Ziekenhuis wil in 2027 van het gas zijn met warmtebatterij

Pagina: 1
Acties:

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Gen idee of dit hier past maar ik zag dit gisteren voorbij en vond het best opmerkelijk, het ziekenhuis in Drachten gebruikt 285.000 m³ gas per jaar en wil dit vervangen door twee grote warmtebatterijen genaamd PowerStoves.

Het nieuwsbericht op de website van het ziekenhuis heeft best veel informatie:

https://www.nijsmellinghe...lutionaire-warmtebatterij

Even de punten uit het bericht gekopieerd:
Wat maakt de PowerStove uniek
  • Eerste toepassing op deze schaal in een bestaand ziekenhuis dat 24/7 draait
  • Slaat energie op voor een langere periode, meerdere dagen tot weken mogelijk
  • Energie beschikbaar wanneer nodig
  • Opslag van warmte tot 360 °C
  • Past op bestaande infrastructuur (stoom, warm water, koeling, hete lucht)
  • (Brand)veilig, circulair, bewezen techniek, levensduur van minimaal 30 jaar
  • Vervaardigd uit duurzame, circulaire materialen van Europese herkomst. Volledig recyclebaar zonder schadelijke emissies
  • Besparing voor Nij Smellinghe van 285.000 m³ gas per jaar. Dat is gelijk aan het jaarverbruik van ongeveer 275 huishoudens
Het is overigens niet een op zich zelf staande maatregel, ze hebben al meerdere andere duurzame installaties:
In Nij Smellinghe hebben we al veel gedaan om ons energieverbruik te verduurzamen en te verlagen. Op onze daken en zonnecarports wekken zonnepanelen jaarlijks 3 miljoen kWh energie op. Vergelijkbaar met het verbruik van zo’n 1.200 huishoudens. We hebben twee Warmte Koude Opslagen (WKO’s), geïsoleerde gevels, een lithiumbatterij en een slim Energie Management Systeem (EMS) dat automatisch het gebruik van systemen aanpast, zoals laadpalen en batterijen. De laatste stap om van het gas af te gaan is met de warmtebatterij. De PowerStove vervangt de gasgestookte stoomketels, waardoor we in 2027 geen gas meer verbruiken.
Over die lithiumbatterij was er al eerder dit jaar een ander bericht: https://www.nijsmellinghe...ap-in-de-energietransitie

Best wel ambitieus en hoop dat het allemaal gaat werken, zou een positief verhaal zijn.

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 20:39
zandbatterij wel eerder van gehoord maar komt opzich wel beetje op zelfde neer

https://polarnightenergy.com/sand-battery/

altijd goed andere oplossingen

• Novax
  • Niet online
NLMarcel194 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:25:
zandbatterij wel eerder van gehoord maar komt opzich wel beetje op zelfde neer

https://polarnightenergy.com/sand-battery/

altijd goed andere oplossingen
Ja, voornamelijk in het buitenland. Had hier nog niet van gehoord maar het is van een bedrijf uit Zwolle (www.heatwacht.nl) en die PowerStove is er pas sinds 2023 en lijkt nu voor het eerst te worden toegepast, lijkt me best een risico.

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-04 19:30

GerritGekke

Gamechanger

Met groene stroom wordt thermische olie verhit, die via warmtewisselaars warmte afgeeft aan magnetiet (ijzererts) in een goed geïsoleerde container. Zo kan de batterij warmte tot wel 360 graden Celsius meerdere dagen tot weken lang vasthouden
Op de foto is een pak isolatie te zien. Zou het niet mooier zijn om er een vacuüm getrokken schil omheen te bouwen?

 Karma

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Het probleem wat ik met dit verhaal heb is dat ik geen woord over de kosten tegenkom.
Dus wat zijn de aanschaf en gebruikskosten ten opzichte van een gas gestookte installatie.
Want laten we eerlijk zijn, de zorgkosten in ons land zijn al enorm hoog en als daar dan kosten bijkomen van klimaat maatregelen die niet in op economisch maar op ideologische basis worden gemaakt dan moet je daar wel vraagtekens bij zetten.

