Shift PSU past niet in HAVN 420, oude AX860i gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Hallo allemaal!

Het is al wat jaartjes geleden dat ik iets in de Tweakers forum heb geplaatst, dus ik hoop dat ik voldoe aan de regels omtrent vragen en informatie geven.

Ik heb een kleine situatie, en ik ben benieuwd naar meningen en advies van mede-tweakers.

Allereerst mijn computer hardware;
Lian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart
Nvidia RTX 4080 Super Founders Edition
Asus ROG Crosshair X870E Dark Hero
AMD 9800X3D
Corsair 32GB DDR5-5600
WD Black SN850X 2TB
Corsair SHIFT RM1000x
Phanteks Glacier One 360 T30 V2 AIO
7x Lian Li UNI-fan TL
OS Windows 11

En hieronder een korte uitleg over mijn situatie;
Ik ben sinds enkele dagen in bezit van een prachtige HAVN 420 VGPU kast als vervanging van mijn Lian Li O11 Dynamic EVO RGB, maar het blijkt dat mijn PSU/voeding Corsair SHIFT RM1000x er niet in past.

Er is geen ruimte voor de kabels aan de bovenzijde. De 'chamber' voor de PSU is te laag, waardoor een traditionele voeding met connectors aan de achterkant nodig is.

Voor de aanschaf van de HAVN 420 heb ik talloze video's en reviews bekeken(JAYZTWOCENTS, GAMERSNEXUS, MATTLEE etc) maar ik heb geen beperkingen met 'SHIFT' voedingen gezien. Na aanschaf van de kast en wat zoeken op Google, vond ik toch een Reddit post......: https://www.reddit.com/r/...corsair_shift_doesnt_fit/

Uiteraard baal ik hier wel een beetje van. Juist omdat de SHIFT voeding net een twee jaar oud is en tegenwoordig behoorlijk aan de prijs zijn. Althans dat vind ik.

Als alternatief heb ik nog een wat oudere Corsair AX860i platinum liggen. Deze zou voldoende wattage moeten leveren. Ik vermoed dat deze 6-7 jaar oud is en werkt nog perfect.

Zal ik gebruik maken van de AX860i of toch voor een nieuwe voeding kiezen? Uiteraard zou ik het liefst de extra uitgave willen besparen.

Ik hoop dat ik voldoe aan de regels van het forum. Bedankt voor het lezen en eventueel te reageren.

Met vriendelijke groet,
Hany

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Die AX860i is een kwalitatieve power supply, zelfs ondanks dat deze een aantal jaar oud is. En voor jouw build prima gesized. Dus gewoon doen.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik vermoed dat voeding eerder 13 a 14 jaar oud is, mogelijk wel eerst nog tijd op een plank gelegen.

Officieel heeft hij niet de juiste kabels voor een 4080 super, maar je zou kunnen proberen 3 PCIe kabels in zon vhpwr omzet stekker te steken. De voeding is namelijk wel kwalitatief goed. (Beter dan de shift, al heeft de shift wel de juiste specs).

• HENNEP
  • Nu online

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Als jullie denken dat de AX860i voldoende zal zijn, dan vind ik dat geruststellend!
Bij de 4080 Super zijn er inderdaad drie PCIe kabels naar de originele Nvidia meegeleverde splitter aangesloten. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzA0WDE2MDA=/z/tygAAOSwlmhluEgz/$_57.JPG?set_id=880000500F

Er is naast het moederbord en misschien een SATA connector voor mijn Lian Li Tl controller niet veel meer aangesloten op de PSU.

Dank!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:22
Ik gebruik een Corsair AX760i in combinatie met een Radeon RX 7900 XTX. Beetje op het randje qua vermogen, maar als dat werkt moet jouw opstelling denk ik ook geen probleem zijn (volgens mij gegebruikt de XTX meer vermogen, en heb jij een voeding die sterker is!).

• HENNEP
  • Nu online

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Na wat verder onderzoek blijkt dat de SHIFT RM1000x gebruik maakt van Type 5 connectoren.
De AX860i gebruikt daarintegen Type 3 en Type 4 connectoren.

In het geval van de RM1000x heb ik in totaal drie PCI-E kabels naar de originele Nvidia splitter aangesloten.
Er is een Type 4 Corsair kabel, die gebruik maakt van twee PCI-E connectoren welke naar een 12VHPWR connector loopt. Zie foto :

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71vwRaMsgNL._AC_SL1500_.jpg

Kan/mag ik deze kabel gebruiken op de AX860i in combinatie met de 4080 Super Founders Edition?
Heeft het een nadelig effect om van drie PCI-E kabels naar effectief twee PCI-E kabels te gaan?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De 4080 krijgt normaal zelf een splitter-kabel meegeleverd waar je 3 pcie kabels op aan kan sluiten.
En natuurlijk, 3 kabels > 2 kabels, maar als van de 2 kabels de interne diameter dikker (interne weerstand lager) is, zal het mogelijk wel lukken.

Waarom wil je per se de oude kabels van de RM1000x shift hergebruiken? Dat zou ik nu juist niet doen, bij vervangen van voeding ook ALLE kabels vervangen die bij de oude voeding hoorden.
Pagina: 1