plaatsen loadbalancer in 3fasen meterkast tbv laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37
Hoi allemaal!

Ik zit met een vraagje waar vast iemand hier ervaring mee heeft 🙂
Thuis heb ik een 3-fase aansluiting in de meterkast en een laadpaal voor mijn elektrische auto, aangesloten op alle 3 de fasen.

Nu merk ik dat als ik tegelijk de oven, elektrische kookplaat én droger aanzet, de 25A zekering van één fase eruit knalt… niet ideaal (vrouw boos) 😅

Mijn laadpaal is wat ouder en heeft geen load balancing. Daarom zit ik eraan te denken om zelf een loadbalancer in de meterkast te plaatsen (railmodel). Volgens een monteur van Stedin zou dat prima moeten kunnen en is er genoeg ruimte.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? En misschien zelfs een technisch aansluitschema, welke loadbalancer ik moet hebben of tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:49
Voor zover ik weet moet je loadbalancer bij je laadpaal horen, welke laadpaal heb je? Ik heb bijvoorbeeld een laadpaal van Easee met ook een Easee laodbalancer in mijn meterkast welke op de P1 poort van de slimme meter aangesloten is en via wifi met de laadpaal praat.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

kuwerti schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:59:

Nu merk ik dat als ik tegelijk de oven, elektrische kookplaat én droger aanzet, de 25A zekering van één fase eruit knalt… niet ideaal (vrouw boos) 😅
Dan zou ik in jouw geval eens wat verbruikers herverdelen onder de (andere) fasen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Invisible_man
paQ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Dan zou ik in jouw geval eens wat verbruikers herverdelen onder de (andere) fasen.
Hoeft niet eens het probleem te zijn. Als ik mijn oven op voorverwarmen zet, trekt die al de volle 16A van 1 groep, als ik dan vervolgens de auto met 11kW oplaad (3x16A) zit ik op één fase al op 32A. Dus tenzij je de laadpaal standaard op een lager vermogen instelt, heb ik met alleen de laadpaal en mijn oven op voorverwarmen al een fase overbelast. De loadbalancer lost dit automatisch voor mij op en laad de auto zo snel als mogelijk is op. Ook kijkt hij naar het overschot aan zonneenergie en stelt het laadvermogen ook daarop dynamisch aan.

• kuwerti
Invisible_man schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:06:
Voor zover ik weet moet je loadbalancer bij je laadpaal horen, welke laadpaal heb je? Ik heb bijvoorbeeld een laadpaal van Easee met ook een Easee laodbalancer in mijn meterkast welke op de P1 poort van de slimme meter aangesloten is en via wifi met de laadpaal praat.
ik heb een Alfen Eve Single Pro-line – NGG910-60023. Heb even in de meterkast gekeken en zo zit het:

Er komt 3 x 25 ampere binnen (op de foto rechtsonder) . Vanaf de zekeringen (waar alleen stedin bij kan) lopen er 3 fases (bruin) en een nul (blauw). deze 4 gaan naar een SOCOMEC COUNTIS E27 kastje en worden door dit kastje doorgelust naar de hoofdzekering (de schakelaar met de rode-vakjes linksboven op de foto). de netwerkaansluiting op dit kastje gaat naar de laadpaal) Vanuit de hoofdzekering gaan er 3 bruine en een blauwe naar het laadpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p07BOjJTZaMaCsoIwE4Zy1naxGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5k1WdeZvvfi70nQZupNCRwK9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snkCiYkftiwEROOumHffDEZJAwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e2TjGvPUODGtP8ClCO5wCAH.jpg?f=fotoalbum_large

Die socomec is een energiemeter en geen loadbalancer voor zover ik weet.

