Digitale synergie: hoe houden jullie het simpel?

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-04 20:41

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik ben benieuwd hoe jullie je digitale leven simpel en overzichtelijk houden, vooral als je meerdere apparaten gebruikt (Windows PC, Android telefoon, iPad, NAS, etc.).

Mijn doel is:
  • zo min mogelijk afhankelijk zijn van Big Tech
  • eigen data in beheer houden
  • duurzame / open bestandsformaten
  • weinig kosten
  • zo simpel mogelijk (geen IT-hobbyproject)
Ik merk dat ik nu juist het tegenovergestelde heb: meerdere tools en ecosystemen door elkaar (Office, Google, Obsidian, NAS, verschillende notitie-apps, etc.). Dat werkt, maar voelt onrustig en versnipperd.

In plaats van advies op mijn specifieke setup, ben ik vooral benieuwd naar hoe jullie dit zelf hebben opgelost. Bijvoorbeeld:
  • Waar beheren jullie notities / kennisbank?
  • Hoe doen jullie sync tussen telefoon en pc?
  • Hoe regelen jullie mail?
  • Hoe doen jullie back-ups?
  • Gebruik je bewust één ecosysteem of juist niet?
  • Wat heb je bewust weggelaten om het simpel te houden?
Ik zoek vooral praktijkervaringen: wat werkt voor jou (en wat niet)? Hopelijk kunnen we elkaar inspireren met concrete voorbeelden. 🙂

[ Voor 88% gewijzigd door RoyK op 30-03-2026 16:33 ]

Mijn portfolio op Instagram

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:21
Ik vind het in eerste instantie ook wat nodeloos complex ogen. Maar voor het grootste gedeelte is het geen IT-vraagstuk, maar een vraag over de manier van werken. Volgens mij wordt het al een stuk simpeler als je:
  1. Al je notities op één plek bewaart - Obsidian lijkt hiervoor het meest logisch
  2. Al je taken op één plek bewaart - mail is daar geen logische plek voor. Wellicht een losse app voor to do taken
  3. Hieraan gekoppeld één inbox, waar je dingen verzamelt die je later nog gaat verwerken - dit kan wel de mail zijn
Je hebt dan een beetje een logische hybride tussen een Getting Things Done achtig systeem wat je moet en een PKM-systeem voor wat je moet weten. PKM staat voor Persoonlijk Kennismanagement.

Ik zou wel versimpelen bij de Office suites. Vermoedelijk kan je met één van drieën wel af voor je teksten en spreadsheets. Provider e-mail zou ik niet gebruiken, omdat je dan lastig kunt switchten.

Daarnaast nog een paar vragen:
  • Wat versta je onder het beter benutten van je NAS?
  • En wat onder het onder beter nutten van je HA
Overigens gebruik ik zelf ook Obsidian en ik neem hun syncdienst af. Dat kost een paar euro, maar alle andere opties die ik heb geprobeerd leidden ergens op een van mijn apparaten wel tot problemen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je zou je ook kunnen afvragen: heb ik al die tools en al dat 'bijhouden' (van wat dan ook) wel echt nodig?

M.a.w. geen problemen bedenken voor (commercieel) aangeboden oplossingen... :+
KISS!

Mooie Plaatjes   

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil het niet (want allemaal big tech) maar heb het toch: alles Apple. Synct netjes met elkaar, en zo lang je de standaard Apple tools gebruikt werkt het allemaal perfect.
Hier ook twee iPads, twee iPhones (werk…), Mac mini, Apple TV, AirPods, de hele bende. Notities in notes, browsen in safari, mail in mail, photos in photos, gewoon compleet in dat ecosysteem. Misschien niet helemaal wenselijk maar ik heb even niet de tijd en energie om het allemaal echt goed te doen met open source spullen. En ik heb ook niet het idee dat het daar makkelijker van wordt. Apple heeft me volledig gegijzeld, en als ze volgend jaar 1000 euro per jaar extra gaan vragen zou ik het waarschijnlijk nog betalen ook omdat het overstappen zo’n gedoe is. #confession.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Zelf ben ik geen voorstander van 1 ecosysteem, en heb ook van meerdere fabrikanten software draaien op verschillende apparaten. De reden hiervoor is dat als er ergens een probleem optreedt (defect apparaat of accountprobleem), dat ik de rest nog gewoon kan gebruiken. Bij voorkeur gebruik ik zoveel mogelijk freeware of open source met een transparante werking.

