Nieuwe PC gebaseerd op tweakers' beste 1440pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 99Tobias99
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:59
Hallo allemaal,
Ik zit er al een tijd tegenaan te hikken en nu is deze week heeft ongeveer 9 jaar oude pc (gtx1070) het begeven. (Blauw scherm pc damaged, windows beschadigd ) ik ga nog kijken of dat te herstellen is om als thuispc te geven maar wil zelf een nieuwe pc. Destijds zelf gebouwd met tweakers hulp maar ben veel vergeten en er is zoveel veranderd. Ik heb
Geen voorkeur voor merken. En ik wil/kan niet overklokken. Eenmalig iets activeren in bios lukt me nog wel (denk ik), ook al zou het goed kunnen dat mijn vorige pc qua drivers en software nooit goed bijgehouden is door mij. Is zelf bouwen wat dat betreft nog goed te doen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gamen op 1440p. Veel verschillende titels, maar meestal geen competative shooters. heb nu 2x een spel gerefund omdat het niet lekker liep op mijn oude pc (bv arma reforger). Daarnaast mogelijk handig bij een disignstudie (niet 100% zeker)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik vond het 1500,- budget realistisch maar bij een situatie met veel profijt in performance of hoe lang die meegaat wel af te wegen en rekbaar.
heb een hele lijst vragen die ik eerst zal stellen en graag hulp bij zou hebben. Sorry voor de lengte en een paar vgm vreemde simpele vragen, maar vandaar dat ik jullie hulp vraag.

CPU: ryzen 77700 (172,-) vs 79700 (220,-) tray
1) ze bevelen aan tray versie te kopen ik neem aan dat dit ook geld voor de geupgrade 79700, met dezelfde losse koeler?
2) is de upgrade de moeite waard? Ik speel vaak wat cpu zwaardere spellen, betaal liever nu wat meer als dit ook verder futureproof maakt, en mogelijk een design studie.

Als ik zowel cpu als gpu upgrade is de aanbevolen 650w voeding nog oke?

RAM:
1) De aanbevolen kingston is gewoon echt heel duur 409,- alternatief corsair vengeance 330,-/340,- zijn wel CAS latency 36 (ik denk het enige verschil?) Ik neem aan dat ik hier weinig win met duurdere versie maar wel CAS 30, zag ik in andere forumdiscussies.
welke zal ik dan kiezen? Ik snap het verschil niet tussen de versies van corsair vengeance. Rgb is 330?? Dan 3 zwarte modellen allemaal 340.
(Heel andere aanbeveling kan nauurlijk ook)

MOEDERBORD:
Deze leek me prima, vroeg me alleen af kan ik nog iets doen of kopen om mijn draadloze headset hiermee te verbinden? Ik vind het koordje heel vervelend en kan de microfoon er niet mee verbinden.

Behuizing:
De prijs van de aanbevolen Chieftec apex air (55,-) is erg mooi maar ik hoef geen glazen paneel of rgb of "gamer" design, liever niet zelfs.
Ik zie door de bomen het bos niet, graag hoor ik jullie aanbevelingen voor eentje waar alles past, maar neutraler uiterlijk. Ik heb er 2 als voorbeeld maar hoor graag meer.
Deze vind ik mooi simpel maar dan wel weer net duur...
uitvoering: Fractal Design Pop Silent Black Solid
uitvoering: be quiet! Pure Base 600 Zwart
Deze kan ook maar minder mooi:
uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Black
Ook nog n "airflow" versie
En dan komt de vraag weer of ik aftermarket fans erbij moet kopen... achja hoor graag jullie perspectief.

Alvast bedankt, ik zoek nog uit hoe ik een product tabel kan toevoegen op mobiel... hopelijk hieronder

[ Voor 19% gewijzigd door 99Tobias99 op 29-03-2026 16:43 ]

Beste antwoord (via 99Tobias99 op 30-03-2026 20:05)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:40
Ik heb even e.e.a. gecombineerd, volgens mij is dit qua bang for the buck echt het best haalbare en kun je simpelweg niet goedkoper uit gaan komen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 172,04€ 172,04
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 680,99€ 680,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 27,95€ 27,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36€ 329,-€ 329,-
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 57,25€ 57,25
1Interne ssd'sMSI Spatium M470 PRO 2TB€ 150,96€ 150,96
Totaal€ 1.612,09
De MSI SSD is op zich een mooie deal, hij wordt maar zeer weinig verkocht maar MSI is een al lang lopend merk en de specs zien er goed uit, op zich zou ik die gok aandurven ook al is MSI meer van de moederborden en minder van SSD's normaal gesproken. Ze zullen hun naam niet snel te grabbel gooien en die snelheid is nog steeds prima. Voor gaming maakt een SSD snelheid nou ook niet superveel uit.

