Vraag

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Zijn er al mensen terug naar 10A? _/-\o_ Of aan het kijken om terug te gaan van 1X35a/3x25A naar 10A?

Ik zit te kijken naar mijn volgende longterm planning. En zit te denken dat als ik dan toch zoveel accu’s en zonnepanelen heb staan. Ik min of meer geen netaansluiting meer nodig heb.

Voor in de winter is een 10A stroomaansluiting genoeg. Daarmee kan je als ik me niet vergis in een dag toch (24x2,2Kw = >50KwH) naar binnen trekken. (2x een accu van 30KwH kost je nu rond de € 6.500,00 op dit moment en zal alleen maar verder dalen).

Dan zou enkel het geheel volladen van bijna lege EV auto's over meerdere dagen moeten worden verspreid. Maar dat lijkt mij geen probleem om in HomeAssistant voor elkaar te boksen.

(Ik ga er even voor het gemak vanuit dat je geen drol voor je teruglevering van stroom naar het net krijgt).

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je 1x 10A hebt mag je geen grote omvormer rechtstreeks aan je aansluiting hangen. Dan moet je dus met meerdere kleine panelen werken om te zorgen dat je aansluiting er niet uitcliegt als je accu vol zit.

Ik zou het op 1x35A houden

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 23:41
De bedoeling is natuurlijk dat je een dermate grote thuisbatterij hebt dat je ook je EV's hieruit vol kan laden.
Anders zou ik er niet aan beginnen. Financieel kan dit natuurlijk totaal niet uit, het vastrecht(verschil) en de stroomprijs zijn hier simpelweg nog te laag voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Het scheelt aan vastrecht zo'n € 30 per maand. Daar moet je het dus niet voor doen.
Ik denk dat het technisch wel te doen is als met HA je slim genoeg kunt sturen tenminste.
Voorkomen dat je de aansluiting overbelast is een interessante. Zorgen dat je geen energie te kort komt ook. Zeker als je elektrisch gaat verwarmen.

• Jim423
@99ruud99 De zonnepanelen worden simpelweg ''uitgeschakeld'' als de accu vol is, lijkt mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Als je ze kunt throttelen, is het interessanter om pas te gaan schakelen als de 10A teruglevering overschreden dreigt te worden. Dan dek je ook het gebruik nog af.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen warmtepomp, verwarming op gas? Wat is de opbrengst van je PV in de winter? Genoeg om gebruik te dekken én je batterijen te laden?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je hoofdaansluiting 10A is moet toch alles achter je hoofdaansluiting minimaal een trede lager (dus maximimaal 8a) afgezekerd zijn, dus 1.84kW in plaats van 2.2?

(op zich een interessante gedachtengang hoor, wij zitten echter op 3x35, en op piekdagen in de winter zonder EVs verbruiken we een goede 70kWh)

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 26-03-2026 13:18 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:45
tHe_BiNk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:54:
[..]

Dan zou enkel het geheel volladen van bijna lege EV auto's over meerdere dagen moeten worden verspreid. Maar dat lijkt mij geen probleem om in HomeAssistant voor elkaar te boksen.
[..]
Heb het nog niet vaak gehad, maar het is me wel eens voorgekomen dat ik eind van de middag van een werkafspraak terug kwam met de intentie om thuis te laden, want accu bijna leeg, en dat mijn partner aangaf deze avond nog weg te moeten 100+ kilometer verderop. Dan ben je wel blij dat je gewoon 11kW kunt laden en in ieder geval genoeg hebt om heen en terug te komen.

En ja ik weet.. natuurlijk kun je allerlei omwegen verzinnen zoals onderweg laden (tegen achterlijk hoge tarieven) of op locatie laden om terug te kunnen komen .. maar de gedachte dat je thuis gewoon genoeg power hebt om te kunnen laden (ook in de winter) is toch wel prettig.

Bovenstaand meer ter info, dat je niet moet vergeten dat een 10A aansluiting je niet alleen beperkt in huishouden verbruik maar wellicht ook in de toekomst met auto laden.

