Spamcalls uit Marokko. Hoe blokkeer ik deze op een iPhone?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:05
Ik heb al jaren last van spamcalls uit Marokko. Hoe dat kan, weet ik niet. Vermoedelijk is ooit ergens mijn 06 nummer gelekt :? . Het nummer waar ze vandaan bellen verandert regelmatig. Wanneer ze ee nieuw nummer gebruiken stop ik deze wel in een blocklist.

Ik heb contact gehad met KPN, maar zij zeggen niks te kunnen doen. Het gaat om een buitenlands nummer waar zij geen zeggenschap over hebben. En ze kunnen bijvoorbeeld ook niet op basis van de landcode (+212) nummers blokkeren.

Op mijn Samsung had ik een functie om inkomende telefoontjes door een soort spamfilter te sturen. Dat was vast niet goed voor mijn privacy, want de inkomende oproepen werden door een derde partij gecontroleerd (wel in opdracht van Samsung, en het was een native functie die Samsung in hun eigen caller-app aanbood). Maar het werkte wel echt heel goed.

Ook de iPhone heeft niet zo goede functionaliteit als mijn oude Samsung. Ik heb nog een oude iPhone XS Max met iOS 18. Volgens mij heeft iOS 26 wel betere functionaliteit voor het blokkeren van spamcalls, maar dan moet ik weer terug naar mijn iPhone SE (2020), die wel iOS 26 ondersteunt.

Zijn er meer mensen die last hebben van spamcalls op hun iPhone, en hoe hebben jullie dat opgelost?

[ Voor 19% gewijzigd door Bedge85 op 27-03-2026 10:03 ]

Beste antwoord (via Bedge85 op 27-03-2026 19:26)

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:35
Bedge85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:01:
Ik heb al jaren last van spamcalls uit Marokko. Hoe dat kan, weet ik niet. Vermoedelijk is ooit ergens mijn 06 nummer gelekt :? . Het nummer waar ze vandaan bellen verandert regelmatig. Wanneer ze ee nieuw nummer gebruiken stop ik deze wel in een blocklist.

Ik heb contact gehad met KPN, maar zij zeggen niks te kunnen doen. Het gaat om een buitenlands nummer waar zij geen zeggenschap over hebben. En ze kunnen bijvoorbeeld ook niet op basis van de landcode (+212) nummers blokkeren.

Op mijn Samsung had ik een functie om inkomende telefoontjes door een soort spamfilter te sturen. Dat was vast niet goed voor mijn privacy, want de inkomende oproepen werden door een derde partij gecontroleerd (wel in opdracht van Samsung, en het was een native functie die Samsung in hun eigen caller-app aanbood). Maar het werkte wel echt heel goed.

Ook de iPhone heeft niet zo goede functionaliteit als mijn oude Samsung. Ik heb nog een oude iPhone XS Max met iOS 18. Volgens mij heeft iOS 26 wel betere functionaliteit voor het blokkeren van spamcalls, maar dan moet ik weer terug naar mijn iPhone SE (2020), die wel iOS 26 ondersteunt.

Zijn er meer mensen die last hebben van spamcalls op hun iPhone, en hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik had er ook erg veel last van, op een gegeven moment maar een nieuw nummer genomen. Sindsdien geen last meer. (Oude nummer voor de zekerheid nog 2 jaar aangehouden op een oude telefoon met een goedkoop abonnement voor alle verificatie dingen via dat nummer)

Alle reacties

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23
in je lijst met oproepen op het i-tje achter het nummer klikken, helemaal naar onder scrollen --> blokkeer contact

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nico95 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:11:
helemaal naar onder scrollen --> blokkeer contact
ja en dan bellen ze met een ander nummer... zelfde verhaal again??

ik denk dat ts graag wil weten of hij de hele landcode kan blokkeren op een appel toestel.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:57
Zoals uitgelegd, je kan specifieke nummers blokkeren. Het is niet mogelijk om een hele landcode te blokkeren. Er zitten in iOS 26 een aantal functies die kunnen helpen, zie hier: https://support.apple.com/nl-nl/111106
Ik zou je aanraden om een wat recentere iPhone te gebruiken zodat je gebruik kan maken van dit soort opties. Door bij een oude telefoon en oude software te blijven hangen maak je het jezelf hierin ook wat moeilijker.

