Vraag

• groa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:10
Mijn vraag
Ik heb een Surface Pro 4 die ik wil opstarten vanaf een USB-disk. Ik heb volgend stappenplan gevolgd:
Surface opstarten vanaf een USB-apparaat | Microsoft Support
Het herstelstation is gemaakt, maar ik krijg de melding 'couldn't find a bootable operating system'.
Wanneer ik ok druk, kom ik in Surface UEFI, maar daar kan ik 'Boot configuration' niet selecteren. Het blijft grijs... Wanneer ik hier op google, vind ik enkel oplossingen die vertrekken vanuit een geïnstalleerde Windows, maar er is geen OS op het toestel aanwezig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Surface Pro 4, herstelschijf met Windows 10 (11 ook al geprobeerd).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er staat geen OS op het toestel. Wil dit herstellen, maar het lukt niet om te booten vanaf de HD. Heb op deze HD al geprobeerd met Windows 11 en 10 herstelschijf, maar geen van beiden lukt...

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:37
groa schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:58:
Er staat geen OS op het toestel. Wil dit herstellen, maar het lukt niet om te booten vanaf de HD. Heb op deze HD al geprobeerd met Windows 11 en 10 herstelschijf, maar geen van beiden lukt...
Met "herstelschijf" bedoel je een volledige Windows 10/11 installatie USB die gemaakt is met het Media creation tool?
Heb je de USB's ook getest op een andere systeem of deze daarmee wel opstarten?
Als het daarmee niet lukt kan je de USB ook eens proberen met Rufus te maken?
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - USB installatie maken met Rufus

• groa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:10
Wat ik heb aangemaakt is een "BMR" herstelschijf, omdat er op het toestel zelf niets meer geïnstalleerd is. Dit stappenplan heb ik gevolgd voor het aanmaken van deze herstelschijf-USB-schijf:
Surface opstarten vanaf een USB-apparaat | Microsoft Support

Wanneer ik vervolgens de Surface opstart via de voorgestelde weg (volume down + start), krijg ik de melding dat er geen 'bootable operating system' wordt gevonden.
Na op 'ok' klikken kom ik terecht in de Surface UEFI (waar ik wil geraken), maar daar kan ik vervolgens niet kiezen voor 'Boot configuration". Die keuze blijft simpelweg grijs. Volgens mij loopt het hierop vast, doordat ik dus niet kan instellen dat het opstarten via USB verloopt. Er zijn in dat UEFI meerdere zaken die niet kan selecteren (bv. Security, Devices), dus ik snap niet goed hoe ik UEFI werkend krijg zodat daar alle opties werken, of aanklikbaar zijn.
Ik ga Rufus zeker uitproberen, zien of dat lukt.