Overdreven negatieve reviews (Neo, Pixel 10a, iPhone 17e)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.166 views

Vraag

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Beste redactie,

Waarom steeds die overdreven negatieve product reviews de laatste tijd? Zoals de laatste reviews van MacBook Neo, de Google Pixel 10a en vandaag weer met de iPhone 17e. Sorry, als dit de nieuwe lijn wordt dan ben je niet meer echt serieus te nemen.

Met steevast prachtige stevige titels die eerder vooral clickbait doen vermoeden.
Zo jammer, hiermee maak je als tweakers steeds ongeloofwaardiger met veel te zwaar en negatief geschreven reviews. Onherkenbaar verschillend met andere reviews uit de bekende bronnen.

Bij deze tweaker reviews wordt veel te veel met meningen en onderbuik gevoelens door de reviewers gestrooid en te weinig in het verplaatsen in andere doelgroepen met andere prioriteiten.

Neem de iPhone 17e review. 'De goedkoopste iPhone voor niemand". Zo'n titel niet serieus te nemen in een veel te negatieve review. In de comments herhaalt de reviewer dit ook nog eens.

Zo kan het ook, vann de buren. Dezelfde iPhone, heel andere toon en conclusie. En ook kritisch.

iPhone 17e review: sterk instapmodel met eenvoudige camera
Meer waar voor je geld

De iPhone 17e bouwt verder op de stevige basis van de iPhone 16e. Met de A19-chip, twee keer zoveel opslagruimte (256GB), de toevoeging van MagSafe en geen prijsstijging krijg je hier veel waar voor je geld. Het blijft wel jammer dat er slechts één camera achterop zit.
https://global.techradar....hone/iphone-17e-review-nl

Of bij de MacBook Neo Neo. De lagere features worden als minpunten genoemd. Dat zijn bewuste keuzes en verschilpunten, geen minpunten voor de doelgroepen. Net zo met de Google Pixel 10a.

Jammer, als dit de nieuwe review lijn blijft dan zijn de tweaker reviews steeds minder serieus te nemen.
Graag veel meer aandacht naar andere doelgroepen met andere belangen en niet alleen op specificaties en prijs.

Alle reacties

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:11
Heb er zelf weinig interesse in en verstand van, maar wellicht kun je dit wat anders brengen? Volgens mij zeg je dat reviewer standpunt neemt van heel hoogeisende (en dus kritische gebruiker) - dat lijkt me ook het standaard tweakerprofiel maar oke. Is je enige issue dat je vindt dat ze ook vanuit ander standpunt moeten beoordelen, of ben je het ook vanuit huidig standpunt niet eens met negatieve oordeel? Je opmerking “niet serieus te nemen” vind ik namelijk nogal grof

• CR2032
  • Niet online
JDillinger schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:00:
Heb er zelf weinig interesse in en verstand van, maar wellicht kun je dit wat anders brengen? Volgens mij zeg je dat reviewer standpunt neemt van heel hoogeisende (en dus kritische gebruiker) - dat lijkt me ook het standaard tweakerprofiel maar oke. Is je enige issue dat je vindt dat ze ook vanuit ander standpunt moeten beoordelen, of ben je het ook vanuit huidig standpunt niet eens met negatieve oordeel? Je opmerking “niet serieus te nemen” vind ik namelijk nogal grof
Het gaat mij meer dat tweaker reviews meer vanuit meerdere doelgroepen perspectief zou moeten worden gekeken. Niet alleen voor het 'standaard tweaker' profiel. Een budget toestel kun je daarmee ook in waarde laten als een budget toestel, en dat kan nog steeds kritisch zijn. In vergelijking met andere budget modellen.

De opmerking 'niet serieus te nemen' is anders wel het gevolg als dit zo doorgaat. Deze veel te negatieve en eenzijdige doelgroep reviews zijn dan moeilijk nog echt serieus te nemen. Dat lees je ook genoeg in de reacties. Als je dit tenmiste vergelijkt met andere online reviews die veel positiever zijn en en ook kritisch zijn.

Zoals bijvoorbeeld de MacBook Neo review op YouTube van Marques Brownlee.

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 28-03-2026 19:10 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik herken het beeld. De focus op allen benchmarks waar tweakers groot mee is geworden werkt met name goed met top modellen van telefoons, grafische kaarten en processors.
Maar we zijn nu ook aangekomen in een tijd waarbij 90 of meer procent van de klanten genoeg heeft aan een basis model, wat mijns inziens terecht word benoemd in de Apple iPhone review, met een medium Android heb je gewoon betere specs.
Over de Neo review heb ik al genoeg gezegd eerder (die vond ik slecht, want de focus op wat niet kon) en dat ging voorbij aan de voor een MacOs laptop enorm verbeterde prijs/kwaliteitsverhouding.
En de Google Pixel 10a, als ik het zo lees is het inderdaad geen grote stap voorwaarts, net zoals de iPhone dat niet is.

Mijn inziens mag er meer aandacht worden besteed aan prijs/kwaliteit/prestatie (waar kan je wat wél mee doen en waarvoor heb je een update nodig).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-04 17:21

Dennis de Vries

Redacteur
@CR2032 Als je nou hiermee had geopend vanmiddag, in plaats van (inmiddels door moderators verwijderde) reacties te plaatsen waarin je stelt dat ik mezelf en Tweakers belachelijk maak en 'volgende keer maar mijn best moet doen', had ik hierop kunnen reageren zonder biased tegen jouw nogal zure houding te zijn. Dat is nu niet het geval. Zal het daarom kort houden:

Vind jij ~700 euro echt een 'budget'-prijs voor een telefoon? Ik niet. Je koopt voor minder geld een heleboel telefoons die op elk vlak rondjes om deze iPhone rennen. Waarom doen we opeens alsof die niet bestaan? Alleen dat de iPhone 17e op iOS draait, betekent nog niet dat je de beperktheid van het toestel dan maar voor lief moet nemen. We hebben het potjandorie over 700 euro, niet 250 euro. Ook in vergelijking met andere iPhones vind ik het een erg slechte deal op dit moment. Hier licht ik dat verder toe.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vind het juist wel verfrissend om wat kritische ('negatieve') reviews en toon te lezen. De meeste sites geven al genoeg benchmarks en droge reviews waar alles met 4 tot 5 sterren wordt beoordeeld. Er is een overschot aan hardware tegenwoordig, alle merken poepen jaarlijks meerdere smartphones uit en de keuze is echt gigantisch.

De iPhone 17e heeft gewoon een wat gedateerd design en scherm. Ja het is Apple, maar dan is €700 echt nog wel een fors bedrag voor wat je krijgt. Tuurlijk de software (support) is lang en goed, maar voor de helft van het geld heb je telefoons met een veel fijner display etc. De iPhone 17e is gewoon geen hoogvlieger qua cameras/display/opladen, maar de prijs is fors. Voor veel mensen zal het een prima toestel zijn, maar er zijn betere alternatieven.

De Pixel 10a eigenlijk net zo. Google propt er weer een matige SOC in met traag opladen en meh camera. In dat segment is de concurrentie moordend en zijn er veel betere opties beschikbaar. Ik vind het terecht dat het toestel negatief wordt beoordeeld, het is gewoon niet echt een goede koop tenzij er minimaal €100 van af gaat. Maargoed er zijn wat positieve gebruikersreviews, dus er is wel een markt voor.

Ik wil juist kritische reviews lezen en niet alleen maar 'alles is een 8/10 en prima'. Dus wat mij betreft vooral gewoon kritisch blijven reviewen. Als een product tegenvalt dan mag de toon van het artikel ook best negatief zijn vind ik.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• CR2032
  • Niet online
Dennis de Vries schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:43:
@CR2032 Als je nou hiermee had geopend vanmiddag, in plaats van (inmiddels door moderators verwijderde) reacties te plaatsen waarin je stelt dat ik mezelf en Tweakers belachelijk maak en 'volgende keer maar mijn best moet doen', had ik hierop kunnen reageren zonder biased tegen jouw nogal zure houding te zijn. Dat is nu niet het geval. Zal het daarom kort houden:

Vind jij ~700 euro echt een 'budget'-prijs voor een telefoon? Ik niet. Je koopt voor minder geld een heleboel telefoons die op elk vlak rondjes om deze iPhone rennen. Waarom doen we opeens alsof die niet bestaan? Alleen dat de iPhone 17e op iOS draait, betekent nog niet dat je de beperktheid van het toestel dan maar voor lief moet nemen. We hebben het potjandorie over 700 euro, niet 250 euro. Ook in vergelijking met andere iPhones vind ik het een erg slechte deal op dit moment. Hier licht ik dat verder toe.
Is € 700 euro duur, nee want het is Apple en dat is altijd een premium merk geweest met hogere prijzen. In vergelijking met de doelgroep is het ook de voordeligste recente iPhone. Voor de doelgroepen is dat wst telt en zijn de specificaties meer dan genoeg en boeit de rest aan andere merken niets. Apple = Apple.

Het vorige model iPhone 16e heeft hele goede verkoopaantallen gehaald, ook als zakelijke smartphone. De iPhone 17e is nu ook nog goedkoper met betere specificaties zoals meer geheugen.

"De goedkoopste iPhone voor niemand' als conclusie gaat daarom echt nergens over. Het is blijkbaar shockeren om te shockeren door opvallend negatief te schrijven, kleine dingen opblazen zonder inlevingsgevoel te hebben voor verschillende doelgroepen. Wie kaatst, kan de bal verwachten.

En dat is geen persoonlijke kritiek; de reviews van de MacBook Neo en Google Pixel 10a waren ook geen haar beter. Zoals over de trackpad. Als tweakers zo doorgaat wordt het meer amusant als een column, maar niet meer om kwaliteit op basis van feiten zonder biased meningen.

Een goede reputatie kan zo weg zijn en is veel moeilijker om terug te krijgen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

CR2032 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Is € 700 euro duur, nee want het is Apple en dat is altijd een premium merk geweest met hogere prijzen.
Dat zegt toch niets over de vraag of iets duur is? Daarbij kijk je doorgaans naar o.a. prijs / kwaliteitverhouding en wat de concurrentie biedt en vraagt. Vanuit dat oogpunt kan 700 euro absoluut duur zijn.
En dat is geen persoonlijke kritiek;
Oprechte vraag: wat is het dan wel? Ik lees hier namelijk ook andere meningen.

Andere oprechte vraag; gaat het hier om deze reviews specifiek of bv om een eigen voorkeur voor Apple waardoor je misschien wat gevoeliger bent voor kritiek?

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 29-03-2026 19:48 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
[...]Het is blijkbaar shockeren om te shockeren door opvallend negatief te schrijven, kleine dingen opblazen zonder inlevingsgevoel te hebben voor verschillende doelgroepen. Wie kaatst, kan de bal verwachten.
Vind je het echt zo moeilijk te geloven dat ik het daadwerkelijk een slechte deal vind? Denk je dat ik tussen de tientallen toestellen die op me afkomen op jaarbasis, bij mezelf er eentje tussenuit pak waarvan ik denk 'Aha! En deze is de pineut!' en dan, zoals jij zegt, wil 'shockeren' om het 'shockeren'?

"Wie kaatst, kan de bal verwachten" We hebben het over een product van een miljardenbedrijf dat ergens in de V.S. zit. Waarom lijk jij je zo aangevallen te voelen?

