Coil whineloze GPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• NickGur
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-04 11:34
Zijn er winkels en.of GPU modellen die getest zijn op coilwhine?
Ik heb net een 9070XT saphire gekocht en die heeft er erg last van terwijl ik een fluisterstil systeem wil.
of zijn 2e handse van een eerlijke verkoper en tergusturen in bedent periode mij enige opties?

Beste antwoord (via NickGur op 02-04-2026 06:26)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-04 18:23
Ooit eens na ruim een jaar coil whine "getriggerd" op een 6900xt. Deze was daarvoor stil en begon na een lichte benchmark (circa 700fps) te gillen als een speenvarken en was niet stil te krijgen meer, zelfs op desktop nog gewoon hoorbaar en het krijsen begon in iedere game.

Een (heel) oude 850w Corsair voeding vervangen voor een nieuwe Rm750x was in dit geval gelukkig de oplossing.

Moraal van dit verhaal:

Coilwhine kan spontaan komen.
Kan ook aan de voeding liggen
Kan ook aan je moederbord liggen
Kan je dus vantevoren niet 100% testen of uitsluiten.
Maar is zwaar irritant als het echt luid is!

Vraag: hebben PlayStation.of Xbox hier wel eens last van? ( Ff gegoogled, en het antwoord is dus JA!)

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 30-03-2026 12:53 ]

Alle reacties

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:06
Coilwhine kan ook zomaar aan een gare voeding liggen, in dat geval zal een andere gpu net zo goed hetzelfde kunnen hebben.

Uit welke componenten bestaat je systeem, met name de voeding en hoe oud is die?

• NickGur
JappieR schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:25:
Coilwhine kan ook zomaar aan een gare voeding liggen, in dat geval zal een andere gpu net zo goed hetzelfde kunnen hebben.

Uit welke componenten bestaat je systeem, met name de voeding en hoe oud is die?
rmR50x 7 jaar?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou ik eea eerder in de voeding zoeken. Geef even de volledige specificaties van jouw PC, dan kunnen we ook adviseren voor een goede voeding.

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 29-03-2026 11:03 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:26
Al gewoon een FPS lock of undervolt geprobeert? Coilwhine komt vrijwel altijd voor...

RMx voedingen zijn zeer high-end en het probleem hoeft niet per se daar te liggen. De RX 9070 XT gebruikt over het algemeen 3x 8-pin PCIe, gebruikt een ervan misschien een pigtail? Gebruik de 3 individuele kabels en geen pigtail en kijk dan even weer. Technisch gezien moet een pigtail kabel makkelijk 300W+ kunnen doen, maar kan je hier wel wat coil whine krijgen in de PSU en/of GPU.

[ Voor 77% gewijzigd door Apart op 29-03-2026 11:10 ]

https://ko-fi.com/apart

• NickGur
Apart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:05:
Al gewoon een FPS lock of undervolt geprobeert? Coilwhine komt vrijwel altijd voor...

RMx voedingen zijn zeer high-end en het probleem hoeft niet per se daar te liggen. De RX 9070 XT gebruikt over het algemeen 3x 8-pin PCIe, gebruikt een ervan misschien een pigtail? Gebruik de 3 individuele kabels en geen pigtail en kijk dan even weer. Technisch gezien moet een pigtail kabel makkelijk 300W+ kunnen doen, maar kan je hier wel wat coil whine krijgen in de PSU en/of GPU.
ik hed de excellent award saphire die 2x8 pin heeft, heb 2 kabels van voeding die allebei 6+2 hebben maar ik gebruikt alleen de eerste 8 van beide.
CH4OS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:02:
Dan zou ik eea eerder in de voeding zoeken. Geef even de volledige specificaties van jouw PC, dan kunnen we ook adviseren voor een goede voeding.
7600 (dit ga ik ooit upgraden naar iets 9800x3d achtig) ASUS ROG Strix B650E-F GAMING 32GB 6000