Een 7500F zou ik niet doen, op 1440P wil je ook wel enigszins een sterkere CPU en die paar tientjes extra levert je flink meer processor op.

Het moederbord is echt mijn sterkste afrader: ga niet voor de maxsun. Dit is een chinees budgetmerk wat qua bang for the buck interessant kan zijn, maar qua (engelstalige) support en vooral bios updates is het fors minder dan de grote bekende merken. Je ziet ook dat dit bord maar bij 1 nederlandse webshop wordt verkocht en precies 0 reviews heeft. Het biedt twee pci-e 5.0 poorten en twee pci-e 5.0 ssd sloten, maar dat is helemaal niet relevant/nodig voor jouw usecase. Het bord dat je zelf had uitgekozen is €80 goedkoper, heeft "maar" 236 reviews van medetweakers met gemiddeld 4,5 ster uit 5 sterren, en een great value award van tweakers zelf, en die prijs is nota bene uitgereikt toen het bord nog €259 kostte. Een beter bord voor jouw "zo veel mogelijk gaming performance in €1500" ga je echt niet vinden.

Alles opgeteld zie je dat dat budget ook net te krap is en je iets moet doorsparen, maar dat zou ik wel echt doen. Het levert je simpelweg veel performance op.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
Ik zou een 750W voeding nemen, bijvoorbeeld de uitvoering: Sharkoon Rebel P15 750 Watt of uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W. Alhoewel een 650W voeding kan, is hij ook aan de krappe kant.

Mbt. behuizing zou ik ook nog even naar de uitvoering: Fractal Design Epoch, Black Solid kijken.

Verschil tussen CL30 en CL36 geheugen is minimaal, zelfs op non-X3D processors. De geheugenprijzen dalen mogelijk nog iets meer over een tijdje, maar zijn nu al beter dan 1 maand geleden.

Ik wacht met de rest nog even tot je zelf een lijstje hebt gemaakt.

https://ko-fi.com/apart

• 99Tobias99
ah dankjewel. Zou ik eerst mijn oude ddr4 ram kunnen installeren om later te upgraden of gaat dat niet?
P.s nog bezig met de lijst

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-03 17:50

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Ram is tegenwoordig duur, bijvoorkeur pak je een kitje dat op de QVL staat voor een gegarandeerde werking. Als je voor AMD gaat, combineer deze dan met een kitje dat EXPO ondersteunt. EXPO is in principe 1x aan en gaan, let wel op dat een reset of een update (bios) deze op de fabrieksinstelling gaat/kan zetten.

DDR4 past niet op een AM5 moederbord. Dat geheugen kun je dus niet overzetten. De upgrade naar AM5 betekent dus automatisch dat je DDR5 moet gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolvganger op 29-03-2026 16:21 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• 99Tobias99
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 EVO OC Edition 16GB GDDR6€ 568,99€ 568,99
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,55€ 84,55
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.576,33

• Apart
Eigenlijk is de BBG nog goed. De CPU upgraden naar de 7700 Tray kan in principe, maar dan zou ik dus wel een 750/850W voeding pakken. De uitvoering: Chieftec Vega 750 watt is ook nog een optie naast die ik eerder heb genoemd. De modulaire variant kost iets meer, uitvoering: Chieftec Vega M 850 watt Zwart

De kast is eigen keuze, daar past alles op het lijstje gewoon in, en de Apex Air heeft op dit moment gewoon een super prijs.

• 99Tobias99
Dankje, wat betreft modulair is het voordeel vooral dat bij lage intensiteit het minder geluid maakt toch? Want zonder is die nog goedkoper dan de 650 watt van de BBG

• Apart
Modulair is losse kabels ipv. vaste kabels wat handiger is met bouwen.