Kun je verder a.u.b. ophouden met de overdreven aantijgingen die je wederom doet en vertellen met welk stuk van de inhoud je het niet eens bent? Dan kunnen we een fatsoenlijk gesprek met elkaar voeren. "Apple = Apple" is namelijk niet bepaald het sterkste argument.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis de Vries op 29-03-2026 22:51 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

Is € 700 euro duur, nee want het is Apple en dat is altijd een premium merk geweest met hogere prijzen. In vergelijking met de doelgroep is het ook de voordeligste recente iPhone. Voor de doelgroepen is dat wst telt en zijn de specificaties meer dan genoeg en boeit de rest aan andere merken niets. Apple = Apple.

Het vorige model iPhone 16e heeft hele goede verkoopaantallen gehaald, ook als zakelijke smartphone. De iPhone 17e is nu ook nog goedkoper met betere specificaties zoals meer geheugen.

"De goedkoopste iPhone voor niemand' als conclusie gaat daarom echt nergens over. Het is blijkbaar shockeren om te shockeren door opvallend negatief te schrijven, kleine dingen opblazen zonder inlevingsgevoel te hebben voor verschillende doelgroepen. Wie kaatst, kan de bal verwachten.

En dat is geen persoonlijke kritiek; de reviews van de MacBook Neo en Google Pixel 10a waren ook geen haar beter. Zoals over de trackpad. Als tweakers zo doorgaat wordt het meer amusant als een column, maar niet meer om kwaliteit op basis van feiten zonder biased meningen.

Een goede reputatie kan zo weg zijn en is veel moeilijker om terug te krijgen.
€700 is gewoon duur.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:19

Fiber

Beaches are for storming.

Het allergoedkoopste model nieuwe Porsche is kaal een stuk duurder dan dan het allerdikste nieuwste Dacia topmodel. Toch is er voor allebei een doelgroep... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Fiber schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:27:
Het allergoedkoopste model nieuwe Porsche is kaal een stuk duurder dan dan het allerdikste nieuwste Dacia topmodel. Toch is er voor allebei een doelgroep... :7
Zoals @Davey400 het al verwoorde bij de "review" van de Neo
Ik vind de tendens van de test wat vreemd.
Het is alsof je iemand die altijd alleen maar Porsches op het circuit test gevraagd hebt om te kijken hoe een Audi A3 op de openbare weg is.
“Helemaal niets mis mee, maar niet geschikt voor circuit-gebruik”.
De nadruk moet meer liggen op wel kan en niet kan ipv alleen maar metrics.
Dat gezegd hebbende, ik vond de review van de Neo totaal de plank misslaan, van de telefoons zit er wel wat meer onderbouwing onder (ik kan de afweigingen tov Android van @Dennis de Vries goed volgen, maar @Bor er is zeker ruimte voor verbetering.
Aan deze vorm van reviews voor instap hardware heeft niemand iets (pun intended).
High end hardware is anders, maar dat had ik al eerder geschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 29-03-2026 23:02 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

-knip-
Doe maar niet

De review zelf is in mijn ogen niets mis mee.

[ Voor 56% gewijzigd door Bor op 30-03-2026 11:17 ]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

- knip -
We hebben een report functie die je kan gebruiken.

[ Voor 83% gewijzigd door Bor op 30-03-2026 11:16 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• MrRobers
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-04 18:05
Helemaal eens met @CR2032
De negatieve punten voor dit model worden echt overdreven. Als je kreten leest als 'schokkerig', 'lage helderheid' en 'traag opladen', denk je al snel dat het om een ondermaatse budgettelefoon gaat.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben het eens met @CR2032 dat de toon veranderd is en reviews meer kleur hebben dan voorheen. Ik heb af en toen een beetje moeite met de toon omdat die naar clickbait of populisme kan ruiken, maar uiteindelijk heb ik dat liever dan een steriel artikel dat niet meer is dan een opsomming van features en getalletjes.

In het verleden vond ik veel reviews namelijk te "clean", dertien-in-een-dozijn, gericht op de massa en daardoor niet echt Tweakers-materiaal. Bij iedere review zag je dan ook lange OT-threads ontstaan over onderwerpen als privacy, walled gardens, de macht van de techbedrijven, etc... Tweakers kijken gewoon anders naar techniek dan het grote publiek. We zien de voordelen, maar ook de nadelen.

Daarom vind ik het een vooruitgang dat er meer stelling wordt genomen dan voorheen, dat past beter bij het publiek van Tweakers. Daar hoort ook bij dat er meer vanuit een 'high-end' perspectief gekeken wordt, inclusief bijhorende prijzen. Daar heb ik af en toe ook wel wat moeite mee, telefoons die een heel maand-salaris kosten als je op minimum leeft en dan nog worden afgefakkeld, maar ik snap het wel. Nieuwe ontwikkelingen komen nu eenmaal eerst naar de duurste apparaten, dus dat is waar het nieuws is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@CAPSLOCK2000 eens, de BBG's vind ik daarom interessanter omdat dan alles meer in perspectief geplaatst wordt.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
MrRobers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:23:
Helemaal eens met @CR2032
De negatieve punten voor dit model worden echt overdreven. Als je kreten leest als 'schokkerig', 'lage helderheid' en 'traag opladen', denk je al snel dat het om een ondermaatse budgettelefoon gaat.
Daar sluit ik me bij aan. Overigens kan ik me ook prima voorstellen dat een van de conclusies luidt dat dit toestel duur is en er voor hetzelfde geld alternatieven zijn met veel betere specs. Een andere conclusie luidt dat dit toesten voor de mensen die perse iOs willen, zo lang mogelijk updates willen ontvangen en verder niet om specs geven dit een optie is.

Voor niemand is wel erg kort door de bocht en ruikt naar clickbait. En we zijn door de jaren verwend met goede reviews en passende titels. Dan is dit wel even wennen en komt er logischerwijs veel feedback.

XXXVI

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
ephymerous schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Voor niemand is wel erg kort door de bocht en ruikt naar clickbait. En we zijn door de jaren verwend met goede reviews en passende titels. Dan is dit wel even wennen en komt er logischerwijs veel feedback.
Geen clickbait, ik gok meer "toegankelijker" zoals in .plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken beschreven staat:
  • headlines die informatief zijn, maar ook nieuwsgierig maken naar de inhoud. Van clickbait blijven we ver weg;
  • een andere opbouw van reviews: minder volgens een stramien, iets verhalender;
  • een lossere schrijfstijl, zonder in te boeten op inhoud en diepgang.

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-04 11:58
Hey, iemand riep mij...
Dennis de Vries schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
[...]

... Denk je dat ik tussen de tientallen toestellen die op me afkomen op jaarbasis, bij mezelf er eentje tussenuit pak waarvan ik denk 'Aha! En deze is de pineut!' en dan, zoals jij zegt, wil 'shockeren' om het 'shockeren'?...
Dat tweede denk ik niet. Dat eerste deel uit mijn citaat is denk ik wel een probleem, of lijkt in ieder geval ook hier het probleem. Toevallig gaat het nu 2x over Apple devices, maar ik denk dat in het algemeen de gewenning wel toeslaat.

Als je altijd de meest toffe apparaten tot je beschikking hebt en ook professioneel reviewt dan krijg je denk ik wel last van een vertekend beeld van de wereld. Zo werkte ik (heel) vroeger in een computerwinkel en gooiden wij met harde schijven, en een vriend die bij een bank werkte schrok daar van. Maar vertelde wel doodleuk dat zij met bundels bankbiljetten van tienduizenden guldens naar elkaars hoofd gooiden.

Terug on-topic: benchmarks enzo zijn leuk, maar er is ook nog een echte wereld waar je gewoon Tweaker kunt zijn en je toch geen drol geeft om de specs van je telefoon, omdat je liever met een soldeerbout in een vintage PC zit te roeren en daarnaast zorgt dat je lokale netwerk optimaal performed.

Toevallig heb ik nu een Apple telefoon omdat dat de vorige keer de enige fatsoenlijke was die ik kon vinden in klein formaat die toch nog een beetje bruikbaar zou zijn en van een vertrouwd merk was. Die 17e kan dan prima geschikt zijn voor mij.

Zelfde met de Neo. Ding wordt behoorlijk de grond in geschreven omdat zijn performance niet meekan met de 'dikke Apples'. Terwijl ik alleen maar denk: dat is een verdraaid gelikt laptopje met eindelijk een fatsoenlijke resolutie die je normaal in een apparaat in deze prijsklasse (van een A-merk) niet tegen komt.

Als het doel is om een andere doelgroep aan te spreken met deze negativiteit dan kan dat misschien best lukken, maar realiseer je wel dat er ook nog een doelgroep is die wel degelijk dingen koopt, maar helemaal niet persé de snelste/grootste/dikste/duurste zoekt. En het zou zonde zijn om die doelgroep van je te vervreemden.

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Davey400 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:51:
Hey, iemand riep mij...

[...]

Dat tweede denk ik niet. Dat eerste deel uit mijn citaat is denk ik wel een probleem, of lijkt in ieder geval ook hier het probleem. Toevallig gaat het nu 2x over Apple devices, maar ik denk dat in het algemeen de gewenning wel toeslaat.

Als je altijd de meest toffe apparaten tot je beschikking hebt en ook professioneel reviewt dan krijg je denk ik wel last van een vertekend beeld van de wereld. Zo werkte ik (heel) vroeger in een computerwinkel en gooiden wij met harde schijven, en een vriend die bij een bank werkte schrok daar van. Maar vertelde wel doodleuk dat zij met bundels bankbiljetten van tienduizenden guldens naar elkaars hoofd gooiden.
Dus je denkt dat ik in een soort bubbel met enkel high-end producten zit, en alles wat daarbuiten valt maar suf vind? Dat ik eigenlijk ongevoelig ben geworden voor alle tech die niet aan de hoge eisen daarvan voldoet? Dat klopt gewoon niet.

Neem bijvoorbeeld de Tab A11. Super saaie tablet, echt uit de bodem van de budgetbak. Ik was er behoorlijk positief over. Ander voorbeeld: Samsungs A-serie-midrangetelefoons. Helemaal niet zo spannend, absoluut niet high-end. Was ik hartstikke positief over. Of neem de moto G85, supergoedkoop toestel van rond de 200 euro. Je raadt het nooit: vond ik een erg solide apparaat. Ook mijn eigen telefoon is nota bene 2,5 jaar oud, mijn laptop 5 jaar, mijn smartwatch 5 jaar.

Nu hoor ik je al roepen 'Ja zie je wel! Dat zijn alleen maar andere merken! Je hebt iets tegen Apple! Ik loop zelf met een iPhone (en producten van andere merken) rond, dus dat zou dan wel een gekke keuze zijn. Daarnaast was ik hartstikke positief over de andere iPhone 17-modellen, dus ook dat klopt niet. Ik ben niet biased voor of tegen Apple, punt.

Voor mij ziet het eruit alsof je een bepaald onderbuikgevoel hebt en dat niet los kunt laten. Ik snap dat dat moeilijk is, maar je hebt nog geen enkel concreet, inhoudelijk punt weerlegd. Ondertussen blijf je met nieuwe aannames komen.

