Centraal stofzuigersysteem anno 2026

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefanoooo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-04 00:46
Wij zitten momenteel in de ontwerpfase van onze nieuwbouwwoning en twijfelen of we een centraal stofzuigersysteem zouden voorzien.

Het gaat om een woning met 3 verdiepingen en een totale woonoppervlakte van ongeveer 210 m².

Indien we het doen, zouden we kiezen voor een systeem met inschuifbare slang (RetractaFlex), zodat de slang in de muur verdwijnt en je niet moet sleuren.

In theorie lijkt dit ons zeer praktisch en comfortabel, maar we vragen ons af hoe dit in de praktijk meevalt in 2026, zeker in vergelijking met moderne steelstofzuigers en robotstofzuigers.

Zijn er hier mensen met een gelijkaardige woning én een RetractaFlex systeem?

Wat zijn volgens jullie de grootste voor- en nadelen na dagelijks gebruik?

Specifiek zijn we benieuwd naar:

Is het effectief handig op meerdere verdiepingen?
Werkt het inschuiven van de slang altijd vlot of zijn er vaak problemen?
Is de zuigkracht nog steeds goed met zo’n systeem?
Geluidsniveau in de woning
Onderhoud / storingen (meer risico door het systeem?)
Gebruik je het nog vaak, of grijp je sneller naar iets anders?
Zou je vandaag opnieuw voor RetractaFlex kiezen?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Alle reacties

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-04 16:44
Is het niet handiger om "gewoon" op iedere verdieping een stofzuigrobot neer te zetten? Moderne versies kunnen prima overweg met drempels en losliggende spullen, en als er een stuk gaat hoef je je muren niet open te breken om het te vervangen...

• stefanoooo
.

[ Voor 99% gewijzigd door stefanoooo op 28-03-2026 00:30 . Reden: Verkeerd ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:49

M2M

medicijnman

Maar wat nu als iemand iets te fanatiek stofzuigt en de boel vestopt komt te zitten? Dan kun je niet anders dan de bende los halen. Misschien gebeurt dat nooit, misschien zuig je een keer natte troep op en wordt de binnenkant van de buis in de muur gecoat met rommel die later gaat stinken. Allemaal dingen die niet gemakkelijk op te lossen zijn. Ik zou het wel weten en zo'n batterijstofzuiger nemen. Tenzij je echt elke dag aan het zuigen moet. Zo'n centraal systeem is ideaal in een houtzagerij ofzo, of een hondentrimsalon. Maar voor thuis ben ik wat terughoudend.

-_-

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 09:31
3x robot + 3x hand accu stofzuiger. Ben je nog goedkoper uit. Zou het echt tegenwoordig niet meer doen. Zo'n handstofzuiger hang je netjes in een garderobekast o.i.d. aan de lader en klaar. Het voordeel was er vroeger natuurlijk wel met niet zo'n apparaat met snoer mee moeten sjouwen e.d. maar nu plaats je relatief een hoop techniek voor iets wat eigenlijk prima op een accu kan tegenwoordig.

• stefanoooo
.

[ Voor 99% gewijzigd door stefanoooo op 27-03-2026 23:28 ]

• stefanoooo
djluc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:22:
3x robot + 3x hand accu stofzuiger. Ben je nog goedkoper uit. Zou het echt tegenwoordig niet meer doen. Zo'n handstofzuiger hang je netjes in een garderobekast o.i.d. aan de lader en klaar. Het voordeel was er vroeger natuurlijk wel met niet zo'n apparaat met snoer mee moeten sjouwen e.d. maar nu plaats je relatief een hoop techniek voor iets wat eigenlijk prima op een accu kan tegenwoordig.
Zeker maar stel, je koopt 3x een robot, ken de prijzen niet helemaal maar deze gaan nooit 20+ jaar mee vermoed ik. Dus stel dat je om de 6-7 jaar een nieuwe robotstofzuiger moet kopen, ben je na 20 jaar toch een pak meer geld kwijt? En een robotstofzuiger zuigt niet zo hard als een echte motor..

