Oorzaak vocht badkamer / schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34
Wij wonen in een jaren 30 huis, waarbij boven de badkamer een schoorsteen zit. In de badkamer zelf zien we, vooral langs de rand, langzaam wat schimmel ontstaan. Dit duidt op vocht. Het zit dus niet in het plafond zelf, maar vooral langs de randen. We hebben het vermoeden dat dit vanaf de schoorsteen, die daarboven zit komt.

We hebben een dakdekker gevraagd om eens mee te kijken, maar die rekenen enorme prijzen. Zou iemand eens een blik op deze foto’s willen werpen, om te kijken welke opvalt heden er zijn. Zodat we ook wat gerichter naar een aanpak kunnen. De loods lappen (cortex) hebben we twee jaar geleden laten doen.

Ik denk zelf:
- loodslappen herstellen en aanpassen
- impregneren ? Kan dit zelf ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LviHQ4s9k3FnXH3ZT-SNWRQLmRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vms09WoeKw35GWC5sLzowWEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bseNY_Zd5LC50O6QZlVyy3wpQBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8IEVvbLEgvHdDKkVKReN9zF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9eJ9jdpauduy-5xAKF-EVKr63c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sw7zPobKFUD2XZHMmNbDbtsS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg1vS2thH1J6RXAlkPKrNmdBdvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oubNvpKlLAZBCmphq9LyJBfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6WNNKoM5ZRByIUZgbv8oUnsty8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1nkMExL1HQKRzoR7KhUet29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMHBKdGyCe8COzw9lgRFeDPqBZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRls4Gwpzkouihc7AnePDZB3.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MaStar op 28-03-2026 18:32)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:51
Als het een lekkage van buitenaf was geweest dan zou je kringen hebben gekregen op het plafond. Dit is waarschijnlijk de koelste plaats in de badkamer waar de vochtige lucht condenseert.
Het raampje op de badkamer kan na het douchen ook 10 min. open om de zaak door te luchten. Na het douchen is de badkamerlucht praktisch 100% van vocht verzadigd.
Misschien doe je het al maar het scheelt enorm veel vocht als je de douche meteen na het douchen droog maakt anders verdampt al het vocht in de ruimte en die krijg je niet snel weg. De temperatuur op de badkamer moet eigenlijk ook minimaal 18 graden zijn, ook als je niet op de badkamer bent.
De schimmel krijg je weg met een chlooroplossing (flinke scheut in 1 liter water) toepassen met handschoenen en veiligheidsbril. Ook een azijnoplossing neemt de schimmel weg.

Alle reacties

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 20:19
Impregneren kan geen kwaad volgens mij, maar waar ik zou beginnen is te controleren hoe diep die loodvervanger de voeg in is gelegd. Het lijkt ook wel een soort van afgekit te zijn in plaats van voegmortel wat naar mijn idee vrij ongebruikelijk is. Het ziet er niet erg profi uit allemaal.... Hoe ziet de aansluiting aan de achterkant van de schoorsteen er uit?

[ Voor 3% gewijzigd door KoenVW76 op 27-03-2026 20:05 ]

• MaStar
KoenVW76 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:04:
Impregneren kan geen kwaad volgens mij, maar waar ik zou beginnen is te controleren hoe diep die loodvervanger de voeg in is gelegd. Het lijkt ook wel een soort van afgekit te zijn in plaats van voegmortel wat naar mijn idee vrij ongebruikelijk is. Het ziet er niet erg profi uit allemaal.... Hoe ziet de aansluiting aan de achterkant van de schoorsteen er uit?
Thanks - en dit is dus door een “professional” gedaan , dik voor betaald .

Is er iets wat ik zelf kan doen?

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-04 08:13
Wat je in ieder geval kan doen is de temperatuur in de badkamer wat verhogen en veel ventileren. Vocht komt meestal uit de badkamer zelf. Bij lekkage krijg je flinke plekken in het plafond.

De loodvervanger ziet er niet mooi aangebracht uit. Dat moet eigenlijk tot op het binnenblad, maar dat is veel werk. En die kit laat over een paar jaar los.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04:55
Die schoorsteen is ook een enorme koudeval.
Met als resultaat dat al het vocht in huis condenseert op het koudste vlak in huis. Loodvervanger moet in en niet op de schoorsteen. Als de schoorsteen niet gebruikt wordt petje erop plaatsen.
En impregneren.