Maar je mag natuurlijk bepaalde zaken onder 1 ecosysteem onderbrengen.
De basis begint bij eerst een overzicht maken met wat je hebt, wat je gebruikt, en hoe je iets aan elkaar gekoppeld hebt. (En zo te zien heb je dat al bijna klaar. :) ) Neem ook eens een kijkje in het backup-topic.

Zelf heb ik een pc met Windows (wordt binnen een paar jaar vervangen door een nieuwe pc met Linux), en een Android-telefoon. Bij voorkeur gebruik ik de pc omdat deze een groot scherm en een normaal toetsenbord heeft. De telefoon is enkel voor apps en voor kort gebruik op internet e.d.. E-mailen en appen doe ik doorgaans op de pc. Wachtwoordmanager heb ik alleen op de pc staan en ik kan dus niet op mijn mobiel online zaken regelen.
Notities zet ik in een Notepad++. Wat ik op mijn telefoon beschikbaar wil hebben deel ik met mijzelf met WhatsApp.

Je moet altijd concessies doen. Of alles in 1 ecosysteem, je hebt alles en overal beschikbaar en je kunt niet makkelijk veranderen van fabrikant. Of je bent flexibel met programma's en fabrikanten, maar je moet dan zelf zorgen voor synchronisatie en dat alles overal beschikbaar is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

@PlasticPimple ik snap je reactie. Uiteraard is mijn opsomming niet over 1 dag ijs gegaan. Het is een jarenlange weg van af en toe hoppen naar iets nieuws of anders. Langzaam en beetje voor beetje voeg je wat toe aan de berg. Ik ben 15 jaar zelfstandig geweest. Zo is de NAS in mijn leven gekomen om mijn werk op te slaan. En zo is Onedrive erbij gekomen om dit in de cloud te bewaren. Maar er is ook een Google eco systeem dat er dwars doorheen vliegt. Ook omdat sommige klanten daarin werkte. Ik heb verschillende telefoons gehad. Een IPhone 4S, daarna Android telefoons. Ik heb een iMac gehad als werk computer, daarna overgestapt op een Windows machine. En zo rommel je maar door. Dit zal toch voor velen zo gaan, denk ik.

Ik ben middels 46 jaar en niet meer zelfstandig. Ik heb gelukkig een goede baan en de afgelopen jaren energie gestopt in ontspullen. Valt niet mee in een huishouden met 3 pubberende kinderen, en ook tal van devices en digitale wensen. Ik lees graag, zo ook natuurlijk verschillende doe het zelf hulp boeken. Getting Things Done is me niet onbekend, net als Covey, en nog meer van dat soort boeken.

De verschillende topics over "weg van big tech" heeft mij toch wel aangewakkerd. Ik ben zo kritisch gaan kijken hoe ik mijn zaken nou heb geregeld. Ik constateer dat het een puinhoop is haha.

Ik ben vooral daarom heel nieuwsgierig hoe anderen dit hebben aangepakt of al jaren op orde hebben. Juist alles wel in een eco systeem is dan ook een antwoord. Goed of niet, is dan weer een discussie, maar wat mij betreft niet nodig. Ervaringen en inspiratie delen is het doel

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 29-03-2026 16:37 ]

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:21
@RoyK
Ik heb zelf een soortgelijke reis gemaakt, maar ik denk dat ik net wat rigoreuzer ben geweest in het stoppen met applicaties. Ik stap vaak volledig over. Ik denk dat één applicatie voor één doel het duidelijkst is voor jezelf. Dus bijv. alle notities in Obsidian of bijv. alle zakelijke notities in Obsidian en alle privédingen in Google Keep (ofzo).

Mijn belangrijkste criteria voor applicaties etc. zou denk ik zijn dat ik zo veel mogelijk lock-in wil vermijden. Ik wil snel weg kunnen bij een dienst als het mij niet langer aan staat (of als er bijv. een essentiële functie die eerst gratis was ineens achter een paywall verdwijnt). Mail heb ik bijv. op een eigen domein. Het was even werk om van Gmail weg te migreren (sterker nog, na een jaar komen er nog steeds dingen binnen op mijn Gmail die belangrijk zijn), maar als ik nu wil kan ik wel vrij makkelijk van hoster wisselen.

Ik zou zelf zeggen, meerdere ecosysteem en accepteren dat de oplossingen nooit helemaal perfect zijn. En des te moeilijker is het is om een dienst achter je te laten, des te kritischer je moet zijn. Bij de meeste diensten valt het echt wel mee. Als je van OneDrive af wil voor je back-up, dan heb je binnen een dag alles bij een andere aanbieder staan ofzo.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat betekent dat je dus niks meer met klanten te maken hebt? Dan kun je de Google docs-apps dus aan de kant schuiven. Documenten overzetten naar Word, Excel en andere office apps en daarna de Google zaken leeghalen. Dat scheelt je weer een hoofdpijntje.

