• Ruudjevn
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-03 19:09
Goedemorgen,

Ik heb inmiddels twee mails ontvangen van Delta met de oproep om mijn Deco M5's te voorzien van nieuwe firmware >Van Delta<. Hiermee zouden ze oa op afstand hulp kunnen bieden in geval van problemen.
Ik heb drie maanden de tijd om de update uit te voeren, als ik dat niet doe dan krijg ik daarna gewoon weer updates van Tp-link.

Mijn vraag is nu, wil ik dit? Heeft iemand zich verdiept in wat de update precies inhoud en of het wenselijk is deze update uit te voeren? Geen idee hoe Delta de boel geregeld heeft, maar als zij meer mogelijkheid krijgen om van afstand "mee te kijken" voelt dat voor mij als een extra beveiligingsrisico.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn die Deco M5's van jou (zelf gekocht) of heb je die van/via Delta gekregen? Als jij niet hun firmware neemt, kunnen zij de Deco's ook niet beheren en dat betekent dat jij daar zelf voor verantwoordelijk bent. Dat betekent dus ook dat je, in geval van problemen, minder makkelijk support van Delta zult krijgen. Als je de infra van Delta niet vertrouwt, kun je achter hun router een eigen router plaatsen met daarop een permanente VPN naar een vertrouwde partij en daarover internetten. Je gebruikt het netwerk van Delta dan alleen als transport layer.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• Ruudjevn
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-03 19:09
De deco’s heb ik zelf aangeschaft, niet via Delta.
Het is niet zozeer dat ik het niet vertrouw, maar hoe minder inmenging van derden hoe beter.
De updates van tp-link voelen dan beter.

Extra router heb ik niet perse veel trek in, maar zou een oplossing kunnen zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:10
Vind ik eigenlijk een hele bijzondere mail...
Wat stellen ze dan voor? Dat je via de web interface een custom file van delta gaat uploaden?
Ik heb nog nooit provider versie van firmware gezien bij deco
Ah het bestaat wel, maar dan wordt die er al mee geleverd als je hem koopt. Achteraf op je eigen deco zetten ken ik niet. Hoe weten ze uberhaupt dat je een deco gebruikt?

Voor veel mensen is provider managed wifi een uitkomst maar als je het niet nodig hebt dan zou ik het niet doen

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 27-03-2026 16:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:25

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Niet te moeilijk doen, wat is de source van de mail? Wat als je de fw download? kun je de link hier delen?

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:49
@Ruudjevn
Ik zie idd online dat Delta firmware heeft voor de Deco's, maar om nou mijn prive spullen onder beheer te brengen bij Delta ... Straks zitten je Deco's vol met "functies" die je niet wilt.
En waarom zou Delta dat willen beheren?

[ Voor 46% gewijzigd door reinier68 op 28-03-2026 00:49 ]

Pagina: 1