Digitale synergie: hoe houden jullie het simpel?

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:06

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik weet niet zo goed hoe ik dit topic moet starten en waar. Voor mij is dit een stuk persoonlijke ontwikkeling, maar raakt het tal van onderwerpen. Dus ik gooi ’m maar als algemeen in de groep. Ik ben op zoek naar synergie tussen telefoon en computer, met als doel alles in mijn digitale leven zo simpel mogelijk te houden. Dat valt niet mee met een Windows PC, een Android telefoon, een Apple iPad pro en een Qnap NAS.

Dit is natuurlijk met een paar klikken te regelen. De grote Big Tech-bedrijven hebben software om dit naadloos te fixen. En daar zit voor mij de crux: dat wil ik niet. Ik wil de baas over mijn eigen data zijn.

Ook wil ik graag dat het duurzaam gebeurt. De tool Obsidian is daar een mooi voorbeeld van. Alles wat je daarin opzet zijn gewoon .txt-bestandjes in een mapstructuur. Niets meer dan dat.

Als ik dan uitzoom, is het best een rommeltje. Of laat ik het anders verwoorden: ik voel me er onrustig bij. Want dit is nu ongeveer mijn situatie:
  • verschillende Microsoft-accounts
  • Office Home i.v.m. 6x 1TB OneDrive-opslag
  • QNAP NAS in de kast met een miljoen miljard foto’s en video’s
  • QNAP back-upt naar OneDrive
  • Antivirus software Bitdefender op iedere computer en telefoon
  • VPN bij PVI
  • Wachtwoorden met Bitwarden in eigen beheer via Home assistent
  • mail verwerken in Outlook Web
  • teksten schrijven in Word, maar ook af en toe in Google Docs en Libre Office
  • Idem dito met Excel, Google Sheets en Libre Office
  • notities in ToDo, Google Keep en Obsidian
  • kennisbank bouwen en dagboek bijhouden in Obsidian
  • simpele en snelle notities in Plaknotities op mijn pc
  • mezelf mailtjes sturen voor reminders
  • NAS wil ik meer benutten, maar ik loop tegen een kennisbarrière aan. Ook met tutorials niet altijd een succes
  • Home Assistant idem dito. Werkt leuk als je het snapt. Ik ben geen IT’er
  • probeer ik met Syncthing Obsidian te syncen tussen pc en telefoon, regent het errors en snap ik niet waarom
  • ondertussen probeer ik uit de greep van Big Tech te komen
  • en als het even kan zonder dat je meteen je portemonnee ondersteboven moet keren
En zo zijn er nog meer dingen die ik nu even niet kan bedenken, maar ik denk dat je het plaatje wel snapt. Het zijn zoveel stapjes, manieren en verschillende wereldjes. Het is vooral niet simpel.

Een paar weken geleden ben ik voor de gein eens begonnen om mijn mail via webmail te regelen, wat ingebakken zit in mijn hostingpakket. Voor privémail meer dan genoeg en het voldoet aan mijn eisen: simpel, geen extra tools nodig. Gewoon in je browser en klaar. Alleen is dat natuurlijk op de telefoon weer niet zo… en dan ga je alweer.

Proton is een optie, maar voor een familie account tik je bijna 300 euro per jaar af. En zijn er diverse drempels te nemen zoals Qnap die daar (nog) niet naar toe kan backuppen.

De grootste uitdaging is mobiel en computer samen laten smelten. Dit simpel en overzichtelijk houden, zonder in IT-geneuzel terecht te komen. Met open-source tools, duurzaam en het liefst voor weinig of geen centjes. Wellicht is het antwoord ook eenvoudig en zijn mijn doelen niet haalbaar. Dat kan ook.

Daarom ben ik héél nieuwsgierig hoe anderen dit aanpakken. Ik zal toch vast niet de enige zijn die simpelheid, minimalisme en synergie zoekt in deze drukke wereld vol prikkels?

Misschien ben je bewust juist wél in een ecosysteem gestapt en neem je dingen als “je bent het product” voor lief. Misschien heb jij iets ontdekt dat voor jou goed werkt en leer ik daar graag over. Misschien heb je je telefoon wel helemaal weggedaan, wat soms ook verleidelijk is.

Kortom: hoe jullie het digitale in het dagelijks leven verwerken zoals notities, dagboek en kennisbank bijhouden, email, opslag, back-ups, en dit allemaal 'eenvoudig en simpel'. We kunnen elkaar inspireren met onze ervaringen. 8)

Mijn portfolio op Instagram

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:46
Ik vind het in eerste instantie ook wat nodeloos complex ogen. Maar voor het grootste gedeelte is het geen IT-vraagstuk, maar een vraag over de manier van werken. Volgens mij wordt het al een stuk simpeler als je:
  1. Al je notities op één plek bewaart - Obsidian lijkt hiervoor het meest logisch
  2. Al je taken op één plek bewaart - mail is daar geen logische plek voor. Wellicht een losse app voor to do taken
  3. Hieraan gekoppeld één inbox, waar je dingen verzamelt die je later nog gaat verwerken - dit kan wel de mail zijn
Je hebt dan een beetje een logische hybride tussen een Getting Things Done achtig systeem wat je moet en een PKM-systeem voor wat je moet weten. PKM staat voor Persoonlijk Kennismanagement.