Jezelf mailtjes sturen voor reminders. Ik heb ze nooit begrepen. Je stopt ergens energie in (mailtje tikken) om op een later moment er wéér energie in te steken (mail openen en verwerken). Dit kun je beter in je agenda zetten of in je ToDo app. Eventueel met een verwijzing naar een e-mail. Op sommige systemen kun je de betreffende mail ook in de notitie slepen zodat de mail er ook bij is.

Wat is de reden voor de VPN eigenlijk?

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
sypie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:15:
[...]
Dat betekent dat je dus niks meer met klanten te maken hebt? Dan kun je de Google docs-apps dus aan de kant schuiven. Documenten overzetten naar Word, Excel en andere office apps en daarna de Google zaken leeghalen. Dat scheelt je weer een hoofdpijntje.

Jezelf mailtjes sturen voor reminders. Ik heb ze nooit begrepen. Je stopt ergens energie in (mailtje tikken) om op een later moment er wéér energie in te steken (mail openen en verwerken). Dit kun je beter in je agenda zetten of in je ToDo app. Eventueel met een verwijzing naar een e-mail. Op sommige systemen kun je de betreffende mail ook in de notitie slepen zodat de mail er ook bij is.

Wat is de reden voor de VPN eigenlijk?
Ik heb deze middag met een groot kop thee werk gemaakt van google docs, sheets en afbeeldingen. Grondig te werk gegaan en alles wat ik wil bewaren omgezet tot bestanden voor LibreOffice. Niet alle bestanden met succes helaas, sommigen hebben wel reparaties nodig. Maargoed, Google wereldje is opgeschoond.

Uiteraard probeer ik een lijn voor mezelf uit te zetten hoe ik wil werken. In de praktijk zijn het onschuldige momenten.. Ik zit op mijn werk, heb haast, schiet me iets te binnen wat ik niet wil vergeten, ik zit al in mail en dan schrijf ik een email met alleen en title als ... "bank checken". Een andere keer zet ik het in Microsoft todo, en dan probeer ik weer in obsidian te werken. Ook hier is het niet over 1 dag ijs. Je probeert wat uit, daar zit je dan weken of maanden in te rommelen.. en switch je van de 1 naar de ander omdat het gras daar groener is... :P

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor notities, ToDo en bijhouden van statussen van whatever gebruik ik tegenwoordig OneNote. Niet het meest gebruiksvriendelijk maar wel op maat te maken naar wat je wilt. Met afvinklijsten, items die je heen en weer kunt slepen etc.

Maar goed, je hebt je Google bestanden al flink opgeruimd, dat scheelt je weer een externe bron van documenten (en ergernis).

Je moet niet kijken naar de kleur van het gras. Je moet kijken naar wat voor jou werkbaar is en daar zo lang mogelijk bij blijven. Er zijn altijd nieuwe alternatieven beschikbaar, frustrerend maar laat ze eerst maar hun strepen verdienen. Vooral: laat een ander maar aantonen dat een app die strepen verdient, dat hoef jij niet beslist te doen.

Maar wederom: Waarom de VPN dienst?

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ooit eens genomen omdat ik wat wilde uitproberen minder afhankelijk te zijn van streamingdiensten, als je begrijp wat ik bedoel 😅,. Maar ik gebruik het eigenlijk niet en is dat project ook stilletjes uitgedoofd. Ik denk ook niet dat ik hem behoud. Ik moet over een paar dagen Bitdefender weer voor een jaar (of 2) aankopen. Ook daar kan ik VPN bij nemen. Misschien wel fijn voor op de telefoons van mn kinderen. Een beetje extra beschermd misschien. Of het gevoel dat je dit doet. Ook daar weer zoveel keuzes en smaakjes.

Naar OneNote heb ik ook bekeken en overwogen. Mijn idee is rond oktober / november het Office pakket vaarwel te zeggen, en mijn NAS laten backuppen naar een Europese cloud dienst. Daarmee stopt dan ook ToDo, Outlook en de office tools.

[ Voor 18% gewijzigd door RoyK op 30-03-2026 06:07 ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21
Herkenbaar probleem. Het is een duivelsdriehoek van gemak, goedkoop, privacy. Je mag er 2 uitkiezen.

Ik zou zeer huiverig zijn om over te stappen op een grote partij als Google, Microsoft. Toevallig heb ik laats een mail ontvangen dat 1 van mijn google foto's die ik blijkbaar op een review had geplaats aangemerkt was als terroristisch content en daardoor was verwijderd.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 13:16

talin

ES-MA

je typt zoveel contradicties in je OP.

