PC freezed bij opstart, gaat niet verder dan moederbord logo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jelleNietBellen
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 30-03 03:08
Ik heb al tijdje een probleem dat mijn pc vastloopt als ik hem opstart, hij blijft dan hangen bij het moederbord logo en gaat dan niet verder. Het gekke is dat dit soms gebeurt en niet altijd, ik gebruik hem ongeveer 10 maanden en hij doet dit altijd, maar soms doet hij dit voor 2 weken niet, en soms gebeurt het elke dag.

SPECS:
MSI MAG TOMAHAWK b850 max-wifi
NVIDIA RTX 5070
RYZEN 7 7800X 3D
SAMSUNG EVO 990
Kingston furry ddr5 cl30 6000mhz
MSI MAG PSU
ik heb al geprobeerd, automatisch herstel - bios reset - cmos reset - fast boot up uitgezet - met command prompt SSD gechecked
maar niks helpt, als iemand iets weet, of mij kan helpen laat graag dan een reactie achter.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
BIOS up to date?

• jelleNietBellen
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 30-03 03:08
Nee dat heb ik nog niet gedaan, moet ik dan gewoon naar de app msi center gaan en dan daar de nieuwste bios drivers downloaden?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

π“…“ π“‚‹ π“…“ π“‚‹ π“…“ π“‚‹

• JOC_FS1: Safe Boot Jumper: werkt dat wel en altijd?
• EZ Debug LED: welke kleur LED zie je? (rood, geel, wit, groen)
• Brandt de EZ Memory Detection LED als opstarten niet lukt?
• Werkt het altijd als je de computer zo kaal mogelijk start?
• Welke RAM instellingen gebruik je?
• Heb je RAM getest met memtest86?
• Werkt het altijd als je de IGPU gebruikt (aansluiting monitor op het moederbord)?

Een BIOS update kan ervoor zorgen dat o.a. de geheugeninstellingen geupdate zijn, maar het is wel risicovol op een onstabiel systeem. Bij een BIOS update moet je veel geduld hebben omdat de kans bestaat dat het geheugen opnieuw "getraind" wordt, ook kan bij de eerste boot er nog flash geheugen geschreven worden, bijvoorbeeld van de EC chip. Bij de eerste herstart kan een BIOS update en geheugentraining wel 10 minuten duren. Geduldig afwachten dus, niet uitzetten.

Met een 230V energiemeter kun je monitoren dat de computer bezig is.

Je kan de BIOS button gebruiken. Dan hoef je niet te vertrouwen op het besturingssysteem, processor en geheugen.

BIOS: https://download.msi.com/bos_exe/mb/7E62v2A53.zip
Updating BIOS with Flash BIOS Button
1. Download the latest BIOS file from the MSI website that matches your motherboard model.
2. Rename the BIOS file to MSI.ROM, and save it to the root directory of a USB flash device.
3. Connect the power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (You don’t need to install the CPU and memory.)
4. Plug the USB flash device with the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port on the rear I/O panel.
5. Press the Flash BIOS Button to start flashing the BIOS. The LED will start flashing to indicate the process has begun.
The LED will turn off when the process is complete.