Je reageert trouwens nu op mijn reactie op de quote van CR2032. Tenzij je het alt-account bent, is dat wellicht niet je bedoeling geweest.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dennis de Vries schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Dus je denkt dat ik in een soort bubbel met enkel high-end producten zit, en alles wat daarbuiten valt maar suf vind? <>
Om hier even op in te gaan, in die specifieke review komt dat op mij wel zo over.
Dank voor de links naar je andere reviews, want dat geeft perspectief. En ik denk dat de opmerkingen niet zo persoonlijk bedoeld zijn als ze wellicht op je over komen. Net zoals je opmerkingen over de telefoon wellicht wat minder scherp bedoeld zijn dan dat ze op veel lezers overkomen. Als ik de comments lees onder reviews lijkt dat namelijk wel zo te zijn, dat men het oordeel te hard vind zonder veel duiding/onderbouwing/vergelijk met het speelveld anders dan de grafieken.
De nieuwe toegankelijkere stijl die gezocht wordt lijkt een valkuil te hebben, door een 'treffende titel' wordt eigenlijk een toon gezet die waarschijnlijk niet zo bedoeld is, maar bij de lezer al wel een mindset geeft dat de reviewer het echt helemaal niets vind. Een te dure instap iPhone met beperkingen? Prima en interessant om te lezen. iPhone voor niemand? Dan haak ik al af eigenlijk.

• Davey400
[...]
Voor mij ziet het eruit alsof je een bepaald onderbuikgevoel hebt en dat niet los kunt laten. Ik snap dat dat moeilijk is, maar je hebt nog geen enkel concreet, inhoudelijk punt weerlegd. Ondertussen blijf je met nieuwe aannames komen.
Hey, doe eens lief.
[...]
Je reageert trouwens nu op mijn reactie op de quote van CR2032. Tenzij je het alt-account bent, is dat wellicht niet je bedoeling geweest.
En deze beschuldiging uit het niets lijkt me al helemaal niet op zijn plaats. Volgens mij ben ik een klant.

Ik zou hier nooit spontaan gekomen zijn maar iemand haalde een quote van mij en tagde mij daar in. Dan krijg ik daar een notificatie van en lijkt het me logisch om de thread even door te lezen. Zelf was ik er al lang klaar mee, maar juist jouw uitleg waarin jij aangeeft waarom iets niet het geval is geeft mij het gevoel dat er een reden is waarom dat wel het geval zou kunnen zijn.

Let’s agree to disagree, maar laten we wel aardig blijven tegen elkaar.

Dat er een probleem is moge duidelijk zijn op basis van de reacties onder de reviews en aan het feit dat dit topic bestaat, maar laten we daar wel als volwassen mensen over discussiëren in plaats van elkaar af proberen te vallen.

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Davey400 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:56:
En deze beschuldiging uit het niets lijkt me al helemaal niet op zijn plaats. Volgens mij ben ik een klant.
Welke beschuldiging? Omdat je nergens in het topic aanwezig was maar wel zei dat de quote van jou was (terwijl ik CR2032 quote), vroeg ik me af of het een alt-account is. Sinds wanneer is de term alt-account beschuldigend overigens?

Als je je aangevallen voelde, was dat niet mijn bedoeling. De reactie was gericht aan CR2032. Ondertussen steven we overigens verder van de inhoud af.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:03

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Fundamenteel lijkt de klacht te zijn dat er niet genoeg rekening is gehouden met "de doelgroep," die dan nooit echt gedefinieerd wordt maar tussen neus en lippen door lijkt dat te gaan om de mensen die al een iPhone hebben en een toestel willen kopen die niet een ander os draait dan iOS, niet eerder uitgegeven is dan 2026 en op moment van introductie geen goedkoper broertje heeft dat ook aan die andere voorwaarden voldoet.

Met zulke uitsluitingsgronden heb je geen review meer nodig. Elke telefoon is de beste uitvinding sinds gesneden brood voor de doelgroep van "mensen die hem toch wel gingen aanschaffen." Als dát is waar je een review voor moet schrijven, dan kun je ophouden na de specsheet.

EDIT: Terzijde, de mensen die Dennis willen beschuldigen van anti-Apple bias moeten eigenlijk de podcast gaan luisteren. De beste man steekt niet bepaald onder stoelen of banken dat hij juist erg fan is van het merk. Dat is overigens ook niet erg. Een review is per definitie iets waar de subjectiviteit van de reviewer een belangrijke rol speelt, anders zijn we weer terug bij die specsheet.

Dat steekt alleen als je enige reden om een review te lezen is om je eigen keuzes te valideren, maar dan kun je beter gewoon de introductievideo van de fabrikant op repeat zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Patriot op 30-03-2026 17:33 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dennis de Vries schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Welke beschuldiging? Omdat je nergens in het topic aanwezig was maar wel zei dat de quote van jou was (terwijl ik CR2032 quote), vroeg ik me af of het een alt-account is. Sinds wanneer is de term alt-account beschuldigend overigens?

Als je je aangevallen voelde, was dat niet mijn bedoeling. De reactie was gericht aan CR2032. Ondertussen steven we overigens verder van de inhoud af.
Hier interpreteer je iets verkeerd. Ik had een quote van @Davey400 geplaatst en hem getagd - omdat het zijn quote was. Dat kwam uit de Neo review (niet van jou maar wel eerder aangehaald in dit topic).
Misschien heb je dat gemist toen je dit topic doornam. Dus laten we inhoudelijk reageren en niet suggestief :>

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Patriot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:21:
Fundamenteel lijkt de klacht te zijn dat er niet genoeg rekening is gehouden met "de doelgroep," die dan nooit echt gedefinieerd wordt maar tussen neus en lippen door lijkt dat te gaan om de mensen die al een iPhone hebben en een toestel willen kopen die niet een ander os draait dan iOS, niet eerder uitgegeven is dan 2026 en op moment van introductie geen goedkoper broertje heeft dat ook aan die andere voorwaarden voldoet.

Met zulke uitsluitingsgronden heb je geen review meer nodig. Elke telefoon is de beste uitvinding sinds gesneden brood voor de doelgroep van "mensen die hem toch wel gingen aanschaffen." Als dát is waar je een review voor moet schrijven, dan kun je ophouden na de specsheet.

EDIT: Terzijde, de mensen die Dennis willen beschuldigen van anti-Apple bias moeten eigenlijk de podcast gaan luisteren. De beste man steekt niet bepaald onder stoelen of banken dat hij juist erg fan is van het merk. Dat is overigens ook niet erg. Een review is per definitie iets waar de subjectiviteit van de reviewer een belangrijke rol speelt, anders zijn we weer terug bij die specsheet.

Dat steekt alleen als je enige reden om een review te lezen is om je eigen keuzes te valideren, maar dan kun je beter gewoon de introductievideo van de fabrikant op repeat zetten.
Exact, dan is 'het is de goedkoopste dus prima voor mensen die de goedkoopste willen' een standaard conclusie. Nee we hebben het over een toestel van €700 dat budget genoemd wordt. Dat terwijl er geen rekening gehouden zou ziin met een doelgroep die gewoon een telefoon wil en het verder niet zo enorm veel zou interesseren (vind dit echt heel ironisch). In de review wordt nota bene genoemd wat de alternatieven, ook met iOS, zijn die eigenlijk op vrijwel elk punt een veel betere deal zijn. Hier zou je ook nog refurbished telefoons aan toe kunnen voegen wat het alleen maar pijnlijker maakt voor de desbetreffende producten.

Er is zeker wat te zeggen voor de vraag: hoeveel maakt xyz spec uit voor de doelgroep, desalniettemin blijven de alternatieven beter en/of goedkoper waardoor de conclusie niet fundamenteel veranderd. Zou het als context (en imho ook qua 'toegankelijkheid') verbeteren dan een populaire titel. Echter titels als: 'iPhone 17e review: sterk instapmodel met eenvoudige camera' wat voorgesteld wordt dekt totaal de lading niet, dat is positief schrijven over iets wat eigenlijk gewoon geen goed product is.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GoldenSample schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:43:
[...]
dat is positief schrijven over iets wat eigenlijk gewoon geen goed product is.
Is dat niet iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen?
Uiteindelijk is een review ook gedeeltelijk maar een mening.

Over de Neo heb ik bijvoorbeeld heel veel positiefs gelezen. Behalve hier op tweakers. Wie heeft er dan gelijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 30-03-2026 17:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gunner schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:56:
[...]

Is dat niet iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen?
Uiteindelijk is een review ook gedeeltelijk maar een mening.

Over de Neo heb ik bijvoorbeeld heel veel positiefs gelezen. Behalve hier op tweakers. Wie heeft er dan gelijk?
In die redenatie mogen de awards dus ook de deur uit, BBG gelijk mee stoppen. Want zelf bepalen!

Imho is het de taak van een reviewer om ook een conclusie te trekken. Dat je zelf een andere conclusie trekt is helemaal prima, vooral zelf nadenken en informeren, maar waarom mag de reviewer dat dan niet? Lijkt mij, als er goede argumenten zijn, zoals in de aangehaalde review, juist van toegevoegde waarde. Of je eigen voorkeuren, prioriteiten en weegfactoren in de beoordeling het zelfde zijn is een uitstekende vraag. Zie alleen niet waarom dat zou moeten verhinderen dat een reviewer een stevige conclusie trekt.

Het 'elders wordt het goed gereviewd' is geen argument opzichzelf. Dat zou van de inhoud moeten komen ipv een variant op 'iedereen doet het dus moet het wel goed zijn'. Zie oprecht niet het probleem in reviews met een andere conclusie die ik zelf zou trekken. Zolang die goed onderbouwd zijn zijn die vaak veel waardevoller dan een zoveelste lofzang. Dan kun je zelf wegen en mogelijk tot een andere conclusie komen. De kans dat je dan tot een weloverwogen besluit komt is een stuk groter op die manier dan met enkel (gesponsorde) goed nieuws 'reviews' of down the middle road reviews zonder scherpte.

De heldag door zien we toch allemaal dingen die we zelf niet zouden willen, doen, kopen of wensen? Dat betekend niet noodzakelijk dat dat fout is, nee dat betekend dat mensen andere keuzes maken. Prima, niemand verbied iemand iets hier. Als iemand het koopt en er blij mee is, prima toch? Betekend alleen niet dat iedereen, inclusief de reviewer, dan maar hossana moet gaan roepen.

[ Voor 45% gewijzigd door GoldenSample op 30-03-2026 19:48 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:43:
[...]
'iPhone 17e review: sterk instapmodel met eenvoudige camera'
“iPhone 17e review: te duur instapmodel voor kleine doelgroep”

Of

“iPhone 17e review: te duur instapmodel voor bedrijven”

Die dekken de lading prima.

XXXVI

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04 14:40
Meestal heb ik niet echt een positieve of negatieve mening over een redactionele review, maar de laatste paar waren inderdaad wat meer richting negatief. Met name over de Pixel10a had het beter geweest om ook de informatie van https://tweakers.net/revi...ction=22014228#r_22014228 vernoemd te hebben. Full specs en vergelijking met een voorganger. We zitten hier op Tweakers. Maakt ook de beoordeling (in elk geval die van mij) anders.

En een Apple vergelijken met een Android toestel, tsja...dat zijn verschillende werelden die langs elkaar heen leven. Niet echt nutting mijns inziens, iets met appels en peren...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

rookie no. 1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:10:
<>
En een Apple vergelijken met een Android toestel, tsja...dat zijn verschillende werelden die langs elkaar heen leven. Niet echt nutting mijns inziens, iets met appels en peren...
Waarom? NIet iedereen is getrouwd met een ecosysteem immers. Als een Samsung XXX voor hetzelfde geld zowel betere camera's heeft en beter is in het real time editten van tiktikvlogs zal dat voor een deel van de gebruikers juist wel relevant zijn lijkt mij.
Want hoe je je vezels en vitaminen binnenkrijgt maakt niet uit, maar ieder heeft een eigen smaak :+

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zo veel mensen, zo veel meningen. Ik vind het namelijk wel degelijk een goede en interessante vergelijking gezien het beide elkaars directe concurrent zijn.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04 14:40
Nou ja, zo zie je maar ;)

Dan in elk geval zo goed mogelijk de appels als peren vergelijken dan :+

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Meestal heb ik niet echt een positieve of negatieve mening over een redactionele review, maar de laatste paar waren inderdaad wat meer richting negatief. Met name over de Pixel10a had het beter geweest om ook de informatie van https://tweakers.net/revi...ction=22014228#r_22014228 vernoemd te hebben. Full specs en vergelijking met een voorganger. We zitten hier op Tweakers. Maakt ook de beoordeling (in elk geval die van mij) anders.

