Foto's
:strip_exif()/f/image/t0G0BsmHuxpynz72FUjcSzW9.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/G8B6JQRWD6UD6H6yz7rtX6PN.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
- klein plat grinddak op oost gericht: schaduw dakkapel buren, en later op de dag ook schaduw vanuit puntdak- punt op oost gericht (dakhoek 45 graden): zouden versnipperd 3-4 panelen passen, rondom dakraam, wel schaduw dakkapel buren
- punt op west gericht (dakhoek 45 graden): ruimte voor 5 panelen
- schuin pannendak op noord gericht (dakhoek 11 graden): ruimte voor 12 panelen
Schaduw
Het schuine dak op noord gericht lijkt mij nu het meest interessant. Wel is hier in de ochtend schaduw vanuit het puntdak van de woning zelf. Voor de panelen het meest dicht bij de punt (rechterzijde) duurt het tot ongeveer 12 uur voordat de schaduw volledig weg is.Jaarverbruik
2500 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1x35ABudget en doel
Bij onze hypotheek hebben we een bouwdepot voor verduurzaming, waaruit we kunnen lenen tegen 0% (Triodos). Dit maakt de business case voor investeringen wat interessanter, omdat we geen rekening moeten houden met opportunity costs (wat als we ons geld ergens anders in stoppen). Daarnaast ook vanuit de werkgever nog wat interessante regelingen voor verduurzaming. Doel is een combi van (1) minder afhankelijk van potentieel stijgende kosten energie, (2) verduurzaming/upgraden woning (verbetering label) en (3) het moet financieel wel enigszins logisch zijn. Zie daarnaast ook een voordeel in dat we bijv. in de zomer de airco boven wat meer kunnen aanzetten (meer comfort), omdat er dan toch een overschot aan energie is.Woning heeft stadswarmte, warmtepomp gaat er niet komen. Wel in toekomst mogelijk een elektrische auto. Nu een paar panelen meer leggen als dat qua extra kosten beperkt is, zou daarom kunnen.
Wie gaat het project uitvoeren
Het dak op gaan wil ik uitbesteden, verder kan ik ook dingen zelf doen.Bijhouden van data
Niet zo belangrijk.Reeds verkregen offertes
Eerste offertes kwamen allemaal met Enphase op oost+west, totaal 9 panelen voor circa 6k. Vanuit daar verder gaan zoeken, omdat in een situatie zonder salderen mij dit niet een goede optie lijkt. Neig nu meer naar de combinatie van dak op noord (max. 12 panelen) + hybride omvormer + low voltage thuisbatterij (5 tot 10 kWh).Bij 12 panelen x 450 = 5400 Wp. 75% vanwege noord/11 graden en dan nog 80% vanwege schaduw in de ochtend, levert opwek van zo'n 3240 kWh. Idee is om dan met een thuisbatterij zoveel mogelijk richting NOM te gaan, dat zal in de wintermaanden niet volledig lukken.
Heb nu een offerte van een GoodWe 5000-ES-20 + 12x JA Solar 450 Wp voor 4100 euro. Een Dyness Powerbox G2 (10 kWh) van ongeveer 1400 euro (ex. BTW) kan ik dan zelf daarop aansluiten. 10 kWh lijkt mij genoeg gezien ons totale verbruik, en biedt zelfs wat overcapaciteit voor handelen in energie. Een vergelijkbare offertevraag bij een andere partij staat nog uit.
Vragen
Ben benieuwd of de richting waar ik aan zit te denken logisch is, of dat er andere suggesties/ideeën zijn- Hybride omvormer, suggesties qua merk? Solis, Growatt, GoodWe, ik kan beperkt nog ervaringen vinden.
- Is het logisch om de 12 panelen dan in 2 strings van 6 aan te sluiten, verdeeld over linker/rechter dakhelft, zodat de linkerhelft 's ochtends zo snel mogelijk uit de schaduw van de woning is?