• kuwerti
Invisible_man schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Hoeft niet eens het probleem te zijn. Als ik mijn oven op voorverwarmen zet, trekt die al de volle 16A van 1 groep, als ik dan vervolgens de auto met 11kW oplaad (3x16A) zit ik op één fase al op 32A. Dus tenzij je de laadpaal standaard op een lager vermogen instelt, heb ik met alleen de laadpaal en mijn oven op voorverwarmen al een fase overbelast. De loadbalancer lost dit automatisch voor mij op en laad de auto zo snel als mogelijk is op. Ook kijkt hij naar het overschot aan zonneenergie en stelt het laadvermogen ook daarop dynamisch aan.
inderdaad. tel daarbij op nog een keer een stoomoven, Quooker, airco, combimagnetron en het gaat al vrij snel mis is mijn ervaring :-)

• Invisible_man
Ik ken jouw type laadpaal verder niet, maar als ik er op google zie ik dat deze waarschijnlijk wel de aansluitingen heeft op je slimme meter op aan te kunnen sluiten (even aannemende dat je een slimme meter hebt?). Wellicht dat je in de bijgeleverde handleiding eens kan neuzen of je iets over een externe energiemeter kan vinden.

Zo niet, zou je ook hier naar kunnen kijken, maar geen idee of dit van toepassing is op jouw laadpaal:
https://knowledge.alfen.c...the+ACE+Service+Installer.

• paQ
  • Nu online

paQ

Invisible_man schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Hoeft niet eens het probleem te zijn. Als ik mijn oven op voorverwarmen zet, trekt die al de volle 16A van 1 groep, als ik dan vervolgens de auto met 11kW oplaad (3x16A) zit ik op één fase al op 32A.
Het is bij TS al een probleem zonder dat de laadpaal aan staat ;)

• kuwerti
paQ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Het is bij TS al een probleem zonder dat de laadpaal aan staat ;)
nope :-) zonder laden geen enkel probleem :+

• paQ
  • Nu online

paQ

kuwerti schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:05:
[...]

nope :-) zonder laden geen enkel probleem :+
oooh... dus oven, kookplaat en droger EN ook de laadpaal?

• kuwerti
paQ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:55:
[...]

oooh... dus oven, kookplaat en droger EN ook de laadpaal?
ja, die combinatie is killing, vandaar dat ik een loadbalancer zoek :-)

• paQ
  • Nu online

paQ

kuwerti schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:22:
[...]

ja, die combinatie is killing, vandaar dat ik een loadbalancer zoek :-)
Zoals hierboven al gezegd werd: je laadpaal moet wel de mogelijkheid hebben te kunnen acteren op die loadbalancer. En anders goed je fasebelasting verdelen en met minder vermogen laden. (Of een laadpaal aanschaffen met loadbalancer)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
kuwerti schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:23:
deze 4 gaan naar een SOCOMEC COUNTIS E27 kastje en worden door dit kastje doorgelust naar de hoofdzekering (de schakelaar met de rode-vakjes linksboven op de foto). de netwerkaansluiting op dit kastje gaat naar de laadpaal

[...]

Die socomec is een energiemeter en geen loadbalancer voor zover ik weet.
Ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom een kWh-meter, die de gehele installatie meet, met de laadpaal is verbonden, behalve loadbalancing.

Ja, het is een energiemeter. Energiemeters kunnen ook prima de actuele stroom doorgeven via een datakabel. Meer heb je niet nodig voor loadbalancing.

Kun je de installateur voor de laadpaal nog bereiken voor meer informatie? Het lijkt me eerder een probleem met de configuratie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kuwerti
Xander schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom een kWh-meter, die de gehele installatie meet, met de laadpaal is verbonden, behalve loadbalancing.

Ja, het is een energiemeter. Energiemeters kunnen ook prima de actuele stroom doorgeven via een datakabel. Meer heb je niet nodig voor loadbalancing.

Kun je de installateur voor de laadpaal nog bereiken voor meer informatie? Het lijkt me eerder een probleem met de configuratie.
ik heb installateur een mail gestuurd. ben benieud.
Pagina: 1