• djluc
Het geluk is dus dat je je aan de wensen van je vriendin houdt en je daarom met 3 steelstofzuigers 't helemaal goed geregeld hebt ;)

Vind je redenering niet gek eigenlijk qua kosten. Zal vooral aan de kosten voor het aanleggen liggen gok ik. Die apparaten zijn goedkoper als ik dacht. Slangen e.d. zijn wel kostbaarder als je ze mooi in de muur wilt verwerken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:13
Ik zou toch eens rekensom maken.

Robotstofzuiger gaat makkelijk 5 jaar mee, kost ongeveer 500 euro (x2, bovenste verdieping komt je toch minder, dus gewone stofzuiger). -> 4500 voor 20 jaar.

Rectaflex kost ook hoop geld. + Je moet elke week 2 uur stofzuigen. Na 20 jaar is dat dus 2000 manuren stofzuigen... Ik neem aan dat je meer dan 2 euro per uur verdiend?

Komt bij dat je dan telkens nieuw hebt ipv vuil dat opstapelt / onderdelen die stuk gaan... En de robots dweilen ook meteen.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 27-03-2026 23:14 ]

• stefanoooo
djluc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:58:
Het geluk is dus dat je je aan de wensen van je vriendin houdt en je daarom met 3 steelstofzuigers 't helemaal goed geregeld hebt ;)

Vind je redenering niet gek eigenlijk qua kosten. Zal vooral aan de kosten voor het aanleggen liggen gok ik. Die apparaten zijn goedkoper als ik dacht. Slangen e.d. zijn wel kostbaarder als je ze mooi in de muur wilt verwerken.
Het hele systeem zou ongeveer 4.000 euro kosten, op elk verdiep een slang dat in de muur zit en met een krachtige motor op zolder.
We twijfelen te hard :)

• stefanoooo
99ruud99 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:13:
Ik zou toch eens rekensom maken.

Robotstofzuiger gaat makkelijk 5 jaar mee, kost ongeveer 500 euro (x2, bovenste verdieping komt je toch minder, dus gewone stofzuiger). -> 4500 voor 20 jaar.

Rectaflex kost ook hoop geld. + Je moet elke week 2 uur stofzuigen. Na 20 jaar is dat dus 2000 manuren stofzuigen... Ik neem aan dat je meer dan 2 euro per uur verdiend?

Komt bij dat je dan telkens nieuw hebt ipv vuil dat opstapelt / onderdelen die stuk gaan... En de robots dweilen ook meteen.
Klopt zeer zeker, ik ben ook enorme fan van een robotstofzuiger maar mijn vriendin wilt er niks mee te maken hebben 😂

• djluc
Met 1 slang per etage?

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:06

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Nou ja, ik zal je meehelpen.

In alles wat ik lees heb je je keuze al gemaakt. Je zoekt alleen nog bevestiging, want zodra iemand over iets anders begint is het afgekeurd.

En dat geeft niet, het is tenslotte jouw huis, en jouw centen, dus doe het maar gewoon, kan je weer iets afstrepen van je to-do lijst. ;-)

Mr. T.

• stefanoooo
Ja zeker;
verdiep 1 een 15 meter slang
Verdiep 2 een 9 meter slang
Verdiep 3 een 7 meter slang
Je denkt nu vast wat een geklungel met die slang, maar hebben het getest en het is echt heel makkelijk

• stefanoooo
dunedanh schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:40:
Is het niet handiger om "gewoon" op iedere verdieping een stofzuigrobot neer te zetten? Moderne versies kunnen prima overweg met drempels en losliggende spullen, en als er een stuk gaat hoef je je muren niet open te breken om het te vervangen...
Mijn vriendin wilt absoluut niets van een robotstofzuiger afweten -_-
Verder gaat dit systeem makkelijk 20+ jaar mee terwijl een robotstofzuiger 5-6 jaar meegaat?
Op elk verdiep een robotstofzuiger lijkt me ook beetje overkill.

Buizen zijn van pvc in de muur weggewerkt dus daar heb ik niet echt bang voor.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
stefanoooo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:29:
[...]

Verder gaat dit systeem makkelijk 20+ jaar mee terwijl een robotstofzuiger 5-6 jaar meegaat?

Je hebt je keuze eigenlijk al lang gemaakt voor jezelf. Wat voor een argumenten er hier ook komen, deze zal je toch afketsen.

