sluiting tussen min en massa

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bertuscx
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-03 22:12
Mijn vraag
...als ik in een magetron heb die is geaard aangesloten dus plus min en massa
stel de magnetron staat uit en ik haal de kabel los en knip of maak een ( per ongeluk ) berbinding tussen de min en massa dan zou ik toch geen sluiting maken ??
overal op internet lees ik " als ik in huis tussen min en massa verbinding maak krijg ik dan sluiting " dan is het ja sluiting en de aardlek gaat eruit
de aardlek snap ik nog er zou 30 ma verschil tussen min en aarde zijn ( slechte aardpen weet ik veel )
maar er is toch bijna geen potentiaal verschil tussen de min en massa ??
de massa gaat toch via de aarde naar het nul punt van de opgewekte stroom toch ?
graag reactie als ik het verkeerd zie graag met schets
vr gr bert

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De aardlekschakelaar vergelijkt de ingaande stroom met de uitgaande stroom. Als dat meer dan 30mA afwijkt, slaat deze uit. Hij kijkt dus totaal niet naar de stroom wat door de aardpen gaat.

LET OP: Hieronder staat een uitleg hoe het werkt. NIET zelf proberen!
In theorie kan je de behuizing doorverbinden met de NUL en de aarding van de stekker doorknippen. Zolang het apparaat geïsoleerd staat (op rubberen voetjes bijvoorbeeld), zal de aardlekschakelaar niet reageren omdat alle stroom netjes door de fase en NUL loopt. Al zou je de behuizing dan zelf aanraken, dan loopt er ineens stroom door jouw lichaam heen naar de aarde. In dat geval zal de aardlekschakelaar wel reageren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Technisch gezien zou de nul en de aarde hetzelfde potentiaal kunnen hebben, afhankelijk van welk systeem je aangeboden krijgt door je netbeheerder. Vaak is het zo dat jij netjes een aarde en een nul aangeboden krijgt maar dat verderop de aarde en de nul aan elkaar zitten, meestal al in de straat.

Wat de aardlekschakelaar doet is het verschil meten tussen wat via de fase naar binnen gaat en via de nul weer naar buiten. Ga je de aarde en de nul verbinden in je installatie dan gaat een deel van de stroom dus via de aarding naar buiten en niet via de nul. Wanneer dat verschil groter is dan 30mA treedt de aardlekschakelaar in werking.

Ook heet de aardlekschakelaar ook differentieelschakelaar, oftewel verschilstroomschakelaar.

Het gaat dus niet om potentiaal maar waar de stromen langs gaan.
Onbekend schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:19:
Zolang het apparaat geïsoleerd staat (op rubberen voetjes bijvoorbeeld), zal de aardlekschakelaar NIET reageren omdat alle stroom netjes door de fase en NUL loopt.
Fixed

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 28-03-2026 22:34 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben zelf geen elektricien maar bij wisselstroom kan je niet spreken van + en - en dit alleen bij gelijkstroom is. Met mijn beperkte kennis heb je bij wisselstroom een + en de z.n. nul draad maar dit eigenlijk geen - is. Er kan op de 0 draad altijd nog ietwat stroom staan en het vaak wel gebeurd dat de + en nuldraad binnen het netwerk verwisseld is. Dus ja het kan goed zijn dat er sluiting ontstaat als je de 0 draad met de massa verbind, althans dan met mijn beperkte kennis van elektra.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:50
Bij apparatuur met een stekker heb je 50% kans dat de blauwe ader in het apparaat op de nul zit aangesloten. Er kan dus zomaar 230 Volt op de nulader staan.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:44
Als je jezelf dronken geëlektrocuteerd hebt op zaterdagavond kun je beter een dokter bellen ipv een tweakers topic openen.

Verder is de nul die van een aangesloten apparaat komt niet potentiaalvrij. Dus als je die aan de aarde hangt gaat er een stroom lopen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
Een magnetron kan nog rest energie in de elco’s hebben.
Dus als je de stekker eruit haalt en je raakt een van de pennen van de stekker aan dan zou je een schok kunnen krijgen.

Dat is bij wel meer apparaten zo overigens.

Niet doen dus.

Verder een magnetron absoluut niet open maken als je niet weet waar je mee bezig bent.
Magnetrons zijn een snelle weg naar een Darwin award.
Pagina: 1