Overdreven negatieve reviews (Neo, Pixel 10a, iPhone 17e)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Beste redactie,

Waarom steeds die overdreven negatieve product reviews de laatste tijd? Zoals de laatste reviews van MacBook Neo, de Google Pixel 10a en vandaag weer met de iPhone 17e. Sorry, als dit de nieuwe lijn wordt dan ben je niet meer echt serieus te nemen.

Met steevast prachtige stevige titels die eerder vooral clickbait doen vermoeden.
Zo jammer, hiermee maak je als tweakers steeds ongeloofwaardiger met veel te zwaar en negatief geschreven reviews. Onherkenbaar verschillend met andere reviews uit de bekende bronnen.

Bij deze tweaker reviews wordt veel te veel met meningen en onderbuik gevoelens door de reviewers gestrooid en te weinig in het verplaatsen in andere doelgroepen met andere prioriteiten.

Neem de iPhone 17e review. 'De goedkoopste iPhone voor niemand". Zo'n titel niet serieus te nemen in een veel te negatieve review. In de comments herhaalt de reviewer dit ook nog eens.

Zo kan het ook, vann de buren. Dezelfde iPhone, heel andere toon en conclusie. En ook kritisch.

iPhone 17e review: sterk instapmodel met eenvoudige camera
Meer waar voor je geld

De iPhone 17e bouwt verder op de stevige basis van de iPhone 16e. Met de A19-chip, twee keer zoveel opslagruimte (256GB), de toevoeging van MagSafe en geen prijsstijging krijg je hier veel waar voor je geld. Het blijft wel jammer dat er slechts één camera achterop zit.
https://global.techradar....hone/iphone-17e-review-nl

Of bij de MacBook Neo Neo. De lagere features worden als minpunten genoemd. Dat zijn bewuste keuzes en verschilpunten, geen minpunten voor de doelgroepen. Net zo met de Google Pixel 10a.

Jammer, als dit de nieuwe review lijn blijft dan zijn de tweaker reviews steeds minder serieus te nemen.
Graag veel meer aandacht naar andere doelgroepen met andere belangen en niet alleen op specificaties en prijs.

Alle reacties

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:00
Heb er zelf weinig interesse in en verstand van, maar wellicht kun je dit wat anders brengen? Volgens mij zeg je dat reviewer standpunt neemt van heel hoogeisende (en dus kritische gebruiker) - dat lijkt me ook het standaard tweakerprofiel maar oke. Is je enige issue dat je vindt dat ze ook vanuit ander standpunt moeten beoordelen, of ben je het ook vanuit huidig standpunt niet eens met negatieve oordeel? Je opmerking “niet serieus te nemen” vind ik namelijk nogal grof

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
JDillinger schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:00:
Heb er zelf weinig interesse in en verstand van, maar wellicht kun je dit wat anders brengen? Volgens mij zeg je dat reviewer standpunt neemt van heel hoogeisende (en dus kritische gebruiker) - dat lijkt me ook het standaard tweakerprofiel maar oke. Is je enige issue dat je vindt dat ze ook vanuit ander standpunt moeten beoordelen, of ben je het ook vanuit huidig standpunt niet eens met negatieve oordeel? Je opmerking “niet serieus te nemen” vind ik namelijk nogal grof
Het gaat mij meer dat tweaker reviews meer vanuit meerdere doelgroepen perspectief zou moeten worden gekeken. Niet alleen voor het 'standaard tweaker' profiel. Een budget toestel kun je daarmee ook in waarde laten als een budget toestel, en dat kan nog steeds kritisch zijn. In vergelijking met andere budget modellen.

De opmerking 'niet serieus te nemen' is anders wel het gevolg als dit zo doorgaat. Deze veel te negatieve en eenzijdige doelgroep reviews zijn dan moeilijk nog echt serieus te nemen. Dat lees je ook genoeg in de reacties. Als je dit tenmiste vergelijkt met andere online reviews die veel positiever zijn en en ook kritisch zijn.

Zoals bijvoorbeeld de MacBook Neo review op YouTube van Marques Brownlee.

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 28-03-2026 19:10 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Ik herken het beeld. De focus op allen benchmarks waar tweakers groot mee is geworden werkt met name goed met top modellen van telefoons, grafische kaarten en processors.
Maar we zijn nu ook aangekomen in een tijd waarbij 90 of meer procent van de klanten genoeg heeft aan een basis model, wat mijns inziens terecht word benoemd in de Apple iPhone review, met een medium Android heb je gewoon betere specs.
Over de Neo review heb ik al genoeg gezegd eerder (die vond ik slecht, want de focus op wat niet kon) en dat ging voorbij aan de voor een MacOs laptop enorm verbeterde prijs/kwaliteitsverhouding.
En de Google Pixel 10a, als ik het zo lees is het inderdaad geen grote stap voorwaarts, net zoals de iPhone dat niet is.

Mijn inziens mag er meer aandacht worden besteed aan prijs/kwaliteit/prestatie (waar kan je wat wél mee doen en waarvoor heb je een update nodig).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:50

Dennis de Vries

Redacteur
@CR2032 Als je nou hiermee had geopend vanmiddag, in plaats van (inmiddels door moderators verwijderde) reacties te plaatsen waarin je stelt dat ik mezelf en Tweakers belachelijk maak en 'volgende keer maar mijn best moet doen', had ik hierop kunnen reageren zonder biased tegen jouw nogal zure houding te zijn. Dat is nu niet het geval. Zal het daarom kort houden:

Vind jij ~700 euro echt een 'budget'-prijs voor een telefoon? Ik niet. Je koopt voor minder geld een heleboel telefoons die op elk vlak rondjes om deze iPhone rennen. Waarom doen we opeens alsof die niet bestaan? Alleen dat de iPhone 17e op iOS draait, betekent nog niet dat je de beperktheid van het toestel dan maar voor lief moet nemen. We hebben het potjandorie over 700 euro, niet 250 euro. Ook in vergelijking met andere iPhones vind ik het een erg slechte deal op dit moment. Hier licht ik dat verder toe.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vind het juist wel verfrissend om wat kritische ('negatieve') reviews en toon te lezen. De meeste sites geven al genoeg benchmarks en droge reviews waar alles met 4 tot 5 sterren wordt beoordeeld. Er is een overschot aan hardware tegenwoordig, alle merken poepen jaarlijks meerdere smartphones uit en de keuze is echt gigantisch.

De iPhone 17e heeft gewoon een wat gedateerd design en scherm. Ja het is Apple, maar dan is €700 echt nog wel een fors bedrag voor wat je krijgt. Tuurlijk de software (support) is lang en goed, maar voor de helft van het geld heb je telefoons met een veel fijner display etc. De iPhone 17e is gewoon geen hoogvlieger qua cameras/display/opladen, maar de prijs is fors. Voor veel mensen zal het een prima toestel zijn, maar er zijn betere alternatieven.

De Pixel 10a eigenlijk net zo. Google propt er weer een matige SOC in met traag opladen en meh camera. In dat segment is de concurrentie moordend en zijn er veel betere opties beschikbaar. Ik vind het terecht dat het toestel negatief wordt beoordeeld, het is gewoon niet echt een goede koop tenzij er minimaal €100 van af gaat. Maargoed er zijn wat positieve gebruikersreviews, dus er is wel een markt voor.

Ik wil juist kritische reviews lezen en niet alleen maar 'alles is een 8/10 en prima'. Dus wat mij betreft vooral gewoon kritisch blijven reviewen. Als een product tegenvalt dan mag de toon van het artikel ook best negatief zijn vind ik.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

Pagina: 1