Zonnepanelen samen met hybride omvormer en batterij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YajgbuQkCpasWGgIjSDxYdjSdYg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t0G0BsmHuxpynz72FUjcSzW9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOnXHlo4TIRDM_LaAxyEMNHS4Ws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G8B6JQRWD6UD6H6yz7rtX6PN.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
- klein plat grinddak op oost gericht: schaduw dakkapel buren, en later op de dag ook schaduw vanuit puntdak
- punt op oost gericht (dakhoek 45 graden): zouden versnipperd 3-4 panelen passen, rondom dakraam, wel schaduw dakkapel buren
- punt op west gericht (dakhoek 45 graden): ruimte voor 5 panelen
- schuin pannendak op noord gericht (dakhoek 11 graden): ruimte voor 12 panelen
Schaduw
Het schuine dak op noord gericht lijkt mij nu het meest interessant. Wel is hier in de ochtend schaduw vanuit het puntdak van de woning zelf. Voor de panelen het meest dicht bij de punt (rechterzijde) duurt het tot ongeveer 12 uur voordat de schaduw volledig weg is.
Jaarverbruik
2500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Bij onze hypotheek hebben we een bouwdepot voor verduurzaming, waaruit we kunnen lenen tegen 0% (Triodos). Dit maakt de business case voor investeringen wat interessanter, omdat we geen rekening moeten houden met opportunity costs (wat als we ons geld ergens anders in stoppen). Daarnaast ook vanuit de werkgever nog wat interessante regelingen voor verduurzaming. Doel is een combi van (1) minder afhankelijk van potentieel stijgende kosten energie, (2) verduurzaming/upgraden woning (verbetering label) en (3) het moet financieel wel enigszins logisch zijn. Zie daarnaast ook een voordeel in dat we bijv. in de zomer de airco boven wat meer kunnen aanzetten (meer comfort), omdat er dan toch een overschot aan energie is.

Woning heeft stadswarmte, warmtepomp gaat er niet komen. Wel in toekomst mogelijk een elektrische auto. Nu een paar panelen meer leggen als dat qua extra kosten beperkt is, zou daarom kunnen.
Wie gaat het project uitvoeren
Het dak op gaan wil ik uitbesteden, verder kan ik ook dingen zelf doen.
Bijhouden van data
Niet zo belangrijk.
Reeds verkregen offertes
Eerste offertes kwamen allemaal met Enphase op oost+west, totaal 9 panelen voor circa 6k. Vanuit daar verder gaan zoeken, omdat in een situatie zonder salderen mij dit niet een goede optie lijkt. Neig nu meer naar de combinatie van dak op noord (max. 12 panelen) + hybride omvormer + low voltage thuisbatterij (5 tot 10 kWh).

Bij 12 panelen x 450 = 5400 Wp. 75% vanwege noord/11 graden en dan nog 80% vanwege schaduw in de ochtend, levert opwek van zo'n 3240 kWh. Idee is om dan met een thuisbatterij zoveel mogelijk richting NOM te gaan, dat zal in de wintermaanden niet volledig lukken.

Heb nu een offerte van een GoodWe 5000-ES-20 + 12x JA Solar 450 Wp voor 4100 euro. Een Dyness Powerbox G2 (10 kWh) van ongeveer 1400 euro (ex. BTW) kan ik dan zelf daarop aansluiten. 10 kWh lijkt mij genoeg gezien ons totale verbruik, en biedt zelfs wat overcapaciteit voor handelen in energie. Een vergelijkbare offertevraag bij een andere partij staat nog uit.
Vragen
Ben benieuwd of de richting waar ik aan zit te denken logisch is, of dat er andere suggesties/ideeën zijn :) Specifieke vragen voor deze denkrichting:
- Hybride omvormer, suggesties qua merk? Solis, Growatt, GoodWe, ik kan beperkt nog ervaringen vinden.
- Is het logisch om de 12 panelen dan in 2 strings van 6 aan te sluiten, verdeeld over linker/rechter dakhelft, zodat de linkerhelft 's ochtends zo snel mogelijk uit de schaduw van de woning is?

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
belangrijker: is het logisch om een batterij neer te zetten? Mijn take is: meestal niet. Tadaa: 1400 euro bespaard. Hybride omvormer lijkt niet gek want kost niet heel veel extra en op de toekomst voorbereid. Verder zou ik beginnen met het grootste dakvlak, 11 graden noord is niet heel slecht en levert met 5000 (12 panelen) Wp ook al zo''n 3500 kWh per jaar. Is het simpelst en goedkoopst. (berekening met: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ )

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:53
Het schuine dak op westzuidwest is verreweg het beste, enkel jammer dat het relatief klein is :). Leg deze vol!

Dan dak op noord- hellingshoek lijkt relatief klein, dus is ook prima. Levert wel voornamelijk op wanneer stroomprijs laag of zelfs negatief is. (Lente - zomer - herfst, voor winter is hellingshoek te laag).

Je kan westdak gewoon op eigen string toevoegen. Even opletten of ze de opstart spanning halen van je omvormer, maar meestal is dat prima met 5 panelen die deels richting zuid liggen met deze hoek.
  • Welke klopt nu met Noord bovenin, foto of schematische tekening? West is ideaal voor eigen gebruik. Zuid is voor hoge opbrengst over hele dag, ideaal tijdens salderen.

