Badkamer vereffening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:11
Ik zou graag van jullie deskundigheid gebruik willen maken. Heb mij er al zoveel mogelijk over ingelezen hier en op andere plekken. Ben op zicht wel een leek dus vandaar nog dit topic zodat voor mijzelf duidelijk is hoe het zou moeten worden.

Onze badkamer is gestript en wordt vanaf komen week weer opgebouwd door een klusjesman. Ik wil graag dat de potentiaalvereffening op de juiste wijze gebeurd, dus probeer ik dat te begrijpen. Het is de bedoeling dat een elektricien nog e.e.a. controleert.

Mij vraag is nu, zou dit de juiste werkwijze zijn:
- Aardrail in centraal aardpunt
- Centraal aardpunt met 2,5mm installatiedraad door buis verbinden met centraaldoos
- Aardmat leggen over beloopbare deel van de badkamer (hoe maak je deze aan elkaar vast, met vertind koperdraad)?
- Er komt geen radiator meer
- Aardmat, douchedrain, leidingen? Kranen? (douche, bad, kraan wastafelmeubel) met het centraal aardpunt verbinden met 4mm vertind koperdraad

Er zijn nu koperen leidingen in de badkamer maar deze worden vernieuwd (meerlagenbuis?). Binnen de badkamer neem ik aan. Wat moet er dan nog met het centraal aardpunt worden verbonden?

Alle reacties

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik heb de matten gekoppeld met van die knijpdingen (C-KLEM) volgens mij bij elektramat gekocht. Verder heb ik alle muurplaten waar kranen op komen geaard onderling en dan een draad naar het cap. omdat ik 6 aansluitpunten had heb ik ook het inbouwreservoir geaard ook al zit er weinig metaal aan de buitenkant. Heb 2 radiatoren dus die ook allebij geaard.

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:11
Dank je. Hoe heb je de verbinding met de muurplaten gemaakt? Als ik het goed begrijp heb je niet iedere muurplaat afzonderlijk naar het cap getrokken?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:40
Het klopt wat je zegt, ik knijp er altijd een oogje aan en die doe ik dan onder een schroef van de muurplaat. Een muurplaat per kraan aarden is voldoende.

Aardmatten en draad aan de aardmat verbind ik met wagos.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:40
matje12345 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:11:
Dank je. Hoe heb je de verbinding met de muurplaten gemaakt? Als ik het goed begrijp heb je niet iedere muurplaat afzonderlijk naar het cap getrokken?
En dat laatste moet eigenlijk wel. Elk punt dat je aard afzonderlijk naar het cap. Al is dit meer voor controle doeleinden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
matje12345 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:11:
ik heb de draad om de as van een schroevendraaier gewikkeld zodat ik een lus kreeg en van daaruit verder naar de andere muurplaat en ook een lusje gemaakt en vastgezet met bout en moer. ik heb losse muurplaten dus niet zo een waar er 2 aan elkaar zitten en daarna dichtgezet met specie rommel
Pagina: 1