ABB Terra AC laden overtollige zonne-energie werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SVNSYS
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 16:47
Goedemorgen allemaal,

ik heb een ABB Terra lader met hieraan gekoppeld de ABB B23-212-100 energiemeter. De waarden die verschijnen op de energiemeter zijn 100% correct. Ik heb de 3 draden tussen de energiemeter en EV lader correct aangesloten zoals in de handleiding en de lader herkent het Modbus signaal. Als ik de draden van de Modbus bvb verwisselt zegt hij dat het niet correct is, vandaar dat ik ook zeker ben dat het correct is aangesloten :-)

Nu is het is het zo dat wanneer ik in de app de functie "enkel laden met overtollige zonne-energie" of "Eco-Mix" gebruik, deze alsnog veel meer energie naar men wagen stuurt dan de zon op dat moment opbrengt. Op dit eigenste moment heb ik een opwekking van 4500W en en word al heel de tijd 7500W naar men wagen gestuurd. In de app kan ik ook zien wat de maximale stroom is die berekend zou worden vanuit het modbus signaal van de ABB energiemeter en deze staat inderdaad hoger dan de opwekking. Als men zonne-energie straks mindert, dan mindert de waarde ook gradueel, maar het lijkt alsof de app vanaf een opwekking van 3Kw steeds naar het maximum vermogen gaat. Ook als er zonne-energie word opgewekt die ik in men woning op dat moment aan het verbruiken ben zal het vermogen dat naar men wagen gestuurd worden niet stelselmatig aangepast worden.
In de app kan ik ook zien hoeveel zonne-energie er effectief naar de wagen zou gaan en dit staat steeds op 100%, het lijkt er dus op dat de energiemeter "te veel" zonne-energie doorgeeft aan de lader.

Ik heb zowel de lader als energiemeter al meerdere keren gereset en terug ingesteld, heb verschillende baud rates geprobeerd, verschillende modbus adressen, enz... niets schijnt te helpen.

Heeft er iemand een idee ?

Alvast bedankt voor de moeite !!!

[ Voor 6% gewijzigd door SVNSYS op 28-03-2026 11:58 ]

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
Welke auto laadt je? 3 fase of 1 fase laden? Hoeveel ampere zie je naar de lader gaan?

• SVNSYS
Wij hebben een Jaguar I-pace van 3 jaar oud die monofasig laad en een X-Peng G6 die 3 fasen laad. Beide hebben het probleem bij mij thuis.

Wij hebben thuis ook nog een Wallbox Pulsar Plus hangen (van het werk), deze is gekoppeld met de Wallbox P1 meter en die werkt wel vlekkeloos qua laden met overtollige zonne-energie and loadbalancing, dus aan onze wagens ligt het niet.

Bij de monofasige gaat er (vanaf er 3Kw zonne-energie word opgewekt) 25A naar de wagen en bij de 3-fasige 3x16A.

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:46
Begrijp ik goed dat je de energiemeter voor de EV-lader hebt aangesloten. Deze meet dan dus de energie die de EV-lader gebruikt....
Hoe weet de EV-lader dan hoeveel zonneenergie er wordt opgewekt ? Het lijkt mij dat de energiemeter ofwel op de zonneenergie aansluiting ofwel op je hoofdaansluiting van de electra moet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je moet specifieker zijn. Voorbeeld:
'de 3 draden tussen Energiemeter en lader' welke draden?

Anyway maak een tekening en lijstje met wat waar aangesloten zit, zowel qua signaal als qua electrische installatie. Deel de exacte meter en hoe je zonnepanelen aangesloten zitten. Deel ook de instructie van ABB hoe het zou moeten worden aangesloten.

Verder verifiër hoe de faseverdraaiing en deel de instellingen van je lader, met 'het staat goed ingesteld' kunnen we niet zo veel. Dan kan ik je enkel adviseren de boel naar ABB terug te sturen gezien het niet doet wat het zou moeten doen en je overtuigd lijkt dat alles goed ingesteld' is.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 28-03-2026 16:56 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• SVNSYS
Ik ben zelf al 15 jaar elektricien, dus een energiemeter aansluiten lukt nog net :-)
De energiemeter zit dus helemaal aan het begin van de installatie. Het is de ABB B23-212-100 die compatible is met het meten van zonne-energie, dus in 2 richtingen werkt.

Hieronder de link naar de handleiding van ABB, deze instellingen zijn 100% overgenomen in mijn installatie.
https://library.e.abb.com/public/d14b08584fc94724a17bed51eb9b624b/ABB%20Terra%20AC%20Wallbox_Configuration%20Guide%20-%20Solar%20Charging%20Mode_New0317.pdf?x-sign=05U1jG2hNhXQH0aQ5xiuylldfAjLxClUlYohsL1j7vpCjaWSIw1bbp1124o3dgCG

Heb met ABB zelf al contact gehad, ze zijn heel behulpzaam, alleen weet de EV-afdeling zelf niet veel van troubleshooting en kunnen enkel helpen met de standaard basic dingen die dus gewoon in de handleiding staan :-)

Ik denk dat dit een heel specifiek probleem is en hoop dat iemand anders hetzelfde heeft ondervonden en een oplossing kan aanrijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door SVNSYS op 29-03-2026 12:03 ]

Pagina: 1