• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste allen,
Ik heb een Philips 75MLED950 in huis gehaald. Prima tv, maar bij hoge helderheid / hoog contrast, bij HDR beelden, zie ik een aanwezige vlek / DSE over het scherm. Hier een foto van het Pauze menu van Gears of War Reloaded (game op de Xbox Series S):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvC7a9-NRoFhiA-H4sYmM7wtg20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f00DAwIuRxMEPrEQy6DKkHzK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is het nog beter te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQikIc0m5WOtt8bW-RsLQkZ9He0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOQbFjk8rMTeRO59zwNVh95S.jpg?f=fotoalbum_large

Die lichte vlekken over het scherm zijn geen onderdeel van het spel of van het menu, dat zijn de vlekken die ik zie met een donkere achtergrond.

Enerzijds wil ik de verkoper benaderen voor een ruilverzoek.. anderzijds lees ik online dat veel mensen DSE als een gegeven zien bij HDR content. Mijn vraag is meer hoe realistisch het is om een DSE vrije TV krijgen...

[ Voor 16% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-03-2026 21:18 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:45
Wat je ziet is is backlight bleeding en niet DSE.

Als je de backlight bleeding ook duidelijk ziet wanneer je spellen speelt of TV kijkt, kun de de local dimming settings aanpassen/ hoger zetten. Hou hierbij rekening dat je dan inlevert op (schaduw)details.

Mocht deze oplossing geen soelaas bieden dan zou je 'm kunnen omruilen, als je geluk hebt krijg je dan een paneel met minder backlight bleeding en bij pech juist meer backlight bleeding. Panel lottery is helaas een feit.

Dit gezegd hebbende maakt Philips geen goede MiniLED TV's, vandaar ook de relatief lage aankoopprijs. Wanneer Ambilight geen harde eis is kun je imo beter naar een ander merk kijken.

Voor een degelijke LCD TV m.b.t. beeldkwaliteit biedt de TCL C7 serie veel bang for the buck. En als OLED (geen last van backlight bleeding) ook een optie is kun je de LG B5 overwegen (gaat aankomende maand in prijs zakken).

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 29-03-2026 14:14 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:10:
Wat je ziet is is backlight bleeding en niet DSE.

Als je de backlight bleeding ook duidelijk ziet wanneer je spellen speelt of TV kijkt, kun de de local dimming settings aanpassen/ hoger zetten. Hou hierbij rekening dat je dan inlevert op (schaduw)details.

Mocht deze oplossing geen soelaas bieden dan zou je 'm kunnen omruilen, als je geluk hebt krijg je dan een paneel met minder backlight bleeding en bij pech juist meer backlight bleeding. Panel lottery is helaas een feit.

Dit gezegd hebbende maakt Philips geen goede MiniLED TV's, vandaar ook de relatief lage aankoopprijs. Wanneer Ambilight geen harde eis is kun je imo beter naar een ander merk kijken.

Voor een degelijke LCD TV m.b.t. beeldkwaliteit biedt de TCL C7 serie veel bang for the buck. En als OLED (geen last van backlight bleeding) ook een optie is kun je de LG B5 overwegen (gaat aankomende maand in prijs zakken).
Ah thanks. Backlight bleeding zie ik alleen wanneer HDR aan staat in situaties waarop het scherm donker is. Ambilight was wel een mooie plus.. Maar mag niet ten koste gaan van beeldkwaliteit. Ik zal contact opnemen met de verkoper. Het zijn namelijk vrij goeie specs voor dit geld.