Mijn advies: doe het gewoon! Je gaat anders altijd denken 'had ik maar'. En als het in de praktijk toch niet zo handig is dan kan je altijd besluiten het systeem niet meer te gebruiken en die steelstofzuigers te gaan kopen.

Wel moet je even kijken of die 7 meter bijvoorbeeld genoeg is. Als ik met de gewone stofzuiger bezig ben dan ben ik altijd blij met het lange snoer. Je gaat toch bijvoorbeeld om meubelen heen: om achter dat hoekje bij je bed te komen moet je dus toch extra meters buis hebben aangezien je niet ineens je huis over je schone bed wilt leggen om dat hoekje te zuigen. Idem met bijvoorbeeld achter of onder de bank.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
stefanoooo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:29:
[...]

Een robotstofzuiger is een stukje gemak, maar is ook vooral goed in 'bijhouden'. Dus als je vriendin zelf wil stofzuigen, prima, maar als zij geen tijd heeft 'moet' jij het dan doen? Dan kan een robotstofzuiger handig zijn. Zij kan haar ding doen, maar het blijft sowieso enigszins schoon.

Wat ik nog mis in de discussie is wat er allemaal rondloopt in het huis. Zodra er beesten in de mix komen verandert het verhaal.
Elke dag stofzuigen vanwege de haren? Altijd haren op de bank? Een mooi kleed met een langharig beest?
Duurdere stofzuigers hebben borstels en andere accessoires. Hand stofzuigers om even de bank te pakken is beter dan elke keer 15 meter slang uit de muur te trekken.
En een schoonmaakster (geen beest overigens :+ ) kan ook een mening hebben. Dat jij elke keer voorzichtig de slang terug stopt, maar de schoonmaakster sloopt hem elke keer...

Ps. Mijn robotstofzuiger was minder dan €100 en doet 3 verdiepingen. Ik zet hem even neer voordat ik weg ga, pik hem weer op als ik thuis kom. Je hoeft geen €500+ x3 uit te geven.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:22
Hier met poezen in huis toch ook voorstander van robotstofzuiger gecombineerd met accu steelstofzuiger.
De gewone snoerstofzuiger komen we nog maar 1 keer per jaar aan denk ik.

Elke nacht doet die robot zijn werk, kijk maar vooral naar de hoeveelheid tijd die je daarmee wint t.o.v. manueel stofzuigen, alleen al daarvoor..

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
Ik heb al meer dan 25 jaar een centraal stofzuigsysteem in de drie verschillende huizen waar we gewoond hebben en nog steeds zeer enthousiast. Krachtig, stil en de fijnstof wordt niet aan de achterzijde van de stofzuiger weer uitgeblazen. Een enorm grote opvang voor het opgezogen vuil is ook erg fijn. Mijn laatste systeem gaat al 20 jaar zonder problemen mee. Ik zie robotstofzuigers helemaal niet zitten. Hoe vaak moet je die niet legen? Waar zet je zo’n lelijk ding neer? Levensduur? Komt echt niet overal: (slaap)kamers en hal waar een dichte deur voor staat, hoekjes, onder bank etc. Nee, hoe meer ik aan alternatieven denk, hoe blijer ik ben met mij (Alaway) centrale stofzuiger. Alleen een goede ‘kruimeldief’ voor een ‘ongelukje’ lijkt me nog handig, maar welke?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:17
TheGhostInc schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:38:
[...]

Ps. Mijn robotstofzuiger was minder dan €100 en doet 3 verdiepingen. Ik zet hem even neer voordat ik weg ga, pik hem weer op als ik thuis kom.
Kom je dat ding onderweg tegen of hoe moet ik dat zien? :P

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04 14:57
stefanoooo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:30:
[...]

