Is mijn badkamer radiator aan vervanging toe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 22:34
Een jaar geleden heb ik een huis gekocht en de laatste tijd vraag ik me elke keer dat ik in de badkamer kom af of de radiator aan de muur aan vervanging toe is.

De rechter onderhoek is namelijk flink verroest. Qua uiterlijk maakt het me niet zo uit, maar is er een mogelijkheid dat dit op een gegeven moment doorroest en al het water in mijn verwarming systeem straks mijn badkamer inloopt, of valt dit wel mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bxm2DuY6xoF-RZi23-7S-Rk4KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkODDRVxB4solWrwKjlcPSxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnOfJcwewll2DruaP8KrnGcxVkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5vK3XcuT0N9fVbzcS69wlSg.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via JayDawg op 29-03-2026 14:00)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik hoor jullie.

en zou hem zonder bezwaar vervangen.
fuck het geld, fuck het extra staal maken...
Zijn allemaal ondergeschikt aan mijn comfort en aangezicht in de badkamer.

En als dat TS keuze is, prima. Kiest TS anders ook prima..

ps . misschien als de huidige niet gerecycled kan worden... Maar deze gaat gewoon omgesmolten worden.
En zit aan het eind van het jaar in een nieuwe radiator, of een balk voor een uitbouw.

Ik vind het verkeerde zuinigheid of verkeerde milieu bewust zijn,.,.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

• jack zomer
  • Niet online
JayDawg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:

maar is er een mogelijkheid dat dit op een gegeven moment doorroest en al het water in mijn verwarming systeem straks mijn badkamer inloopt, of valt dit wel mee?
zeker mogelijk.
Met mazzel loopt het je douchputje in. En als je pech heb ligt de zwarte drap op de vloer.
Hoelang het goed gaat is niet te voorspellen. uren,dagen,weken,maanden..
Hij kan nu gaan lekken... of je verkoopt het huis met deze radiator over 3 jaar

dicht draaien en leeg laten lopen en niet meer gebruiken..
of vervangen

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 27-03-2026 16:10 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:00

DropjesLover

Dit dus ->

Het duurt an sich een behoorlijke tijd voordat iets echt doorgeroest is.
Echter, het zit bij de aftapplug. Kans is dat de roest dus de afdichting daar aantast/open drukt en het gaat lekken.

Ik zou zeggen, bel een bedkamerinstallateur en vraag of die een soortgelijk tweedehandsje heeft liggen.
Met name die aansluitingen in het midden zijn wat ongebruikelijk.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:49
Of begin even met grof schuurpapier en kijk in hoeverre het echt aangetast is.
Valt het mee dan primer er over (evt. eerst roestomvormer) en dan aflakken met radiatorverf. Dan roest het niet verder.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 23:52

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

De onze heeft al een paar jaar precies hetzelfde probleem, maar dan aan de bovenkant.
We hebben besloten dat we de badkamer over een paar jaar vervangen, dus die van ons ga ik deze zomer repareren. Met de staalborstel de roest er zoveel mogelijk af, roestomvormer (fertran) erop en dan aflakken met hittebestendige radiatorlak. Hopelijk kan ie dan nog lang genoeg mee.

• JayDawg
  • Laatst online: 20-04 22:34
Bedankt voor de tips! Ik ga even opzoeken hoe ik dat het beste aan kan pakken, of dat er toch een nieuwe op moet.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

DropjesLover schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Ik zou zeggen, bel een bedkamerinstallateur en vraag of die een soortgelijk tweedehandsje heeft liggen.
Als ik bij de Warmteservice kijk dan valt dat ongebruikelijk wel mee. En een nieuwe radiator hoeft niet heel duur te zijn. Ik zou eens langs de lokale vestiging van Warmteservice gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Haboeri
  • Laatst online: 15:15
DropjesLover schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:14:

Integendeel, dit is een midden-onder aansluiting. Standaard hart-op-hart 50 mm zoals alle standaard onderblokken, en je raad het al.... hij zit precies in het midden-onder.