Je wil geen big-tech maar hebt bij bijna alle big-tech accounts zo te lezen.
Je wil geen IT geneuzel maar spreekt wel van allerlei Open-Source oplossingen.
Je wil alle oplossingen met een lange levensduur, een lange levensduur in IT bestaat niet en met Open-Source software al helemaal niet.
Mijn advies, koop een MacMini voor thuis, koppel daar je NAS aan, host daar zelf een mail server op want ook die heb je blijkbaar bij BigTech staan.
Stap zo snel mogelijk van One-Drive af want als iets niet duurzaam en instabiel is, is het One-Drive wel.
Maak een share aan op je NAS waar je naar kan syncen zoals je nu One-Drive gebruikt, of nog beter, betaal elke maand een 10tje voor iCloud, krijg al je data beschikbaar op je Mac, iPad en Iphone.
Gooi al je foto’s in de Apple foto’s app en ook die zijn op al je apparaten gesynct en worden gebackupped in de cloud. (je maakt een foto met je iPhone, loopt naar je MacMini en daar is deze al gesynct tevens op je iPad)
Wachtwoorden worden in je Apple app gesynct en gebackupped.
Notities in de Notes app en op al je apparaten direct beschikbaar.
Jezelf mailen?? Daar is je agenda voor met alarm, agenda item aanmaken, pop up vanavond om 20:30 als ik thuis ben, ipv savonds jezelf moeten herinneren dat je nog dingen in je mail hebt die je moet na kijken.
Geen antivirus nodig, wat moet je in hemelsnaam met een VPN? Je tekent graag daar heeft Apple zo veel mooie oplossingen voor.
Oftewel creëer een Windows en Android vrije omgeving en stap over naar Apple.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
talin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:56:
Mijn advies, koop een MacMini voor thuis, koppel daar je NAS aan, host daar zelf een mail server op want ook die heb je blijkbaar bij BigTech staan.
Je eigen mail server gaan hosten is natuurlijk wel echt een hele hoop gedoe. Nu heb ik zelf dat nooit gedaan, maar alles wat ik lees is dat gewoon een enorm gezeik met spam filters van andere, die jou gaan blokkeren als niet alles perfect staat (en zelfs als het perfect staat).
Stap zo snel mogelijk van One-Drive af want als iets niet duurzaam en instabiel is, is het One-Drive wel.
[...]
Maak een share aan op je NAS waar je naar kan syncen zoals je nu One-Drive gebruikt, of nog beter, betaal elke maand een 10tje voor iCloud, krijg al je data beschikbaar op je Mac, iPad en Iphone.
Die snap ik al helemaal niet. Onedrive werkt bij mij iig prima en stabiel (en wat jij hierna noemt van foto's maken op je telefoon en die direct op je PC beschikbaar hebben, dat doet Onedrive natuurlijk ook gewoon, iig met Androids). Maar als je van Big Tech af wil, ja dan kan je ervoor kiezen het zelf te gaan hosten, prima afweging om te maken. Maar als je iCloud neemt ben je natuurlijk echt van de regen in de drup beland qua Big Tech.
Oftewel creëer een Windows en Android vrije omgeving en stap over naar Apple.
Nu ben ik zelf geen Apple gebruiker, maar ik geloof prima dat ze een hele mooie geintegreerde omgeving aanbieden met een hoop synergie tussen alle apparaten, dus in principe een prima optie om alles met elkaar samen te laten werken. Echter nog meer dan als je Android / Windows gebruikt maak je je natuurlijk enorm afhankelijk van één Big Tech bedrijf waar dan echt alles afhankelijk van gaat zijn.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank voor je reactie @talin

Dat mijn manier van werken niet optimaal is, hoeft natuurlijk niet bekracht te worden. Ik heb ook uitgelegd dat dit zo is ontstaan in de loop van de afgelopen 15 jaar. Weg van big tech niet een must, maar een onderwerp dat gewoon actueel is geworden en mijn aandacht heeft gekregen. Mijn topic is niet bedoeld om te kraken hoe het bij mij nu staat, maar zoek ik inspiratie hoe anderen het hebben opgezet. Ik denk dat er echt meer mensen zijn die daar met een schuin oogje meekijken.

Wat betreft alles in de Apple corner gooien, dat klinkt mooi en heb ik overwogen. Maar toch voel ik daar weerstand. Voor het tekenen hoef je het niet te doen. Het huwelijk tussen het grafische en Apple is 20 jaar geleden al uit elkaar gegaan.

