Centraal stofzuigersysteem anno 2026

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefanoooo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:20
Wij zitten momenteel in de ontwerpfase van onze nieuwbouwwoning en twijfelen of we een centraal stofzuigersysteem zouden voorzien.

Het gaat om een woning met 3 verdiepingen en een totale woonoppervlakte van ongeveer 210 m².

Indien we het doen, zouden we kiezen voor een systeem met inschuifbare slang (RetractaFlex), zodat de slang in de muur verdwijnt en je niet moet sleuren.

In theorie lijkt dit ons zeer praktisch en comfortabel, maar we vragen ons af hoe dit in de praktijk meevalt in 2026, zeker in vergelijking met moderne steelstofzuigers en robotstofzuigers.

Zijn er hier mensen met een gelijkaardige woning én een RetractaFlex systeem?

Wat zijn volgens jullie de grootste voor- en nadelen na dagelijks gebruik?

Specifiek zijn we benieuwd naar:

Is het effectief handig op meerdere verdiepingen?
Werkt het inschuiven van de slang altijd vlot of zijn er vaak problemen?
Is de zuigkracht nog steeds goed met zo’n systeem?
Geluidsniveau in de woning
Onderhoud / storingen (meer risico door het systeem?)
Gebruik je het nog vaak, of grijp je sneller naar iets anders?
Zou je vandaag opnieuw voor RetractaFlex kiezen?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Alle reacties

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:39
Is het niet handiger om "gewoon" op iedere verdieping een stofzuigrobot neer te zetten? Moderne versies kunnen prima overweg met drempels en losliggende spullen, en als er een stuk gaat hoef je je muren niet open te breken om het te vervangen...

• stefanoooo
.

[ Voor 99% gewijzigd door stefanoooo op 28-03-2026 00:30 . Reden: Verkeerd ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:49

M2M

medicijnman

Maar wat nu als iemand iets te fanatiek stofzuigt en de boel vestopt komt te zitten? Dan kun je niet anders dan de bende los halen. Misschien gebeurt dat nooit, misschien zuig je een keer natte troep op en wordt de binnenkant van de buis in de muur gecoat met rommel die later gaat stinken. Allemaal dingen die niet gemakkelijk op te lossen zijn. Ik zou het wel weten en zo'n batterijstofzuiger nemen. Tenzij je echt elke dag aan het zuigen moet. Zo'n centraal systeem is ideaal in een houtzagerij ofzo, of een hondentrimsalon. Maar voor thuis ben ik wat terughoudend.

-_-

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34
3x robot + 3x hand accu stofzuiger. Ben je nog goedkoper uit. Zou het echt tegenwoordig niet meer doen. Zo'n handstofzuiger hang je netjes in een garderobekast o.i.d. aan de lader en klaar. Het voordeel was er vroeger natuurlijk wel met niet zo'n apparaat met snoer mee moeten sjouwen e.d. maar nu plaats je relatief een hoop techniek voor iets wat eigenlijk prima op een accu kan tegenwoordig.

• stefanoooo
.

[ Voor 99% gewijzigd door stefanoooo op 27-03-2026 23:28 ]

• stefanoooo
djluc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:22:
3x robot + 3x hand accu stofzuiger. Ben je nog goedkoper uit. Zou het echt tegenwoordig niet meer doen. Zo'n handstofzuiger hang je netjes in een garderobekast o.i.d. aan de lader en klaar. Het voordeel was er vroeger natuurlijk wel met niet zo'n apparaat met snoer mee moeten sjouwen e.d. maar nu plaats je relatief een hoop techniek voor iets wat eigenlijk prima op een accu kan tegenwoordig.
Zeker maar stel, je koopt 3x een robot, ken de prijzen niet helemaal maar deze gaan nooit 20+ jaar mee vermoed ik. Dus stel dat je om de 6-7 jaar een nieuwe robotstofzuiger moet kopen, ben je na 20 jaar toch een pak meer geld kwijt? En een robotstofzuiger zuigt niet zo hard als een echte motor..