• DeNachtwacht
Je hebt denk ik al een heel mooi setje samengesteld zo. Wel zou ik nog overwegen een rx 9070 xt te nemen, dit is de 1440p best buy en wel echt substantieel sneller dan de non 1440p.

Is even een paar tientjes doorsparen, maar dan heb je wel het ultieme 1440p systeem waarmee je nog jaren veel plezier mee vooruit kan.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:56
ok OP eerst antwoorden op je vragen :
**ik moest even puzzelen om erachter te komen welke cpu's je bedoelde.
Het is ryzen 7 7700 of 7700.. (er is ook een X model, maar gezien de prijs bedoel je die hier niet)
en ryzen 7 9700X of 9700X
die dubbele 7 is verwarrend, moet spatie tussen of gewoon weggelaten;)

je kunt gewoon altijd kopen wat goedkoper is, tray of boxed.

-> tray is gewoon een losse cpu, met soberder verpakking, vaak in trays met meerdere tegelijk aangeleverd aan een winkel -> vandaar de naam
-> boxed betekend dat de cpu individueel verpakt is, soms betekend dat ook dat er al een cpu koeler word meegeleverd, maar niet altijd -> en vaak als dat wel het geval is is die zo slecht dat je die toch niet wilt gebruiken.

of het de meerprijs waard is, ligt erg aan welk spel jij precies speelt en wat je wilt

in die prijsklasse heb je de keuze tussen de

7800x3d van 258 euro :
de genoemde
9700X van 220
en de
7700 van van 172
en ook nog de 7600 van 156
tenslotte nog de 7500F van 115

als ik deze in prestatioes neerzet'
**een 7500 heeft 97% van de gaming prestaties van een 7700
**een 7600 heeft 98% van de gaming prestaties van een 7700
**een 7700 dus 100%
**een 9700X 104%
**een 9800x3d 115%

als we dat dus wegzetten tegen de prijs :
7500F is 33% goedkoper voor 4% minder prestaties
7600 is 10% goedkoper voor 3% minder prestaties
9700x is 28% duurder voor 4% meer prestaties
9800x3d is 50% duurder voor 15% meer prestaties

als je dus de most bang voor buck kiest, kies je de 7500F
-met als enige voordeel dat de 7700 8 cores heeft ipv 6 wat een stukje futureproofing is, waardoor dat het overwegen is. (toekomstige spellen houden ws meer van 8 cores, aangezien dat de nieuwe norm is)
als je domweg de beste prestaties wilt, dan kun je de 9700x of 9800x3d overwegen.
ook maakt het uit welke gpu je kiest en op welke resolutie je wilt spelen.
als je cpu te oud is, dan kan je gpu niet optimaal werken, en verlies je dus veel prestaties.
(meer dan die paar procent die ik al noemde)
en lagere resoluties vragen meer processorkracht dan hogere.

een 7500F kan alles tot en met een 9070xt probleemloos draaien zeker op 1440p
-voor een 5080 of 5090 is hij echter te zwak, dan zul je een sterkere processor nodig hebben.

maar dat zal met jouw budget niet het geval zijn.

dan de voeding :
650w is voldoende, zolang je geen 5080 of 5090 wilt draaien voorzie ik geen probleem.
**modulair betekend dat de kabels los zijn, en je dus alle kabels die je niet gebruikt niet in je kast hoeft te steken, zit je dus niet met een kluwen aan kabels, ziet er netter uit.
**als je een stillere voeding wilt, dan wil je er een die semi-actief is.
(semi-actief betekend dat de fan langzamer gaat draaien of zelfs stil gaat staan als het niet nodig is zo zwaar gaat koelen, in tegenstelling tot actief gekoelde, waar de fan altijd voluit draait)

je ddr 4 ram gaat met deze processors niet werken.
dit zijn allemaal AM5 processors, en alle moederborden daarvoor hebben ddr 5 nodig.
als je perse je oude geheugen wilt blijven gebruiken moet je ook een am4 moederbord en processor kopen.

