Hallo allemaal,
Ik wil de ouderwetse schakelaar van mijn zonnescherm vervangen door een Sonoff ORB‑ZBRBS, maar ik twijfel over de juiste aansluiting.
Uit de muur komen twee kabelbundels (zonnescherm + stroomtoevoer), beide met dezelfde vier aders: blauw, bruin, zwart en geel/groen.
In de oude situatie waren de blauwe en geel/groene draden van voeding en motor via een kroonsteen rechtstreeks met elkaar doorverbonden. De blauwe draad ging dus niet door de schakelaar heen. De schakelaar schakelde alleen de bruine en zwarte draden.
Dat werkte prima, maar zorgt bij mij nu voor verwarring bij het aansluiten van de Sonoff.
Volgens de documentatie moet bij de Sonoff de blauwe draad van de voeding op N, maar de blauwe draad van de motor moet alleen worden doorverbonden met de blauwe voeding via een lasklem. Daardoor weet ik niet zeker of mijn schema klopt.
Ik dacht zelf aan deze aansluiting, maar durf het nog niet helemaal aan:
1. Blauw (voeding) -> ingang lasklem Wago 224‑112
2. Uitgang Wago 224‑112 -> nieuwe blauwe draad (2,5 mm) -> Sonoff N
3. Andere uitgang Wago 224‑112 -> blauw (zonnescherm)
4. Bruin (voeding) -> Sonoff L
5. Bruin (zonnescherm) -> Sonoff Lout1
6. Zwart (zonnescherm) -> Sonoff Lout2
7. Geel/groen voeding + geel/groen zonnescherm -> doorverbonden via 1 lasklem
8. Zwart (voeding) -> Wordt niet gebruikt. In een losse lasklem stoppen.
Klopt dit schema, of moet het anders? Ik heb weinig ervaring hiermee, dus een bevestiging zou fijn zijn.
Foto's oude situatie en de sonoff:
Ik wil de ouderwetse schakelaar van mijn zonnescherm vervangen door een Sonoff ORB‑ZBRBS, maar ik twijfel over de juiste aansluiting.
Uit de muur komen twee kabelbundels (zonnescherm + stroomtoevoer), beide met dezelfde vier aders: blauw, bruin, zwart en geel/groen.
In de oude situatie waren de blauwe en geel/groene draden van voeding en motor via een kroonsteen rechtstreeks met elkaar doorverbonden. De blauwe draad ging dus niet door de schakelaar heen. De schakelaar schakelde alleen de bruine en zwarte draden.
Dat werkte prima, maar zorgt bij mij nu voor verwarring bij het aansluiten van de Sonoff.
Volgens de documentatie moet bij de Sonoff de blauwe draad van de voeding op N, maar de blauwe draad van de motor moet alleen worden doorverbonden met de blauwe voeding via een lasklem. Daardoor weet ik niet zeker of mijn schema klopt.
Ik dacht zelf aan deze aansluiting, maar durf het nog niet helemaal aan:
1. Blauw (voeding) -> ingang lasklem Wago 224‑112
2. Uitgang Wago 224‑112 -> nieuwe blauwe draad (2,5 mm) -> Sonoff N
3. Andere uitgang Wago 224‑112 -> blauw (zonnescherm)
4. Bruin (voeding) -> Sonoff L
5. Bruin (zonnescherm) -> Sonoff Lout1
6. Zwart (zonnescherm) -> Sonoff Lout2
7. Geel/groen voeding + geel/groen zonnescherm -> doorverbonden via 1 lasklem
8. Zwart (voeding) -> Wordt niet gebruikt. In een losse lasklem stoppen.
Klopt dit schema, of moet het anders? Ik heb weinig ervaring hiermee, dus een bevestiging zou fijn zijn.
Foto's oude situatie en de sonoff:
![]() | ![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/7bGUsHRrKgO06aAhClJGq4AC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WHxR1qtOgzUi5ut8sRtAH9ok.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YVTs2a51xjeUbfv2fnmkA0Fw.jpg?f=fotoalbum_tile)