De comment die je aanhaalt is dan wel geplust, maar bevat ook foutieve informatie. De batterij van de 9a was ook een exemplaar van 5100mAh. De comment die je aanhaalt zegt dat dat een 4400mAh-exemplaar was.

En ja, andere zaken kloppen, maar worden uit hun context geplaatst waardoor de upgrades groter lijken. Oplaadsnelheid is inderdaad naar 30W verhoogd, maar was 23W. Precies 7W erbij dus. Hetzelfde geldt voor het draadloze opladen: dat is inderdaad verhoogd. Met precies 2,5W.

Daarnaast is het niet zo dat Friso in zijn artikel de veranderingen niet noemt, zoals de comment nu bijna lijkt te suggereren.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 23:26

Klippy

Still Game

Ik moet zeggen dat ik het hardware nieuws alleen nog maar oppervlakkig volg, maar mijn indruk van zowel de Neo, 10a en 17e waren door andere media eigenlijk al niet heel goed. Dus ik was niet verbaasd toen ik deze reviews hier zag langskomen.

De Neo was vooral positief ontvangen door de lage prijs en daar opent de review ook mee. Het is een goede laptop, maar het mist een echte doelgroep. De budget gebruiker zal eerder een Windows laptop kiezen, de gamer ook en de developer zal voor een duurder model MacBook kiezen. Voor office werk voor de gemiddelde zakelijke gebruiker zal het echter best een goede optie zijn. Volgens mij onderschrijft de review ongeveer dezelfde conclusie.
Idem voor de telefoons, het is allemaal weinig vernieuwend en de a en e lijn moeten de budget lijn voorstellen, maar het is echt niet zo goedkoop, dus ook hier een beetje de vraag wie de doelgroep precies is. De fanboys halen de topmodellen, voor je oom en tante is er een goedkoper alternatief.

Lang verhaal kort, ik vond het zeker niet overdreven negatief , maar gewoon in lijn met wat ik al had vernomen van andere kanalen en dat komt ook gewoon overeen met de realistische verwachting als je een "budget" model uitbrengt van een premium merk (dan tel ik Google ook even als premium, de Pixel lijn is duidelijk die weg ingeslagen een paar jaar terug).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• CR2032
  • Niet online
Dennis de Vries schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Vind je het echt zo moeilijk te geloven dat ik het daadwerkelijk een slechte deal vind? Denk je dat ik tussen de tientallen toestellen die op me afkomen op jaarbasis, bij mezelf er eentje tussenuit pak waarvan ik denk 'Aha! En deze is de pineut!' en dan, zoals jij zegt, wil 'shockeren' om het 'shockeren'?

"Wie kaatst, kan de bal verwachten" We hebben het over een product van een miljardenbedrijf dat ergens in de V.S. zit. Waarom lijk jij je zo aangevallen te voelen?

Kun je verder a.u.b. ophouden met de overdreven aantijgingen die je wederom doet en vertellen met welk stuk van de inhoud je het niet eens bent? Dan kunnen we een fatsoenlijk gesprek met elkaar voeren. "Apple = Apple" is namelijk niet bepaald het sterkste argument.
Dat jij het een slechte deal vindt is je goed recht natuurlijk, ga alleen niet gelijk het voor iedereen een slechte deal noemen. Met als voor mij de bizarre conclusie; "de iPhone voor niemand'. De opmerking Apple = Apple moet je wel in context plaatsen met de vorige zin. Gebruikers die nooit verder willen kijken. Wie kaatst slaat ook op het overdrijven in de review en een reactie terug. Kun jij dan ophouden met die overdreven reviews schrijven; kan ik ook vragen.

De Quicktest van de iPad Air van vandaag is ook weer hetzelfde met negativiteit en het sterk overdrijven van het 'schokkerige' 60 Hz scherm,. Pffft, "Apple houdt krampachtig vast aan zijn 60Hz-schermen". Kom op zeg, kan het ook wat genuanceerder. De meeste mensen boeit 60 Hz helemaal niets en zien geen verschil. De wat langere accuduur met een 60 Hz scherm wordt belangrijker gevonden.

Uitleg over de strategie van een fabrikant waarom die bepaalde keuzes heeft gemaakt is veel interessanter.
Zoals CNN tech goed doet. https://edition.cnn.com/2...h/apple-iphone-17e-launch

Mijn vraag staat nog steeds over waarom al die negativiteit in de recente reviews. Dit geldt ook over de Google Pixel 10, het gaat mij niet over Apple maar over de tweakers nieuws redactie. Is het een bewuste keuze om populistischer te gaan reviewen?

Verder mogen jullie het zelf maar zien. Ik negeer normaal altijd de meest sterk negatieve en positieve reviewers en ga uit van een gemiddelde. Jammer als tweakers tot die uitersten gaat behoren. Vandaar de vraag.

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
CR2032 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Mijn vraag staat nog steeds over waarom al die negativiteit in de recente reviews.
Omdat we het, gelet op de context, momenteel geen bijster goede producten vinden. Dat is de essentie van een review: een persoon die het gebodene tegen het licht houdt, de sterke en zwakke punten uitlicht en dat vergelijkt met de rest van het aanbod. De prijs is daarbij ook een grote factor. Dat is wat ik met de iPhone 17e heb gedaan en dat is wat Friso met de Pixel 10a heeft gedaan.

Als jij (naast de pluspunten) blij wordt van o.a. een trager beeldscherm die minder helder kan, traag laadproces en één (niet al te beste) backcamera op een telefoon van 700 euro: more power to you. Dat klinkt waarschijnlijk flauw, maar zo bedoel ik het niet. Wat ik van het product vind zou dan niets af moeten doen aan jouw beleving ervan. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik ga verder overigens ook niet meer op je reageren, ik wens je een fijne avond.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis de Vries op 02-04-2026 09:19 ]

• Davey400
Zelfs een positief punt weet Tweakers nog negatief te brengen in de review van vandaag:
M4-chip is welkom, maar voelt overbodig

• Fiber

Fiber

Davey400 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:09:
Zelfs een positief punt weet Tweakers nog negatief te brengen in de review van vandaag:

[...]
Ach joh, dat is nu even een trend, zelfs de video over 50 jaar Apple is vrijwel alleen maar negatief. Waait vast wel weer een keer over... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Davey400
Dat het nu in mijn posts telkens over Apple apparaten gaat lijkt een voorkeur voor dat merk te geven. Dat is niet zo, al tik ik dit toevallig wél op een iPad, maar omdat dat op dat moment gewoon de goedkoopste tablet was met lange support. Als ik een fanboy was, dan was dat van Windows Mobile. (En Windows Phone). Sindsdien is alles behelpen. Maar dit terzijde.

Terug op mijn punt van hierboven: we benchmarken alles helemaal suf, en rekenen apparaten af op lage scores in die benchmarks. Dat is prima; er zijn altijd mensen die benchmarks belangrijk vinden en als lezer kun je zelf bepalen hoeveel waarde je er aan geeft.

Nu wordt een apparaat gewoon afgerekend op een hóge score in een benchmark, en daar kan ik met de pet écht niet bij.
Zelfs de argumentatie onder de al eerder geciteerde kop komt raar over.
Mijn samenvatting: wat doe je nou met een tablet? En als je er wel wat serieus mee doet, dan was die van vorig jaar ook wel snel genoeg.

Maar voor de volledigheid quote ik toch maar even de volledige huidige tekst over de cpu:
Wat doe jij zoal met je tablet? Als die taken niet bestaan uit het spelen van de allerzwaarste games, complexe 3d-modellen vormgeven of het monteren van uitgebreide video-edits, zul je niet veel merken van de nieuwe M4-soc in de iPad Air (2026). Ben je daar wel mee bezig, dan is er een grote kans dat de M3-soc uit het model van vorig jaar daar ook al ruimschoots voor voldoet.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

CR2032 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Mijn vraag staat nog steeds over waarom al die negativiteit in de recente reviews. Dit geldt ook over de Google Pixel 10, het gaat mij niet over Apple maar over de tweakers nieuws redactie. Is het een bewuste keuze om populistischer te gaan reviewen?

Verder mogen jullie het zelf maar zien. Ik negeer normaal altijd de meest sterk negatieve en positieve reviewers en ga uit van een gemiddelde. Jammer als tweakers tot die uitersten gaat behoren. Vandaar de vraag.
Laat ik beginnen met dat ik het eigenlijk ook wel eens verfrissend vind om negatieve reviews te lezen op Tweakers. In het verleden wist je eigenlijk altijd: als Tweakers het reviewde, dan zal het in grote lijnen wel goed zijn. Tegenwoordig lees ik meer reviews, omdat ik ook graag wil weten waarom iets minder is dat de review negatief is ervaar ik als informatief en fijn, nu weet ik waarom ik daar dus niet voor moet kiezen.

Daarnaast moet je altijd kijken naar de afzetmarkt waarvoor het product bedoeld is, de hardware-eisen, wat je ervoor terugkrijgt en wat de kosten zijn. Apple positioneert zich altijd in het hoge segment, ongeacht wat ze uitbrengen. 50% van de prijs is voor de naam (en dat zeg ik terwijl ik alles van Apple heb).

Als ik naar je voorbeeld kijk, de Apple iPhone 17e, ben ik het daar eigenlijk wel mee eens. Ja, het is Apple en ja, het is de goedkoopste telefoon van Apple en ja, hij integreert lekker met andere Apple-spullen, maar daar houdt het wel op, zeg maar. Kijk maar eens naar de specs voor de hardware: tussen de A16 (iPhone 15) en de A18 (iPhone 16) zit enkel ray tracing als verschil. De A19 daarentegen heeft 1 GPU-core minder met “Neural Accelerators”, terwijl ze alle drie dezelfde 16-core Neural Engine hebben. Dat is meer een gimmick dan innovatie.

Camera? Die is gewoon minder dan bij de vorige versies. Opladen is ook minder snel en met minder power. Het display heeft minder pixels en 1200 nits (dat is serieus lager dan de vorige twee generaties en daardoor ook niet heel raar dat de batterij het langer uithoudt).

Dus als dit de budget iPhone is, kun je beter gewoon een vorige generatie kopen. Daarmee probeert Apple zich te mengen in een budgetsegment en daar is de prijs zeker niet naar. Voor die prijs koop je veel betere telefoons en dus zit je in niemandsland. Want de echte fan/iPhone-gebruiker zal de 17e overslaan en voor de iPhone 17 of hoger gaan. Het andere iPhone-segment (ik wil Apple, maar niet mijn nieren verkopen) is beter af met de iPhone 16 of zelfs de 15.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:24
Die 700 euro is een prijsstrategie en niet een op waarde gebaseerde prijs.

Ik ben er persoonlijk wel blij dat er ook eens kritisch gereviewed wordt. Voor de fans van, in dit geval, Apple misschien minder prettig.

• sdk1985
  • Laatst online: 02:00
Spelen hier niet twee zaken?

