Vraag

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Zijn er al mensen terug naar 10A? _/-\o_ Of aan het kijken om terug te gaan van 1X35a/3x25A naar 10A?

Ik zit te kijken naar mijn volgende longterm planning. En zit te denken dat als ik dan toch zoveel accu’s en zonnepanelen heb staan. Ik min of meer geen netaansluiting meer nodig heb.

Voor in de winter is een 10A stroomaansluiting genoeg. Daarmee kan je als ik me niet vergis in een dag toch (24x2,2Kw = >50KwH) naar binnen trekken. (2x een accu van 30KwH kost je nu rond de € 6.500,00 op dit moment en zal alleen maar verder dalen).

Dan zou enkel het geheel volladen van bijna lege EV auto's over meerdere dagen moeten worden verspreid. Maar dat lijkt mij geen probleem om in HomeAssistant voor elkaar te boksen.

(Ik ga er even voor het gemak vanuit dat je geen drol voor je teruglevering van stroom naar het net krijgt).

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:10
Als je 1x 10A hebt mag je geen grote omvormer rechtstreeks aan je aansluiting hangen. Dan moet je dus met meerdere kleine panelen werken om te zorgen dat je aansluiting er niet uitcliegt als je accu vol zit.

Ik zou het op 1x35A houden

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:31
De bedoeling is natuurlijk dat je een dermate grote thuisbatterij hebt dat je ook je EV's hieruit vol kan laden.
Anders zou ik er niet aan beginnen. Financieel kan dit natuurlijk totaal niet uit, het vastrecht(verschil) en de stroomprijs zijn hier simpelweg nog te laag voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25
Het scheelt aan vastrecht zo'n € 30 per maand. Daar moet je het dus niet voor doen.
Ik denk dat het technisch wel te doen is als met HA je slim genoeg kunt sturen tenminste.
Voorkomen dat je de aansluiting overbelast is een interessante. Zorgen dat je geen energie te kort komt ook. Zeker als je elektrisch gaat verwarmen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:31
@99ruud99 De zonnepanelen worden simpelweg ''uitgeschakeld'' als de accu vol is, lijkt mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
Als je ze kunt throttelen, is het interessanter om pas te gaan schakelen als de 10A teruglevering overschreden dreigt te worden. Dan dek je ook het gebruik nog af.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen warmtepomp, verwarming op gas? Wat is de opbrengst van je PV in de winter? Genoeg om gebruik te dekken én je batterijen te laden?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je hoofdaansluiting 10A is moet toch alles achter je hoofdaansluiting minimaal een trede lager (dus maximimaal 8a) afgezekerd zijn, dus 1.84kW in plaats van 2.2?

(op zich een interessante gedachtengang hoor, wij zitten echter op 3x35, en op piekdagen in de winter zonder EVs verbruiken we een goede 70kWh)

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 26-03-2026 13:18 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
tHe_BiNk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:54:
[..]

Dan zou enkel het geheel volladen van bijna lege EV auto's over meerdere dagen moeten worden verspreid. Maar dat lijkt mij geen probleem om in HomeAssistant voor elkaar te boksen.
[..]
Heb het nog niet vaak gehad, maar het is me wel eens voorgekomen dat ik eind van de middag van een werkafspraak terug kwam met de intentie om thuis te laden, want accu bijna leeg, en dat mijn partner aangaf deze avond nog weg te moeten 100+ kilometer verderop. Dan ben je wel blij dat je gewoon 11kW kunt laden en in ieder geval genoeg hebt om heen en terug te komen.

En ja ik weet.. natuurlijk kun je allerlei omwegen verzinnen zoals onderweg laden (tegen achterlijk hoge tarieven) of op locatie laden om terug te kunnen komen .. maar de gedachte dat je thuis gewoon genoeg power hebt om te kunnen laden (ook in de winter) is toch wel prettig.

Bovenstaand meer ter info, dat je niet moet vergeten dat een 10A aansluiting je niet alleen beperkt in huishouden verbruik maar wellicht ook in de toekomst met auto laden.

*sowieso

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:20
pagani schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:12:
Als je hoofdaansluiting 10A is moet toch alles achter je hoofdaansluiting minimaal een trede lager (dus maximimaal 8a) afgezekerd zijn, dus 1.84kW in plaats van 2.2?
Dat klopt...als die hoofdaansluiting de enige vermogensbron is. Maar nu komt er ook nog uit de zonnepanelen en accu's. Stel dat je volledig van het grid bent zou je anders als 0A afgezekerd moeten zijn:)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• pagani
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Dat klopt...als die hoofdaansluiting de enige vermogensbron is. Maar nu komt er ook nog uit de zonnepanelen en accu's. Stel dat je volledig van het grid bent zou je anders als 0A afgezekerd moeten zijn:)
Ik doel erop dat je alles achter je 10A hoofdschakelaar (dus in dit geval waarschijnlijk de omvormer van je accu's) met maximaal 8A kan afzekeren. Wat er achter die accu zit boeit dan verder niet.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 26-03-2026 13:20 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:12:
De netbeheerder gaat daar nauwelijks over, alleen als het echt levensgevaarlijk is grijpen ze in.
blissard schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:05:
Het scheelt aan vastrecht zo'n € 30 per maand. Daar moet je het dus niet voor doen.
€300/jaar, 10 jaar levensduur voor een batterij €3000 besparing. Ik denk dat de businesscase niet totaal ongunstig is.
Als ik zie dat ik met 20kWh al redelijk wat tijd van het jaar geen afname hebt, dan kom je met 60kWh echt een heel eind.

• pagani
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:20:
[...]

De netbeheerder gaat daar nauwelijks over, alleen als het echt levensgevaarlijk is grijpen ze in.

[...]

€300/jaar, 10 jaar levensduur voor een batterij €3000 besparing. Ik denk dat de businesscase niet totaal ongunstig is.
Als ik zie dat ik met 20kWh al redelijk wat tijd van het jaar geen afname hebt, dan kom je met 60kWh echt een heel eind.
De verzekering gaat er wel iets van vinden als je huis afbrandt en de meterkast niet voldeed aan de eisen (lees: geen uitbetaling vanuit de opstal- en inboedelverzekeringen, vervolgens een hypotheekverstrekker die een goed gesprek met je wil).

Vergeet de kosten van de aanpassing meterkast e.d. niet. Plus dat dit uitgaat van een vergoeding van teruglevering die nihil is en gebaseerd is op de aanname dat alle wetten en regels zo blijven.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 26-03-2026 13:24 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
Selectiviteit heeft weinig met brandveiligheid te maken en is tevens niet verplicht maar een aanbeveling.

Ontopic; leuk idee maar je krijgt er geen goede business case van gemaakt vrees ik.
Pagina: 1