voor je vraag betreffende een systeemkast : veel is gewoon smaak (en ja alles moet passen)
als een kast al 3 of meer fans meegeleverd heeft dan hoeven aftermarket fans niet.
soms zijn aftermarket fans wel stiller, maar niet altijd sommige kasten komen al met erg goede fans (die los ook duur zouden zijn)

deze kast kwam goed uit de test :
uitvoering: Montech X3 Mesh Wit

komt met 6 gratis fans, meeste zal er wel inpassen, en koelt goed en niet te luid.
als nadeel : de rgb op de fan kan niet worden ingesteld : het is en blijft een regenboog.
als dat je zoals je zegt niks kan schelen, zal deze voor jou best werken.
(is er ook in het zwart als je dat liever hebt)
**maar als je een andere kast mooier vind dan is dat uiteraard volledig aan jou.

je draadloze headset heeft ws gewoon een usb dongle die je in een van de usb poorten van de kast kunt steken.
kijk even of die dongle usb A of usb C formaat is, zodat je een moederbord en kast kunt kiezen die daar beiden een aansluiting voor hebben.

voor je moederbord zijn de volgende zaken het overwegen waard
1 : audiochip, de alc 1220 audiochip is de beste, gevolgt door alc 4082 en 4080 een van deze drie is goed, maar je wilt geen mindere, als je met headphone werkt ipv computerspeakers zoals de meeste van ons, zou ik de 4080 niet kiezen (die mist headphone filters) maar heb je meerwaarde aan de 4082 die daar extra filters voor heeft of de 1220 die deze ook heeft.

2 netwerk, wifi 6, 6E, 7, 1gbit netwerk, 2.5Gbit netwerk, 5Gbit netwerk, wat wil je gaan gebruiken?

3 m.2 sloten, wil je 1 of 2 M.2 gen 5 sloten, en hoeveel m.2 sloten in totaal?

4 overige aansluitingen, welke front en back aansluitingen vind jij een must?

5 je wilt dat je moederbord amd expo overklokprofiel heeft voor ram (is bijna altijd zo)

**ik ben zelf geen fan van asus of asrock, maar aangezien je geen x3d chip gaan kiezen, zie ik geen direct bezwaar. maar wil het toch genoemd hebben, ik zou zelf als het niet teveel in prijs scheelt, liever voor een ander merk kiezen.

====
oh en dan je geheugen nog.
het belangrijkste is dat je kiest voor geheugen dat ddr5 is, (gewoon, SO dimms zijn een verkeerd formaat)
en absoluut niet sneller dan 6000mhz.
-> ook moet je een amd expo overklokprofiel hebben

anders dan dat maakt minder uit. ja geheugen dat 5600 of 5200 mhz is of een hogere cl rating heeft is langzamer, maar in praktijk scheelt zelfs het maar weinig, zelfs cl 30 en cl 40 ram zal in praktijk nog geen procent in prestaties schelen.

gewoon rangschikken op prijs, en true latency weergeven als bij de goedkope ramchips en dan de beste optie kiezen van de goedkoopste : 6000mhz voor je gaat voor 5600 of 5200mhz.
en true latency van 10 of 12 voor 15. maar in budgetaire nood is zelfs true latency 15 5200mhz geen ramp.

que gpu : ik sluit me aan dat je het beste een amd 9070XT kunt kopen, dat is budgetair bezien verreweg de beste kaart voor 1440p gamen op het moment.
-> je kunt zelfs je cpu verlagen naar een 7500F om daar budget voor vrij te maken als dat nodig is.

als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchGamer1982 op 29-03-2026 18:34 ]

• DutchGamer1982
uitgaande van je wens voor 1440p

zou dit het systeem zijn waar ik op uitkom :
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 115,51€ 115,51
1MoederbordenMaxsun MS-iCraft B850 AIGA€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 75,30€ 75,30
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 23,55€ 23,55
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 750W€ 81,39€ 81,39
Totaal€ 1.675,70
*je zegt deze kast mooi te vinden, 70 euro voor een kast is ook geen ramp.. en komt al met 3 goede fans, dus extra fans is niet nodig.

**eventueel kun je voor een 7700 cpu gaan als je wilt futureprooven met een 8 core cpu.

**ik kies altijd net voor een wat beter moederbord in mijn builds.

• 99Tobias99
Dankjewel iedereen, ik ga er morgen weer even goed voor zitten om al het nieuwe advies op te nemen en een nieuwe hopelijk definitieve build te maken.

