Vraag

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:04
Hallo allen,

Momenteel gebruiken wij nog gas voor verwarmen en koken. De groepenkast is dan ook vrij standaard, 1 fase 35A, 7 actieve groepen. (Geplaatst tijdens bouw in 2007) Geen rare verbruikers naast de standaard wasmachine, warmtepompdroger, vaatwasser etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vYoRg-xd-UAmNWIN_sJpOoYZlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM2DY1JjJG6oo1Q12msRyMhG.jpg?f=fotoalbum_large
De zonnepanelen zitten via een remautomaat direct na de hoofdschakelaar. Daarna dus pas de 2 aardlekschakelaars en groepen.

Op termijn willen wij graag elektrisch gaan koken, l/w warmtepomp voor verwarmen en misschien is de volgende auto wel elektrisch.

Stap 1 lijkt mij dus overstappen op 3x 25A. Hier zou ik graag wat tips/advies over krijgen. Het lijkt mij wat zonde om de huidige kast en componenten af te schrijven, of is de consensus, compleet nieuwe kast?

Bij het behouden van de huidige kast dacht ik die op 1 fase te laten zitten met een nieuwe 4p hoofdschakelaar erin en een klein kastje er naast te hangen met

-krachtgroep autolader
-2p2n kookgroep
-1p1n groep warmtepomp
-aardlekschakelaar? Of allemaal alamatten?

Hebben jullie suggesties?

Alle reacties

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:09
Geen klein kastje ernaast maar gewoon nog zo'n zelfde, wel zo netjes en lekker ruim. 2 polige hoofdschakelaar moet in ieder geval een 4 polige worden voordat ze je op 3 fase willen aansluiten. Die kookgroep wordt op een 3 fase aansluiting dan natuurlijk een krachtautomaat op 3 fases ipv een kookgroep op 1 fase. Warmtepomp op eigen alamat. En dat SEP ding vervangen voor iets niet-chinees.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:42
Kleine kastjes kosten amper minder dan een 2x12... Dus haal gewoon een mooie ABB kast voor 24 modules. (Yup, achterlijk veel geld voor een stukje spuitgiet)... Met 4P automaten gaat ruimte hard,

Netbeheer wil een 4P hoofdschakelaar zien. Wat je daarna doet boeit ze niet.

Het APSystems systeem zit op een onderverdeler van wasmachine groep (of iets dergelijks), en de SEP is als rem geplaatst?
Met 3x25 is de rem overbodig ... (25+16 = 41, dat houd een knappe C40 dagenlang vol.).. dus Sep er uit,

Haal een 3e ALS, herverdeel je 7 groepen daarmee over de fasen.

Koken op een krachtautomaat. Warmtepomp verschilt wat precies nodig gaat zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
A1500 rechts ernaast
https://www.sandervunderi...p-3x400v-had3333-44k.html
Hoofdschakelaar 4P: https://www.sandervunderi...ijn-4-p-63a-sd204-63.html?

Dan zit je met de kookgroep -> 3-fase groep (die met het bruggetje) ook goed
Eventueel plaats je een merten en gebruikt daarvan 1-fase voor de quooker (en een 7,4 kW kookplaat)
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Misschien handig om VOOR 1 juli de 3-fase aanvraag te doen ivm netcongestie en grote kans dat je lang moet wachten.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2026 16:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• renevd88
Er zijn dus 2 opties als ik het goed begrijp?
Optie 1. Normale aardlek + 4p hoofdschakelaar bijplaatsen in oude kast en herverdelen. (Moet ook nieuw busboard in dan toch?)
Nieuwe kast ernaast met 2x 4p aardlek + krachtgroep, kookgroep en losse automaten.
Optie 2. Alleen plaatsen nieuwe kast A1500 en 4P hoofdschakelaar in oude kast.