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 28-03-2026 09:52 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In de luchtfoto zit noord boven. In de schematische tekening heeft het dak op noord de roze cirkel.

Mijn overweging voor een batterij: na 2026 is er geen salderen. Stel dat ik zonder batterij 30% van mijn verbruik uit eigen opwek kan halen (is afhankelijk van keuze oost/west of noord). Dat is 750 kWh. Alle extra opwek levert vrij weinig op.

Met batterij haal ik misschien wel 70 tot 80% van mijn verbruik via eigen opwek. Dat is zo'n 1.000 kWh per jaar meer. Bij 20 cent per kWh is dat 200 euro per jaar, en daarmee 7 jaar voor het terugverdienen van de batterij. Dat lijkt mij conservatief gerekend, ook negeer ik dan nog prijsstijging en eventuele opbrengst uit handelen van energie in de winter.

Daarmee is tegelijk dan ook mijn beeld, 4100 euro voor alleen zonnepanelen is zonder salderen lastig terug te verdienen (verre horizon), als dat de enige overweging zou zijn. De 1400 euro extra voor situatie met batterij is puur financieel gezien dan positiever.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Dat noord dak doet zo goed als niets de 3 wintermaanden… die van mij liggen 22 graden gunstiger (10 graden steil zuid dus) en die doen al amper wat. Dus mijn gevoel is het eens met @99ruud99

Jaaropbrengst moet je niet meer naar kijken. Je moet kijken naar opbrengst en verbruik profiel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:44
Meeste is gezegd, als je persee veel panelen wilt is het schuurtje/ carpoort naast het huis niet ook van jou om een paar paneeltjes op te leggen?

Pak sowieso de hybride omvormer, ik ben zelf niet zo kapot van solis maar goodwe en growatt zijn prima.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben je zelf niet handig?
Deze heeft 3 mppt (dus 3 andere dakvlakken mogelijk)
https://www.stralendgroen...-energy-hybride-omvormer/

Deze geven een wat hogere Vmpp: https://www.stralendgroen...glas-helemaal-zwart-450wp

Ik heb zelf 3 marstek Venus E batterijen die volledig via nodered/HA aangestuurd worden via modbus.
Dat geeft een enorme vrijheid in het uitvoeren van alllerlei bedenkbare scenarios

Wachten op SMA voordat ze ook zover zijn lijkt wel een eeuwigheid, dus daar zou ik de SMA niet voor nemen.
Wel voor de schaduw werking, 3 mppt's en de aanschafprijs (nooit gedacht dit ooit op te schrijven :+ )

In de winter laad je de batterijen gewoon op dynamisch laagste tarief. (zonneplan blijft gunstigste na 2026)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2026 08:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
Muthas schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:23:
In de luchtfoto zit noord boven. In de schematische tekening heeft het dak op noord de roze cirkel.

Mijn overweging voor een batterij: na 2026 is er geen salderen. Stel dat ik zonder batterij 30% van mijn verbruik uit eigen opwek kan halen (is afhankelijk van keuze oost/west of noord). Dat is 750 kWh. Alle extra opwek levert vrij weinig op.

Met batterij haal ik misschien wel 70 tot 80% van mijn verbruik via eigen opwek. Dat is zo'n 1.000 kWh per jaar meer. Bij 20 cent per kWh is dat 200 euro per jaar, en daarmee 7 jaar voor het terugverdienen van de batterij. Dat lijkt mij conservatief gerekend, ook negeer ik dan nog prijsstijging en eventuele opbrengst uit handelen van energie in de winter.

Daarmee is tegelijk dan ook mijn beeld, 4100 euro voor alleen zonnepanelen is zonder salderen lastig terug te verdienen (verre horizon), als dat de enige overweging zou zijn. De 1400 euro extra voor situatie met batterij is puur financieel gezien dan positiever.
Ik.snap de overweging. Het is alleen wat te rooskleurig. Maar niemand kan de toekomst zien dus wie weet komt het wel goed uit. En als je die 1400 kunt missen kun je de gok wagen.

De meeste batterij-berekeningen gaan qua capaciteit uit van de avond/nachtverbruik in bijv april of oktober. Even heel plat gezegd is dat bij jou misschien 2 of 3 kwh. Dat is dus ook de hoeveelheid die je op kunt maken in een nacht voordat de zon weer gaat schijnen en je panelen weer aangaan. Als alles meezit kun je 150 cycles per jaar doen, positief gerekend is dat 3 x 150 = 450 kwh per jaar meer eigen gebruik zonnestroom. Je gaat nooit 1000 kwh meer eigen verbruik halen met een accu, dat past absoluut niet bij je verbruiksprofiel. Geeft niet maar reken jezelf niet (te) rijk. Als je graag accu wilt kun je ook prima stekkeraccu van 700 euro halen.

Paat andere opties als je hoger % eigen gebruik zonnestroom wil:
Minder panelen plaatsen
Zorgen dat je verbruik sterk stijgt
:+

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 29-03-2026 08:24 ]

Pagina: 1