• talin

talin

ES-MA

RoyK schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:12:
Dank voor je reactie @talin

Dat mijn manier van werken niet optimaal is, hoeft natuurlijk niet bekracht te worden. Ik heb ook uitgelegd dat dit zo is ontstaan in de loop van de afgelopen 15 jaar. Weg van big tech niet een must, maar een onderwerp dat gewoon actueel is geworden en mijn aandacht heeft gekregen. Mijn topic is niet bedoeld om te kraken hoe het bij mij nu staat, maar zoek ik inspiratie hoe anderen het hebben opgezet. Ik denk dat er echt meer mensen zijn die daar met een schuin oogje meekijken.

Wat betreft alles in de Apple corner gooien, dat klinkt mooi en heb ik overwogen. Maar toch voel ik daar weerstand. Voor het tekenen hoef je het niet te doen. Het huwelijk tussen het grafische en Apple is 20 jaar geleden al uit elkaar gegaan.
oh nee het is geen kritiek op je setup maar om wellicht een andere invalshoek te laten zien.
ik doe iets in IT-management en ben daarvoor jarenlang (25 jaar) hands on systeembeheerder geweest, ben altijd blij als ik weer thuis ben waar alles werkt (alhoewel ik bij mijn huidige werkgever met een mooie MacBook kan en mag werken)
je kent de uitspraak de auto van een automonteur is altijd kapot, zo doe ik thuis zo min mogelijk met tech en moet de boel gewoon werken.
daarvoor kan ik het Apple Eco systeem iedereen aanbevelen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank voor je verheldering @talin

Ja het Apple Eco systeem heeft absoluut zijn voordelen. Daar kunnen we eerlijk over zijn. Maar het beknelt me tegelijk dat je dan wel alles op 1 kleur zet en hopen dat het goed blijft gaan. Ik moet dan ook alles gaan vervangen wat niet echt in mijn plan van aanpak zit. Om nog maar te zwijgen over de bekende Apple Tax die je uiteraard ook betaal.

Mijn kinderen hebben net als mijn vrouw en ik ook gewoon een Android telefoon. Het is gedrag wat ik wil veranderen, en daar een mooi gestroomlijnd iets voor zien op te zetten. Daarom ben ik nieuwsgierig hoe anderen werken, en synergie hebben gevonden tussen mail, notities, misschien een kennisbank, opslag, fotos, etc etc.

• RiDo78
  • Niet online
Stap eens in gedachten volledig over naar Apple, je hebt al ervaring met een iMac, iPad en iPhone dus dat moet wel lukken. Want als er iemand is die alles op elkaar aan weet te sluiten is het Apple wel. Krijg je een emailtje met een datum/tijd erin, kun je er met één druk op de knop een agendapunt van maken.

Kijk dus eens met je Apple-ervaring naar alle punten die je in de OP aanhalt en probeer daar eens een Apple product op te plakken. Natuurlijk heeft Apple niet alles en is de Office suite van Apple nogal... beperkt. Maar dat maakt even niet uit. Je kunt dan in theorie al veel punten uit je lijst 'wegstrepen' want Apple 'kan dat al'. Bovendien kun je meteen dingen dedupliceren, want het heeft geen nut om 3x dezelfde functionaliteit aan te houden. De overgebleven punten zet je even apart, mogelijk dat er daar een paar worden weggestreept in je gevonden oplossing(en) en anders zul je er los iets voor moeten verzinnen.

Nu is Apple geen wondermiddel en een van de koplopers in BigTech. Er wordt dus volop naar gekeken door andere ontwikkelaars die alternatieven bouwen. Dus de volgende stap is om alternatieve oplossingen te zoeken voor de Apple software, waarbij je vooral op functionaliteit moet kijken. Dus leuk dat je een tooltje hebt gevonden waarin je notities kunt opslaan, maar als dat het enige is wat het kan dan heb je er niets aan. Maar neem bijvoorbeeld Proton, jouw ook bekend. Proton Pass werkt bij mij prima om alle wachtwoorden tussen verschillende platformen en browsers te synchroniseren. Mooi alternatief dus voor Apples' Wachtwoorden app. Maar Proton kan meer, zoals je Email en VPN regelen of dienen als cloudopslag. Wederom zonder gebonden te zijn aan een platform. Proton (of een ander alternatief) kunnen dus een aantal zaken van je denkbeeldige Apple omgeving overnemen.