In de titels neemt Tweakers neemt tegenwoordig graag een standpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0W5V_Gi4Hi4WGEyRO_2kngUBEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWAx6uCgO7tJbbT9i6xtOQP2.png?f=fotoalbum_large
Zo ging dat vroeger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4RtYZ0kpbVCYohS3HBQEzC4ScQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqwZxwena4861po9cQiJCSQQ.png?f=fotoalbum_large
Dat is wel even een verschil. Je triggered mensen bewust met een stelling ("o waarom dan"). Daarom werkt het. Maar daarmee ga je dus ook mensen tegen het zere been schoppen.

Daar zit het tweede probleem; tribalism; mensen zijn graag onderdeel van een stam (opvallend genoeg geen Nederlandstalige wikipagina voor, wel in 28 talen). Vroeger een geloof, daarna verzuiling en tegenwoordig een voetbalclub, automerk, videokaarten fabrikant, enz. O wee als je dan iets negatiefs zegt over 'mijn' merk. Daar wordt dat desnoods emotioneel en irrationeel tegenin gegaan. Op tweakers was dat jaren lang AMD vs Intel en Radeon vs GeForce. Tegenwoordig is Apple ook zo'n trigger onderwerp.

Wat mij betreft een redactionele keuze met dus het gevolg dat er meer wrijving ontstaat omdat de nuance minder aanwezig is en je start met de schijn van partijdigheid, puur op basis van je titel.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 01-04-2026 12:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

sdk1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:01:
Spelen hier niet twee zaken?

In de titels neemt Tweakers neemt tegenwoordig graag een standpunt.
[Afbeelding]
Ja, maar dat is een nieuwe stijl die voor ons ouderen even wennen is. Ik kijk soms wel eens voetbalsamenvattingen en daar zie ik hetzelde gebeuren. In de titel zetten wat voor grote dingen er gebeuren. De eerste reactie die je dan ziet is "Bedankt voor de spoiler, nu hoef ik niet meer verder te kijken"

• Davey400
In mijn geval is dat tribalism echt geen ding* en toch stoor ik me aan de manier van schrijven, waarbij het zelfs lijkt dat die tribalism daar wél een ding is, maar dan in omgekeerde richting. Het viel me de laatste tijd op. Het speelt kennelijk echter ook bij de review van een Google device, en als ik ergens een nog grotere hekel aan heb is het Google zelf wel. En dan niet eens om wat het doet, maar omdat iedereen het zo aanbidt terwijl velen geen idee hebben wat Google allemaal met je doet.
Ook bij klanten: Hele discussies over privacy, maar wel Google als default zoekmachine vereisen en alle DNS forwarden naar de Google DNS servers.
Goed, ik sla door, maar dat is voor mij de reden dat ik die review al helemaal overgeslagen heb.

Waarom ik nu in de verdedigingsmodus schiet? Geen idee... Ik voel me niet eens persoonlijk aangevallen maar heb het idee dat de aandacht van het werkelijke probleem wordt weggetrokken door te doen alsof het een probleem is dat Apple aangevallen wordt. Dat het in mijn reacties 2x over Apple gaat is toeval.

*Sterker nog: ik heb me een tijdje zelfs geschaamd om mijn Apple gebruik, juist vanwege de hype die Apple is. Ik vertik het bijvoorbeeld ook om de messenger van Apple te gebruiken, simpelweg omdat ze die alleen op Appels toestaan.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:53
Ik vind de genoemde voorbeelden ook wel een tikkeltje negatief, maar niet extreem. Ik kan er zelf nog uit destilleren wat ik belangrijk vind, en ik wil de 17e best nemen als opvolger van mijn iPhone 12, alleen niet voor 700euro. Ik wacht wel even totdat hij rond de 550 is. Dan vind ik het een mooi toestel voor een mooie prijs.

Runs everything...

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:41

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zat eerst wel een beetje op de lijn dat de insteek van de 17e review wat negatief was, maar nu ik hem nog een keer lees valt het me eigenlijk wel mee en kan ik de conclusie alleen maar onderschrijven.

Een alternatieve titel voor de review had ook kunnen zijn: "matige middenklasser voor behoorlijk bedrag" (om het een beetje te laten alliteren :) Of "Prima iPhone instapper voor teveel geld" want dat is denk ik de bottom line hier. De telefoon is prima redelijk aardig, maar de prijs past er niet bij. Zelfs als je een Apple bril op hebt, moet je haast tot de conclusie komen dat het geen top-aanschaf is. Voor echt letterlijk hetzelfde geld haal je een 16 of zelfs een 17 uit V&A en ja, dat is een 2e hands, maar dan heb je wél een veel completere telefoon, blijf je in het iOS ecosysteem en lever je hooguit een jaar support in

... en gaat over tot de orde van de dag

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het was, is en blijft gewoon heeeeel erg simpel.. Clickbait bestaat niet meer maar is eigenlijk overgegaan in 'ragebait'..

Het oproepen van een emotionele reactie is het doel en dat werkt natuurlijk het beste tegen het grootste merk in de tech sector 'Apple'..

Vanmiddag ook weer zo'n titel: "Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme".. We zitten hier gewoon op een DPG site en die bereiken meer dan 91% van de Nederlandse bevolking en dan bereik je natuurlijk de meeste clicks en interactie (advertentie inkomsten) door mensen emotioneel te 'raken'. Als iets staat voor "hyperkapatilisme" is dat in mijn optiek wel een mediahuis dat zoveel macht heeft en onze meningen kan sturen.

Ragebaiting maakt gewoon gebruik van emoties in plaats van rede, waardoor mensen sneller geneigd zijn te klikken of te reageren en mensen als ons, zoals op dit forum, onze mening delen ;)

Tweakers is wel zelfstandig maar onder aan de streep staat er gewoon DPG op de loonstrook van de redacteuren en wiens brood men eet... Etc.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

D-Ed schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:28:
Het was, is en blijft gewoon heeeeel erg simpel.. Clickbait bestaat niet meer maar is eigenlijk overgegaan in 'ragebait'..

Het oproepen van een emotionele reactie is het doel en dat werkt natuurlijk het beste tegen het grootste merk in de tech sector 'Apple'..

Vanmiddag ook weer zo'n titel: "Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme".. We zitten hier gewoon op een DPG site en die bereiken meer dan 91% van de Nederlandse bevolking en dan bereik je natuurlijk de meeste clicks en interactie (advertentie inkomsten) door mensen emotioneel te 'raken'. Als iets staat voor "hyperkapatilisme" is dat in mijn optiek wel een mediahuis dat zoveel macht heeft en onze meningen kan sturen.

Ragebaiting maakt gewoon gebruik van emoties in plaats van rede, waardoor mensen sneller geneigd zijn te klikken of te reageren en mensen als ons, zoals op dit forum, onze mening delen ;)

Tweakers is wel zelfstandig maar onder aan de streep staat er gewoon DPG op de loonstrook van de redacteuren en wiens brood men eet... Etc.
Ik geloof gerust dat het willen kiezen van een extra grijpende totel een rol speelt, maar het is ook een beetje suggestief om te doen alsof het allemaal heel erg van boven is ingegeven. Verder, we hoeven ook niet te doen alsof het heel logisch is dat je zo emotioneel geraakt wordt als iemand een apparaat van een bepaalde fabrikant stom vind.

Ik ben niet helemaal naïef hoor, ik snap gerust wel waarom ze een pakkende titel willen maar als het ragebait is om het op één na grootste bedrijf ter wereld een hyperkapitalist te noemen dan zegt dat mijns inziens meer over de ontvanger die dat zo opvat dan over de schrijver die dat vind.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 22:10

liberque

Vrijzinnig!

Over de negativiteit ben ik het niet eens. Dat gezegd hebbende zijn de clickbait/ragebait artikels die me niet interesseren voor mij juist een trigger om er op te klikken, direct naar de reacties te gaan en me te vermaken met reacties over de titel van het onderwerp. Het nieuwsbericht lees ik dan geeneens. Dat alleen zegt voor mij al genoeg en T.net zou zich wellicht dan ook even achter de oren moeten krabben of dat hun intentie is. Just saying.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• D-Ed
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:02:
[...]

Ik geloof gerust dat het willen kiezen van een extra grijpende totel een rol speelt, maar het is ook een beetje suggestief om te doen alsof het allemaal heel erg van boven is ingegeven. Verder, we hoeven ook niet te doen alsof het heel logisch is dat je zo emotioneel geraakt wordt als iemand een apparaat van een bepaalde fabrikant stom vind.

Ik ben niet helemaal naïef hoor, ik snap gerust wel waarom ze een pakkende titel willen maar als het ragebait is om het op één na grootste bedrijf ter wereld een hyperkapitalist te noemen dan zegt dat mijns inziens meer over de ontvanger die dat zo opvat dan over de schrijver die dat vind.
Het is gewoon de broodwinning voor alle media tegenwoordig. Weinig suggestiefs aan om eerlijk te zijn als je er een beetje kennis van hebt.. En iedereen die hier al een paar jaar het nieuws volgt dat wat meer op Apple is gefocust ziet meteen aan een titel of een inleiding van wie dat betreffende Apple artikel over het algemeen komt ;) Zit geen emotie in vanuit mij maar 1 + 1 is gewoon 2 in de wereld.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het verschilt per artikel. deze review: Apple iPad Air (2026) - Beeldscherm staat topspecs in de weg
vind ik minder *bait en nodigt voor mij wel uit tot lezen (niet dat ik ooit een iPad ga kopen zolang ze die stompzinnige koppeling blijven maken tussen GNSS en LTE, maar dat is Apple aan te rekenen). De uiteindelijke conclusie dat opslag en beeldscherm geen recht doen aan de prijs kan ik prima volgen, zeker omdat de M3 niet langzamer is wat wel accuduur kost.

• Fiber

Fiber

Gewoon een review, of eigenlijk een test op zijn Nederlands, met alleen de feiten zonder gekleurde meningen zit er niet meer in zeker? Gewoon melden dat het scherm 60 Hz is. (punt.) Of dat als schokkerig wordt ervaren bepaal ik zelf wel, en dat verschilt van persoon tot persoon. Zelfde met de prijs: Zeg gewoon dat die telefoon 700 Euro kost. Of ik dat duur vind of goedkoop vind kan ik prima zelf uitmaken en zal ook per persoon en situatie verschillen...

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:34

Kheos

FP ProMod
Fiber schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:19:
Gewoon een review, of eigenlijk een test op zijn Nederlands, met alleen de feiten zonder gekleurde meningen zit er niet meer in zeker? Gewoon melden dat het scherm 60 Hz is. (punt.) Of dat als schokkerig wordt ervaren bepaal ik zelf wel, en dat verschilt van persoon tot persoon. Zelfde met de prijs: Zeg gewoon dat die telefoon 700 Euro kost. Of ik dat duur vind of goedkoop vind kan ik prima zelf uitmaken en zal ook per persoon en situatie verschillen...
Dus geen review maar een product specificaties pagina? Die hadden we toch al?...

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

D-Ed schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:59:
[...]

Het is gewoon de broodwinning voor alle media tegenwoordig. Weinig suggestiefs aan om eerlijk te zijn als je er een beetje kennis van hebt..
Je hebt me verkeerd begrepen. Wat ik suggestief noem, is doen alsof ze vanuit DPG heel erg veel druk ervaren om controverse te creëren. Ja, het moet een pakkende titel zijn, maar Dennis staat gewoon zelf achter de mening die het verkondigt.

