80m2 verharding in zij en achtertuin, pad naar voordeur incl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-03 15:13
Op de site van de omgevingsvergunningen staat het volgende ivm vrijstellingen:
Het gaat om maximaal 80 vierkante meter niet-overdekte constructies per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden.
Echter heb ik(verkeerd?) verstaan van de tuinarchitect enkele jaren geleden dat een pad naar de voordeur (aan de zijkant van het huis) niet meegerekend wordt als verharding. Zo lees ik het echter niet terug. Dus ik vroeg me af of iemand dit kan beamen of dit al dan niet meegeteld wordt.

Het gaat hier dus over of er al dan niet een vergunningsaanvraag nodig is. Normaal heb je altijd een vergunning nodig tenzij je voldoet aan de voorwaarden van de vrijstelling. 1 daarvan is dat je onder 80m2 verharding blijft (en nog enkele voorwaarden).
De vraag is dus of dat pad naar de voordeur meegeteld wordt of niet in die 80m2

Alvast bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door neemerci op 27-03-2026 13:00 ]

Alle reacties

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik mis de context hier een beetje.

• neemerci
gysman11 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:49:
Ik mis de context hier een beetje.
Het gaat over er al dan niet een vergunningsaanvraag nodig is. Normaal heb je altijd een vergunning nodig tenzij je onder 80m2 verharding blijft (en nog enkele voorwaarden).
De vraag is dus of dat pad naar de voordeur meegeteld wordt of niet.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-03 13:13
we missen nogsteeds contect. m2 perceel, hoeveel al bebouwd, welke gemeente. etc.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• neemerci
pc_freak1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:54:
we missen nogsteeds contect. m2 perceel, hoeveel al bebouwd, welke gemeente. etc.
Je kan zelf creatief te werk gaan en nummers verzinnen hiervoor.

De vraag is telt een pad naar de voordeur (dus geen sierpad in de tuin) in de zijtuin mee als verharding of niet. Ik kan zelf de oppervlakten optellen en een percentage berekenen.

Deze voorwaarden zijn voor het gewest. Of die 80% in gemeente x of y ligt is niet relevant voor het gewest.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00

Cheezus

Luiaard

Misschien ook handig te vermelden dat het over België gaat (lijkt het)?

• neemerci
Cheezus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:05:
Misschien ook handig te vermelden dat het over België gaat (lijkt het)?
Klopt. Iemand die de vraag kan beantwoorden zal direct weten over wat het gaat :)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:20
Euhm, hoe moeten wij raden wat jij wel of niet begrepen hebt van een tuinman en laat staan of deze persoon het bij het juiste eind had.

Je hebt de regelgeving geraadpleegd, dan heb je je antwoord toch? Ongeacht of het destijds klopte… nu is het blijkbaar zoals je gevonden hebt… case closed

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-03 15:24
neemerci schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Klopt. Iemand die de vraag kan beantwoorden zal direct weten over wat het gaat :)
Tis in Belgie idd een beetje dubbel en afhankelijk welke gemeente je woont, Wij mogen (bij het hebben van bijna 1000m2) ook nog 80 M2 verharden, echter word een pad naar de constuctie toe ook gezien als verharding, ook al is het kunstgras en water doorlatend :S
Ik zou het er voorzichtig en niet al te precies bijrekenen.

[ Voor 0% gewijzigd door anpat op 27-03-2026 13:15 . Reden: typo ]

• neemerci
marcelcee schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:13:
Euhm, hoe moeten wij raden wat jij wel of niet begrepen hebt van een tuinman en laat staan of deze persoon het bij het juiste eind had.

Je hebt de regelgeving geraadpleegd, dan heb je je antwoord toch? Ongeacht of het destijds klopte… nu is het blijkbaar zoals je gevonden hebt… case closed
Ik vraag nergens om te raden.

Enkel of een pad naar de voordeur meetelt of uitgezonderd is als verharding of niet. Het is geen gis-antwoord. Geen menings antwoord.
Iemand die de materie kent kan er op antwoorden. Maar toch blijven mensen reageren die het niet weten...

• neemerci
anpat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Tis in Belgie idd een beetje dubbel en afhankelijk welke gemeente je woont, Wij mogen (bij het hebben van bijna 1000m2) ook nog 80 M2 verharden, echter word een pad naar de constuctie toe ook gezien als verharding, ook al is het kunstgras en water doorlatend :S
Ik zou het er voorzichtig en niet al te precies bijrekenen.
Ja daar lijkt het inderdaad op.