juist heel handig want de ene fabrikant maakte de aansluitingen op een 60 cm radiator op 58 cm uit elkaar en de andere 59cm. Met de midden-onder aansluiting ben je daar dus vanaf.
En aangezien je een onderblok hebt, de thermostaatkraan dichtzetten, de inbus die onder het chromen dopje links zit dichtdraaien. Dan kan je gewoon de radiator leeg laten lopen zonder dat je hele systeem leeg loopt en de radiator vervangen.

bij het vullen van de nieuwe radiator: de inbus (van de retour dus onder dat chromen dopje) opdendraaien en de ontluchter openen. Als er geen lucht meer uitkomt de ontluchter dichtdraaien en dan pas de thermostaatknop.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:44
Een nieuwe eenvoudige radiator met middenaansluiting is grofweg 150-200€ bijna overal te koop.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:57
leonbong schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:38:
Een nieuwe eenvoudige radiator met middenaansluiting is grofweg 150-200€ bijna overal te koop.
Leuk, dat heeft TS zelf waarschijnlijk ook al gevonden.
Zullen we eerst ff kijken of we het 'probleem' met simpele middelen op kunnen lossen voordat we weer nieuwe spullen aanschaffen? Consuminderen kun je leren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 20:29

bonzz.netninja

Niente baffi

Yaksa schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Leuk, dat heeft TS zelf waarschijnlijk ook al gevonden.
Zullen we eerst ff kijken of we het 'probleem' met simpele middelen op kunnen lossen voordat we weer nieuwe spullen aanschaffen? Consuminderen kun je leren.
Ok wat stel je dan voor :) Want ik zou ook niet rustig slapen met een radiator met zulke roestplekken op een ongunstige plek.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Yaksa
bonzz.netninja schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:48:[...]Ok wat stel je dan voor :) Want ik zou ook niet rustig slapen met een radiator met zulke roestplekken op een ongunstige plek.
Zoals anderen ook al aangeven, voordat iets zoals een radiator compleet is doorgeroest ben je jaren verder.
Een radiator is niet van blik gemaakt maar van redelijk dik staal.
Wanneer de radiator nu op die plek niet lekt dan volstaat het om het losse roest er af te borstelen, een roeststopper er op te kwasten (dat stopt het roestproces, duh), en een kwastje verf er over. Dat hoeft niet eens speciale radiatorverf te zijn aangezien de meeste CV's en vloerverwarmingen niet meer tot 70 graden gestookt worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jack zomer
  • Niet online
ik zou hem gewoon vervangen.

je krijgt kleur verschil, tenzij je de hele radiator gaat verven.
En dat zou het mijn moeite al niet waard zijn,.
Liever iets nieuws
Yaksa schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:44:
[...]
dat is aan de ts. WE lossen helemaal niks op. We gebruiken alleen bits en bytes zowel van de tweakers servers als onze hersenen. Om verschillende inzichten te delen met TS

• Yaksa
jack zomer schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:00:
Liever iets nieuws
WE lossen helemaal niks op. We gebruiken alleen bits en bytes zowel van de tweakers servers als onze hersenen. Om verschillende inzichten te delen met TS.
Maar enig kleurverschil (als het al ontstaat) tast het originele doel van een radiator (de ruimte verwarmen) niet aan. Soms moet je gewoon wat moeite ergens in stoppen zodat een product weer jaren mee kan. Scheelt in de portemonnee en het is beter voor het milieu. Bovendien is een radiator vervangen toch wel een karweitje wat niet iedere DHZ-er zomaar ff doet en personeel daarvoor inhuren is ook best prijzig.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is een zekerheidje dat dit gaat lekken, wanneer is de grote vraag.

Nu is het een mooie tijd om te vervangen, het stookseizoen is voorbij. Als dit in de winter stuk gaat is het een stuk vervelender.
Reparatie slaat nergens op, deze radiator is total loss.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:00:

Liever iets nieuws
Het huidige kleurverschil vindt TS al geen probleem, en het gaat iig beter worden dan wat het nu is.

Acties:
  • Beste antwoord

• jack zomer
  • Niet online
ik hoor jullie.

en zou hem zonder bezwaar vervangen.
fuck het geld, fuck het extra staal maken...
Zijn allemaal ondergeschikt aan mijn comfort en aangezicht in de badkamer.