Het hele systeem zou ongeveer 4.000 euro kosten, op elk verdiep een slang dat in de muur zit en met een krachtige motor op zolder.
We twijfelen te hard :)
Elke verdieping een slang -> is dat dan niet een lange slang die altijd langs plinten aan het schuren is met op de wat langere termijn veel kale hoeken van kozijnen/plinten :?
Wij hebben sinds een paar jaar op beide verdiepingen een goeie accustofzuiger, is prima.
Als je ff wat laat vallen is een steelstofzuiger op accu gewoon veel praktischer en sneller.
Enige voordeel met een stofzuigsysteem zie ik dat je geen herrie aan je hoofd hebt en een centrale plek voor het afval.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omdat een vriend het heeft en het mij best wel makkelijk leek heb ik het overwogen voor onze verbouwing, door de vorm en bouwkundige aard van het huis zou een bruikbaar systeem behoorlijk wat kosten, maar belangrijker: je moet nog steeds zelf stofzuigen en je loopt nog steeds te zeulen met een slang achter je. Dus na een goed gesprek met die vriend hebben wij dan ook gekozen voor een robot samen met een steelstofzuiger. En hij heeft inmiddels een centraalstofzuigsysteem samen met een robot. :+

• Luke95
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02:34
Toen wij ons huidige huis kochten zat er ook een centraal stofzuigsysteem in. Leek ons in het begin ook heel handig maar dat was het toch niet. Altijd een veel te lange slag die je het hele huis door kan trekken (per verdieping 1 of 2 aansluitingen), zuigkracht viel ook tegen, ook na controle door de fabrikant op luchtdichtheid. Wij zijn eerst over gegaan op een normale stofzuiger en later op een robot stofzuiger en een steelstofzuiger. Wij gaan nooit meer terug.

• TheGhostInc
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Kom je dat ding onderweg tegen of hoe moet ik dat zien? :P
Haha, nee ik doe een verdieping per keer.

Je moet sowieso de shit van de grond halen, een verdwaalde sok of schoen met veters moet van de grond. En speelgoed is ook altijd fijn om uit het filter te vissen.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:01
Wij hebben zelf een een Dyson steelstofzuiger, maar mijn hemel wat zijn die dingen waardeloos. Ik heb het gevoel dat ik de zaken aan het verplaatsen ben, het filter zit continue verstopt en zelfs na het reinigen van het gehele apparaat kan ik deze niet op max zetten. Als je een huisdier hebt die haart, dan zit dat ding zo verstopt.

Ik ben weer over gegaan naar een oude vertrouwde stofzuiger. Veel beter. Veel meer capaciteit voor rotzooi en het zuigt beter. Al moet ik zeggen dat de nieuwe stofzuigers beduidend minder zijn dan de modellen die ze vroeger uitbracht vanwege de motoren die ze dankzij de EU moesten terug schalen.

Als ik het weer zou mogen overdoen, dan zou ik misschien wel zo'n centraal stofzuigersysteem aangeschaft hebben. Veel krachtiger motoren en geen gesleep met een stofzuiger. Ik zou zeggen, als je het geld hebt liggen dan zou ik het doen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54
In mijn vorige woning, een appartement met 2 etages, had ik een centraal stofzuigersysteem van Allaway aangelegd.
Ik vond het een ideale oplossing, geen apparaat achter je aan hoeven te slepen die nooit de goede kant op rijdt en overal tegen aan botst. Geen herrie. Met name in de zomer geen extra warmte in huis, geen bedompte luchtjes uit de stofzuiger, geen reststof dat toch nog uit de stofzuiger ontsnapt.
Van verstopping heb ik nooit last gehad. In de "stofcontacten" zit een rooster dat te grote objecten tegenhoudt.

Dit was wel een tijdje geleden, stofzuigers zijn sindsdien een stuk verbeterd. Maar ik vind stofzuigen met een stofzuiger nog steeds niet fijn.
Ik had wel voldoende zuigpunten aangelegd, zodat ik alles kon bereiken met een slang van 5 meter. Als ik bij toerbeurt de portiek moest stofzuigen dan kon ik een verlengstuk aankoppelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 11:04

Theo

moederbord

Mijn woning (150m2) heeft ook een stofzuigersysteem met vier 'stopcontacten' in huis, en op elke verdieping een 7 meter slang. Initieel was het echt een ideaal systeem! Nooit meer zo'n jankend klereding achter je aan zeulen met het stofzuigen, maar gewoon één lange slang en stofzuigen in stilte, en een groot zuigend apparaat ergens vast ingebouwd in een hoekje van het huis met een 15 liter stofemmer eronder geklikt. En een trap zuigen gaat zó makkelijk wanneer je gewoon een slang hebt van 5+ meter (ipv zo'n 2 meter slangetje dat aan een mobiele zuiger zit)

En toen kwamen de robotstofzuigers en de accu stofzuigers op de markt...