Ik zou wel versimpelen bij de Office suites. Vermoedelijk kan je met één van drieën wel af voor je teksten en spreadsheets. Provider e-mail zou ik niet gebruiken, omdat je dan lastig kunt switchten.

Daarnaast nog een paar vragen:
  • Wat versta je onder het beter benutten van je NAS?
  • En wat onder het onder beter nutten van je HA
Overigens gebruik ik zelf ook Obsidian en ik neem hun syncdienst af. Dat kost een paar euro, maar alle andere opties die ik heb geprobeerd leidden ergens op een van mijn apparaten wel tot problemen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je zou je ook kunnen afvragen: heb ik al die tools en al dat 'bijhouden' (van wat dan ook) wel echt nodig?

M.a.w. geen problemen bedenken voor (commercieel) aangeboden oplossingen... :+
KISS!

Mooie Plaatjes   

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil het niet (want allemaal big tech) maar heb het toch: alles Apple. Synct netjes met elkaar, en zo lang je de standaard Apple tools gebruikt werkt het allemaal perfect.
Hier ook twee iPads, twee iPhones (werk…), Mac mini, Apple TV, AirPods, de hele bende. Notities in notes, browsen in safari, mail in mail, photos in photos, gewoon compleet in dat ecosysteem. Misschien niet helemaal wenselijk maar ik heb even niet de tijd en energie om het allemaal echt goed te doen met open source spullen. En ik heb ook niet het idee dat het daar makkelijker van wordt. Apple heeft me volledig gegijzeld, en als ze volgend jaar 1000 euro per jaar extra gaan vragen zou ik het waarschijnlijk nog betalen ook omdat het overstappen zo’n gedoe is. #confession.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:50

Onbekend

...

Zelf ben ik geen voorstander van 1 ecosysteem, en heb ook van meerdere fabrikanten software draaien op verschillende apparaten. De reden hiervoor is dat als er ergens een probleem optreedt (defect apparaat of accountprobleem), dat ik de rest nog gewoon kan gebruiken. Bij voorkeur gebruik ik zoveel mogelijk freeware of open source met een transparante werking.

Maar je mag natuurlijk bepaalde zaken onder 1 ecosysteem onderbrengen.
De basis begint bij eerst een overzicht maken met wat je hebt, wat je gebruikt, en hoe je iets aan elkaar gekoppeld hebt. (En zo te zien heb je dat al bijna klaar. :) ) Neem ook eens een kijkje in het backup-topic.

Zelf heb ik een pc met Windows (wordt binnen een paar jaar vervangen door een nieuwe pc met Linux), en een Android-telefoon. Bij voorkeur gebruik ik de pc omdat deze een groot scherm en een normaal toetsenbord heeft. De telefoon is enkel voor apps en voor kort gebruik op internet e.d.. E-mailen en appen doe ik doorgaans op de pc. Wachtwoordmanager heb ik alleen op de pc staan en ik kan dus niet op mijn mobiel online zaken regelen.
Notities zet ik in een Notepad++. Wat ik op mijn telefoon beschikbaar wil hebben deel ik met mijzelf met WhatsApp.

Je moet altijd concessies doen. Of alles in 1 ecosysteem, je hebt alles en overal beschikbaar en je kunt niet makkelijk veranderen van fabrikant. Of je bent flexibel met programma's en fabrikanten, maar je moet dan zelf zorgen voor synchronisatie en dat alles overal beschikbaar is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:06

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

@PlasticPimple ik snap je reactie. Uiteraard is mijn opsomming niet over 1 dag ijs gegaan. Het is een jarenlange weg van af en toe hoppen naar iets nieuws of anders. Langzaam en beetje voor beetje voeg je wat toe aan de berg. Ik ben 15 jaar zelfstandig geweest. Zo is de NAS in mijn leven gekomen om mijn werk op te slaan. En zo is Onedrive erbij gekomen om dit in de cloud te bewaren. Maar er is ook een Google eco systeem dat er dwars doorheen vliegt. Ook omdat sommige klanten daarin werkte. Ik heb verschillende telefoons gehad. Een IPhone 4S, daarna Android telefoons. Ik heb een iMac gehad als werk computer, daarna overgestapt op een Windows machine. En zo rommel je maar door. Dit zal toch voor velen zo gaan, denk ik.

Ik ben middels 46 jaar en niet meer zelfstandig. Ik heb gelukkig een goede baan en de afgelopen jaren energie gestopt in ontspullen. Valt niet mee in een huishouden met 3 pubberende kinderen, en ook tal van devices en digitale wensen. Ik lees graag, zo ook natuurlijk verschillende doe het zelf hulp boeken. Getting Things Done is me niet onbekend, net als Covey, en nog meer van dat soort boeken.

De verschillende topics over "weg van big tech" heeft mij toch wel aangewakkerd. Ik ben zo kritisch gaan kijken hoe ik mijn zaken nou heb geregeld. Ik constateer dat het een puinhoop is haha.

Ik ben vooral daarom heel nieuwsgierig hoe anderen dit hebben aangepakt of al jaren op orde hebben. Juist alles wel in een eco systeem is dan ook een antwoord. Goed of niet, is dan weer een discussie, maar wat mij betreft niet nodig. Ervaringen en inspiratie delen is het doel

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 29-03-2026 16:37 ]

Mijn portfolio op Instagram

Pagina: 1