Het is in feite al niet echt ragebait te noemen, het is niet alsof je kunt zeggen "het is ragebait, er werd iemand boos, QED." Nou ja, je kunt het wel zeggen maar dan lul je uit je nek :+
En iedereen die hier al een paar jaar het nieuws volgt dat wat meer op Apple is gefocust ziet meteen aan een titel of een inleiding van wie dat betreffende Apple artikel over het algemeen komt ;)
Tsja, ik zou het logisch vinden dat je de stem van een auteur daar in terug hoort komen. Het zou juist raar zijn als dat niet zo was, dus het zegt ook niet zoveel.
Zit geen emotie in vanuit mij maar 1 + 1 is gewoon 2 in de wereld.
Tsja, het maakt mij de pis niet lauw maar het enige wat je hebt gedaan is zeggen dat je weet wat clickbait is en iets onterecht ragebait genoemd. Maar goed, als je niet in staat bent het bredere plaatje te zien dan snap ik dat het zo simpel lijkt als 1 plus 1, /s.

• D-Ed
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:24:
[...]

Je hebt me verkeerd begrepen. Wat ik suggestief noem, is doen alsof ze vanuit DPG heel erg veel druk ervaren om controverse te creëren. Ja, het moet een pakkende titel zijn, maar Dennis staat gewoon zelf achter de mening die het verkondigt.

Het is in feite al niet echt ragebait te noemen, het is niet alsof je kunt zeggen "het is ragebait, er werd iemand boos, QED." Nou ja, je kunt het wel zeggen maar dan lul je uit je nek :+

[...]

Tsja, ik zou het logisch vinden dat je de stem van een auteur daar in terug hoort komen. Het zou juist raar zijn als dat niet zo was, dus het zegt ook niet zoveel.

[...]

Tsja, het maakt mij de pis niet lauw maar het enige wat je hebt gedaan is zeggen dat je weet wat clickbait is en iets onterecht ragebait genoemd. Maar goed, als je niet in staat bent het bredere plaatje te zien dan snap ik dat het zo simpel lijkt als 1 plus 1, /s.
Blijkbaar maakt het je de pis redelijk lauw als je zo iemand z'n reactie op een forum helemaal aan het ontleden bent ;)

En je legt me woorden in de mond, typisch ragebait gedrag eigenlijk ;) Ik heb nooit de woorden gebruikt dat er iemand 'boos wordt' (zie dik gedrukt).

Vooruit, nog een keer hoe het werkt:
"Ragebaiting maakt gewoon gebruik van emoties in plaats van rede, waardoor mensen sneller geneigd zijn te klikken of te reageren en mensen als ons, zoals op dit forum, onze mening delen ;)"

• Fiber

Fiber

Kheos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:21:
[...]

Dus geen review maar een product specificaties pagina? Die hadden we toch al?...
Die zijn vaak niet compleet en soms zelfs fout. Dus dan is het wel fijn als er getest wordt of die 60 Hz ook echt kloppen, naast alle ander product kenmerken. Maar 60 Hz schokkerig of zo noemen slaat nergens of want ik ervaar dat niet zo, en vele anderen ook niet. Maar er zal best een groep zijn die daar wel last van heeft, dat geloof ik direct, maar niet iedereen dus. En in de titel zetten dat die 17e voor niemand is vind ik ook twijfelachtig. Dan zou Apple er dus letterlijk nul van moeten verkopen, en dat geloof ik dus niet. Dan had Apple nooit een opvolger voor de 16e gemaakt. De iPhone Air heeft ook geen opvolger gekregen.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

D-Ed schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:32:
[...]

Blijkbaar maakt het je de pis redelijk lauw als je zo iemand z'n reactie op een forum helemaal aan het ontleden bent ;)
Het zegt wederom meer over jou dan over mij als je denkt dat dat een teken is dat ik me er over kan opwinden.
En je legt me woorden in de mond, typisch ragebait gedrag eigenlijk ;) Ik heb nooit de woorden gebruikt dat er iemand 'boos wordt' (zie dik gedrukt).

Vooruit, nog een keer hoe het werkt:
"Ragebaiting maakt gewoon gebruik van emoties in plaats van rede, waardoor mensen sneller geneigd zijn te klikken of te reageren en mensen als ons, zoals op dit forum, onze mening delen ;)"
Ik leg je daar geen woorden in de mond, en je definitie heeft meer tekortkomingen dan waarde (ook de tweede keer). Voor iemand die het allemaal zo goed weet lukt het je in ieder geval niet echt om te overtuigen.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb het topic doorgelezen, maar ik mis iets.

Het is de reviewers mening, zijn/haar review, zijn/haar observaties, als deze negatief zijn, dat kan, het is immers een review van die persoon.

Als je een klinische review wilt zijn er zat andere sites te vinden die dat kunnen bieden.
Als je alleen maar positieve dingen wil lezen sla je deze review over (geen clicks = minder inkomsten) en zoek je elders om in je echo kamer te zetten.

Wat alsnog dat bepaalde reviews nu minder positief zijn? Als het product volgens de reviewer niet voldoet aan de standaard die gezet is door de industrie, dan mag die dat toch best vertellen? Als de mega corporaties minder goede producten uitschijten mag daar best wat over gezegd worden.

Ik lees liever een negatieve, maar goed onderbouwde review, dan een toxic positive review die niks wil melden over wat voor kritiek dan ook.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:43:
Ik heb het topic doorgelezen, maar ik mis iets.

Het is de reviewers mening, zijn/haar review, zijn/haar observaties, als deze negatief zijn, dat kan, het is immers een review van die persoon.

Als je een klinische review wilt zijn er zat andere sites te vinden die dat kunnen bieden.
Als je alleen maar positieve dingen wil lezen sla je deze review over (geen clicks = minder inkomsten) en zoek je elders om in je echo kamer te zetten.

Wat alsnog dat bepaalde reviews nu minder positief zijn? Als het product volgens de reviewer niet voldoet aan de standaard die gezet is door de industrie, dan mag die dat toch best vertellen? Als de mega corporaties minder goede producten uitschijten mag daar best wat over gezegd worden.

Ik lees liever een negatieve, maar goed onderbouwde review, dan een toxic positive review die niks wil melden over wat voor kritiek dan ook.
Moet je toch iets beter lezen, je bent niet de eerste die dit opmerkt. :> Zou het zijn dat mensen zo gewend zijn aan gesponsorde crap 'reviews' reclame door een 'influencer' dat dit als zo een probleem gezien wordt?

• D-Ed
  • Niet online
Ik zie het toch echt breder en merk al heel wat jaren dat de journalistiek ook slachtoffer is geworden van 'moeten scoren' op clicks/engagement.

Artikelen worden daarom steeds vaker geschreven om zoveel mogelijk emotie/verontwaardiging op te roepen.. Het makkelijkste is dat te doen door mensen tegen elkaar op te zetten middels een 'goede' kop of intro zodat de reacties en clicks automatisch komen.

Dat ik het allemaal net niet perfect verwoord zal dan wel maar dit is gewoon iets wat ik zelf al heel lang geleden heb zien ontstaan (ken een aantal lokale journalisten die ook gewoon trots vertellen dat hun artikel zoveel aantal views heeft gehad etc.). Niet voor niks dat ik al jaren niet meer op social media zit.

Persoonlijk gezien baal ik er gewoon van dat Tweakers.net dus 'gewoon' een DPG media site is geworden. Sommige redacteurs zetten er wat zwaarder op in dan de andere maar reken maar dat ze allemaal dezelfde trainingen (kunnen) volgen om 'meer engagement' te krijgen.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

D-Ed schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:58:
Ik zie het toch echt breder en merk al heel wat jaren dat de journalistiek ook slachtoffer is geworden van 'moeten scoren' op clicks/engagement.

Artikelen worden daarom steeds vaker geschreven om zoveel mogelijk emotie/verontwaardiging op te roepen.. Het makkelijkste is dat te doen door mensen tegen elkaar op te zetten middels een 'goede' kop of intro zodat de reacties en clicks automatisch komen.

Dat ik het allemaal net niet perfect verwoord zal dan wel maar dit is gewoon iets wat ik zelf al heel lang geleden heb zien ontstaan (ken een aantal lokale journalisten die ook gewoon trots vertellen dat hun artikel zoveel aantal views heeft gehad etc.). Niet voor niks dat ik al jaren niet meer op social media zit.

Persoonlijk gezien baal ik er gewoon van dat Tweakers.net dus 'gewoon' een DPG media site is geworden. Sommige redacteurs zetten er wat zwaarder op in dan de andere maar reken maar dat ze allemaal dezelfde trainingen (kunnen) volgen om 'meer engagement' te krijgen.
Mijn "probleem" met je reacties is ten dele dat je een beetje doet alsof je een soort diepgeworteld maatschappelijk probleem hebt ontworteld, terwijl het een heel algemeen en eeuwenoud principe is. En een beetje terminologie is het enige verschil: Vroeger liep een journalist te pochen over de oplage van de krant waarbij hij werkte, nu over het aantal subscribers van het Youtube-kanaal waar hij voor werkt.

Daarnaast vind ik het op mijn beurt vooral ook weer overdreven om te doen alsof Tweakers nu ineens een soort "TechTelegraaf" is geworden, omdat een (relatief nieuwe, nofi Dennis :P) auteur niet louter positief is over een product.

Wat er volgens mij onder schuilt, is wat @GoldenSample eigenlijk ook aankaart: Ik heb eerder het idee dat (een deel van) het publiek is verschoven in de mate waarin ze nog kunnen accepteren dat iemand negatief is over iets waar zij zelf positieve associaties bij hebben, en daar zo ver in gaan dat überhaupt meningvormende inhoud ze tegen is gaan staan.

[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 02-04-2026 11:18 . Reden: m'n schrijfstijl is verschrikkelijk vanochtend, je m'excuse ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In de NEO-review werd wel heel hard gezocht naar minpunten. Die al snel werden ontkracht in de reacties, over bijvoorbeeld het trackpad of de toetsenbordverlichting.

Dat de 8GB-limiet aan de SoC ligt, is dat perse een minpunt? Het is een gevolg van deze beperking.

Wel apart eigenlijk dat de review van de Air M5 dan "Op zoek naar de meerwaarde boven de Neo" heet.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 02-04-2026 11:54 ]

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:22
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:43:

Daar heb je gelijk in, maar daar wil ik wel een punt aan toevoegen. Van een site als Tweakers verwacht ik journalistieke kwaliteit (daarom kom ik hier graag). De reviewer mag daarbij zeker zijn mening geven en onderbouwen, maar niet met oogkleppen op. En dat is wat er in de reviews van de Macbook Air en de iPhone 17e lijkt te gebeuren.

Vergelijk voor de lol eens de tekst van review van de MacBook Air en de iPhone 17e met de reviews van Samsung Galaxy Book 5, de Google Pixel 10a, de Samsung Galaxy S26-serie. En turf dan hoe vaak in de review-tekst het product vergeleken wordt met zijn voorganger.

Bij de eerste twee draait de hele review om de mate waarin ze 'waar voor je geld zijn' tegenover de duurdere (of goedkopere) modellen van dezelfde generatie. Terwijl bij de Book 5 en de Pixel 10a zelfs in de samenvatting of in de titel van het artikel wordt benadrukt in hoeverre ze een upgrade waard zijn ten opzichte van hun voorganger, en in de S26-review is helemaal nergens terug te vinden of het prijsverschil tussen de basis, Pro- en Ultra modellen wel of niet te rechtvaardigen is: daar draait het hele artikel over de vraag of ze een verbetering zijn ten opzichte van hun voorganger.

De constatering dat de Air zijn plek moet heroveren nu de Neo er is, is natuurlijk terecht en dat mag een prominente plek krijgen in de review. En dat de 17e van 700 euro in de ogen van de reviewer een forse stap terug is ten opzichte van de reguliere 17 ook. Maar die laatste is wel 450 euro ofwel 64% duurder dan de 17e.