Hmm toch kijken of ik met de 9070 XT uit kan komen.
Dankjewel Dutch voor uitgebreide uitleg per punt! Ik ga kijken naar de ryzen 7500f, zeker omdat het budget anders blijft stijgen maar ik denk dat ik liever 8 cores cpu neem voor toekomstbestendigheid en voor het geval ik bezig wil met grafisch design. Als het lukt om verder wat te besparen.

Ik zal nu nog een beetje kijken naar moederboards, om eerlijk te zijn weet ik daar niks over, dus dankjewel dutch voor het advies en waar ik op moet letten.
Netwerk en audiochip ga ik nog uitzoeken wat ik wil. Wifi is voor mij niet essentieel maar kan in toekomst fijne bonus zijn, zeker als ik verhuis. Welk netwerk ik nu toegang toe heb weet ik eigenlijk niet, ga ik uitzoeken.

2 m.2 gen5 slots zal sowieso genoeg voor me zijn.
De headset heeft usb-c nodig
En inderdaad AMD EXPO
Verder echt weinig voorkeuren wat er van mij op moet. Volgens mij alleen de standaarddingen die nu overal wel bijzitten, wat moderne usb aansluitingen, en audio/microfoon aansluitingen en vgm is dat het?
Hier ga ik dus nog in verdiepen, naast het merk want ik zal nog zoeken naar vergelijkbaar alternatief is er iets wat het andere moederbord echt in tekortschiet qua features? Die 80 euro zet ik anders liever in op de 7700 CPU.

Sorry laatste vraag die M.2 SSD die jij in je lijst hebt hoe weegt die op tegen degene die ik had geselecteerd?
Ik neem aan dat de leessnelheid van 6000mbs vs 7400mbs niet zo merkbaar is maar klopt het dat jouwe van 6000mb ook een stuk eerder stuk zal gaan/ op zal zijn? Of is dat in praktijk niet relevant?
P.s. als ik nu die van 6000mbs koop kan ik dan later nog een betere toevoegen of moeten ze de zelfde specificaties hebben?

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht
Ik heb even e.e.a. gecombineerd, volgens mij is dit qua bang for the buck echt het best haalbare en kun je simpelweg niet goedkoper uit gaan komen:
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 57,25€ 57,25
Totaal€ 1.612,09
De MSI SSD is op zich een mooie deal, hij wordt maar zeer weinig verkocht maar MSI is een al lang lopend merk en de specs zien er goed uit, op zich zou ik die gok aandurven ook al is MSI meer van de moederborden en minder van SSD's normaal gesproken. Ze zullen hun naam niet snel te grabbel gooien en die snelheid is nog steeds prima. Voor gaming maakt een SSD snelheid nou ook niet superveel uit.

Een 7500F zou ik niet doen, op 1440P wil je ook wel enigszins een sterkere CPU en die paar tientjes extra levert je flink meer processor op.

Het moederbord is echt mijn sterkste afrader: ga niet voor de maxsun. Dit is een chinees budgetmerk wat qua bang for the buck interessant kan zijn, maar qua (engelstalige) support en vooral bios updates is het fors minder dan de grote bekende merken. Je ziet ook dat dit bord maar bij 1 nederlandse webshop wordt verkocht en precies 0 reviews heeft. Het biedt twee pci-e 5.0 poorten en twee pci-e 5.0 ssd sloten, maar dat is helemaal niet relevant/nodig voor jouw usecase. Het bord dat je zelf had uitgekozen is €80 goedkoper, heeft "maar" 236 reviews van medetweakers met gemiddeld 4,5 ster uit 5 sterren, en een great value award van tweakers zelf, en die prijs is nota bene uitgereikt toen het bord nog €259 kostte. Een beter bord voor jouw "zo veel mogelijk gaming performance in €1500" ga je echt niet vinden.

Alles opgeteld zie je dat dat budget ook net te krap is en je iets moet doorsparen, maar dat zou ik wel echt doen. Het levert je simpelweg veel performance op.

• 99Tobias99
Inderdaad daar ben ik nu zelf ook op uitgekomen. Op de behuizing na.
Maar helaas is nu de M.2 ssd opeens dubbele prijs (300) dus daar moet ik weer wat anders voor zoeken of toch terug naar de oude..
Zelfde geld voor de RAM...