*sowieso

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:03
pagani schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:12:
Als je hoofdaansluiting 10A is moet toch alles achter je hoofdaansluiting minimaal een trede lager (dus maximimaal 8a) afgezekerd zijn, dus 1.84kW in plaats van 2.2?
Dat klopt...als die hoofdaansluiting de enige vermogensbron is. Maar nu komt er ook nog uit de zonnepanelen en accu's. Stel dat je volledig van het grid bent zou je anders als 0A afgezekerd moeten zijn:)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• pagani
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Dat klopt...als die hoofdaansluiting de enige vermogensbron is. Maar nu komt er ook nog uit de zonnepanelen en accu's. Stel dat je volledig van het grid bent zou je anders als 0A afgezekerd moeten zijn:)
Ik doel erop dat je alles achter je 10A hoofdschakelaar (dus in dit geval waarschijnlijk de omvormer van je accu's) met maximaal 8A kan afzekeren. Wat er achter die accu zit boeit dan verder niet.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 26-03-2026 13:20 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:12:
De netbeheerder gaat daar nauwelijks over, alleen als het echt levensgevaarlijk is grijpen ze in.
blissard schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:05:
Het scheelt aan vastrecht zo'n € 30 per maand. Daar moet je het dus niet voor doen.
€300/jaar, 10 jaar levensduur voor een batterij €3000 besparing. Ik denk dat de businesscase niet totaal ongunstig is.
Als ik zie dat ik met 20kWh al redelijk wat tijd van het jaar geen afname hebt, dan kom je met 60kWh echt een heel eind.

• pagani
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:20:
[...]

De netbeheerder gaat daar nauwelijks over, alleen als het echt levensgevaarlijk is grijpen ze in.

[...]

€300/jaar, 10 jaar levensduur voor een batterij €3000 besparing. Ik denk dat de businesscase niet totaal ongunstig is.
Als ik zie dat ik met 20kWh al redelijk wat tijd van het jaar geen afname hebt, dan kom je met 60kWh echt een heel eind.
De verzekering gaat er wel iets van vinden als je huis afbrandt en de meterkast niet voldeed aan de eisen (lees: geen uitbetaling vanuit de opstal- en inboedelverzekeringen, vervolgens een hypotheekverstrekker die een goed gesprek met je wil).

Vergeet de kosten van de aanpassing meterkast e.d. niet. Plus dat dit uitgaat van een vergoeding van teruglevering die nihil is en gebaseerd is op de aanname dat alle wetten en regels zo blijven.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 26-03-2026 13:24 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Selectiviteit heeft weinig met brandveiligheid te maken en is tevens niet verplicht maar een aanbeveling.

Ontopic; leuk idee maar je krijgt er geen goede business case van gemaakt vrees ik.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 13:42
Het hoeft niet altijd geld op te leveren toch :?
Als techneut vind ik het een leuke uitdaging :Y
Gewoon omdat het kan.

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-04 19:15
Heb erover nagedacht, maar voor mijn situatie niet handig, ivm de omzet verliezen.

squareware in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Denk ook niet dat het nu financieel interessant is. Maar dat het in de toekomst waarschijnlijk wel steeds interessanter wordt, ben ik bang.

Eventueel kan je natuurlijk offgrid gaan en met je EV in de winter je stroom halen. ;-) #hardcore _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door tHe_BiNk op 26-03-2026 16:04 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:53
@pagani in deze situatie ga je niet direct achter de hoofdzekering groepen aansluiten. Dan moet je zorgen dat je voldoende omvormer vermogen hebt en dat deze gebouwd zijn voor offgrid modus. In principe sluit je dan alleen een oplader aan op de netaansluiting. Victron zou het wel netgekoppeld kunnen met de vermogensboost functie. Maar ook dan loopt alle energie door de omvormer. Dat komt uit de maritieme/camper sector waar een 6 of 10A (tijdelijke) netaansluiting standaard is.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-04 21:36
10A, gaat dit over Belgie?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is gewoon in NL verkrijgbaar.