Het lijkt er nu een beetje op dat de recente reviews van Air en 17e zich blindstaren op de vraag hoe slecht ze zich verhouden tot andere actuele modellen die vele duurder of goedkoper zijn, en daarmee andere aspecten en lezers-doelgroepen die een andere waarde hechten aan bepaalde eigenschappen dan de auteur, uit het oog verliezen. En dat vind ik zonde.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwolschBalletje op 02-04-2026 11:35 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Patriot schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:11:
[...]

Mijn "probleem" met je reacties is ten dele dat je een beetje doet alsof je een soort diepgeworteld maatschappelijk probleem hebt ontworteld, terwijl het een heel algemeen en eeuwenoud principe is. Terwijl een beetje terminologie het enige verschil is: Vroeger liep een journalist te pochen over de oplage van de krant waarbij hij werkte, nu over het aantal subscribers van het Youtube-kanaal waar hij voor werkt.

Daarnaast vind ik het op mijn beurt vooral ook weer overdreven om te doen alsof Tweakers nu ineens een soort "TechTelegraaf" is geworden, omdat een (relatief nieuwe, nofi Dennis :P) auteur niet louter positief is over een product.

Wat er volgens mij onder schuilt, is wat @GoldenSample eigenlijk ook aankaart: Ik heb eerder het idee dat (een deel van) het publiek is verschoven in de mate waarin ze nog kunnen accepteren dat iemand negatief is over iets waar zij zelf positieve associaties bij hebben, en daar zo ver in gaan dat überhaupt meningvormende inhoud ze tegen is gaan staan.
Je ziet hem ook bij het benoemen van Apple als hyperkalitalistisch bedrijf. Vallen mensen over wat imho lachwekkend is vanaf een afstand bekeken:
- een enorm groot bedrijf dat een van de waardevolste (in enge zin) bedrijven ter wereld is.
- maakt een erg grote marge op hun producten, en al helemaal voor het type producten dat een groot deel van hun omzet is (hardware = hard. En nog moeilijker om langdurig zo een grote marge op te maken).
- Apple heeft een ijzersterk imago en is bij uitstek een merk dat daar van profiteert.

Ondertussen:
- worden we overspoeld met reclame, (micro)tragetting maakt het bijna een fuik
- speciale vorm hiervan zijn 'influencers' met reclame verhuld als 'reviews'
- oppervlakkige goedkope content persbericht/specsheet overtik reviews zijn al jaar en dag in overvloed
- AI maakt dit soort troep 'content' nog makkelijker te genereren

Maatschappelijk gezien is het kapitalisme voor en na. Echt kritische systeem vragen worden enkel in de marge gesteld of actief gemarginaliseerd (het aanwrijven van extremisme aan GroenLinks door een deel van Politiek rechts is een perfect voorbeeld). Met het uitelkaar vallen van de Sovjet Unie hadden 'we' gewonnen, het grote gelijk van 'greed is good'.

Maar als je vervolgens stelt dat een bedrijf het kapitalistische spelletje enorm goed speelt, het hyperkalitalistisch noemt, dan is het weer fout. Is het allemaal te negatief etc. alsof je iets gemeens tegen een kind hebt gezegd.

• D-Ed
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:26:
[...]

Je ziet hem ook bij het benoemen van Apple als hyperkalitalistisch bedrijf. Vallen mensen over wat imho lachwekkend is vanaf een afstand bekeken:
- een enorm groot bedrijf dat een van de waardevolste (in enge zin) bedrijven ter wereld is.
- maakt een erg grote marge op hun producten, en al helemaal voor het type producten dat een groot deel van hun omzet is (hardware = hard. En nog moeilijker om langdurig zo een grote marge op te maken).
- Apple heeft een ijzersterk imago en is bij uitstek een merk dat daar van profiteert.

Ondertussen:
- worden we overspoeld met reclame, (micro)tragetting maakt het bijna een fuik
- speciale vorm hiervan zijn 'influencers' met reclame verhuld als 'reviews'
- oppervlakkige goedkope content persbericht/specsheet overtik reviews zijn al jaar en dag in overvloed
- AI maakt dit soort troep 'content' nog makkelijker te genereren

Maatschappelijk gezien is het kapitalisme voor en na. Echt kritische systeem vragen worden enkel in de marge gesteld of actief gemarginaliseerd (het aanwrijven van extremisme aan GroenLinks door een deel van Politiek rechts is een perfect voorbeeld). Met het uitelkaar vallen van de Sovjet Unie hadden 'we' gewonnen, het grote gelijk van 'greed is good'.

Maar als je vervolgens stelt dat een bedrijf het kapitalistische spelletje enorm goed speelt, het hyperkalitalistisch noemt, dan is het weer fout. Is het allemaal te negatief etc. alsof je iets gemeens tegen een kind hebt gezegd.
Bedoel je hier toevallig mij persoonlijk mee of algemeen? Als zo’n term wordt gebruikt als ‘hyperkapatilisme‘ in relatie tot een techgigant terwijl je schrijft voor een media gigant dan is die vergelijking toch niet zo gek volgens mij? Je hebt het zelf over het feit dat we worden overspoelt middels reclame dmv microtargeting. DPG geeft in hun eigen mediakit aan dat ze 92% van het NL en Belgische publiek bereiken, microtargeting is hún business.

Afijn, mijn punt is gemaakt maar hoeft verder ook niet over te komen. Ik trek me weer terug uit het online discussiëren en focus op belangrijkere zaken in m’n leven ;)

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ZwolschBalletje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:26:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar daar wil ik wel een punt aan toevoegen. Van een site als Tweakers verwacht ik journalistieke kwaliteit (daarom kom ik hier graag). De reviewer mag daarbij zeker zijn mening geven en onderbouwen, maar niet met oogkleppen op. En dat is wat er in de reviews van de Macbook Air en de iPhone 17e lijkt te gebeuren.

Vergelijk voor de lol eens de tekst van review van de MacBook Air en de iPhone 17e met de reviews van Samsung Galaxy Book 5, de Google Pixel 10a, de Samsung Galaxy S26-serie. En turf dan hoe vaak in de review-tekst het product vergeleken wordt met zijn voorganger.

Bij de eerste twee draait de hele review om de mate waarin ze 'waar voor je geld zijn' tegenover de duurdere (of goedkopere) modellen van dezelfde generatie. Terwijl bij de Book 5 en de Pixel 10a zelfs in de samenvatting of in de titel van het artikel wordt benadrukt in hoeverre ze een upgrade waard zijn ten opzichte van hun voorganger, en in de S26-review is helemaal nergens terug te vinden of het prijsverschil tussen de basis, Pro- en Ultra modellen wel of niet te rechtvaardigen is: daar draait het hele artikel over de vraag of ze een verbetering zijn ten opzichte van hun voorganger.
Ik snap wel waar je vandaan komt, maar volgens mij is de vergelijking die je maakt tussen de reviews scheef. Er wordt toch anders gekeken wordt naar een toestel van dezelfde generatie maar met een bijzonderheid (bijv. prijssegment, of een specifieke feature). Als je gaat vergelijken met de review van de S25 Edge dan zie je veel van dezelfde soorten vergelijkingen. Ik denk dat het verschil wat jij nu aanduidt in die zin het verschil is tussen het 'soort' model, en volgens mij is dat juist "noodzakelijk." Een groot deel van wat die modellen potentieel de moeite waard maakt ís hun positionering t.o.v. hun 'broertjes' (en die specifieke feature natuurlijk).
De constatering dat de Air zijn plek moet heroveren nu de Neo er is, is natuurlijk terecht en dat mag een prominente plek krijgen in de review. Maar het lijkt er nu een beetje op dat de recente reviews van Air en 17e zich blindstaren op de vraag hoe ze zich verhouden tot andere actuele modellen die vele duurder of goedkoper zijn, en daarmee andere aspecten en lezers-doelgroepen die een andere waarde hechten aan bepaalde eigenschappen dan de auteur, uit het oog verliezen. En dat vind ik zonde.
Maar wat betekenen "blindstaren" en "uit het oog verliezen" volgens jou in deze? Want het is niet alsof de vergelijking met de Neo maakt dat ze opeens niet meer benoemen wat de voordelen van de Air zijn t.o.v. de Neo. Je doet nu net alsof de hele review alleen nog maar gaat over het feit dat de Air zijn positie als instapmodel kwijt is, maar de conclusie (het meest opiniërende deel van de review) gaat in relatie tot de Neo vooral over waarom je hem wél zou kunnen willen verkiezen boven de Neo.

Als je nou op zoek bent naar een nieuwe laptop en je overweegt om een Air of een Neo te kopen, dan heb je met deze review volgens mij juist een heel goed beeld gekregen van wat de verschillen tussen die twee zijn en dus kun je een goed geïnformeerde beslissing maken.

Het is trouwens ook volkomen logisch dat als je veel waarde hecht aan een bepaald aspect van een apparaat, dat je dan op zoek gaat naar een review(er) die zich daar ook veel mee bezighoudt. Maar daar hoort mijns inziens ook bij dat je niet verwacht dat iedere reviewer precies vanuit diezelfde niche werkt.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als buitenstaander komen de reacties van de redacteur @Dennis de Vries wat wereldvreemd over, doubles down on his arguments. Op geen enkele manier wordt empathie getoond jegens de topicstarter. 'Een telefoon voor niemand' is sowieso letterlijk een foutief statement; de Apple 16/17e-variant verkoopt behoorlijk. Nergens stelt de redacteur zichzelf open voor de vraag waarom dat is. Een beetje inlevingsvermogen zou ik waarderen.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Deze zal het inderdaad waarschijnlijk wel zijn;
.plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken

Maar als het punt is dat de community krimpt, maken dit soort veranderingen Tweakers dan niet juist minder toegankelijk voor de huidige Tweakers community?

Oftewel verstrekt dit de krimp van de community niet juist meer en wordt er op deze manier specifiek geschreven voor de nieuwe algemene Nu.nl doelgroep?

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

desmond schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:16:
Als buitenstaander komen de reacties van de redacteur @Dennis de Vries wat wereldvreemd over, doubles down on his arguments. Op geen enkele manier wordt empathie getoond jegens de topicstarter. 'Een telefoon voor niemand' is sowieso letterlijk een foutief statement; de Apple 16/17e-variant verkoopt behoorlijk. Nergens stelt de redacteur zichzelf open voor de vraag waarom dat is. Een beetje inlevingsvermogen zou ik waarderen.
Ahh, lekker, de "ik negeer iedereen en vlieg er met gestrekt been in" en vervolgens een ander verwijten geen empathie te hebben. En als kers op de taart nog even uhm ackchually doen over een stukje beeldspraak.

• ZwolschBalletje
Patriot schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:07:
[...]

Ik snap wel waar je vandaan komt, maar volgens mij is de vergelijking die je maakt tussen de reviews scheef.
Mijn reacties op de Neo en de 17e lopen een beetje door elkaar, dat is niet zo handig. Maar jouw laatste opmerking is precies wat ik ook bedoel: een reviewer moet niet vanuit één niche werken maar vanuit verschillende invalshoeken, en daar vervolgens zijn eigen waardering aan toe voegen. En tegelijk voldoende ruimte en informatie bieden aan de lezer om een andere weging toe te passen.