• MaStar
haya schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:39:
Die schoorsteen is ook een enorme koudeval.
Met als resultaat dat al het vocht in huis condenseert op het koudste vlak in huis. Loodvervanger moet in en niet op de schoorsteen. Als de schoorsteen niet gebruikt wordt petje erop plaatsen.
En impregneren.
Dank! Kan inpregneren zelf gedaan worden ? En wat is jouw advies mbt de loodvervanger. Expert inschakelen om alles na te lopen ?

• haya
Impregneren kun je zelf met een een grote plantenspuit die je op druk kunt pompen met een slang met sproeikop.
Een petje is een multiplex plaat met een zinken lijst rondom. Op de schoorsteen schroeven. En daarop bitumen branden .
Lood/vervanger inbrengen is wel vakwerk.

• MaStar
haya schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:19:
Impregneren kun je zelf met een een grote plantenspuit die je op druk kunt pompen met een slang met sproeikop.
Een petje is een multiplex plaat met een zinken lijst rondom. Op de schoorsteen schroeven. En daarop bitumen branden .
Lood/vervanger inbrengen is wel vakwerk.
Die loodvervanger is aangebracht door een erkend dakdekker . Die geven 10 jaar garantie op hun werk.

Wat kan ik op basis van de foto’s aandragen , voor een herbeoordeling? Bijvoorbeeld dat er gaten te zien zijn , of keus niet goed aansluit ?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

JdM

Humbled

Ik zou het neerleggen bij mijn verzekering, inzetten op de gevolgschade en kijken of je die verzekerd kunt krijgen. Als dit door je verzekeraar wordt bekeken en getaxeerd heb je meteen een verhaal richting de dakdekker voor een fatsoenlijk herstel. Je zichtbare vochtproblemen in de badkamer zijn waarschijnlijk een gevolg van (een paar jaar?) inwerking van vocht, mogelijk inderdaad van buitenaf. Dat het nu zichtbaar wordt is dan mogelijk pas het begin. Vandaar dat ik zou kiezen voor een melding bij mijn verzekering, omdat dit wellicht meer gevolgen heeft die (nu nog) onzichtbaar zijn.

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 17:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een schoorsteen boven de badkamer... Wordt dat ding nog gebruikt?
Anders zou ik zeker overwegen om die schoorsteen te verwijderen. Zeker in zo'n oude woning leveren die dingen veel ellende op.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• MaStar
Hier de schimmelrand. Zit pal onder de schoorsteen, hoek van de badkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnfJyOKBCwCfw0Mg95Vai5qivWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gHafa02Va1GgcwTC5agB00t.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:46:
Hier de schimmelrand. Zit pal onder de schoorsteen, hoek van de badkamer:

[Afbeelding]
Denk eerder aan een koudebrug en niet aan lekkage.

1. Is de schoorsteen nog in gebruik?
2. Is de ventilatie van je badkamer nog wel in orde?
3. Ben je anders gaan stoken?

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-04 08:13
Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Precies. Oplossing is meer ventileren.

De schoorsteen zou ik beschouwen als een apart probleem. En op dit moment is er geen zichtbare lekkage. Dat het slecht gedaan is, is een ander verhaal.

• MaStar
Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Thanks. Wat bedoel je met een koudebrug?

1. Schoorsteen is niet meer in gebruik;
2. We hebben een ventilatie met raam (regelmatig open) en mechanische Soler & Palau Silent (100CZ) - Ø 100mm.
3. Niet anders gaan stoken. Badkamer heeft vloerverwarming.

• MaStar
LtApocalypse schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:53:
[...]
Precies. Oplossing is meer ventileren.
We ventileren al dagelijks nu met raam half open.

• Wolly
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Thanks. Wat bedoel je met een koudebrug?

1. Schoorsteen is niet meer in gebruik;
2. We hebben een ventilatie met raam (regelmatig open) en mechanische ventilatie Silent 100.
3. Niet anders gaan stoken. Badkamer heeft vloerverwarming.
Het is het koudste gedeelte van de badkamer, de warme vochtige lucht slaat daar neer en je krijgt schimmel.
Oplossing is voldoende stoken en ventileren. Vaak stookt men onvoldoende en dan helpt ventileren ook niet.

Mocht dat niet helpen dan kan je een ontvochtiger overwegen en die in je badkamer plaatsen.

Waarom heb je de schoorsteen niet gewoon weggehaald?