Ik heb nu op elke verdieping een robotzuiger staat en een accu stofzuiger in de kast voor die paar lastige hoekjes en de trap.. De centrale stofzuiger die is al jaren niet meer gebruikt. (zelfs voor het uitzuigen van de auto pak ik nu de accustofzuiger)

Mijn inziens was zo'n stofzuigsysteem een must om te hebben tot een jaartje of 5 geleden. Toen is deze ingehaald door de volwassen geworden robotzuigers en accu stofzuigers.

Mijn advies voor een stofzuigsysteem: doe het niet. Er is niks mis mee, maar een stofzuigrobot is gewoon beter. (en mogelijk ook een stuk goedkoper)

Edit: Wanneer je partner een veto heeft uitgesproken tegen het plaatsen van een robotstofzuiger in huis dan is het een makkelijk keuze. Dan wordt het een centraal systeem! (of je partner overtuigen). Zo'n mobiele stofzuiger met wieltjes en een slang dat is gewoon pure marteling wanneer je een centraal systeem gewend bent. Dat stofzuigertje is altijd een tradeoff tussen mobiel/licht/klein moeten zijn, maar ook een redelijke hoeveelheid stof vast kunnen houden, ruimte moeten hebben voor filters én ook nog eens niet te veel herrie maken. Zo'n apparaat dus het dus altijd net-niet.. Een centraal systeem dat zuigt gewoon hard :P zonder dat het per sé compact en lichtgewicht hoeft te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Theo op 28-03-2026 14:42 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:58
Wij hebben een Miele stofzuiger met slangverlenging. Je kan de stofzuiger beneden aan de trap laten staan en dan kan je met de verlengbare buis de hele trap doen.
Er zit ook een heel lang snoer aan waardoor je de hele verdieping rond kan zonder steeds ergens anders in te pluggen.
Deze stofzuiger heeft 2 filters waaronder een microfilter en speciale stofzakken. Stof blijft echt binnen het apparaat.
We hebben op de 1e verdieping en zolder ook een stofzuiger staan maar ik neem steeds de Miele mee naar boven, fijn en krachtig apparaat.

[ Voor 12% gewijzigd door vogelmans op 28-03-2026 14:52 ]

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 22:03
Wij hebben ook een centraal systeem.

Voordelen:
Fijnstof wordt direct naar buiten geblazen.
Enorme opvangzak, gaat nu met 1 zak al een dik jaar mee en nog niet halfvol.

Nadelen:
Zuigkracht is om te janken. En we hebben zelfs een zwaardere motor gekozen.
Helaas hebben wij een systeem zonder slang in de muur, dus grote slang waar we nog mee moeten sjouwen.

Ik zou het zeker niet nog een keer doen. Eigenlijk is alleen de minimale zuigkracht al zo frustrerend dat die reden alleen al voldoende is om het niet weer te kiezen.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Wij hebben 20 jaar geleden een Beam Electrolux centraal stofzuigsysteem geinstalleerd (https://www.stofzuigers.com/).
Belangrijkste reden was dat alle fijnstof/allergenen en huisstofmijt niet terug het huis in werd geblazen. Verder heb je ook geen herrie. De motor is erg krachtig (beter dan een standaardstofzuiger). Robots hebben al helemaal geen zuigkracht en komen niet overal.
Het is inderdaaad wat gesleep met de langere slang dus we hebben er ook nog een kortere uittrekbare bij voor een snel zuigklusje,
Syteem is degelijk, doet het nog steeds probleemloos na 20 jaar en als de motor kapotgaat hang ik weer een nieuwe in de garage.