Ik snap nog niet helemaal hoe je in de nieuwe kast dan kan kiezen op welke fase de losse automaat voor bijv. de warmtepomp dan komt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40

paQ

renevd88 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:57:

Ik snap nog niet helemaal hoe je in de nieuwe kast dan kan kiezen op welke fase de losse automaat voor bijv. de warmtepomp dan komt.
Door pool 1, 2, of 3 te pakken :+

idealiter heb je ergens een aftakpunt. Een rail met L1, L2 en L3 en N.
En vanaf daar ga je aftappen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• renevd88
paQ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Door pool 1, 2, of 3 te pakken :+

idealiter heb je ergens een aftakpunt. Een rail met L1, L2 en L3 en N.
En vanaf daar ga je aftappen.
Ik dacht dat met busboard automatisch het stuk rail dat verbonden wordt met de 4p aardlek contact heeft met alle fases?

Hmm ik weet er ook te weinig van, ga het ook niet zelf doen maar heb graag een doordacht plan voor iemand iets gaat doen

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 23:41
Als je voor de busboard versie gaat zit elke (flexo)automaat ernaast op de volgende fase.
Dus stel je zet alles vol zitten je automaten op L1,L2,L3,L1,L2,L3,L1 etc.
Doe je het met draadjes en hulzen ben je natuurlijk vrij om te kiezen welke automaat op welke fase komt.
Het beste is overigens gewoon voor 3 2polige aardlekschakelaars te kiezen (elk achter een fase) en hierachter je automaten te plaatsen. Busboard met 3x zwart en 3x blauw dus. Voor je inductie en lader maak je dan 2x een krachtgroep i.p.v. een kookgroep. (Je hebt dan 11kW i.p.v. 5,7kW beschikbaar om te koken). Persoonlijk zou ik het busboard laten vervallen en gewoon met draad aansluiten.

[ Voor 42% gewijzigd door Jim423 op 28-03-2026 22:23 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• renevd88
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:07:
A1500 rechts ernaast
https://www.sandervunderi...p-3x400v-had3333-44k.html
Hoofdschakelaar 4P: https://www.sandervunderi...ijn-4-p-63a-sd204-63.html?

Dan zit je met de kookgroep -> 3-fase groep (die met het bruggetje) ook goed
Eventueel plaats je een merten en gebruikt daarvan 1-fase voor de quooker (en een 7,4 kW kookplaat)
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Misschien handig om VOOR 1 juli de 3-fase aanvraag te doen ivm netcongestie en grote kans dat je lang moet wachten.
Dus als ik onderstaande bestel moet het lukken?

A1500 uitbreidingskast
Hoofdschakelaar 4P

Voor koken
Extra ABB Krachtbrug 3-fase 1010.031

Ik verwacht overigens niet dat de inductieplaat daadwerkelijk meer dan 2 fases nodig gaat hebben maar het idee om eventueel een quooker/close in boilertje aan te kunnen sluiten op de 3e fase klinkt als handige mogelijkheid. Geeft dit dan geen gedoe met teveel Nul draden van kookplaat (2)en quooker(1)? Dit kan dan niet met perilex stekker toch? Ideaal zou zijn om de perilex 2 fasig aan te sluiten en dan de 3e fase af te takken naar een normaal stopcontact er direct naast. Bestaat deze oplossing?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:51
renevd88 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:41:
[...]
-krachtgroep autolader
-2p2n kookgroep
-1p1n groep warmtepomp
-aardlekschakelaar? Of allemaal alamatten?
2p2n kookgroep?
Kunt beter gewoon een kracht groep pakken voor koken.
Warmtepomp is ook vaak genoeg 3 fase i.v.m. ingebouwde bijverwarming.
Zou in dit geval een kast er naast plaatsen voor alle krachtstroom apparaten.
Bestaande kast eventueel 1 extra aardlek om fase verdeling netjes te krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
renevd88 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Dus als ik onderstaande bestel moet het lukken?