• djluc
Het geluk is dus dat je je aan de wensen van je vriendin houdt en je daarom met 3 steelstofzuigers 't helemaal goed geregeld hebt ;)

Vind je redenering niet gek eigenlijk qua kosten. Zal vooral aan de kosten voor het aanleggen liggen gok ik. Die apparaten zijn goedkoper als ik dacht. Slangen e.d. zijn wel kostbaarder als je ze mooi in de muur wilt verwerken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:44
Ik zou toch eens rekensom maken.

Robotstofzuiger gaat makkelijk 5 jaar mee, kost ongeveer 500 euro (x2, bovenste verdieping komt je toch minder, dus gewone stofzuiger). -> 4500 voor 20 jaar.

Rectaflex kost ook hoop geld. + Je moet elke week 2 uur stofzuigen. Na 20 jaar is dat dus 2000 manuren stofzuigen... Ik neem aan dat je meer dan 2 euro per uur verdiend?

Komt bij dat je dan telkens nieuw hebt ipv vuil dat opstapelt / onderdelen die stuk gaan... En de robots dweilen ook meteen.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 27-03-2026 23:14 ]

• stefanoooo
djluc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:58:
Het geluk is dus dat je je aan de wensen van je vriendin houdt en je daarom met 3 steelstofzuigers 't helemaal goed geregeld hebt ;)

Vind je redenering niet gek eigenlijk qua kosten. Zal vooral aan de kosten voor het aanleggen liggen gok ik. Die apparaten zijn goedkoper als ik dacht. Slangen e.d. zijn wel kostbaarder als je ze mooi in de muur wilt verwerken.
Het hele systeem zou ongeveer 4.000 euro kosten, op elk verdiep een slang dat in de muur zit en met een krachtige motor op zolder.
We twijfelen te hard :)

• stefanoooo
99ruud99 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:13:
Ik zou toch eens rekensom maken.

Robotstofzuiger gaat makkelijk 5 jaar mee, kost ongeveer 500 euro (x2, bovenste verdieping komt je toch minder, dus gewone stofzuiger). -> 4500 voor 20 jaar.

Rectaflex kost ook hoop geld. + Je moet elke week 2 uur stofzuigen. Na 20 jaar is dat dus 2000 manuren stofzuigen... Ik neem aan dat je meer dan 2 euro per uur verdiend?

Komt bij dat je dan telkens nieuw hebt ipv vuil dat opstapelt / onderdelen die stuk gaan... En de robots dweilen ook meteen.
Klopt zeer zeker, ik ben ook enorme fan van een robotstofzuiger maar mijn vriendin wilt er niks mee te maken hebben 😂

• djluc
Met 1 slang per etage?

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Nou ja, ik zal je meehelpen.

In alles wat ik lees heb je je keuze al gemaakt. Je zoekt alleen nog bevestiging, want zodra iemand over iets anders begint is het afgekeurd.

En dat geeft niet, het is tenslotte jouw huis, en jouw centen, dus doe het maar gewoon, kan je weer iets afstrepen van je to-do lijst. ;-)

Mr. T.

• stefanoooo
Ja zeker;
verdiep 1 een 15 meter slang
Verdiep 2 een 9 meter slang
Verdiep 3 een 7 meter slang
Je denkt nu vast wat een geklungel met die slang, maar hebben het getest en het is echt heel makkelijk

• stefanoooo
dunedanh schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:40:
Is het niet handiger om "gewoon" op iedere verdieping een stofzuigrobot neer te zetten? Moderne versies kunnen prima overweg met drempels en losliggende spullen, en als er een stuk gaat hoef je je muren niet open te breken om het te vervangen...
Mijn vriendin wilt absoluut niets van een robotstofzuiger afweten -_-
Verder gaat dit systeem makkelijk 20+ jaar mee terwijl een robotstofzuiger 5-6 jaar meegaat?
Op elk verdiep een robotstofzuiger lijkt me ook beetje overkill.

Buizen zijn van pvc in de muur weggewerkt dus daar heb ik niet echt bang voor.
Pagina: 1