Hier dan bijvoorbeeld lees ik:
In Vlaanderen moet je alleen een vergunning aanvragen wanneer de verharding naar je voordeur breder is dan anderhalve meter. Die anderhalve meter wordt namelijk aanzien als een ‘noodzakelijke verharding’ om comfortabel en veilig je woning te bereiken. Ga je breder? Dan valt de vrijstelling weg. Ook wanneer je in totaal onder de 80 vierkante meter blijft.
https://stone-style.ebema...-vlaamse-vergunning-nodig

Je zegt "constructie". Is dat dan je huis of niet?
Hier zegt men :
Als vuistregel voor de toegelaten breedte van de vrijgestelde toegangen geldt een breedte van maximaal 3 meter voor een garage en van maximaal 1,5 meter voor een toegang naar de voordeur.
De vrijstelling geldt enkel in de voortuin. Een toegang naar een garage die achteraan het perceel is gelegen, is dus wel vergunningsplichtig.
https://www.vlaanderen.be...-handelingen/verhardingen

Wat dan wil zeggen dat dat pad van 1,5m in de voortuin niet meetelt maar in de zijtuin wel.

[ Voor 23% gewijzigd door neemerci op 27-03-2026 13:43 ]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:09
Vervolgens twijfel je aan de tekst op de website van de omgevingsvergunning omdat de tuinarchitect ooit iets heeft gezegd......

• anpat
@neemerci
Als ik zo bij ons om ons heen zie (heeeel veeeel groen) zijn er mensen die het er niet zo nauw mee nemen en dus gewoon verharden, want --> toch geen controle. Ik zou als je klaar bent er een melding van maken met een niet al te preciese berekening en onder de 80 proberen te blijven. Procedure door de gemeente kan jaren duren en dus... zo ik voor een niet te speciale constuctie kiezen die je makkelijk af kunt breken, of beter?? 1 die verplaatsbaar is. Denk aan een wooncontainer

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:05
neemerci schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:31:
[...]
Ik vraag nergens om te raden.
Dat vraag je wel, omdat de regels verschillen per land/regio en zelfs gemeente. In de meeste gevallen moet je bestrating wel meerekenen tenzij het echt een pad rechtstreeks naar je voordeur is, die dan ook niet te breed mag zijn. Aan de andere kant zijn dit paden die vaak over een relatief klein stuk gaan, zodat je dat ook na de grote tuinverbouwing nog kunt doen en dan komt er toch niemand meer op de precieze meters controleren.
Enkel of een pad naar de voordeur meetelt of uitgezonderd is als verharding of niet. Het is geen gis-antwoord. Geen menings antwoord.
Iemand die de materie kent kan er op antwoorden. Maar toch blijven mensen reageren die het niet weten...
Het kan dus ja en nee zijn afhankelijk van waar je precies woont, wat voor pad het is en of het een noodzakelijk pad is of niet.

Maar gezien je vraag kom je om en nabij de 80m2 uit, dus zou ik de berekening een beetje grof maken zodat je inclusief de paden net onder die grens blijft.

[removed]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Stel de vraag aan de vergunningverlener.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:44
Dit ligt aan de plaatselijke verordening - sommige gemeentes accepteren eht wel, andere niet. Officieel volgens de Vlarem telt alles mee.

• anpat
evilution schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:58:
Stel de vraag aan de vergunningverlener.
Dat zou ik niet doen, want dan maak je slapende honden wakker. En krijg je wel met regelmaat controle, dan mijn optie een object wat (zelfs met een kraan) verplaatsbaar is. Dan telt de weg er naartoe alleen als m2 verharding)

[ Voor 7% gewijzigd door anpat op 27-03-2026 14:02 ]

• neemerci
redwing schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Dat vraag je wel, omdat de regels verschillen per land/regio en zelfs gemeente. In de meeste gevallen moet je bestrating wel meerekenen tenzij het echt een pad rechtstreeks naar je voordeur is, die dan ook niet te breed mag zijn. Aan de andere kant zijn dit paden die vaak over een relatief klein stuk gaan, zodat je dat ook na de grote tuinverbouwing nog kunt doen en dan komt er toch niemand meer op de precieze meters controleren.

[...]

Het kan dus ja en nee zijn afhankelijk van waar je precies woont, wat voor pad het is en of het een noodzakelijk pad is of niet.

Maar gezien je vraag kom je om en nabij de 80m2 uit, dus zou ik de berekening een beetje grof maken zodat je inclusief de paden net onder die grens blijft.
De gemeente/regio is niet relevant als ik vraag naar wat meetelt als verharding op gewestelijk niveau.
Ik begrijp dat er meer specifieke regelgeving kan zijn maar die is er niet.

