Minder stofzuigen met een luchtreiniger of box fan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:09
Hallo allemaal,

Ik heb zelf geen directe gezondheidsklachten zoals luchtwegproblemen, maar de laatste tijd merk ik dat ik steeds minder tijd en energie heb om wekelijks te stofzuigen en met een stofborstel door het huis te gaan. Daardoor vroeg ik me af: bestaat er anno 2026 niet een apparaat dat stof en vuil uit de lucht kan verwijderen?

Bij mijn zoektocht kwam ik erachter dat luchtreinigers niet alleen schadelijke deeltjes uit de lucht kunnen halen, maar ook stofdeeltjes kunnen opvangen. Dat klinkt voor mij interessant.

Toch heb ik een aantal twijfels en vragen:

Ik zie het eerlijk gezegd niet helemaal voor me dat een klein apparaat zoals dit model
een ruimte van 135 m² effectief kan reinigen, zoals in de beschrijving staat. Hoe realistisch is dat in de praktijk?
Kan een luchtreiniger écht helpen om minder te hoeven stofzuigen? Zou ik bijvoorbeeld het stofzuigen van één keer per week kunnen terugbrengen naar eens per drie à vier weken, of is dat een illusie?
Er bestaan verschillende soorten filters, zoals HEPA-filters en koolstoffilters. Welke filter heb ik nodig als mijn voornaamste doel is om stof uit de lucht te verwijderen?

Wat ik ook tegenkwam tijdens mijn zoektocht, zijn zogenaamde box fan air filters. Dat is in principe een grote ventilator met een filter erachter. Ze zijn wel wat lomp en lawaaierig, maar mogelijk stukken goedkoper in aanschaf en gebruik dan een standaard luchtreiniger en hebben wellicht een betere zuigkracht?

Zijn er hier leden die ervaring hebben met één of beide van deze opties en hun ervaringen willen delen? Dat zou ontzettend helpen!

Alvast bedankt voor jullie advies!

[ Voor 6% gewijzigd door mtsberk op 28-03-2026 17:51 ]

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10
Een robotstofzuiger lijkt me een stuk betere oplossing ;)

The devil is in the details.

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 14:15
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:54:
Dat lijkt mij ook. Ik was eerst niet helemaal overtuigd over deze dingen maar tegenwoordig zijn ze redelijk geavanceerd. Het zal nooit 'beter' schoonmaken dat als jij dat zelf doet met een degelijke stofzuiger, maar het voordeel is juist dat jij het zelf niet hoeft te doen. Ik heb zelf een goedkope robotstofzuiger (90 euro ongeveer, iLife A30 Pro) en ben er zeer tevreden over.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Die doet alleen de vloer, en dan moet die ook enigszins vrij zijn van speelgoed.
Wellicht is beide een nog betere oplossing.

Ik ben nu zelf een filter box aan het maken met een tristar box fan, 4 ikea filters en wat hout, ben je voor nog geen 100 euro klaar en heb je serieuze capaciteit.
Geen idee hoe je het effect van stof op de meubels kunt meten, maar de lucht natuurlijk wel (heb een awair element).

• mtsberk
aan een robotstofzuiger heb ik ook vaak overwogen... vaak zelfs.
Maar na wat onderzoek op google komt uiteindelijk steeds de conclussie dat robot stofzuigers niet goed op tapijt kunnen zuigen. En ik heb dus tapijt..

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

• mtsberk
mitsumark schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Ik ben nu zelf een filter box aan het maken met een tristar box fan, 4 ikea filters en wat hout, ben je voor nog geen 100 euro klaar en heb je serieuze capaciteit.
Geen idee hoe je het effect van stof op de meubels kunt meten, maar de lucht natuurlijk wel (heb een awair element).
dat leek mij ook wel een leuk project om zelf te maken. Maar ik besefde mij dat zo ventilator wel iets van 60db produceert. als je daar minimaal 5 uur per dag naar moet luisteren word je daar ook snel beu van.

ook las ik dit:
Cheap box fans use much more electricity than air purifiers that use permanent magnet motors.
So if you're running your air purifier 24/7, it doesn't take long to pay for itself in electricity savings.
Most people don't understand watts, so if you can figure it out you're better off.

[ Voor 20% gewijzigd door mtsberk op 28-03-2026 18:18 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02
Een koolstoffilter is om nare luchtjes te filteren. Daar wil je juist geen stof op hebben want dat vermindert de werking. Daarom zijn die vaak gecombineerd met een stoffilter er voor.

