Actieve vakantie met (jonge) kids

Pagina: 1
Acties:

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 09:52
Goedemorgen,

Na Frankrijk / Zweden / Griekenland te hebben gezien met de kids wil ik het deze zomer eens anders doen:

Een actieve vakantie met wat klim en waterwerk. Omdat ik toch wel van het gemak dient de mens ben wat aanbieders afgestruind (bijvoorbeeld Trailmarkers) voor een volledig georganiseerde reis (voor nu georiënteerd op de Aosta vallei in Italie maar het is me eigenlijk om het even waar het is, mits niet heel veel verder rijden dan 1200KM) . Loop er nu tegenaan dat de aanbieders die ik heb gevonden een harde minimum leeftijd van 8 jaar hanteren. Mijn jongste is in de zomervakantie ruim 7,5 dus dat wordt hem niet. Ze komen met alternatieven waar de nadruk vooral op wandelen ligt maar daar is geen behoefte aan.

Twee Belgische aanbieders die ik heb gevonden hanteren een minimum leeftijd van 7 jaar maar na contact blijkt dat ze geen Nederlandse boekingen accepteren.

Heeft iemand een goede tip?

Thnx alvast!

NB: met enkel wandel / hike vakanties ga ik de kids niet blij maken, daar is nul interesse in.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@Franciscus7000 Surfvakantie met het gezin in Frankrijk? Nederlandse kampen dus makkelijk vriendjes maken:
https://ripstar.nl/surfca.../surfvakantie-montalivet/

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 19:39
Franciscus7000 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:30:
Goedemorgen,

Na Frankrijk / Zweden / Griekenland te hebben gezien met de kids wil ik het deze zomer eens anders doen:

Een actieve vakantie met wat klim en waterwerk. Omdat ik toch wel van het gemak dient de mens ben wat aanbieders afgestruind (bijvoorbeeld Trailmarkers) voor een volledig georganiseerde reis (voor nu georiënteerd op de Aosta vallei in Italie maar het is me eigenlijk om het even waar het is, mits niet heel veel verder rijden dan 1200KM) . Loop er nu tegenaan dat de aanbieders die ik heb gevonden een harde minimum leeftijd van 8 jaar hanteren. Mijn jongste is in de zomervakantie ruim 7,5 dus dat wordt hem niet. Ze komen met alternatieven waar de nadruk vooral op wandelen ligt maar daar is geen behoefte aan.

Twee Belgische aanbieders die ik heb gevonden hanteren een minimum leeftijd van 7 jaar maar na contact blijkt dat ze geen Nederlandse boekingen accepteren.

Heeft iemand een goede tip?

Thnx alvast!

NB: met enkel wandel / hike vakanties ga ik de kids niet blij maken, daar is nul interesse in.
Effe heel simpel. De Kempervennen (centerparks)?

https://www.centerparcs.n...rvennen/alle-activiteiten
Je hoeft niet ver te gaan met kinderen voor activiteiten. Wanner ze een paar jaar ouder zijn dan kun je de activiteiten wat verder uitbreiden zoals hiken in de bergen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door tlpeter op 27-03-2026 09:44 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Wij zijn vroeger eens naar de Ardennen geweest. Volgens mij niet georganiseerd maar daar is van alles te doen van abseilen, touwenparcours, raften, kajak enz.
Wellicht wat meer uitzoekwerk vooraf voor de mogelijkheden ivm de leeftijd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die minimumleeftijden hebben deels met aansprakelijkheid te maken en deels met groepsdynamiek. Als een bedrijf een te jong kind mee heeft dat iets halverwege de activiteit niet leuk vindt, verpest dat de dag voor alle deelnemers en kost het de organisatie moeite om daar een oplossing voor te vinden ipv de rest van de mensen te begeleiden met wat ze leuk vinden.