Het gaat over een pad rechtstreeks naar de voordeur in de zijtuin (1m) en is dus een noodzakelijk pad om de woning te betreden. Een 8 tal meter. Dus ofwel kom ik er net onder, ofwel meerdere m2 te veel.

Ik weet niet hoe groot de kans is dat dit opgemerkt gaat worden als ik er bijvoorbeeld 8m2 over zal zitten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:44
https://www.vlaanderen.be/omgevingsvergunning/stedenbouwkundige-handelingen/verhardingen
De plaatsing in de voortuin van de strikt noodzakelijke toegang tot en oprit naar het gebouw is vrijgesteld. Opgelet: het hemelwater dat erop valt, mag niet worden afgevoerd van het eigen terrein. Het water mag dus niet naar de riolering of naar de straat lopen. Deze vrijstelling van vergunningsplicht geldt niet voor het overwelven of inbuizen van grachten en waterlopen, behalve voor het aanbrengen van maximaal één overwelving of inbuizing van een baangracht per goed. De lengte van de overwelving of inbuizing bedraagt maximaal vijf meter. De overwelving of inbuizing heeft een minimale binnendiameter van 400 millimeter.
alles wat strikt noodzakelijk is , is vrijgesteld. Maar, de gemeente kan hier anders over denken als ze dit willen.

Let dus op dat hierin het toegangspad altijd aangelegd mag worden (net als oprit), maar als deze door zijtuin lopen tellen ze WEL mee, dus mogelijk mag je dan in achtertuin niets meer aanleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 27-03-2026 14:24 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:05
neemerci schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:18:
[...]

De gemeente/regio is niet relevant als ik vraag naar wat meetelt als verharding op gewestelijk niveau.
Ik begrijp dat er meer specifieke regelgeving kan zijn maar die is er niet.

Het gaat over een pad rechtstreeks naar de voordeur in de zijtuin (1m) en is dus een noodzakelijk pad om de woning te betreden. Een 8 tal meter. Dus ofwel kom ik er net onder, ofwel meerdere m2 te veel.

Ik weet niet hoe groot de kans is dat dit opgemerkt gaat worden als ik er bijvoorbeeld 8m2 over zal zitten.
Het probleem is dat op gewestelijk niveau dit niet mee zou tellen, maar op gemeentelijk niveau kan dat anders zijn. En als je stelt dat je zeker weet dat er voor jouw gemeente geen specifieke regelgeving is, vraag ik me af waarom je hier dan de vraag stelt. Want op gewestelijk niveau zijn de regels/eisen zo te vinden, en het zijn juist de vele uitzonderingen die deze vraag lastig maken.

[removed]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:06
Ik zou een zandpad naar de voordeur leggen, dan is het hele probleem opgelost.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:52
Ligt het pad echt in de zijtuin? Dus voorbij de voorgevel naar de voordeur? Dan vrees ik ook dat ze het meerekenen in die 80m².

En om de absurde regels nog eens samen te vatten, volgens gemini ->

In Vlaanderen is de definitie van 'verharding' voor de omgevingsvergunning erg breed. Het gaat niet alleen om beton of klinkers, maar om elke ingreep waarbij de aard van het bodemoppervlak wordt gewijzigd met materialen die de natuurlijke infiltratie van water (enigszins) verhinderen.

Sinds 1 maart 2026 zijn de regels rond vergunningen en vrijstellingen voor renovaties en bepaalde buitenwerken bovendien verder vereenvoudigd, maar de definitie van wat als verharding telt, blijft streng.

Wat telt mee als verharding?
Bijna alles wat geen gras of natuurlijke beplanting is, wordt juridisch als verharding beschouwd:

Traditionele materialen: Klinkers, tegels, kasseien, beton, asfalt en hout (zoals een houten terras).

Semi-verharding: Grind, kiezels, dolomiet, schelpen en steenslag. Hoewel water hier vaak doorheen kan, tellen ze toch mee voor de totale oppervlakte.

Kunstgras: Dit wordt beschouwd als een onnatuurlijke bedekking die de bodemfuncties verstoort.

Niet-overdekte constructies: Zwembaden, zwemvijvers, siervijvers, op de grond geplaatste zonnepanelen en zelfs een gemetselde barbecue.

[ Voor 88% gewijzigd door sonina op 27-03-2026 16:16 ]

Pagina: 1