Uiteindelijk kom je dan aan een lijstje van een aantal producten en/of diensten die in potentie je denkbeeldige Apple-omgeving deels kunnen vervangen, elk met hun eigen positieve en negatieve kanten en natuurlijk hun eigen mogelijkheden. En een aantal van hen kunnen qua mogelijkheden deels ook overlappen. Met dat lijstje kun je verder puzzellen hoe je je uiteindelijke omgeving gaat vormgeven.

En natuurlijk zul je water bij de wijn moeten doen. Wil je zowel vanaf je computer als je tablet kunnen bellen via een traditionele mobiele verbinding? Dan zit je vooral vast aan Apple. Maar hoe vaak denk je dat effectief te doen? Want tegenwoordig bellen veel mensen via Whatsapp of andere messengers...

Verder moet je in je keuzes nagaan wat je lokaal wilt en kunt hebben. Want je eigen cloud-opslagdienst lokaal opzetten kan prima, neem TeamDrive bijvoorbeeld. Je zet een Linux-servertje op, koppellen aan je QNAS-share, Teamdrive Server App erop, een of meerdere spaces aanmaken, invites sturen naar jezelf en gezinsleden en gaan. Maar je moet wel de hardware (voor je servertje) en basiskennis Linux hebben om dat voor elkaar te krijgen. Dus de vraag is of je dat kunt of wilt. Bovendien, Teamdrive vinkt enkel je (cloud-) opslag puntje af. Het kan wel foto's opslaan, maar voor Teamdrive zijn het gewoon bestanden. Verwacht dus geen features die de (metadata van de) foto analyseren en daar mooie albums van maken. Dus er zijn misschien producten te vinden die meer kunnen. Email kun je ook lokaal trekken, maar dan heb je wel ervaring nodig met de verschillende DNS-records (MX, DKIM, SPF, DMARC, etc.) en spamfiltering; je moet er maar zin in hebben...

Vergeet ook het financiele plaatje niet. Want een servertje om dingen lokaal te draaien kost natuurlijk geld. Zowel in aanschaf als in stroom. Maar hoeveel ga je besparen als je daarvoor geen abonnementen bij Big-Tech hoeft af te sluiten? En ja, Proton Family kost 300 euro per jaar maar je krijgt er 3 TB aan storage voor die je kunt delen met 6 gezinsleden. Maar wat ben je nu kwijt met die 6x 1 Tb Onedrive spaces? En heb je die 6 Tb echt nodig of is 3 Tb ook genoeg?

En tot slot, je backup. Hoezo moet die naar de cloud / Big-tech? Heb je niemand in je vriendenkring die met hetzelfde probleem worstelt? Want in dat geval kunnen jullie beide elkaars backup zijn. Versleuteld natuurlijk zodat je elkaars bestanden niet kunt openen. Dus als jij hem/haar X Gb op jouw nas geeft en je krijgt X Gb op de andere nas ervoor terug dan ben je er toch ook? Zolang het maar niet je directe buur is want als de fik in jouw huis overslaat... heb je nog niets. En zorg natuurlijk dat je de een kopie van de encryptiesleutels op een derde lokatie bewaart, in een klein stukje cloud bijvoorbeeld.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik zou het even anders aanvliegen dan (gelijk) voor de oplossing om alles om te zetten naar Apple. Dat zij je het digitale leven makkelijk(er) maken is waar, maar je duikt ook gelijk het duurste ecosysteem in dat er is, en puntje bij paaltje staat je data na het uitgeven van een bak geld nog steeds overal ;)

Je hebt de eerste stap(pen) al gezet:
Inventariseren waar alles staat, en (deels) consolideren naar een systeem. Ga daar mee door.
Persoonlijk (maar dat ben ik) zou ik die NAS meer, en de cloud minder laten doen.
Je hebt al een keuze gemaakt om de boel bij Google om te zetten naar Libre Office. Overweeg om ook (alle) MS-accounts op te zeggen (of in ieder geval terug te brengen naar een minimaal aantal).
Libre Office + NAS + eigen mail + (eventueel een stukje cloud bij NextCloud) is vrijer en veiliger dan alles onderbrengen bij Google, Apple, Micrososft... en waarschijnlijk (zeker als allerlei legacy-meuk eruit gaat) goedkoper.

