Vraag

• Sebaro
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 30-03 14:46
Geachten,

Wij zijn op zoek naar een soundbar die in onze nieuwe cinewall geplaatst kan worden onder een 65 inch tv.
Nu zijn een hoop sounders die geluid naar boven richten, dus in een uitsparing wordt het er niet mooier op.

Ik ben een beetje op onderzoek uit gegaan en met meerdere "professionals" gesproken, waarbij ze elkaar aardig tegenspreken. Ook AI lijkt hier moeite te hebben met het geven van juist advies...

Dus ik richt mij tot jullie! Heeft iemand ervaring met soundbars in zo'n setting? Advies stel ik zeer op prijs!

Ik heb de volgende soundbars gevonden die eventueel in een cinewall geplaatst kunnen worden, maar door de bomen zie ik een beetje het bos niet meer...

- Sony Bravia Theatre Bar 8 of 9
- Sonos Arc (maar die wordt weer door weer door sommigen afgeraden ivm up firing)
- Bluesound Pulse Cinema ( maar moet dan wel een kwartslag gekanteld worden volgens een verkoper...)
- Bose Smart Ultra

Alvast bedankt voor het meedenken en advies! Als er andere, volgens sommigen betere opties zijn, dan hoor ik het graag. Ik wil wel onder de 1000 euro blijven.

Groet!

Alle reacties

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:53
Nou ja, je wilt eigenlijk een soundbar zonder “atmos” upfiring speakers. Tegenwoordig is dat wel een selling point.
Om je het wat gemakkelijket te maken, je kunt je geluid gewoon op dolby surround 5.1 zetten en dan gebruik je geen upfiring speakers van de soundbar.
Zonde? Nah, het zijn zowiezo geluidseffecten waarbij je je kan afvragen of ze wel uberhaupt goed uit een soundbar komen. De LCR blijft verder gewoon functioneel.
Ik zou de keuze van een soundbar dus niet laten beperken door afwezigheid van upfiring speakers.

Hoeveel ruimte is er beschikbaar voor de soundbar?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Sebaro
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 30-03 14:46
Shocked schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:55:
Nou ja, je wilt eigenlijk een soundbar zonder “atmos” upfiring speakers. Tegenwoordig is dat wel een selling point.
Om je het wat gemakkelijket te maken, je kunt je geluid gewoon op dolby surround 5.1 zetten en dan gebruik je geen upfiring speakers van de soundbar.
Zonde? Nah, het zijn zowiezo geluidseffecten waarbij je je kan afvragen of ze wel uberhaupt goed uit een soundbar komen. De LCR blijft verder gewoon functioneel.
Ik zou de keuze van een soundbar dus niet laten beperken door afwezigheid van upfiring speakers.

Hoeveel ruimte is er beschikbaar voor de soundbar?
Dank voor je antwoord. Ik heb de volgende afmetingen in de daarvoor bestemde nis:
Breedte: 1420 mm
Hoogte: 150 mm
Diepte: 120 m

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:53
Sebaro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik heb de volgende afmetingen in de daarvoor bestemde nis:
Breedte: 1420 mm
Hoogte: 150 mm
Diepte: 120 m
De geringe diepte nekt je wat. Een Samsung q990f is bijvoorbeeld net te diep waardoor de soundbar wat uitsteekt.
De Bose soundbar vind ik zo-zo.
Ik zou gewoon gaan voor een Sonos arc ultra, geeft prima geluid en is goed bedienbaar. Je kan hem altijd verder uitbreiden met subwoofer en achter luidsprekers.
Overigens komt er best wel bas uit de soundbar, je kan eerst bekijken of het zo al voldoende is.
Tevens past de Sonos arc ultra netjes in de nis en is mooi afgewerkt.

En nogmaals, bij 5.1 geluid worden de hoogte speakers niet gebruikt en met de Sonos heb je verder prima geluid.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120