• MaStar
Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Het is het koudste gedeelte van de badkamer, de warme vochtige lucht slaat daar neer en je krijgt schimmel.
Oplossing is voldoende stoken en ventileren. Vaak stookt men onvoldoende en dan helpt ventileren ook niet.
Mocht dat niet helpen dan kan je een ontvochtiger overwegen en die in je badkamer plaatsen.
Voldoende stoken in de zin van verwarming aan op de badkamer ?

En wat adviseer je nu te doen met die schimmelranden en plekken.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

JdM

Humbled

Nog een punt is dat je soms beter niet ventileert met aanvoer van buitenlucht in een badkamer. Beter kan zijn om te ventileren met de lucht die uit je woning komt, buitenlucht kan soms het vochtpercentage in de ruimte verhogen (van meerdere dingen afhankelijk). Een stukje de badkamerdeur open zetten helpt, hoeft niet als de kier onder de deur groot genoeg is gehouden.

Nuance is wel dat dit vooral geldt bij mechanische ventilatie, als je dat niet hebt dan kan buitenluchtventilatie ook goed zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door JdM op 28-03-2026 11:28 ]

• MaStar
En dit kan gewoon lekkage of vocht zijn vanuit het dak vermoeden jullie ?

En nu schoonmaken?

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 16:15
Ik zou nadenken of je de schoorsteen niet zou willen laten vervallen & weghalen. Als zo'n ding niet gebruikt wordt blijft het een zwak punt w.b.t. lekkage. Zeker omdat ook onduidelijk is of het lekkage is of condensatie.

Acties:
  • Beste antwoord

• vogelmans
Als het een lekkage van buitenaf was geweest dan zou je kringen hebben gekregen op het plafond. Dit is waarschijnlijk de koelste plaats in de badkamer waar de vochtige lucht condenseert.
Het raampje op de badkamer kan na het douchen ook 10 min. open om de zaak door te luchten. Na het douchen is de badkamerlucht praktisch 100% van vocht verzadigd.
Misschien doe je het al maar het scheelt enorm veel vocht als je de douche meteen na het douchen droog maakt anders verdampt al het vocht in de ruimte en die krijg je niet snel weg. De temperatuur op de badkamer moet eigenlijk ook minimaal 18 graden zijn, ook als je niet op de badkamer bent.
De schimmel krijg je weg met een chlooroplossing (flinke scheut in 1 liter water) toepassen met handschoenen en veiligheidsbril. Ook een azijnoplossing neemt de schimmel weg.

• MaStar
Dank voor de reacties. En wat zou jullie advies zijn op basis foto’s schoorsteen ? Zie je daar nog grote gebreken ?

• MaStar
vogelmans schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:28:
En dat uit zich alleen op de randen ?

• vogelmans
MaStar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:49:
[...]

En dat uit zich alleen op de randen ?
Warme (vochtige) lucht stijgt op en slaat neer op de koele hoeken.
De schoorsteen heeft misschien een soort van "trek/tocht" en misschien kan het daar ook wat naar binnen regenen. De muur zal daar waarschijlijk wat koeler zijn. Met een warmtemeter zou je het kunnen zien.

• vogelmans
Volgens mij is er ook helemaal geen lood gebruikt maar een soort van dikke zwarte plastic folie. Ik zou een andere dakdekker hier naar laten kijken wat hij er van vindt.
Als de schoorsteen geen functie meer heeft dan zou ik 'm ook weg laten halen. Voor een cv kun je een ander afvoerkanaal laten maken.

• haya
Een koudebrug betekent dat de schoorsteen koud wordt buiten en dat trekt door naar binnen. Vandaar de condens. Als je de schoorsteen niet gebruikt. Eraf met dat ding.

• Wolly
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:40:
En dit kan gewoon lekkage of vocht zijn vanuit het dak vermoeden jullie ?
Nee juist niet dus. Dit is vocht van het badkamer gebruik.

• Wolly
  • Niet online
evjatar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:41:
Ik zou nadenken of je de schoorsteen niet zou willen laten vervallen & weghalen. Als zo'n ding niet gebruikt wordt blijft het een zwak punt w.b.t. lekkage. Zeker omdat ook onduidelijk is of het lekkage is of condensatie.
Voor mij is het vrij duidelijk dat dit geen lekkage is. Heb je wel eens een plafondlekkage gezien?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 16:22
Warmtebeeld camera van ali of ergens even lenen kan je snel het antwoord geven tussen beide opties.

• MaStar
En is de situatie met de schoorsteen aanleiding om garantie te claimen bij de dakdekker die dit heeft aangebracht ? Onder welke gebreken ?
Pagina: 1