestaande schroevenplan.

• Nyvlem
In principe wilde ik de hoogte gewoon hetzelfde houden en daardoor hoefde ik dan alleen regels te monteren onder de balken. Anders moeten we de wanden laten stucen namelijk (vanwege een strookje die dan te voorschijn komt aan de bovenkant). Het ijzerdraad geheel hangt al en lijkt wel stevig te zijn. Deze balken zijn aan de wanden ook vastgemaakt met balken.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-04 11:51
Heb je last van geluid van boven?

• Nyvlem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnxELrK217M1BMcfc2pkMlDiSlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZMtmzXSYso6i55NczRi6u29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6ZbLzFFhbV4sD-wd3v5lia7y8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpYLJXFLMVJWQLu3R5WBrEV7.jpg?f=fotoalbum_large

• Nyvlem
djluc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:58:
Heb je last van geluid van boven?
Nee, dat niet

Acties:
  • Beste antwoord

• RonnieKo
Zo te zien steunde of zat het oude plafond ook vast aan de zijkanten aan de muur. Het zal een beetje om het even zijn tussen het gewicht van de schrootjesplanfond en het nieuwe gipsplatenplafond. Dat zou niet veel moeten uitmaken. Het oude planfond heeft ook al zoveel jaar gezeten.

Op de foto's is nog wel een deel te zien met een isolatielaag tussen het verlaagd plafond en de bovenverdieping of dakconstructie daar. Mogelijk moet je even opletten met hoe het zit kwa vocht.

• Nyvlem
RonnieKo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:21:

Ja klopt aan de muur zit het ook vast. Alleen een bepaalde hoek met een nog lager plafond niet.

De isolatie ga ik inderdaad nog even naar kijken. Is steenwol onder een recenter aangebouwde erker. Ik denk een koud dak, want kijk tegen het houten dakbeschot aan, maar is heel klein stukje. Denk dat ze toen ook wat glaswol tussen een strookje hebben gedaan. Apart is wel dat daar ook een heel dun laagje tegen de betonnen kanaalplaat zit. Dat lijkt op een soort steekschuim. Zou dat xps zijn?

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 23:21
Heb zelf panlatten tegen de betonplaten geschroeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6_Wji7v-OUQZiwj5qtmSdLw6ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHtPoKREUiM2mODHjILod6Ko.jpg?f=fotoalbum_large

• Nyvlem
Truffeltje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:37:
Heb zelf panlatten tegen de betonplaten geschroeft.

[Afbeelding]
Kan, alleen ik wil het plafond niet perse verlagen. Hoe heb je oneffenheden opgelost dan, want kanaalplaten zijn ook niet exact waterpas? Met stelschroeven?

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 23:21
Ik moest verlagen vanwege afvoeren. Dus ik heb de latten die lager zitten uitgelijnd.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nyvlem schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Kan, alleen ik wil het plafond niet perse verlagen. Hoe heb je oneffenheden opgelost dan, want kanaalplaten zijn ook niet exact waterpas? Met stelschroeven?
Oneffenheden werk je normaal weg met stel plaatjes:
https://www.ecotools.nl/a...-uitvulplaatjes-200-stuks

Overigens zou ik nog even goed nadenken of je niet wilt verhogen. Zoek maar eens de prijs per m3 op van je huis ;).
Qua stucwerk kun je ook er eerst een lijst (lat) op zetten, totdat het moment wel daar is om te stuccen.
Maar extra hoogte is gewoon luxe. In je aanbouw zou je ook tussen de balken je rachels kunnen plaatsen.
Pagina: 1