Topicstarter google eens op Eplucon, die hebben all electric huizen met 1x10A

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-04 21:36
Ik lees op de site van Enexis over een 10A aansluiting het volgende:
Deze 1-faseaansluiting is de kleinste aansluiting (garagebox-aansluiting) en geschikt voor:

elektrische garagedeur
portiekverlichting in een trappenhuis
lamp in een garagebox

Maximale vermogen: 2,3 kW
Soort hoofdschakelaar dat aanwezig moet zijn: 2-polige hoofdschakelaar
Ik zou zeggen, doe niet zo gek en neem een normale aansluiting en dus 1x 35A of 3x25A.
Al vraag ik me ook af of de Enexissen in ons land uberhaupt wel die 10A in een woning aanbieden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Frappuccino schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:26:
Ik lees op de site van Enexis over een 10A aansluiting het volgende:

[...]

Ik zou zeggen, doe niet zo gek en neem een normale aansluiting en dus 1x 35A of 3x25A.
Al vraag ik me ook af of de Enexissen in ons land uberhaupt wel die 10A in een woning aanbieden.
Tuurlijk wel:
https://www.enexis.nl/aan...g-verlichten/wat-kost-het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_spF7ahJgsUq3VNzl0YmXKUX9Hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUglSfiSsnh2DhVqvQu2hsJX.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
tHe_BiNk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:03:
Denk ook niet dat het nu financieel interessant is. Maar dat het in de toekomst waarschijnlijk wel steeds interessanter wordt, ben ik bang.
Kans is groot dat je in de toekomst een tarief krijgt op basis van gebruik in plaats van de theoretische aansluiting. Wie max 2kW per x minuten verbruikt betaalt minder dan iemand die 15kW per x minuten verbruikt, ondanks dat beide een 3x25A aansluiting hebben,
Mocht je willen weten of het lukt met 1x10

Hier een filmpje van iemand die op max 4.5kW(1.5 per fase) uit het net wil leven met ondersteuning van een accu, begint rond de 9e minuut.

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 26-03-2026 19:45 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:44:
Kans is groot dat je in de toekomst een tarief krijgt op basis van gebruik in plaats van de theoretische aansluiting.
Ook nu zitten er al kosten voor het gebruik van het energienet verwerkt in de kWh prijs die je aftikt met je energiemaatschappij.
(tis niet voor niets dat de netbeheerders zich hard hebben gemaakt voor afschaffen van het salderen: zij lopen inkomsten mis voor kWh's die wel getransporteerd worden, maar niet verrekend worden)

Spel en typfouten voorbehouden

• JR85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:25
Hier zijn ook al bedrijven mee aan de slag:

https://www.eplucon.nl/co...singen/10-ampere-concept/

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 17:51
TheGhostInc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Ik denk dat je verkeerd rekent, toch?

TS heeft het over een investering van € 6500.. (voor die 60kWh accu)
Met €300/jaar besparing aan vastrecht heb je na 10 jaar €3000 bespaard, terwijl je batterij van €6500 al versleten is.
Minder dan de helft van je investering terugverdiend na 10 jaar.
Lijkt me totaal niet rendabel dus.

En totaal, idioot onwenselijk als je daardoor ook nog eens de komende tien jaar continu moet gaan dubbelchecken of je accu wel voldoende opgeladen is voordat je de waterkoker in huis aanzet, om niet het risico te lopen dat je hoofdzekering eruit knalt (want stel dat toch eens op dat moment ook een warmtepomp of wasmachine even aanspringt..)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BrainCrash schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:10:
[...]

Ik denk dat je verkeerd rekent, toch?

TS heeft het over een investering van € 6500.. (voor die 60kWh accu)
Met €300/jaar besparing aan vastrecht heb je na 10 jaar €3000 bespaard, terwijl je batterij van €6500 al versleten is.
Minder dan de helft van je investering terugverdiend na 10 jaar.
Lijkt me totaal niet rendabel dus.
De helft van je investering pak je puur terug op je vastrecht. Dus die opbrengst is gegarandeerd.

Daarnaast pak je met een thuisbatterij ook gewoon nog winst doordat je goedkope zonnestroom kunt gebruiken op momenten dat de zon niet schijnt.

Maar als @tHe_BiNk moet kiezen tussen een 30kWh accu met 3x25A of 60kWh met 1x10A dan is dat prima te overwegen. Of het echt helemaal uitkomt is een 2de.

