Ik ben momenteel bezig met het aanleggen van elektra en waterleidingen in gefreesde sleuven. Op 1 punt ontkom ik er bijna niet aan om de waterleiding en pvc buis met elektra elkaar te laten kruisen. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik ben bang dat ik de sleuf niet diep genoeg krijg voor zowel de waterleiding als de elektra. Het gaat om een dubbelsteense muur met spouw. Mogen een waterleiding en pvc buis met elektra wel in dezelfde sleuf liggen?
Vraag
Alle reacties
Foto's zeggen meer dan duizend worden. Kan je die toevoegen ter toelichting?
*sowieso
Dat kan in basis, het is het mooiste om alles mooi te scheiden maar kijk naar badkamers en keukens, daar moet het wel kunnen. Warm en koud scheiden natuurlijk en cv ook maar in basis waterleiding in mantel kan door een spouw en vloer etc.
Ik ben momenteel helaas niet in de gelegenheid om een foto te maken. Hierbij een afbeelding van de situatie. Geel is de elektra die vanuit het plafond komt en naar een dubbel stopcontact gaat zo'n 30cm van de vloer. De waterleiding (blauw) komt links hiervan uit de betonnen vloer. Deze moet zowel naar links (water toevoer wasmachine) als naar rechts (waterkraan) gaan.DonJunior schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:25:
Foto's zeggen meer dan duizend worden. Kan je die toevoegen ter toelichting?
In de oude situatie was dit allemaal op de muur geinstalleerd. Ik wil dit nu dus in de gefreesde sleuven gaan installeren.
Dit inderdaad, in de opkomende blauwe lijn een tstuk en onder de wcd door en bovenaan geen tstuk maar een bocht.HMR90 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:05:
Je kan toch onder de stopcontacten door en dan weer omhoog.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Een leiding van een WCD hoeft niet recht naar beneden, deze kun je ook in een bocht om de waterleiding heen leggen
Dat is misschien geen verplichting, maar wel een héél sterke aanbeveling. Electriciteit altijd in rechte lijnen leggen, horizontale sleuven ~25cm van vloer of plafond; dat geeft minste kans op nagels of schroeven in je kabels.Henkhuppelschot schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:54:
Een leiding van een WCD hoeft niet recht naar beneden, deze kun je ook in een bocht om de waterleiding heen leggen
[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 27-03-2026 10:08 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Sowieso foto's maken nadat je gefreesd hebt, en nadat de leidingen erin liggen en vlak voor het stuccen.
Kijk ze nog vaak terug van mijn eigen verbouwing
Ook handig om de maten op de foto's te zetten, dat heb ik zelf helaas niet gedaan.
Kijk ze nog vaak terug van mijn eigen verbouwing
Ook handig om de maten op de foto's te zetten, dat heb ik zelf helaas niet gedaan.
Je kan toch wel 40mm diep komen in een muur om ze te laten kruisen? Ik zou de lijnen horizontaal en verticaal houden en ze gewoon laten kruisen. Zou niet weten waarom niet eigenlijk.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
inderdaad, gewoon met de dozenboor paar gaten boren terplekke van de kruising, elektrabuis kleine bochtje buigen achter de waterleiding door. Misschien bij kruising even een latje tegen de muur spijkeren om de leidingen naar achteren te houden tot de knauf of specie is uitgehard.Makrolon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:11:
Je kan toch wel 40mm diep komen in een muur om ze te laten kruisen? Ik zou de lijnen horizontaal en verticaal houden en ze gewoon laten kruisen. Zou niet weten waarom niet eigenlijk.
Ja maakt echt weinig uit. Ik heb een bundel water + elektra in 1 sleuf naar de bovenverdieping gemaakt in een woning uit 1910 omdat het niet anders kan. Vooral fotos maken voor naslagwerk en evt volgende bewoner
Steam: CatBearCow
Pagina: 1