• DutchGamer1982
sja dan word het 60 euro meer.

op moment van schrijven goedkoopste m2 (199 euro 2tb)
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

op momement van schrijven goedkoopste 32gb ram (339.90 voor 32gb 6000mhz cl 36)
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45

OMD

De 9070xt is trouwens niet substantieel sneller zoals hierboven ergens wordt beweerd. Hij is zeker sneller maar gebruikt een bak meer stroom om die paar procent sneller te halen.

Op 1440p is de XT zo een 9% sneller tegen zo een 35% meer stroomverbruik. Mocht je undervolt en overclock toepassen pak je een procent of 10 en is ie net zo snel als een stock XT met nog steeds veel minder verbruik.

Als prijsverschil klein is en je de extra warmte productie (zeker in de zomer) voor lief neemt, neem de XT. Heb je geen problemen met een paar fps minder, neem de non xt. Ik draai zelfs de 9070 op -30 power met een stroomverbruik van rond de 165 watt. Met FSR heb ik eigenlijk altijd voldoende fps bij de games die ik speel op een 3440x1440 scherm. Uiteraard kan je de XT ook terugzetten qua power mocht je dat willen. Zit ie rond de 225/235 maar dan presteert die redelijk rond het niveau van de non-xt ook al heeft ie een uitgebreidere chip.

https://www.techpowerup.c...0-steel-legend-oc/33.html

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 30-03-2026 18:41 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Apart
DutchGamer1982 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:04:
op momement van schrijven goedkoopste 32gb ram (339.90 voor 32gb 6000mhz cl 36)
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36
Dit is in principe hetzelfde geheugen als de **E**6000Z36. De letter voor de snelheid is revisie van PCB (printplaat). Deze gebruikt wel minder spanning (–0,05V) voor het geheugen profiel.

• 99Tobias99
Hey ik ben nu nog bezig met bestellen, bedankt allemaal.
maar toch nog een snelle check. Die Ram wordt voor 339 op Bol.com aangeboden, maar daar zeggen ze in titel en omschrijving dat die 3000mhz is!!
in productspecificaties noemen ze het wel de CMK32GX5M2F6000Z36. Is neem ik aan een fout en gewoon bestellen toch? ik zou denken dat ze geen 3000mhz meer maken van ddr5

• 99Tobias99
Alles is Besteld! mocht het nodig zijn annuleer ik de RAM of zoek ik een oplossing.
Het moet wel een fout zijn vgm.

Nogmaals en definitief bedankt iedereen, ik ben weer een paar rib kwijt en toch echt over budget maar heb er vertrouwen in dat ik er blij mee ga zijn.
Nu nog uitvogelen waar ik betrouwbaar een Windowskey kan vinden & of ik mijn data van de verouderde HDD gewoon normaal kan overzetten omdat die niet meer ondersteund is door het moederbord.

[ Voor 183% gewijzigd door 99Tobias99 op 30-03-2026 19:58 ]

• DutchGamer1982
99Tobias99 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:26:
Hey ik ben nu nog bezig met bestellen, bedankt allemaal.
maar toch nog een snelle check. Die Ram wordt voor 339 op Bol.com aangeboden, maar daar zeggen ze in titel en omschrijving dat die 3000mhz is!!
in productspecificaties noemen ze het wel de CMK32GX5M2F6000Z36. Is neem ik aan een fout en gewoon bestellen toch? ik zou denken dat ze geen 3000mhz meer maken van ddr5
zou ik me geen zorgen over maken, het is DOUBLE data rate (ddr)
3000mhz in, 3000mhz out -> wat gebruikelijk dus 6000mhz genoemd word.
(in tegenstelling tot 30 jaar geleden toen we nog SD ram hadden (SINGLE data)
als productcode klopt, zal het goed zijn.

