Prijscheck renovatie en tips/advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:29
Goedemiddag!

Wij hebben de kans een vrijstaand huis te kopen van een kennis voordat deze op de markt komt. We moeten wel op korte termijn laten weten of we dit willen.
We zijn wezen kijken en kunnen het huis kopen maar alleen als we meteen bepaalde aanpassingen kunnen doen.

We hebben gekeken wat eea kost, maar ik twijfel of we goed zitten met onze inschatting van de kosten. Kunnen jullie adviseren of we qua begroting een beetje goed zitten?
Ik hoor het graag wanneer onze inschatting te laag is, maar ook als het wat (te) hoog is ingeschat.
Voor mijn gevoel heb ik het ruim aangehouden.

Het huis is een vrijstaande woning uit 1996 met energielabel B.
Woonoppervlakte is 178 m2,zie ook het plattegrondje van de benedenverdieping.
Er zit electrische vloerverwarming in en radiatoren op een cv-ketel.

Onze inschatting:
Bovenverdieping en garage laten we de radiatoren ongewijzigd. Daar zit ook geen vloerverwarming.

Benedenverdieping:
Vloerverwarming +/- 85 m2 x 70,- = 6000,-
Pvc-vloer 85 m2 x 80 = 6800,-
Muren sausklaar stucen 125m2 x 30 = 3750,-
Plafond stucen 85 m2 x 30 = 2550,-
Muren & plafonds op kleur spuiten (schilder) 210 x 30,- = 6300,-
2 deuren naar woonkamer/keuken van 2m verhogen naar 2,10 of tot plafond en vervangen deuren opdek naar stomp incl kozijnen 2000,-
Badkamer vervangen, binnenmuurtje 1m verplaatsen (2,45x2,5m naar 3,45x2,5m) standaard netjes niet superluxe, dubbele wastafel wc en inloopdouche = 15000,-
Keuken: wandje eruit u-vorm met schiereilandje, hoeft geen Systemat bv Hacker (kan uit Duitsland ) = 20000,-
Wandje tussen keuken en eethoek hiervoor verwijderen 1500,-
Toilet beneden, zelfde indeling maar nieuwe tegels/toilet/fonteintje, gewoon netjes niet superluxe = 6000,-
Kleine schuifpui eetkamer vervanger door nieuwe pui = 10000,-
Waterontharder = 1500,-
Isoleren vloer van onderaf, droge kruipruimte van 1 meter diep aanwezig = 5000,-

Totaal kleine 80000,-

Bonus vraag / Punt waar we nog over twijfelen is de keuken: ons idee tussenmuurtje er sowieso graag uithebben maar weten niet of de ruimte daarna voldoende groot is: We willen graag een open keuken, zitten graag aan de eettafel. Tafel met 6 stoelen komt dan voor de evt nieuwe pui.

Zou de ruimte hiervoor groot genoeg zijn voor een volwaardige keuken qua ruimte?
Hebben jullie evt ideeen voor een handige of slimme maar betaalbare aanpassing? Binnenmuurtjes kunnen er uit (evt latei waar nodig bij dragende muur), verplaatsen van een deur kan ook, aangezien we de vloeren, muren en plafonds laten vernieuwen/stucen.

Waar we over gedacht hebben maar niet weten of het slim is:
Een uitbouw naar achteren lijkt me vrij prijzig, is dit echt aan te bevelen om het niet te krap te hebben of valt dat mee? Ben bang dat dit wel weer 25000 extra kost oid
Of trap verplaatsen zodat een stuk van de hal af kan/ meter naar voren schuift zodat je daar een meter wint voor een kastenwand(?)
Deur naar bijkeuken verplaatsen/dicht maken tbv ruimte voor de keuken zelf?

Bij voorbaat dank voor het checken van de prijzen en ideeën voor de keuken :)

Super bedankt voor eventuele feedback :)
Ps: echt handig zijn we niet, dus we gaan niet zelf stucen/schilderen op de benedenverdieping. Boven durven we het schilderwerk bv wel zelf aan.

Oja, we wonen in het oosten van het land, scheelt misschien qua prijzen tov westen.

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NFYrcfzQ/Screenshot-2026-03-29-14-07-56-82-99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg

Verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3rnwRByn/Screenshot-2026-03-29-14-07-37-62-99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41
Kun je iets zelf? Pvc vloer kan goedkoper, vloerverwarming kan goedkoper. 2 deuren aanpassen 2.000€?

