Welke behuizing voor een wat oudere build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Fractal Design Pop Air RGB Black TG Clear

OF

Fractal Design Pop XL Air RGB Black TG Clear

Ik zoek voor een wat oudere build die ik klaar maak voor een rebuild een andere behuizing.
Heb nog andere systeem staan waarop ik dagelijkse dingen doe.
Wil deze machine gebruiken voor wat oudere dingen op te doen zodat ik nog een betrouwbare windows 10 machine heb (waar ik overigens LTSC IOT erop ga zetten) nieuwe dingen hoeft er eigenlijk niet op te draaien.

Op de nog modernere machines die ik heb wil ik eigenlijk linux op gaan draaien (op de woonkamer pc draad dat al)

Wil daarom deze machine om nog wat dingen erop te doen met het gene waar ik bekend mee ben.
De parts komen van me oude pc.
Ik wil een DVD-speler erin kunnen bouwen. (als ik bijvoorbeeld van dvd-roms een ISO moet maken en eventueel op een andere machine kan gebruiken
Zoals ik al zei en dan nog wat oudere games voor de compatibilteit.

Ik heb hier ook nog een 280mm AIC liggen van corsair die ik wil gebruiken . (hij doet het nog en zou ik graag willen overzetten. H115 capellix nog wat met RGB.

Probleem is, de XL is wat groter en de non XL ondanks het fijne formaat kan er niet echt heel veel met radiatoren in het kleine ding. 240mm boven, 280 voor 140 achter.

De XL doet 280mm boven 360mm voor 140achter.

Heb een beetje gekeken naar een HAF XM en die zit ongeveer rond die formaten. (misschien beetje kleiner)
(zeker minder liters inhoud)

De prijs maakt mij eigenlijk niet uit. (goedkoper is altijd beter als het voldoet)

Vraag me dan af of ik dan niet beter het kleine ding kan nemen.(het compacte vind ik wel fijner) Met eventueel een andere AIC 240mm of zo. Maar ik denk dat dit achteraf wel duurder maakt,
dan dat ik misschien beter af ben met de XL, en dan geen nieuwe AIC hoeft te kopen plus in de toekomst meer ruimte heb. ( ik denk alleen niet snel een 360mm radiator nodig heb, maar zou mij er ook erop kunnen verkijken.

Of zeggen jullie dat kleine ding is wel leuk met een luchtkoeler. Maar met een AIC koeler word het helaas allemaal wat te krap aan.?

Hardware word een AM4 bord met Ryzen 7 5800x3d die ik nog heb liggen met 32 of 64GB geheugen wat ik heb liggen en een Radeon RX 7800XT 16GB videokaart.

Over paar jaar als ik weer hardware heb liggen gaat de machine waarschijnlijk naar
een AM5 bord met een 7800X3d die ik dan over hou.
( ik roeleer als in eigen gebruik om zoveel mogelijk verkoop te voorkomen.)
Doe alleen de dingen weg die ik echt niet meer nodig heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 30-03-2026 02:09 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:40
In feite is elke normale kast natuurlijk altijd prima zo lang die AIO maar past. Ik denk dat het in jouw geval relevant is een keus te maken: echt een mooie "deze wil ik nog 10-15 jaar blijven gebruiken" kast met ook moderne snufjes als bijv twee snelle usb c front connectors. Of juist nu toch voor een prima budget optie gaan die dit AM4 systeem nog wel uitzingt, tegen een relatief lage prijs:

uitvoering: Chieftec APEX AIR

Of iets in die prijsklasse waarin die AIO ook goed past (heb even niet gecheckt of dat bij deze kast het geval is). Dan kun je daarna bij een upgrade alles weer eens echt nieuw doen wat natuurlijk ook leuk is. Ik zelf hoop het met mijn huidige AM4 build uit te zingen tot AM6, dus als je ook echt die ambitie hebt om nog 3-4 jaar hiermee te doen, wat op zich prima kan, dan is dit misschien wel een overweging.

Je kan het trouwens ook kostenneutraal doen want 64GB ramgeheugen is echt overkill voor gaming en zal dat ook wel blijven de komende jaren. Door 32GB te verkopen kun je dus uiteindelijk netto er nog op vooruit gaan als je het budget laag houdt, of het is juist een leuke financiële basis om eens echt "de kast van je leven" te kopen ;)

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Die kende ik al. Maar wil de pc gewoon normaal anno 2026 laten uitzien.

Heb ondertussen ook wat zitten brainstormen en wat reviews op youtube gekeken van bekende namen.
Natuurlijk blijft dit een persoonlijke vraag.

Wat mij op viel van de normale pop air is ...

- Ten eerste is het een vrij slap ding en dat de psu shroud het enige is wat de kast ze sterkte geeft.
- Boven in gaat nooit een 280mm passen en als die op de voorkant word geschroefd ziet dit er een beetje vreemd uit. fractal D raad dan aan om de slangen via de onderkant te doen. En dat zit er niet echt uit.
Plus als je toch je slangen boven zou doen, dan is het punt waar de pomp zit het hoogste punt, wat je eigenlijk niet wilt omdat er dan lucht daar blijft hangen.
Daarnaast vind ik ook de spacing van die front fans heel raar. Bij een radiator komen ze naar elkaar toen.Nou dan aan je aan de onderkant een kijkgat over, onder de onderste fan. Wat er totaal niet eruit ziet.
Ik zag ook dat een 240mm radiator boven in ook eventueel problemen zou kunnen geven. Ze leveren daar wel van die brackets bij zodat de radiator meer richting het glas gemonteerd kan worden.

Ik kan uiteraard een nog langer verhaal hier schrijven.
Mijn conclusie is dat de Pop mini en de XL de enigste behuizingen zijn die het interessantste zijn van die hele serie.

pop mini is misschien leuk voor een mATX build (zoiets heb ik al hier staan)

Dus ja ik ga voor de XL. :)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.