• 99Tobias99
dankje. ik moet zeggen dit was de meest stressvolle aanschaf ooit voor mij. Ook de GPU was opeens 10 minuten later niet meer verkrijgbaar op de goedkoopste site. Gelukkig de witte versie nog wel (ben blij dat ik een gesloten case heb :D)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

99Tobias99 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:00:
Is zelf bouwen wat dat betreft nog goed te doen?
Ik had ooit, bijna 30 jaar geleden een workshop gedaan om pc's bouwen, meer kennis/ervaring had ik niet. Afgelopen februari heb ik mijn eerste eigen pc gebouwd en op wat uitzoekwerk (en gevallen schroefjes) na, was het eigenlijk heel goed te doen. Je moet er gewoon de tijd voor nemen. De meeste dingen passen maar op 1 manier en als je de stekker er nog niet goed in gestoken hebt, dan merk je dat ook vanzelf. Ik ben er 3 dagdelen mee bezig geweest. Hij werkt uitstekend, dus ik zou het denk ik de volgende keer gewoon weer doen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• 99Tobias99
Ja ik ga er gewoon rustig voor zitten, niks forceren of haasten. ik was vooral beetje nerveus qua drivers en in de bios klooien etc maar volgens mij zijn die dingen echt ontzettend versimpeld vergeleken met aantal jaren geleden en al wat tutorials voorgezocht. Moet goedkomen!

• DutchGamer1982
Jorgen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Ik had ooit, bijna 30 jaar geleden een workshop gedaan om pc's bouwen, meer kennis/ervaring had ik niet. Afgelopen februari heb ik mijn eerste eigen pc gebouwd en op wat uitzoekwerk (en gevallen schroefjes) na, was het eigenlijk heel goed te doen. Je moet er gewoon de tijd voor nemen. De meeste dingen passen maar op 1 manier en als je de stekker er nog niet goed in gestoken hebt, dan merk je dat ook vanzelf. Ik ben er 3 dagdelen mee bezig geweest. Hij werkt uitstekend, dus ik zou het denk ik de volgende keer gewoon weer doen.
pc bouwen is VEEL makkelijker dan in de jaren 90.toen ik ermee begon

-geen internet om prijzen en producten te vergelijken, of kennis op te doen
-pc kasten die standaard met een voeding kwamen (en elke met andere aansluitingen) -> standarisering van voedingen was nog geen ding
-> een twintigtal kleine stekkertjes van je kast, cd speler, etc die ergens op het moederbord moesten worden bevesting (en nergens stond dat nog gedrukt welke voor wat was) maar als je het verkeerd deed had je geen audio als je een cd afspeelde, of starte je pc niet op e.d.
-jumpers, als je de jumpers verkeerd zette, werde de boel niet, of kon je zelfs de boel fysiek opblazen, omdat voltage, bussnelheid, e.d. ook met jumpers gingen, uiteraard weer zonder druk ernaast wat wat was.
-
veel meer merken cpu, en sockets die meerdere merken aankonden.. maar weer niet alle van dezelfde socket..
**
oh en dan moederbordstandoffs die waren ook nog niet gestandaariseerd, waardoor je de boel lelijk kon kortsluiten als je niet oplette

oh en natuurlijk waaren cpu's nog standard zonder lid -> wat betekende als je iets te royaal was met je koelpaste of je koeler net iets te strak vastdraaide je je hele nieuwe cpu (en als je pech had moederbord) sloopte.
zo heb ik destijds een net gekochte amd k6-2 en moederbord gesloopt.. 700 gulden was toen een HOOP geld voor me..

vergeleken daarbij, is vandaag de dag een pc zelf bouwen kleuterspel.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchGamer1982 op 30-03-2026 20:16 ]

• DeNachtwacht
@99Tobias99 vanaf 1 april heb je bij aliexpress ook couponcode van €20 bij bestellingen boven de €159, dus dan wordt de 7700 ipv €161 maar €141 als ze niet stiekem de prijzen verhogen. Dat is wel echt helemaal een onverslaanbare deal.

• 99Tobias99
@DeNachtwacht ik zag het! Maar heb toch maar gewoon besteld... na 3 verschillende producten die niet meer beschikbaar waren of in prijs stegen waag ik het er niet meer op.
Misschien als het tegen die tijd nog niet verzonden is dat ik opnieuw bestel maar anders vind ik annuleren beetje ongepast.

• DeNachtwacht
ja, en sowieso ook al prima prijs. ben benieuwd als alles in elkaar zit :)
Pagina: 1