SiberischeHusky Shepsky

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:58

franssie

Save the albatross

Bovenverdieping en garage laten we de radiatoren en vloerverwarming gewijzigd.
Je bedoeld ongewijzigd? Heeft de garage ook elektrische vloerverwarming? En de bovenverdieping ook?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pascal s68
CryptoNL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:48:
Kun je iets zelf? Pvc vloer kan goedkoper, vloerverwarming kan goedkoper. 2 deuren aanpassen 2.000€?
Dank - op zich schilderen en wat klik laminaat leggen of dingen in elkaar schroeven wel, maar begane grond schilderen laten we graag aan vaklui over voor een mooi resultaat. Bovenverdieping durven we dat wel aan.
franssie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Je bedoeld ongewijzigd? Heeft de garage ook elektrische vloerverwarming? En de bovenverdieping ook?
Sorry, aangepast (vette tekst). Dus garage en boven geen vloerverwarming. Hoeft voor ons ook niet.
Radiatoren in woonkamer/keuken/hal dus weghalen en volledig vervangen door nieuwe vloerverwarming maar dan op warm water.

[ Voor 4% gewijzigd door pascal s68 op 29-03-2026 17:31 ]

• CryptoNL
2 deuren aanpassen. Ik zou zeggen koop twee nieuwe deuren en je bent voor €500 klaar. €2.000 is schandalig duur.

SiberischeHusky Shepsky

• pascal s68
@CryptoNL Sorry, heb het aangepast: vervangen deuren opdek naar stomp incl vervangen deurkozijnen 2000,-
Wanneer nieuwe stompe kozijnen niet zo heel duur zijn moet het dus voor minder dan 1000 per deur kunnen begrijp ik

• CryptoNL
pascal s68 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:50:
@CryptoNL Sorry, heb het aangepast: vervangen deuren opdek naar stomp incl vervangen deurkozijnen 2000,-
Wanneer nieuwe stompe kozijnen niet zo heel duur zijn moet het dus voor minder dan 1000 per deur kunnen begrijp ik
Ja zeer zeker moet dat kunnen. Kozijn zelf slopen scheelt ook een berg euro's

SiberischeHusky Shepsky

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
6K voor een toilet renovatie? oogt mij ook erg duur

404 Signature not found

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35

Asteroid9

General Failure

CryptoNL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:38:
2 deuren aanpassen. Ik zou zeggen koop twee nieuwe deuren en je bent voor €500 klaar. €2.000 is schandalig duur.
Inclusief beton inzagen voor de verhoging naar 2.10, plaatsen van de nieuwe kozijnen (opdek naar stomp), nieuwe deuren en alles afwerken? Wanneer wil je het bij mij komen doen voor €500? ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-03 18:45
Woning uit 1996, kozijnen zelf slopen? Je kan je flink erop verkijken, kan ik zeggen uit ervaring. Bakstenen muur? Stenen die loskomen etc.

Wellicht de opdekdeuren accepteren en deurtje vervangen voor een mooiere?

• CryptoNL
Asteroid9 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:43:
[...]

Inclusief beton inzagen voor de verhoging naar 2.10, plaatsen van de nieuwe kozijnen (opdek naar stomp), nieuwe deuren en alles afwerken? Wanneer wil je het bij mij komen doen voor €500? ;)
Dat was op moment van schrijven nog niet bekend ;) Waarom verhogen? Koop gewoon 2 deuren met die maat.

SiberischeHusky Shepsky

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
TereZz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:45:
Woning uit 1996, kozijnen zelf slopen? Je kan je flink erop verkijken, kan ik zeggen uit ervaring. Bakstenen muur? Stenen die loskomen etc.

Wellicht de opdekdeuren accepteren en deurtje vervangen voor een mooiere?
Ik heb bij mijn woning uit 93 inmiddels (zelf) 5 kozijnen vervangen. Het is het geld niet echt en vind het zelf een mooie plus.

Bij een huis uit 96 zijn binnenmuren niet van baksteen maar typisch van beton of blokken zoals kalkzandsteen. Een vakman zaagt bij dat laatste zo een uitsparing uit. Deuren van 201.5 zijn erg laag voor moderne bouw.

Bij topicstarter gaat de bulk van het geld gewoon zitten in badkamer, keuken en toilet.

Wat wel even aandacht behoeft is glas en kozijnen. Dubbelglas van jaren 90 is niet altijd even goed. Als vervanging daarvan ook nieuwe kozijnen inhoudt dan nemen verbouwingskosten navenant toe.