Kortom... hak het in (behapbare) stukken en maak er op die manier kleinere, overzichtelijker problemen van die je een voor een oplost, in plaats van alles in een keer.
En met wat tijd en aandacht is er prima een eigen, werkende, omgeving te maken waar hardware van allerlei pluimage zich prima kan schikken naar jouw eisen en wensen. Zolang je maar de moed hebt om dingen te verplaatsen, te wijzigen of aan te passen en afscheid te nemen van diensten. (Zoals die VPN... als je die alleen had voor streamers... opruimen. Kost alleen maar geld en levert niets op. De reclames die je erover ziet, die je veiligheid beloven; die gaan er al vanuit dat je in een onveiliger online omgeving zit (zoals een land waar je gegevens niet van jouw, maar van je provider zijn (hint: dat is niet Nederland))
@RiDo78 (hieronder)... je bent niet de enige die het over Apple heeft in dit draadje, en ik maak daar alleen een zijdelingse opmerking over :>

[ Voor 4% gewijzigd door Jester-NL op 30-03-2026 15:02 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• RiDo78
  • Niet online
Jester-NL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:05:
Ik zou het even anders aanvliegen dan (gelijk) voor de oplossing om alles om te zetten naar Apple. Dat zij je het digitale leven makkelijk(er) maken is waar, maar je duikt ook gelijk het duurste ecosysteem in dat er is, en puntje bij paaltje staat je data na het uitgeven van een bak geld nog steeds overal ;)
Volgens mij heb je het stukje 'in gedachten' gemist en ben je daarna gestopt met lezen . . .

Het is helemaal niet zo dat ik voorstel om alles naar Apple om te zetten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 13:51

Croga

The Unreasonable Man

RoyK schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:39:
Kortom: hoe jullie het digitale in het dagelijks leven verwerken zoals notities, dagboek en kennisbank bijhouden, email, opslag, back-ups, en dit allemaal 'eenvoudig en simpel'. We kunnen elkaar inspireren met onze ervaringen. 8)
Ik denk dat je het veel te groot maakt. Probeer het eens één voor één te bekijken.

Je hebt ondertussen de google tools er uit gehaald. Dat is één stap.
Doe nou eens hetzelfde met, bijvoorbeeld, cloud opslag.
- Welke cloud opslag heb je allemaal (Onedrive, iCloud, Dropbox, etc?)
- Is er een betere optie beschikbaar? (Ik heb Synology Drive geactiveerd op mijn NAS, bijvoorbeeld)
- Zet alles over naar die betere optie
- Kijk of er dingen omvallen, zo niet dan de oude versie allemaal uit zetten en de-installeren

Zo ben ik in een weekend van 5 cloud opslag diensten af gegaan (behalve iCloud; die bevat nog backups van m'n i-machines). Synology drive op m'n Windows, Android, i(Pad)OS, Linux machines en alles was in één keer weer in sync maar nu gewoon op mijn lokale NASsen (inclusief off-site replicatie)

Niet alles zal zo eenvoudig zijn maar als je het tool-voor-tool bekijkt wordt het een stuk beter te behappen.

• talin

talin

ES-MA

RoyK schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:25:
Dank voor je verheldering @talin

Ja het Apple Eco systeem heeft absoluut zijn voordelen. Daar kunnen we eerlijk over zijn. Maar het beknelt me tegelijk dat je dan wel alles op 1 kleur zet en hopen dat het goed blijft gaan. Ik moet dan ook alles gaan vervangen wat niet echt in mijn plan van aanpak zit. Om nog maar te zwijgen over de bekende Apple Tax die je uiteraard ook betaal.

Mijn kinderen hebben net als mijn vrouw en ik ook gewoon een Android telefoon. Het is gedrag wat ik wil veranderen, en daar een mooi gestroomlijnd iets voor zien op te zetten. Daarom ben ik nieuwsgierig hoe anderen werken, en synergie hebben gevonden tussen mail, notities, misschien een kennisbank, opslag, fotos, etc etc.
we snappen elkaar!
maar uitspraken over gevoel : "Maar het beknelt me tegelijk dat je dan wel alles op 1 kleur zet en hopen dat het goed blijft gaan" zou ik in IT systemen over boord gooien, daar is alles zwart of wit.
het werkt of het werkt niet.
en bij Apple kan ik je zeggen, soms moet je even en je wenkbrauwen omhoog brengen maar later denk je dan: hmm dat is eigenlijk best slim.

je moet dan ook dingen loslaten of beter gezegd: "this is the way"
mapjes doe je dan niet meer aan, losse bestanden hoef je niet meer over na te denken, drivers updaten, losse mp3tjes, foto's zoeken in 200 mapjes op datum, kleur of geluid, pc afsluiten hoeft niet meer, aparte software voor dagelijkse dingen, sync kabeltjes en al dat soort dingen zijn dan verleden tijd.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
@talin Ik snap het, echt. Ik heb ooit in het ecosysteem gezeten en daar langzaam uitgegroeid. Timemachine heeft mij toen ik ZZP was meerdere malen een halve dag werken bespaard omdat ik terug moest in de tijd om een Photoshop document op te halen.