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04 15:38
Heb een Beam systeem geïnstalleerd, en beneden een retaflex slang 12 meter. En dat bevalt mij uitstekend, we hebben langharige katten dus moeten vaak stofzuigen en werkt erg fijn, en ook snel opgeruimd. Op de verdieping met losse slang maar dat werkt wat onhandiger, iedere keer de slang pakken en opvouwen en opruimen….
Grootste voordeel is weinig geluid en geen geuren en fijnstof na het stofzuigen

• djluc
Geen geluid is wel top ja. Denk eigenlijk sowieso dat als je het doet: Pak dan door en klap er een hoop aansluitpunten bij. Kan me voorstellen dat het dan echt lekker werkt.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hier ook zo'n verhaal, een robotstofzuiger maakt het NOOOIT schoon. in werkelijkheid rijdt het ding om de dag even door het huis en alles is gezogen en gedweilt. de rare hoekjes en gaatjes gaat hij niet goed mee-krijgen maar voor die dingen kun je dan in het weekend even snel een losse stofzuiger/bezem of dweil pakken

zou ik een nieuw huis mogen inrichten of een bestaand huis enorm mogen verbouwen dan zou mijn aller eerste vraag zijn, hoe maken we dit 100% geschikt voor robot-stofzuigers en waar kunnen we de chargingstations mooi wegwerken, en welke zuigers zouden we dan kiezen voor een goede integratie met een smart systeem zoals home-asistant. daarnaast misschien een hele goede steelstofzuiger of iets anders.

waar ik met zo'n centraal-systeem vooral tegenop zou kijken zijn verstoppingen, ik heb veel gewerkt met die systemen in de industrie en daar was het schering en inslag met het verstopt raken.

[ Voor 11% gewijzigd door i-chat op 28-03-2026 20:28 ]

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-04 21:55
Veenbrandt schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:14:
Wij hebben zelf een een Dyson steelstofzuiger, maar mijn hemel wat zijn die dingen waardeloos. Ik heb het gevoel dat ik de zaken aan het verplaatsen ben, het filter zit continue verstopt en zelfs na het reinigen van het gehele apparaat kan ik deze niet op max zetten. Als je een huisdier hebt die haart, dan zit dat ding zo verstopt.

Ik ben weer over gegaan naar een oude vertrouwde stofzuiger. Veel beter. Veel meer capaciteit voor rotzooi en het zuigt beter. Al moet ik zeggen dat de nieuwe stofzuigers beduidend minder zijn dan de modellen die ze vroeger uitbracht vanwege de motoren die ze dankzij de EU moesten terug schalen.

Als ik het weer zou mogen overdoen, dan zou ik misschien wel zo'n centraal stofzuigersysteem aangeschaft hebben. Veel krachtiger motoren en geen gesleep met een stofzuiger. Ik zou zeggen, als je het geld hebt liggen dan zou ik het doen.
Nou ik heb veel langharige katten en op iedere verdieping een Dyson steelstofzuiger, vind ze geweldig! De oudste is een jaar of 8 en doet het nog prima.

• Makkelijk
  • Laatst online: 20-04 13:03
Ik heb een (goeie) Bosch slede-stofzuiger en een Philips accu-steelstofzuiger en ik vind eerlijk gezegd de accuzuiger veel fijner. Natuurlijk is de zuigkracht "iets" minder maar hij maakt het gewoon goed schoon, is makkelijk schoon te houden en er is nog geen achteruitgang na 6 jaar gebruik. De Bosch is vooral omdat huishoudelijke hulp dat fijn vind.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:35
i-chat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:26:
hier ook zo'n verhaal, een robotstofzuiger maakt het NOOOIT schoon. in werkelijkheid rijdt het ding om de dag even door het huis en alles is gezogen en gedweilt. de rare hoekjes en gaatjes gaat hij niet goed mee-krijgen maar voor die dingen kun je dan in het weekend even snel een losse stofzuiger/bezem of dweil pakken
Een robotstofzuiger kan prima overal komen, mits jouw huis erop ontworpen is. Hier is met het design van de woning daar wel rekening mee gehouden dat onze robot overal bij kan en onderdoor kan.

Los daarvan lopen we soms nog met een accu steelzuiger door het huis heen - er zijn ook no-go zones hier in huis die we zelf bijhouden. Enige waar de nat/droog machine nog voor tevoorschijn komt is met klussen of voor de auto. Te korte slang heb ik geen last van, ik kan er 2 - 5 of 7,5 meter(iets met schuren op een ladder) aan hangen - maar dat voordeel heb je snel met een bouw nat/droog machine.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 14:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

President schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:14:
[...]

Je hebt je keuze eigenlijk al lang gemaakt voor jezelf. Wat voor een argumenten er hier ook komen, deze zal je toch afketsen.