• Bedge85
Archer_VC10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:26:
Zoals uitgelegd, je kan specifieke nummers blokkeren. Het is niet mogelijk om een hele landcode te blokkeren. Er zitten in iOS 26 een aantal functies die kunnen helpen, zie hier: https://support.apple.com/nl-nl/111106
Ik zou je aanraden om een wat recentere iPhone te gebruiken zodat je gebruik kan maken van dit soort opties. Door bij een oude telefoon en oude software te blijven hangen maak je het jezelf hierin ook wat moeilijker.
Ja, wellicht is dit technisch de beste optie. Zal niet 1-2-3 lukken, maar in loop van het jaar wel.

Voor nu overweeg ik om voicemail aan te zetten, en onbekende bellers te blokkeren.

Is het niet mogelijk om op iPhone binnenkomende oproepen door een soort van call screener heen te halen die je dan weer uit de App Store kunt downloaden. Ik meen herinneren ooi daarvoor een optie voor te hebben gezien, maar heb er verder nooit naar gekeken omdat ik bang ben dat er dan allemaal data bij een schimmig bedrijf terecht komt :).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bedge85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Is het niet mogelijk om op iPhone binnenkomende oproepen door een soort van call screener heen te halen die je dan weer uit de App Store kunt downloaden. Ik meen herinneren ooi daarvoor een optie voor te hebben gezien, maar heb er verder nooit naar gekeken omdat ik bang ben dat er dan allemaal data bij een schimmig bedrijf terecht komt :).
Kan wel, maar zie het op mijn telefoon niet zo snel.
Phone app: Scroll to Screen Unkno]wn Callers, then select Never, Ask Reason for Calling, or Silence. Never means calls from unsaved numbers ring like any other call; Ask Reason for Calling means these calls are screened (the caller is asked why they're calling before your phone even rings); and Silence automatically silences these calls and sends them to voicemail.
https://support.apple.com/en-us/111106

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Truecaller is een fijne app om dit soort dingen mee te regelen, maar niet heel goed voor je privacy (je sluit je aan bij een netwerk dat al je contactpersonen met ze deelt).
Een iets minder privacyonvriendelijke app (die gevoed wordt door hun website ipv de app zelf) is Should I Answer

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:01
Ik heb een tijdlang WideProtect gebruikt om inkomende spam uit Engeland te blokkeren. Deze app gebruik je door prefixes in te laden in je instellingen. Het zijn lijsten. Omdat Marokko minder telefoonnummers heeft zou het kunnen werken.

[ Voor 46% gewijzigd door noslen op 27-03-2026 11:07 ]

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:21:
[...]

ja en dan bellen ze met een ander nummer... zelfde verhaal again??
Inderdaad,
ik denk dat ts graag wil weten of hij de hele landcode kan blokkeren op een appel toestel.
Dat kan niet native.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Bedge85
TrueCaller van @Oon en WideProtect van @noslen hebben wel mijn interesse. WideProtect is op het eerst oog meer privacyvriendelijk. Ik ga eerst uitzoeken hoe het werkt en dan wellicht testen. Bedankt voor de twee tips!

• Bedge85
Ik heb voicemail aangezet en onbekende nummers op blokkeren gezet.

Heb even True-Caller geprobeerd, maar vroeg mij om mijn telefoonnummer en moest uitgebreide algemene voorwaarden accepteren. Dit stond mij tegen.

WideProtect kwam niet zo gepolijst over en zou me weer binden aan een extra abonnement. TrueCaller is volgens mij ook een abonnementsvorm, maar zover ben ik niet gekomen met die app.

Acties:
  • Beste antwoord

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:35
Bedge85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:01:

Ik had er ook erg veel last van, op een gegeven moment maar een nieuw nummer genomen. Sindsdien geen last meer. (Oude nummer voor de zekerheid nog 2 jaar aangehouden op een oude telefoon met een goedkoop abonnement voor alle verificatie dingen via dat nummer)
Pagina: 1