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:59:
Het probleem wat ik met dit verhaal heb is dat ik geen woord over de kosten tegenkom.
Dus wat zijn de aanschaf en gebruikskosten ten opzichte van een gas gestookte installatie.
Want laten we eerlijk zijn, de zorgkosten in ons land zijn al enorm hoog en als daar dan kosten bijkomen van klimaat maatregelen die niet in op economisch maar op ideologische basis worden gemaakt dan moet je daar wel vraagtekens bij zetten.
Daar zou je wellicht de jaarcijfers voor moeten doorkijken: https://www.nijsmellinghe...rngegevens-en-jaarverslag . Dit specifieke Ziekenhuis lijkt er financieel redelijk goed voor te staan met voor 2024 een positief resultaat van €7,1 miljoen. (https://www.nijsmellinghe...-snel-veranderende-wereld)

En wat ik lees van de duurzaamheidsplannen gaat het voornamelijk over besparen op allerlei vlakken (gas, water, onderhoud, etc.) en is ideologie een bijkomstigheid: https://www.nijsmellinghe...-smellinghe/duurzame-zorg

• Novax
  • Niet online
Nog wat meer informatie over het project met de PowerStove(s) bij de lokale omroep: https://www.omropfryslan....f-we-gaan-het-gewoon-doen

Is dus inderdaad voor het eerst:
Dat wil het doen met een systeem dat nieuw is en nu voor het eerst buiten een proefopstelling zal worden gebruikt.
Zo hoopt het ziekenhuis verzekerd te zijn van energie, ook als er niet veel zon of wind is, of het elektriciteitsnet overbelast.
In het ziekenhuis zorgde dat bij het personeel voor vraagtekens: hoe betrouwbaar is het? Het antwoord van de bedenker: zeer betrouwbaar.
De patiënt zal er dan ook niets van merken, zegt men bij Nij Smellinghe.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:25
Niet heel eerlijk. Ziekenhuizen zijn bedrijven geworden en ze hebben een sterke beperking aan de inkomstenkant. Reken er maar op dat ze erg strak op de uitgaven zitten en dus niet iets doen vanuit ideologische redenen als het 2x zo duur zou zijn. Een ziekenhuis kan failliet gaan en let dus echt wel op de kosten.
- aangepast

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 28-03-2026 12:45 ]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Fr33z schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Niet heel eerlijk. Ziekenhuizen zijn bedrijven geworden en ze hebben een sterke beperking aan de inkomstenkant. Reken er maar op dat ze erg strak op de uitgaven zitten en dus niet iets doen vanuit ideologische redenen als het 2x zo duur zou zijn. Een ziekenhuis kan failliet gaan en let dus echt wel op de kosten.

Je reactie heeft een wat onsmakelijke ondertoon, mogelijk is dat toeval maar als dit het zoveelste hondenfluitje van de anti-woke brigade is kun je beter een paar deurtjes verderop gaan (fok/geenstijl etc)
Wat is er onsmakelijk aan mijn volkomen oprechte vraag.
Het is uw reactie die ronduit beledigend is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:25
Soms is een beslissing op ideologische basis op de lange duur goedkoper dan eentje die je maakt op een economische basis waar je niet verder kijkt dan de komende regeringsperiode.
Plus dat in die economische basis vaak niet alle vervolgkosten t.a.v. het milieu worden meegenomen.
Voorbeeldje: We hadden in de tijd dat Nederland 'aan het gas" ging ook de huizen meteen goed kunnen isoleren en dat als standaard in kunnen voeren. Echter, aangezien het gas spotgoedkoop was deed men dat toen niet. Met als gevolg dat we nu met een grote hoeveelheid woningen zitten die zowat niet te verwarmen zijn zonder dat er grote hoeveelheden energie ingestopt worden. En dus nu, tegen veel hogere kosten, aangepast of (nog erger) gesloopt moeten worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 06:40
Het zou ook nog een 1 april grap kunnen zijn maar met een serieuze ondertoon met wat eventueel mogelijk is.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gewaagt plan. maar als het wel werkt.. is het wel een mooie stap. en de stoomketels gaan niet meteen naar de schredder en kunnen in nood op biodiesel gestookt worden.. dus over een failsafe is nagedacht.. en in een ziekenhuis is natuurlijk met alle apparatuur ook een hoop warmte opwek....

404 Signature not found

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-04 09:09
Nij Smellinge is al geruime tijd bezig om te proberen hun ecologische voetafdruk te verlagen. Zo is er een dak op de parkeerplekken met. Zonnepanelen die maar stroom opwekken dan wat het ziekenhuis gebruikt. Ze staan er daarnaast financieel goed voor dus waarom niet? Er moet toch een keer een eerste zijn, en als het bij hen werkt, kan het overal.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Novax
  • Niet online
boers706 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:10:
Het zou ook nog een 1 april grap kunnen zijn maar met een serieuze ondertoon met wat eventueel mogelijk is.
Zou ook nog kunnen, zeker met de trend van de laatste jaren dat 1 april grappen niet meer op 1 april zijn :|

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:25
hanev001 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Wat is er onsmakelijk aan mijn volkomen oprechte vraag.
Het is uw reactie die ronduit beledigend is.
klopt, heb het aangepast. excuses
Pagina: 1