Wazige tekst in Cinnamon en ZorinOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-03 20:37
Mijn vraag

De machine die ik gebruik is een 1080P Oled laptop. In Discord ziet de tekst er wat blurrie uit op Zorin OS met fractional scaling op 125 procent. Is dit een bekend probleem en is er een oplossing voor?

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe heb je Discord geïnstalleerd? Want op de site is er een .deb te krijgen, maar als je het via een software center ding hebt, kan het een flatpak versie zijn. Mogelijk schaalt dat niet zo lekker vs 'native' .deb.

Commandline FTW

• cptbuttlick
Hero of Time schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:04:
Hoe heb je Discord geïnstalleerd? Want op de site is er een .deb te krijgen, maar als je het via een software center ding hebt, kan het een flatpak versie zijn. Mogelijk schaalt dat niet zo lekker vs 'native' .deb.
Hi,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb hem via de website gepakt en dus de DEB file.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met de schaal op 150% is het dan wel scherp? Ik gebruik zelf KDE en m'n hoofdscherm is 150% en de paar keer dat ik de app open had daar was het prima. Persoonlijk gebruik ik de webversie en open ik de app alleen als ik m'n scherm zou delen met audio, omdat het alleen met de app werkt. Voor de rest kan ik uit de voeten met de browser.

Commandline FTW

• cptbuttlick
Hero of Time schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
Met de schaal op 150% is het dan wel scherp? Ik gebruik zelf KDE en m'n hoofdscherm is 150% en de paar keer dat ik de app open had daar was het prima. Persoonlijk gebruik ik de webversie en open ik de app alleen als ik m'n scherm zou delen met audio, omdat het alleen met de app werkt. Voor de rest kan ik uit de voeten met de browser.
Helaas is het op schaal 150 ook niet scherp. Blijkt dat het met KDE wel gewoon zou werken maar ik kan dat niet verifieren.

• cptbuttlick
Hero of Time schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
Ik heb hem goed gekregen met de discord.desktop editten.
Bedankt voor het meedenken.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

cptbuttlick schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Ik heb hem goed gekregen met de discord.desktop editten.
Bedankt voor het meedenken.
Zet nog ff neer wat je aangepast hebt. Zodat anderen er van kunnen profiteren ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• cptbuttlick
ElCondor schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Zet nog ff neer wat je aangepast hebt. Zodat anderen er van kunnen profiteren ;)
Het ging om deze line : discord --enable-features=WaylandWindowDecorations --ozone-platform=wayland
Deze in de discord.desktop toevoegen aan de exec=

Nu heb ik fedora plasma geinstalleerd en ik heb zero scaling issues, hoef ook niks aan te passen met fractional scaling aan.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is wel gek eigenlijk, beide zouden Wayland moeten gebruiken. Ik verwacht niet dat Zorin met hun sterke Gnome focus nog 'achterhaald' op Xorg zou blijven zitten, zeker gezien de nieuwste Gnome helemaal geen Xorg meer ondersteund.

Commandline FTW

• cptbuttlick
Hero of Time schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:34:
Dat is wel gek eigenlijk, beide zouden Wayland moeten gebruiken. Ik verwacht niet dat Zorin met hun sterke Gnome focus nog 'achterhaald' op Xorg zou blijven zitten, zeker gezien de nieuwste Gnome helemaal geen Xorg meer ondersteund.
Ja geen idee maar die commandline moest toch echt toegepast worden in zorin en mint

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Mint snap ik het wel, die zit nog op Xorg. Maar Zorin zou dat dus niet moeten zijn.

Commandline FTW

• cptbuttlick
Hero of Time schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:11:
Bij Mint snap ik het wel, die zit nog op Xorg. Maar Zorin zou dat dus niet moeten zijn.
Helaas toch het geval met fractional scaling, steam heb ik helemaal niet goed kunnen krijgen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Welke versie van Zorin heb je geinstalleerd staan? Wellicht nog een oude versie die nog met xorg werkt?
Of log je specifiek in op een xorg sessie. Zoals Hero of Time al aangaf, wayland heeft dit niet nodig en een recente installatie van Zorin zou op wayland moeten draaien, tenzij je expliciet zelf anders kiest.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• cptbuttlick
ElCondor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:15:
Welke versie van Zorin heb je geinstalleerd staan? Wellicht nog een oude versie die nog met xorg werkt?
Of log je specifiek in op een xorg sessie. Zoals Hero of Time al aangaf, wayland heeft dit niet nodig en een recente installatie van Zorin zou op wayland moeten draaien, tenzij je expliciet zelf anders kiest.
Goedemiddag,

Het is gewoon de laatste versie van zorin (non pro)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cptbuttlick schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Helaas toch het geval met fractional scaling, steam heb ik helemaal niet goed kunnen krijgen.
Steam is een geval apart. Die is echt minuscuul op m'n 4k TV ondanks dat ik met KDE de schaal op1 50% heb staat. Om die reden heb ik een aparte .desktop gemaakt (want de meegeleverde wordt bij elke Steam update overschreven) en '-forcedesktopscaling 1.5' toegevoegd aan de 'arguments'. Destijds online gevonden van een Gnome gebruiker die hier ook tegenaan liep.

Commandline FTW

Pagina: 1