Nu kan het best zijn dat jouw 7.5-jarige dingen kan en wil en durft die uitzonderlijk zijn voor een kind van zijn leeftijd maar in dat geval doe je er beter aan zelf iets te organiseren totdat ze oud genoeg zijn dat reisorganisaties het aandurven met ze. En ja, dat kan met minimumleeftijden (en -lengtes bij veel actieve zooi) ingewikkeld worden, zeker als leeftijd en lengte ook niet bij elkaar passen een locatie vinden om te karten met mijn zoon van 13 die langer is dan gemiddelde 16-jarige maar met beste vriend van 14 die nog geen 1m50 is was feest :o Verder eens met suggestie om niet te ver van huis te gaan - er is weinig wat je in pakweg Noord-Italie kunt doen dat je niet kunt in de Ardennen, en het is een stuk makkelijker dingen te regelen (en om plan B te hebben als ergens blijkt dat leeftijd of lengte alsnog problematishc is) als het allemaal redelijk om de hoek is. Geef ze een dagje kajakken, een dagje ziplining en abseilen in een oude steengroeve, ergens een klimwand of -bos, en dan misschien grotten in duiken of gewoon bij de camping / het huisje (afhankelijk van budget en voorkeur) rondspetteren in het zwembad en je hebt waarschijnlijk vermoeide maar gelukkige kinderen :)

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vroeger werden mijn broer en ik nog wel eens gewoon naar het zwembad met waterglijba(a)n(en) gestuurd op de camping. Het hoeft toch niet per se elke dag een activiteit te zijn? :)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 17:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kijk ook eens naar Duitsland. Thüringen bijvoorbeeld. Daar zijn genoeg activiteiten voor kinderen (ja, kinderen en niet 'kids'...)
Probeer parken met van die klimparcours, tokkelbanen, een meertje om in te zwemmen.
CenterParcs heeft er ook wat parken, zoals deze

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:10
Oostenrijk!

Veel leuke activiteiten voor kinderen. Bij veel kabelbanen is wel iets te doen.

Edit:

Deze is erg leuk

https://www.skiwelt.at/we...oggolino-knikkerbaan.html

Maar we hebben ook gewandeld, zijn gaan raften, paragliding.

[ Voor 46% gewijzigd door Joris748 op 28-03-2026 06:16 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:56
Idd oostenrijk, vorig jaar naar Flachau geweest, heb me verbaast over de activiteiten die er zomers zijn. Ik dacht altijd dat flachau voor de wintersporters was! Ergens bij een hoge berg ligt nog een gedeelte van mijn longen....... serieuze bergen daar ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rokkakoe
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:27
Misschien geen optie omdat jullie al in Zweden zijn geweest maar wij hebben hier goede herinneringen aan:

https://www.radastrand.com/

Geen georganiseerde vakantie maar het is wel mogelijk activiteiten als vlotbouwen, kanoën en klimmen te doen. Zo te zien zijn er tegenwoordig ook activiteitenweken met kinderen vanaf 5 jaar beschikbaar.

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:12
Joris748 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:47:
Oostenrijk!

Veel leuke activiteiten voor kinderen. Bij veel kabelbanen is wel iets te doen.
Precies, Serfaus zijn wij vorige zomer geweest. Elke dag een andere berg op, met of zonder skilift, volop speel/wandel/strand/activiteiten voor kinderen of voor jezelf.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
In Oostenrijk heb ik ook gemerkt dat er regelmatig wat te regelen was met leeftijden.

Klimmen in het klimbos maar nog te jong lukte vaak wel door te wijzen op ervaring of dat het de week ervoor wel kon :+

Raften, idem, door te wijzen op eerdere activiteiten, niet bang zijn, etc.

Natuurlijk werkt dat alleen als je in persoon voor de balie staat of iemand aan de lijn hebt, en iemand treft die beslissing kan nemen en niet het 16-jarige hulpje.

Maarja, dan heb je dus ook een keer dat je er achter komt dat een 8 jarig dun meisje enorm snel verkleumd bij canyoning :P Die overigens nog steeds voor minder oponthoud en frustratie zorgt bij de groep dan enkele middelbare vrouwen die niets blijken te durven...

In andere landen was er vaak minder te regelen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dit!

Veel regio's hebben soort 'zomerskipas' waar niet alleen toegang tot de kabelbanen maar ook allemaal activiteiten (soms 1x per verblijf) bij inbegrepen zijn. Zo ga je allemaal dingen doen waar je vooraf niet aan gedacht had, zoals een highfly of dagelijks nog even die rodelbaan.

Tip: blijf niet twee weken op dezelfde plek maar boek losse weken in andere gebieden of maak van de heen- en terugreis mini vakanties zich. Zo zijn wij op de heenreis twee nachten blijven hangen in de middeleeuwse stad Rothenburg en aan het einde drie nachten Freiburg met een dag Europapark als afsluiting van de vakantie.

[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 28-03-2026 07:23 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1