A1500 uitbreidingskast
Hoofdschakelaar 4P

Voor koken
Extra ABB Krachtbrug 3-fase 1010.031

Ik verwacht overigens niet dat de inductieplaat daadwerkelijk meer dan 2 fases nodig gaat hebben maar het idee om eventueel een quooker/close in boilertje aan te kunnen sluiten op de 3e fase klinkt als handige mogelijkheid. Geeft dit dan geen gedoe met teveel Nul draden van kookplaat (2)en quooker(1)? Dit kan dan niet met perilex stekker toch? Ideaal zou zijn om de perilex 2 fasig aan te sluiten en dan de 3e fase af te takken naar een normaal stopcontact er direct naast. Bestaat deze oplossing?
De verdeling in een merten is veel makkelijker dan de oplossing die je zelf aandraagd.
In een 3-fase systeem is de stroom door de nul geen optelsom, vanwege de 120 graden fase verschuiving tussen de fase.
Je hebt zelfs maar 1 nul nodig. Zie Septillion in "Het grote kookplaat aansluiten topic" en het tekeningetje in de post erboven.

Je kan dan de extra 3e fase gebruiken voor de quooker of vaatwasser en aftakken vanuit de merten.
Zolang het 3-delig bruggetje er maar in blijft (wordt als 1 groep gezien)

@hierboven
Een aparte 3-fase aardlekautomaat voor de inductieplaat is een stuk duurder dan een 3-fase aardlekschakelaar ook voor de rest van de groepenkast uitbreiding

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Volgens mij is het advies om een laadpaal achter een eigen aardlekschakelaar/aaardlekautomaat te plaatsen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
Dat kan, Met de A1500 heb je nog 4 posities over naast de aardlekschakelaars, draadbruggetjes naar de 3-fase aardlekschakelaars en klaar.

• renevd88
AUijtdehaag schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:56:
@klump4u
Dat kan, Met de A1500 heb je nog 4 posities over naast de aardlekschakelaars, draadbruggetjes naar de 3-fase aardlekschakelaars en klaar.
Kan ik dan niet ook gewoon de krachtgroepbrug voor autolader bij automaat op posities 7/8/9 zetten? Dan zit hij alleen op de rechter aardlek.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 23:41
Dan heeft hij geen eigen aardlek natuurlijk.
Ik zou de laadpaal niet door het busboard laten lopen.
De (matige) remautomaat komt ook te vervallen overigens.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• renevd88
Jim423 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:46:
Dan heeft hij geen eigen aardlek natuurlijk.
Ik zou de laadpaal niet door het busboard laten lopen.
De (matige) remautomaat komt ook te vervallen overigens.
Die snap ik niet, er zit dan toch een 4p aardlek met enkel de krachtgroep met bruggetje op deze aardlek? Of bedoel je dat er in theorie groepen naast geprikt kunnen worden? Is dan een 4p aardlekautomaat op de onderste rail de enige optie?

De remautomaat zou inderdaad weg kunnen las ik eerder.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-04 20:20
Deze ABB verdeler heeft waarschijnlijk zo' n rail waar de automaten inklikken. Op zich mooi, al kom ik ze maar weinig tegen. Wel 2 gevonden waarvan de rails verbrand waren, reden onbekend. Ik zou gaan voor een zeer deugdelijke en ruime rails wamt de stromen nemen toe en de volgende stap is misschien EOS, en dan mis je misschien weer ruimte. EOS vergroot is sommige gevallen de 17kW! Ook een keuken uitbreiding of sanitaire feestjes ( jaccuzi / sauna) wil nog wel eens extra ruimte vragen. Bestaand handhaven kan wel, maar de 3 fasen uitbreidingen zou ik, als t al bestaat, niet in dat rail klik systeem doen.

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• renevd88
Ik krijg de indruk van hierboven dat het busboard minder goed is dan 'normaal' aansluiten?

Zoiets met een extra 4p aardlek en misschien wat losse reserve automaten is dan beter?

(A5130)
https://www.sandervunderi...p-afmeting-220x330mm.html
Pagina: 1