ik heb trouwens 2 9070xt een van gigabyte die laats in de aanbieding was op amazon voor 580 en die saphire. die gigabyte is stuk omdat mijn systeem 3 keer is gecrashed (wat niet met saphire geburd) wat wel opvallend is dat ze allebei last van coilwhine hebben; komt het zo vaak voor of wijst dat op een voeding probleem?
amazon heeft beide retoured geaccepteerd dus ik denk dat ik ze allebei terugstuur zeker gezien ik aankoopbedrag van 670 voor de saphire krijg terwijl een medetweaker het aan mij voor 600 heeft verkocht.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NickGur schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:33:
7600 (dit ga ik ooit upgraden naar iets 9800x3d achtig) ASUS ROG Strix B650E-F GAMING 32GB 6000
Ik wil niet al teveel zeuren, maar bestaat jouw PC alleen uit een processor, moederbord en videokaart?

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 29-03-2026 12:41 ]

• Apart
Heb je dan toevallig een andere voeding liggen? En ook een undervolt of FPS limiet geprobeerd?

En coil whine is normaal, alleen de mate waarin verschilt. Misschien helpt het maken van een video ook? Is het zo erg dat je het boven de rest van de PC en het geluid van het spel oid. erboven uit hoort?

[ Voor 52% gewijzigd door Apart op 29-03-2026 12:42 ]

• NickGur
CH4OS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:40:
[...]
Ik wil niet al teveel zeuren, maar bestaat jouw PC alleen uit een processor, moederbord en videokaart?
en een voeding en RAM... gaan jullie mij ander voedingadvies geven op basis van enewrgieslurpende SSD's?

• Apart
Nouja, als je dan een andere voeding wilt proberen, zou ik een van deze pakken:
categorie: Voedingen

Het liefst iets in de A-tier van de https://psutierlist.org/ en 750W of hoger met minimaal 3 keer een 6+2/8-pin PCIe aansluiting, en met jouw wens om een stille voeding te hebben. Deze hebben allemaal een semi-passieve ventilator, die dus pas aan gaat wanneer dat nodig is.

Dan kom je uit op iets zoals uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 750W (stiller) of uitvoering: NZXT C850 Gold Core (meer W/€)

• NickGur
Apart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:40:
Heb je dan toevallig een andere voeding liggen? En ook een undervolt of FPS limiet geprobeerd?

En coil whine is normaal, alleen de mate waarin verschilt. Misschien helpt het maken van een video ook? Is het zo erg dat je het boven de rest van de PC en het geluid van het spel oid. erboven uit hoort?
FPS limitet heb ik standard gezien ik op een 144 game, bij veeleisende spellen maakt dat niks uit.
ik hoor het amper met kast dicht met headsset opniet eens, maar het is wel irritant zeker de pitch ook omdat rest van min systeem geruisloos is.

• NickGur
Apart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:40:

undervolt verwijderde pas voilwhine toen mijn game crashde

Acties:
  • Beste antwoord

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-04 18:23
Ooit eens na ruim een jaar coil whine "getriggerd" op een 6900xt. Deze was daarvoor stil en begon na een lichte benchmark (circa 700fps) te gillen als een speenvarken en was niet stil te krijgen meer, zelfs op desktop nog gewoon hoorbaar en het krijsen begon in iedere game.

Een (heel) oude 850w Corsair voeding vervangen voor een nieuwe Rm750x was in dit geval gelukkig de oplossing.

Moraal van dit verhaal:

Coilwhine kan spontaan komen.
Kan ook aan de voeding liggen
Kan ook aan je moederbord liggen
Kan je dus vantevoren niet 100% testen of uitsluiten.
Maar is zwaar irritant als het echt luid is!

Vraag: hebben PlayStation.of Xbox hier wel eens last van? ( Ff gegoogled, en het antwoord is dus JA!)

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 30-03-2026 12:53 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
Ik heb alleen maar last van coilwhine in één specifiek spel, en dan alléén maar in de main menu. Het is een praktisch ontestbaar fenomeen, wat van te veel factoren afhankelijk is. Een Over-Ear headset gebruiken en je PC onder je bureau plaatsen is het beste remedie tegen geluidjes.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

Pagina: 1