Mijn advies: doe het gewoon! Je gaat anders altijd denken 'had ik maar'. En als het in de praktijk toch niet zo handig is dan kan je altijd besluiten het systeem niet meer te gebruiken en die steelstofzuigers te gaan kopen.

Wel moet je even kijken of die 7 meter bijvoorbeeld genoeg is. Als ik met de gewone stofzuiger bezig ben dan ben ik altijd blij met het lange snoer. Je gaat toch bijvoorbeeld om meubelen heen: om achter dat hoekje bij je bed te komen moet je dus toch extra meters buis hebben aangezien je niet ineens je huis over je schone bed wilt leggen om dat hoekje te zuigen. Idem met bijvoorbeeld achter of onder de bank.
Precies dit. Confirmation bias heet dat geloof ik?

Maar wat is nou de winst met zo'n systeem? Je loopt nog steeds met een slang achter je aan, met de hand te stofzuigen. Met als bijkomend nadeel dat dat ding overal achter vast kan komen te zitten. Je bent ook veel minder 'mobiel'
Een gewone stofzuiger kun je in elke kamer in het stopcontact pluggen, en dan heb je hier geen of in ieder geval veel minder last van.
Een robotstofzuiger is natuurlijk ook ideaal. Je hoeft veel minder met de hand te doen.

Dat systeem moet je ook integreren in de woning, en je moet er misschien andere dingen voor laten.
De winst is in mijn ogen echt 0.
Prove me wrong...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:36

EiT

In een nieuwbouwwoning snap ik dit niet.
Vaak is alles strak en werkt een robot stofzuiger prima.

Makkelijkste oplossing op dit moment is: koop een robotstofzuiger voor je huidig huis, bijv. Eufy Omni x10 Pro. Je vrouw gaat zeiken dat ze dit niet wilt, toch zet je deze neer en laat je hem 1x per 2dagen een rondje door het huis maken (zuigen+dweilen).

Na 2 maanden haal je hem weg en gooi je hem op marktplaats.

Dan kijk je hoe je vrouw reageert en heb je een antwoord.

Steelstofzuiger heb je sowieso nodig, je gaat ook niet met de slang leuren voor een paar kruimels. Hier kan je al rekening mee houden bij het ontwerp. Kastruimte+stroom. Bij ons hangt deze in de gadarobe kast.
- Dyson: zuigt op zich het beste, maar materiaal gaat snel kapot.
- Philips: mwa, nooit echt tevreden geweest
- Samsung Jet 85: gebruiken we nu en goede bouw kwaliteit, zuigt eitjes minder dan de Dyson maar behoorlijk steviger en goedkoper.

Let op: robotstofzuiger maakt iets van 90-95% schoon, echter is het altijd 90-95% schoon ipv 1x in de week voor een dag. Plus is het direct gedweild en hoef je zelf weinig te doen. Na je test kan je ook vast rekening houden met plaatsing van de robotstofzuiger (ergens een opening+stroom).

Hier wordt de gewone stofzuiger voornamelijk gebruikt om de droger uit te zuigen.

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 01-04-2026 14:25 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In mijn huis zat (spoiler-alert) ook een centraal systeem. Een enkele keer gebruikt: onhandig, minder flexibel, minder zuigkracht. De centrale unit heb verwijderd, en alles gaat nu met de steelstofzuiger, robot en soms nog een snoerstofzuiger.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij mijn woning (4 verdiepingen totaal 275m2) hebben we meerdere stofzuigers. Dat werkt prima.

Dyson steelstofzuiger hebben we ook gehad maar die zat steeds verstopt dus al snel weggedaan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 11:04

Theo

moederbord

Het doet mij eraan denken, een paar jaar geleden heb ik mijn robotstofzuiger vergeleken met mijn vast stofzuigersysteem .: Theo in "Robotstofzuigers"

Conclusie: een robotstofzuiger die zuigt gewoon goed, en een vaste stofzuiger die geeft niet een beter resultaat. Dit is wel getest op een laminaatvloer, dus geen tapijt..

Nu met WP, PV, EV en PC

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 11:51
Robotstofzuiger kan van ook dweilen.
Pagina: 1