In beide reviews mis ik het aspect hoe groot of klein is de stap ten opzichte van de voorganger?' Op het moment dat er een nieuw model uitkomt, komt de vorige vaak in de aanbieding. Dat is voor mij vaak het moment om in te stappen: ik hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste, een beetje recent is voor mij goed genoeg. Maar beide reviews helpen mij niet bij het maken van die afweging, omdat de reviews maar op één aspect focussen, namelijk hoe het staat ten opzichte van andere actuele modellen. En daarin wijken ze af van wat ik gewend ben op T.net, namelijk een bredere vergelijking met o.a. de vorige generatie.

[ Voor 10% gewijzigd door ZwolschBalletje op 02-04-2026 12:22 ]

• ZwolschBalletje
Patriot schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:20:
[...]

Ahh, lekker, de "ik negeer iedereen en vlieg er met gestrekt been in" en vervolgens een ander verwijten geen empathie te hebben. En als kerst op de taart nog even uhm ackchually doen over een stukje beeldspraak.
Volgens mij zie je over het hoofd dat @desmond begint met 'als buitenstaander' en nog niets heeft gepost in deze thread...

• Davey400
ZwolschBalletje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:20:
[...]
... precies wat ik ook bedoel: een reviewer moet niet vanuit één niche werken maar vanuit verschillende invalshoeken, en daar vervolgens zijn eigen waardering aan toe voegen....
Maak daar maar van: een professionele reviewer.
Ik vind het geen enkel probleem als vrijwilligers hier (en dat zijn er veel) gekleurde meningen geven of gekleurde reviews schrijven; eenieder doet dat vanuit zijn eigen perspectief.
Van een professionele reviewer verwacht ik echter in eerste instantie neutraliteit en zeker geen voor-ingenomenheid. Op basis van de waarnemingen mag deze vervolgens daar best zijn mening aan toevoegen.

Wat nu lijkt te gebeuren is dat er inderdaad gewoon een statement wordt gedaan (ongeacht het merk) en dat er conclusies worden getrokken die nergens op slaan, of in ieder geval niet op basis van feiten zijn gebaseerd.
(Zoals in mijn al eerder aangehaalde voorbeeld: wie heeft zo'n snelle CPU nou nodig?, en dat niet als vraag bedoelen.)

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ZwolschBalletje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:20:
[...]

Mijn reacties op de Neo en de 17e lopen een beetje door elkaar, dat is niet zo handig. Maar jouw laatste opmerking is precies wat ik ook bedoel: een reviewer moet niet vanuit één niche werken maar vanuit verschillende invalshoeken, en daar vervolgens zijn eigen waardering aan toe voegen. En tegelijk voldoende ruimte en informatie bieden aan de lezer om een andere weging toe te passen.
Er is toch per definitie ruimte om die weging aan te passen? Ik ben het overigens niet met je eens dat een reviewer niet vanuit een niche zou moeten mogen opereren, dat kan juist heel erg relevant zijn. Als je heel specifiek op zoek bent naar een lichte laptop dan wil je een review zien die zich vooral dáárop focust, bijvoorbeeld. Gewoon omdat je zelf al bedacht hebt wat je belangrijk vind, is het heel logisch dat die reviews al bestaan.

Maar als je een goede aankoopbeslissing wilt doen is het ook belangrijk om niet één review te lezen, je moet er meerdere lezen. En ja, soms is het wel handig als je dan een klein beetje weet hoe iemand denkt, want iedereen heeft een "stem."
In beide reviews mis ik het aspect hoe groot of klein is de stap ten opzichte van de voorganger?' Op het moment dat er een nieuw model uitkomt, komt de vorige vaak in de aanbieding. Dat is voor mij vaak het moment om in te stappen: ik hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste, een beetje recent is voor mij goed genoeg. Maar beide reviews helpen mij niet bij het maken van die afweging, omdat de reviews maar op één aspect focussen, namelijk hoe het staat ten opzichte van andere actuele modellen. En daarin wijken ze af van wat ik gewend ben op T.net, namelijk een bredere vergelijking met o.a. de vorige generatie.
Maar er worden toch óók gewoon vergelijkingen getrokken met de oudere Airs? Ja, vaak gaat de vergelijking over dat het allemaal min of meer hetzelfde is als de voorgaande modellen en eigenlijk alleen de benchmarks laten verschillen zien, maar dat is ook een gevolg van het feit dat Apple relatief weinig aan de modellen aanpast.

Maar goed, dan zijn we wat mij betreft sowieso mijlenver van hoe het topic is ingestoken belandt, want gaat over dat er overdreven (en dus onterecht) negatief wordt gedaan. Daar vind ik de "klacht" dat de verschillen met het M4-model wat explicieter behandeld hadden mogen worden niet echt mee te vergelijken.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ZwolschBalletje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:24:
[...]

Volgens mij zie je over het hoofd dat @desmond begint met 'als buitenstaander' en nog niets heeft gepost in deze thread...
Nee, ik vind benoemen van het feit dat je je nog niet eerder in de discussie gemengd hebt alleen geen goede reden om die discussie te negeren. Zeker in combinatie met de klacht dat er niet genoeg empathie is (waar ik het overigens niet mee eens ben) vind ik heel hypocriet en daarom nogal onbeschoft.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Davey400 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:35:
[...]

Maak daar maar van: een professionele reviewer.
Ik vind het geen enkel probleem als vrijwilligers hier (en dat zijn er veel) gekleurde meningen geven of gekleurde reviews schrijven; eenieder doet dat vanuit zijn eigen perspectief.
Als je er, al dan niet direct, voor betaald wordt dan is het nog steeds een mening en straalt de voorkeur door in het oordeel. Dat hoort er gewoon bij, dat is wat een review is en als je dat niet aan staat dan moet je misschien op zoek naar iets anders.

Zoals al vaker gezegd is, als je gewoon op zoek bent naar de specs dan moet je de specsheet lezen of het nieuwsbericht over de nieuwe modellen. Maar als je wil weten wat een reviewer van een toestel vind, dan zoek je de review en dan krijg je een mening.
Van een professionele reviewer verwacht ik echter in eerste instantie neutraliteit en zeker geen voor-ingenomenheid. Op basis van de waarnemingen mag deze vervolgens daar best zijn mening aan toevoegen.

Wat nu lijkt te gebeuren is dat er inderdaad gewoon een statement wordt gedaan (ongeacht het merk) en dat er conclusies worden getrokken die nergens op slaan, of in ieder geval niet op basis van feiten zijn gebaseerd.
(Zoals in mijn al eerder aangehaalde voorbeeld: wie heeft zo'n snelle CPU nou nodig?, en dat niet als vraag bedoelen.)
Tsja, zonder onderbouwing iemand beschuldigen van vooringenomenheid en liegen vind ik bijzonder onbeschoft. Wat is er dan gelogen aan de reviews in kwestie? Of gaan we nu ook hier weer doen alsof beeldspraak hetzelfde is als liegen? Dat hij nu een huichelaar is die naar een conclusie toeschrijft, maar als hij had geschreven "een telefoon voor bijna niemand" dat dan alles koek en ei was?

Het voorbeeld dat je aanhaalt is ook wél een terechte vraag, en die vraagstelling hoef je echt niet uit de weg te gaan en heel specifiek te kwalificeren met de opmerking dat er altijd een deel van de gebruikers is voor wie ieder onsje rekenkracht telt. Op een gegeven moment weet je als gebruiker die heel zwaar tilt aan rekenkracht ook wel wat een reviewer met zo'n opmerking bedoelt.

Zeggen dat iemand de negativiteit aandikt is tot daar aan toe, maar dit is gewoon asociaal.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@Patriot ik denk dat we (helaas) de conclusie kunnen trekken dat voor veel mensen de definitie van een review veranderd is ten opzichte van wat het 15 jaar terug is. Lijkt wel een beetje op de obsessie in (politieke) media om 'neutraal' te zijn. Waar keiharde leugens (zie menig talkshow, corona discussies, gesprekken over asielzoekers of de eindeloze sanewashing van Donald Trump en wannabe Trumps hier ter lande) als mening gelijkgesteld worden aan feiten (die als mening geïnterpreteerd worden).

Eigenlijk bizar, dat door een deel het mening hebben als probleem gezien wordt als er gewoon een fatsoenlijke onderbouwing bij zit. Dan kun je het er nogsteeds mee oneens zijn, ieders goed recht en worden we met wat geluk allen wijzer van, echter is dat wat anders dan de mening opzich als probleem zien.

Juist de duiding, bredere context en perspectief is een groot verschil tussen nieuws (specsheets in dit geval) en journalistiek (levert het geen wat beloofd is maar uitdrukkelijk ook; hoe verhoudt het zich tot de rest van het universum en de historie).

Bij veel reacties zie ik hier een mengelmoes van beide, sommige zijn het niet eens met de conclusie. Anderen willen 'neutraal', wat meer lijkt te komen op een 'this side, that side' semi positief iets (wat imho niet in de definitie van een review past). Misschien handig om te verduidelijken waar mensen hun probleem zit.
D-Ed schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:41:
[...]

Bedoel je hier toevallig mij persoonlijk mee of algemeen? Als zo’n term wordt gebruikt als ‘hyperkapatilisme‘ in relatie tot een techgigant terwijl je schrijft voor een media gigant dan is die vergelijking toch niet zo gek volgens mij? Je hebt het zelf over het feit dat we worden overspoelt middels reclame dmv microtargeting. DPG geeft in hun eigen mediakit aan dat ze 92% van het NL en Belgische publiek bereiken, microtargeting is hún business.

Afijn, mijn punt is gemaakt maar hoeft verder ook niet over te komen. Ik trek me weer terug uit het online discussiëren en focus op belangrijkere zaken in m’n leven ;)
Je bent een voorbeeld. Verder bevestig je het punt; we worden overspoeld door hyperkalitalistische meuk overal en dan is opeens het benoemen van een van de grootste hierin steen des aanstoots?

Die laatste opmerking een beetje matig. Als het andere allemaal zo belangrijk is, waarom post & lees je dan überhaupt? Nu is het even binnen te vliegen, rond te toeteren, troep maken en weer op te vliegen als er met een kritische blik op ingegaan wordt? Leuk 'discussiëren'.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 02-04-2026 13:15 ]

• D-Ed
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:00:

Je bent een voorbeeld. Verder bevestig je het punt; we worden overspoeld door hyperkalitalistische meuk overal en dan is opeens het benoemen van een van de grootste hierin steen des aanstoots?

Die laatste opmerking een beetje matig. Als het andere allemaal zo belangrijk is, waarom post & lees je dan überhaupt? Nu is het even binnen te vliegen, rond te toeteren, troep maken en weer op te vliegen als er met een kritische blik op ingegaan wordt? Leuk 'discussiëren'.
'Je ziet hem..'.. Lekkere binnenkomer maat.

Het is 'allemaal niet zo belangrijk' joh.. Gewoon een mening op het internet dus doe ff niet zo arrogant, maakt met wildvreemden in gesprek gaan een stuk aangenamer ;)

Het is nogal ingewikkeld discussiëren met mensen die op vrijwel geen van mijn punten reageren over hoe de media (bv DPG) tegenwoordig werken. Je gebruikt nogal ingewikkelde zinnen en woorden die zelfs niet eens correct zijn gespeld. Dat maakt het gesprek voeren voor mij wat ingewikkeld dus dan ben ik er weg van. Mooi he hoe het www voor iedereen iets te bieden heeft d:)b

Tweakers.net heeft er zelfs nog mooie smilies bij voor de mensen die op die manier willen communiceren :w

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aangezien het hier nu vooral op de man gaat ipv op de inhoud, en de redactie al heeft gereageerd, doe ik hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.