Maar Apple gaat het niet worden. Ik moet dan alle devices gaan vervangen wat een godsvermogen gaat kosten. En is Apple nog steeds een nogo als het gaat om gamen. Wat ik 2x per week met mn maatjes doet (Hell let Loose).

@Croga
Ja in actie modus komen helpt altijd natuurlijk. Ik had in dit topic wat meer willen winnen over hoe dé Tweakers hier hun zaken op orde hebben. Misschien had ik mijn verhaal wat anders in elkaar moeten zetten voor een beter resultaat. Het gaat nu iets teveel over mijn gekkigheid.

Wat de pest is met al die Microsoft accounts, daar hangen Minecraft accounts aan vast. En dat is een dingetje. Sowieso vind ik de backend van Microsoft een enorm doolhof, hebben ze het ook onmogelijk gemaakt om je Minecraft accounts te verhuizen naar een ander email adres. Ik heb de game 3x gekocht en zo dus nog 2 MS accounts bij moeten zetten.

[EDIT] Ik heb mijn startpost een update gegeven zodat de vraag wat concreter wordt :)

[ Voor 43% gewijzigd door RoyK op 30-03-2026 16:33 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zit een beetje met hetzelfde. Ik heb nu veel bij Google, omdat ik dat altijd al gebruik en je dus nogal 'locked in' zit. Ooit in 2006 oid al mijn lokaal opgeslagen POP3 mail in Gmail geïmporteerd en sindsdien is Gmail mijn primaire mailadres. Als ik van adres wissel gaat dat jaren duren totdat mijn nieuwe adres overal bekend is.
Idem met foto's. Ik heb al mijn lokale foto's ooit in Google Photos geïmporteerd en sindsdien tienduizenden foto's gemaakt. En Google Photos werkt gewoon heel goed. Ik heb verschillende Google Nest hubs die ik gebruik als fotolijstje (ook bijv. bij mijn ouders met een gedeeld fotoalbum met foto's van de kleinkinderen). En zoekfunctie werkt top.
Dan heb ik ook nog een gedeelde Google-agenda en boodschappenlijstje (Google Keep). Ws. goede alternatieven voor, maar genoemde oplossingen werken prima.

Daarnaast heb ik ook nog Onedrive waarin ik eigenlijk alleen een backup heb staan van mijn 'Mijn Documenten' -map uit de tijd dat je dat nog alleen op je desktop pc opsloeg. Ik gebruik die drive wel om belangrijke bestanden in op te slaan. Dat is dus eigenlijk mijn 'Documenten'-map die ik nu vanaf elke locatie kan raadplegen. Werkt op zich prima en vanuit Windows integreert het ook naadloos in je verkenner.

Sinds een jaartje ben ik Apple-gebruiker geworden en heb een MacBook, iPad, Apple TV en iPhone. Dat ecosysteem lokt mij ook wel, omdat het zo goed met elkaar integreert. Ik heb dus een iCloud account waar nu ook mijn foto's naartoe syncen (en ook naar Google Photos). Maar dan zit ik wel op zo'n punt dat ik nu voor 3 clouds aan het betalen ben en alles door elkaar/dubbel staat. Ook is het tegenwoordig met de datahonger van veel partijen niet meer zo vanzelfsprekend dat al je data veilig staat. Apple is wat dat betreft voor zover ik kan inschatten nog de veiligste grote speler op dit gebied. Lokaal met NAS'en werken of europese alternatieven zoeken (die uiteindelijk minder goed werken) zijn aan mij niet zo besteed. Hoogstens een NAS/harddisk om lokaal een backup te hebben van mijn data.

Ik ben nu aan het nadenken om alles naar iCloud over te hevelen. Zit ik wel weer met vragen als:
- Is na 20+ jaar Google Apple een goede opvolger?
- Er is nog geen goed alternatief voor mijn Google Nest hubs die ik gebruik voor foto's en om Google Assistent te bevragen/commando's voor smart home te geven?
- Gedeelde boodschappenlijstjes en agenda's zijn met bijv. Apple ook wel mogelijk, maar werkt dat allemaal nog wel zo goed als jij Apple gebruikt en je vrouw Google/Android?

Mogelijk komt het er toch op neer dat je Google blijft gebruiken voor bepaalde toepassingen. Wellicht moet ik me er bij neerleggen dat bepaalde zaken niet goed meer of anders werken. Of ik doe niks en laat het gewoon zo als het is ;)
Pagina: 1