Of je comfort inlevert hangt af van je omvormer, als die de vermogens aankan is het prima. Bij mij knallen ook de stoppen eruit als ik alles aanzet inclusief mijn EV laad. Maar daarvoor staat dynamisch laden aan en je WP via HA wat bij regelen is ook geen groot probleem.

• Jim423
Misschien nog een puntje is dat het net wel een stuk betrouwbaarder is dan een omvormer op een batterij.
Als je geluk hebt werkt het de komende 10 jaar feilloos, als er iets tegenzit... heb je 10A beschikbaar voor je hele woning.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@jadjong

Aangaande de Youtube filmpjes welke je postte: Op zich best interessante filmpjes om te bekijken (van inmiddels 2-jaar geleden), echter.... Je moet ze voor de volledigheid eigenlijk ook even af gaan zetten tegen de huidige energiemarkt en de actuele 'tarieven elders.

Wij van WC-Eend adviseren..... (Victron?) 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 27-03-2026 01:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Met peak-shaving zijn we nu al langzaam mee bezig. Dat is natuurlijk de logische volgende stap die je maakt nadat je van gas naar elektrisch gaat. Of dat je, de piek laat samenvallen met de productie van je zonnestroom (water tijdens zonnige periodes gedurende dag verwarmen voor gebruik in de avond/ochtend, EV overdag laden als deze thuis is, etc.).

In ons geval zullen er minimaal 3 inverters zijn, allemaal met hun eigen batterij. Dan kan je zonder problemen "elke piek" aan en mocht er 1 inverter uitvallen dan is dat geen probleem.

Dat Eplucon is leuk als je het zelf niet kan/wil doen. Het 10A concept lijkt mij ook DE opzet voor je nieuwbouw woning als je zo min mogelijk “impact” wil creëren en je veel zonnepanelen kan neerleggen.

Ik zie eigenlijk nog geen technische beperkingen van 10A, als ik het goed begrijp/lees. Het is eigenlijk net geen off-grid en daardoor iets moeilijker te verwezenlijken.

Volgens mij is het makkelijkste gewoon off-grid te gaan. En dan 2 batterijen/inverters roteren, die om de dag aan het net hangt, om deze op te laden. Althans in de winter (in de zomer kan je natuurlijk gewoon off-grid).

• Jim423
Waarom zou je dat willen?
Je kan toch gewoon je woning niet in sync met het net houden? Je kan simpelweg de batterij die het meest geleverd heeft automatisch laden, of zelfs alle 3 tegelijk laden. Je moet zorgen dat de inverters (of losse chargers als je dat wilt) loadbalancing doen met elkaar en gaan nadenken over 2-fase of 3-fase apparatuur. Natuurlijk zal er niet continu geladen worden i.c.m. PV maar hier versta ik toch zeker geen offgrid onder.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
tHe_BiNk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:22:
In ons geval zullen er minimaal 3 inverters zijn, allemaal met hun eigen batterij. Dan kan je zonder problemen "elke piek" aan en mocht er 1 inverter uitvallen dan is dat geen probleem.
Waarom drie inverters met drie losse batterijen? De batterijen zijn allemaal DC spanning en die kan je prima parallel aan elkaar knopen, dan kan elk van de drie inverters alle batterijen aanspreken.

• Killerbert
  • Laatst online: 08-04 18:53
Mooi topic!

Hier heb ik ook aan zitten denken om te doen. Zelf kwam ik tot de conclusie dat het voor een woonhuis niet echt handig is. Je kan het gaan doen, door een erg hoge investering zoals hierboven al is gesuggereerd. Zelfs dan denk ik niet dat het snel terug verdient kan worden.

Misschien een beetje offtopic, maar "Waar zou je een 1x10A willen hebben" heeft had wel aan het denken gezet. Zelf dacht ik dat het toegepast wordt voor verkeer- en stoplichten. Alleen voor een losse eigen garage zou kunnen, maar ik zou dat niet direct doen. Als er (later) EV wordt geplaatst, wil je ook snel kunnen laden.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Pagina: 1