En als dat TS keuze is, prima. Kiest TS anders ook prima..

ps . misschien als de huidige niet gerecycled kan worden... Maar deze gaat gewoon omgesmolten worden.
En zit aan het eind van het jaar in een nieuwe radiator, of een balk voor een uitbouw.

Ik vind het verkeerde zuinigheid of verkeerde milieu bewust zijn,.,.

• Yaksa
Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:43:
Het is een zekerheidje dat dit gaat lekken, wanneer is de grote vraag.
Nu is het een mooie tijd om te vervangen, het stookseizoen is voorbij. Als dit in de winter stuk gaat is het een stuk vervelender. Reparatie slaat nergens op, deze radiator is total loss.
*knip*
Kap eens met je mening opdringen en op de man te spelen.

TLDR; Er is helemaal geen zekerheid dat die radiator gaat lekken, al helemaal niet wanneer het roestproces gestopt wordt. Heb radiatoren gezien die er veel slechter aan toe waren en gewoon hun werk deden zonder te lekken. Maar goed, je geeft zelf ook al aan 'wanneer is de grote vraag'. Dat kan ook over 50 jaar zijn natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 28-03-2026 11:14 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:48
En ik vind het onzin om iets dat nog prima werkt te vervangen omdat er een hoekje net iets minder mooi aan is. Zeker omdat het de functionaliteit totaal niet aantast en je comfort dus zeker niet minder wordt. Meestal is dit puur op de buitenkant en moet het jaren doorroesten voordat er echt een lek ontstaat.

Gewoon opschuren dus, even kijken of het echt oppervlakkig is of niet. Zo ja, goed schoon maken en nieuwe lik lak er op, en is het toch dieper zul je het moeten vervangen.

[removed]

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Er is misschien een mooie tussenweg: Laten zandstralen en spuiten. Dat heb ik een aantal jaar geleden laten doen met radiatoren die oubollig crème en verkleurd waren, met kleine roestplekken.

Eerste stap is dan nog steeds goed kijken hoe diep de roest zit. Dan wegbrengen naar een bedrijf dat hem weer als nieuw maakt. Dan weet je ook zeker dat alle roest weg is (ook de roest die nu nog onder de verf zit), en heb je geen rare kleurverschillen tussen oude en nieuwe verf.

En je hebt er zelf minder werk aan, hoewel de radiator wel van de muur moet hoef je niet zelf te schuren/roeststopper/schilderen enzo. Radiatorverf is geen makkelijke verf.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stralen en spuiten is ook niet gratis..
of dat nou een goede midden weg is? in een badkamer moet je eigenlijk wel een gegalvaniseerd exemplaar hebben..

404 Signature not found

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
De badkamerradiator kostte mij destijds €100 excl BTW. (ontlakken, stralen, 2x poedercoaten).

Dat was in 2020, met een iets kleinere radiator. Of dat het het waard is mag je zelf bepalen. Ik vond hergebruik ook wel wat waard.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 20:29

bonzz.netninja

Niente baffi

Yaksa schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Zoals anderen ook al aangeven, voordat iets zoals een radiator compleet is doorgeroest ben je jaren verder.
Een radiator is niet van blik gemaakt maar van redelijk dik staal.
Wanneer de radiator nu op die plek niet lekt dan volstaat het om het losse roest er af te borstelen, een roeststopper er op te kwasten (dat stopt het roestproces, duh), en een kwastje verf er over. Dat hoeft niet eens speciale radiatorverf te zijn aangezien de meeste CV's en vloerverwarmingen niet meer tot 70 graden gestookt worden.
Ja dat zal...maar je weet helemaal niet hoe lang dit al aan het roesten is en aan de foto's of de ts kunnen we dat niet zien, behalve dat dit denk ik niet roest plekjes van de laatste dagen zijn. En dat goed uitzoeken lijkt mij erg lastig. Of heb jij een andere bron waarom je denkt dat dit nog maar heel oppervlakkige roest is, want dat kan ik er niet echt uit halen allemaal.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Pagina: 1