Idem dakisolatie en opnieuw afwerken maar dat kan eventueel later.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2026 19:00 ]

• pascal s68
Rukapul schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb bij mijn woning uit 93 inmiddels (zelf) 5 kozijnen vervangen. Het is het geld niet echt en vind het zelf een mooie plus.
Ik ben niet 100% zeker dat het 2 meter is, niet opgemeten, maar dit is een fotootje van een deel van een deur. Denk dat plafond 2,40 is en deze deur 2m. Schat ik dat goed?
Het valt me vooral op omdat ik nu deuren heb van 2,30m bij plafondhoogte van 2,75m en ik ben zelf 1,90m ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G3JkRQBT/Screenshot-2026-03-29-19-29-32-43-99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg

Hier trouwens een foto van het kozijn van de tussenmuur tussen keuken en eetkMer, die er uitmag.. lis te zien of deze dragend is ahv de dikte?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RCkVP5Cf/Screenshot-2026-03-29-19-30-39-57-99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
Bij een huis uit 96 zijn binnenmuren niet van baksteen maar typisch van beton of blokken zoals kalkzandsteen. Een vakman zaagt bij dat laatste zo een uitsparing uit. Deuren van 201.5 zijn erg laag voor moderne bouw.
Had je zelf toen ook een plafondhoogte van 2,40m en voor welke hoogte ben je zelf gegaan?
Misschien heb je nog een foto ervan of een topic, ter lering van mezelf?
Wat wel even aandacht behoeft is glas en kozijnen. Dubbelglas van jaren 90 is niet altijd even goed. Als vervanging daarvan ook nieuwe kozijnen inhoudt dan nemen verbouwingskosten navenant toe.

Idem dakisolatie en opnieuw afwerken maar dat kan eventueel later.
Dank, het glas heeft de tekst Thermobel RE 97-2
Iof dat standaard HR is weet ik niet, maar ze zijn ook nog niet lek. Kan evt later.
Dakisolatie mag idd ook later, ook omdat we boven nog niet zoveel gaan doen buiten de badkamer.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt geen vloerverwarming frezen in tegels, dus:
-Tegels beneden verwijderen 2-3k
-Vloer afdoende egaliseren voor de frees 2k
Dan vloerverwarming
-Vloerverwarming aansmeren 1-2k
-Egaliseren voor pvc 2k

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 29-03-2026 20:21 ]

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vloerisolatie kun je ook prima zelf doen. Zo'n hoge kruipruimte is pure luxe en anders wil ik het wel komen doen voor dat geld 😉

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:51
An sich lijkt het ruim ingeschat, maar laat 3 aannemers offertes maken aub. Dan weet je wat je kwijt gaat zijn. Wij hadden een 'goede' aannemer en die heeft verbouwing van 90k gedaan en vervolgens is het bij meerwerk +15% gebleven. Gehele benedenverdieping van het zand af opgebouwd, nieuwe keuken, ramen en dat was 5 jaar geleden. Op basis van dat denk ik dat je verbouwing hoger gaat uitvallen. Klinkt misschien erg globaal ingeschat, maar wacht maar tot je de offertes krijgt van de aannemers die zaten bij ons 45k verschil hoogste en laagste.

Gedachtes:
- Van de beneden verdieping blijft niet veel over zo, waarom niet alles eruit inclusief kruipruimte en netjes opbouwen zonder kans van vocht ophoping (kruipruimte isoleren gaat nogal eens mis)?
- Elektra kan overal hetzelfde blijven? Meestal niet.
- later nog een losse uitbouw moet je nu al over nadenken - alles in 1x is goedkoper.

We doen het allemaal zo, googlen wat iets ruim kost maar alle kleine dingen die erbij komen zoals plinten, elektra, onverwachtse kansen/inzichten tijdens bouw. De aannemer schrijft meestal zelf hier 80-90% van op voor je in de offerte, want er is altijd meerwerk en de aannemer overziet ook niet alles wat jij in je hoofd hebt. Ik ben uitgegaan van de offerte aannemer + 30% om 'veilig' te rekenen.

• pascal s68
@storm-biker
@Furion2000
Dank voor de input, wanneer het zover is zullen we zeker meerdere aannemers een offerte laten maken.
Zijn de meeste aannemers ook goed in het aandragen van oplossingen voor bv de indeling van de keuken en andere ruimtes, of moet je daarvoor meestal niet bij een aannemer zijn?
Pagina: 1