Doorgebrande lamp en vocht in armatuur in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Hoi, een aantal weken geleden heb ik 5 stuks Brilliant Dody buitenlampen met E27-fittingen geïnstalleerd (https://www.bol.com/nl/nl...44-zwart/9300000155239009) in mijn tuin.

Ik heb hiervoor overal ymvk-as kabels aangelegd met gietmoffen in de grond, per lamp dan een kabel die de grond uitkomt.
De kabel gaat dan door een grondspies waar de lamp op gemonteerd is. Daarna wordt deze op het doosje met de kroonsteen gemonteerd in de lamp en de kap wordt netjes met het rubber geïnstalleerd.

De grondspies met lampjes staat zelf rechtstreeks in de grond, echter is de onderkant van de lamp open.

Gisteren stopte ineens één lamp ermee. Bij het nakijken is deze doorgebrand (zwarte roetplek binnen het glas van de E27-lamp). Ook zag ik dat er bij alle lampen vochtdruppels bovenin de kap zitten, die dan weer naar beneden druppen op de E27-lamp, waardoor deze ook helemaal nat is.

Nu heb ik het idee dat de kapotte lamp komt door het vocht/water in de lamp. En ik krijg het idee dat dit vanaf onder optrekt uit de grond en dan in de lamp komt. Ik ben dan ook bang dat de andere lampen ook kapot gaan.

Echter begrijp ik niet wat ik fout heb gedaan. Zo ver ik weet, moeten deze lampjes toch op deze manier gemonteerd worden? Of kan ik deze lampen niet met een grondspies rechtstreeks in de grond zetten en gebruiken?

Hieronder een foto tijdens de montage van de lamp waarop te zien is hoe dit in elkaar zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaKmL7avgCslX3Uph2EpS_jdQuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou1A21KA8R8z5mn1M3hiBsV8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie advies

Alle reacties

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:06
misschien moet ergens een gaatje in (geen grap) om condens (onder) of damp (boven) eruit te laten. ik had dat laatst met een buitenstopcontact

• Vaez
Maar aan de onderkant zitten er juist gaten ik denk zelf dat hier het vocht langs komt maar vraag me af waarom dit een probleem is aangezien het uiteindelijk om een buiten lamp gaat waar altijd vocht is. Het ziet er aan de binnenkant als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P5uPYgLI9ZCsMBTe8N6eqHbZWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEJFKe83Pezk41kwK7TaD02H.jpg?f=fotoalbum_large

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ip44 voorkomt geen condens.
Mogelijk kun je betere e27 lampjes vinden dichter zijn.

• Vaez
Oke, ik heb ook andere lampen zitten bekijken en het lijkt erop dat alle lampen bijna zo zijn. Wil dat dan ook zeggen dat de condens niet erg is en mijn kapotte lampje gewoon pech was?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Daar kun je meer beginnen.
Ook is het gebruik van een "gloeidraadlamp" in een matglas houder niet echt nodig.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik had ooit 12v lampjes waar zich een mierennest in vormde. De mieren klommen gewoon naar boven, duwden zand naar boven etc.

Ondanks dat die lampjes veel korter waren dan jouw lampen, is het voor buiten wel een ding dat er vocht in kan kruipen.

Als ik de verkoopprijs zie, kun je er ook niet al te veel kwaliteit van verwachten. Als je zo snel al problemen ervaart, zou ik kijken of je ze kunt retourneren en iets degelijkers kunt aanschaffen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je een foto van de lamp? Want als het in het glas zit denk ik dat je vooral ongeluk gehad hebt. Je zou misschien nog wat tussen de spies en de paal kunnen doen zodat het gat wat kleiner is. Zoals gezegd, dicht wil je niet want vocht moet er ook weer uit kunnen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Zo'n LED lamp zal niet sneuvelen van een druppel water op het glas (bij een gloeilamp barst het glas dan).

Volgens mij heb je gewoon pech gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 30-03-2026 12:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1