Ik vermoed dat een groot deel van het stof, dat je gewoonlijk op de grond aantreft, te zwaar is om door een luchtreiniger te worden afgezogen. Tenzij je een zware storm in je huis ontketent.
Natuurlijk zal een luchtreiniger wel enig effect hebben want de filters van die apparaten moet je geregeld schoonmaken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mtsberk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:07:
[...]

aan een robotstofzuiger heb ik ook vaak overwogen... vaak zelfs.
Maar na wat onderzoek op google komt uiteindelijk steeds de conclussie dat robot stofzuigers niet goed op tapijt kunnen zuigen. En ik heb dus tapijt..
Nu heb ik geen tapijt zelf, maar robotstofzuigers hebben wel een stuk meer zuigkracht gekregen tov een 10 jaar geleden. Gezien er een borstel op al die dingen zit, die uiteraard bij tapijt minder goed werkt dan op een harde vloer, vermoed ik zelf dat ze inderdaad nog steeds minder goed presteren op tapijt als een gewone stofzuiger. Tegelijk ik vermoed ook dat het veel beter werkt dan hopen dat een luchtfilter je huis stofvrij houdt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
mtsberk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:14:
[...]

dat leek mij ook wel een leuk project om zelf te maken. Maar ik besefde mij dat zo ventilator wel iets van 60db produceert. als je daar minimaal 5 uur per dag naar moet luisteren word je daar ook snel beu van.

ook las ik dit:

[...]
Ik heb de uitvoering: Tristar VE-5858 Boxventilator gekocht, op stand 3 inderdaad 58dB, maar op stand 1 hoor je hem nauwelijks. zou er doorheen kunnen slapen.
Tegelijk ook 2 uur timer.
https://www.tristar.eu/en...-ve-5858-box-fan-ve--5858

Weet nog niet exact hoe ik hem ga gebruiken, 2 uurtjes vol gas per ruimte als ik daar niet ben (in de nacht?), of toch langer op standje laag. Of misschien is 1 uur op standje laag al voldoende, of misschien inderdaad 5 uur vol gas, eventueel op een slim stopcontact... de awair gaat me daar meer over vertellen.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 28-03-2026 20:00 ]

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-03 09:53
Lijkt een beetje op die werkplaatssystemen zoals deze:

https://www.scheppach.nl/...-hda-14-heavy-duty/18802/

• JukeboxBill
Niet helemaal. Zo'n luchtreiniger voor de werkplaats heeft een radiaalventilator. Die kan veel meer druk leveren dan een axiaalventilator, zoals die Tristar. Die is veel minder geschikt om er een filter voor te zetten.
Ik heb in mijn werkplaats een JET luchtreiniger. Die kan op de hoogste stand 20 m3/minuut blazen. Bij de uitblaasopening is dat een flink briesje.
Maar als ik bijvoorbeeld op 2 meter van de luchtreiniger handmatig hout sta te schuren, dus zonder de stofzuiger erbij, zie ik het stof echt niet naar de luchtreiniger stromen.
Toch haalt het apparaat wel stof uit de lucht, want ik moet het filter geregeld schoonmaken. Maar dat is heel fijn dwarrelstof, dat met name vrijkomt bij machinaal zagen van MDF en in de lucht blijft zweven.

• mtsberk
@JukeboxBill je verteld dat je een luchtreiniger hebt in je werkplaats.
Waarom heb je niet gekozen voor een industriele dak/pijp/buis ventilator dat je bovenop je dak plaatst?
Dan zuig je gewoon alles naar buiten en heb je ook geen filters nodig.

• JukeboxBill
mtsberk schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:20:
@JukeboxBill je verteld dat je een luchtreiniger hebt in je werkplaats.
Waarom heb je niet gekozen voor een industriele dak/pijp/buis ventilator dat je bovenop je dak plaatst?
Dan zuig je gewoon alles naar buiten en heb je ook geen filters nodig.
In de wintermaanden dat te gebruiken als een soort luchtzuivering is niet verstandig i.v.m. het warmteverlies. Want je moet ook lucht aanvoeren van buiten, anders werkt het niet. Daardoor sta ik dan voortdurend in de tocht, want je moet een behoorlijke luchtstroom hebben om het stof te verplaatsen.

Ik heb wel ventilatie, maar dat gebruik ik als een soort van poor man's airco. In de warmere maanden laat ik die 's nachts ventileren als het binnen warmer is dan buiten. Dat gaat allemaal geautomatiseerd met Home Assistant.
Is alleen niet heel efficiënt, want je moet heel veel lucht verplaatsen om een kilowatt aan warmte kwijt te raken. Lucht bevat maar heel weinig warmte per m3.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 29-03-2026 12:05 ]

Pagina: 1