Schimmelprobleem Badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:14
In 2017 hebben wij onze badkamer verbouwd. Het is een compleet 'inpandige' badkamer met geen rechtstreekse ventilatie naar buiten. Het is een ruime badkamer van ruim 3 x 4 m. Er is geen bad, wel een regendouche (met handdouche), een dubbele wastafel en een wc. De badkamer heeft een mechanische ventilatie met een vochtsensor die het prima doet: tijdens het douchen registreert deze de luchtvochtigheid en gaat maximaal draaien en gaat daarmee door totdat de luchtvochtigheid onder een bepaalde waarde komt.
We hebben vloerverwarming in de badkamer, maar deze draait niet zo hoog ivm een warmtepomp die wij hebben (lage aanvoer temperatuur).
Met de verbouwing hebben wij een kunststof plafond laten plaatsen (ook ivm de inbouw spotjes). Helaas hebben wij, ondanks de mechanische ventilatie last van schimmel op het plafond en ook op kitranden. De schimmel op het plafond krijgen we met geen mogelijkheid er vanaf, er blijft altijd een restant zitten. Na een 2 a 3 maanden kan het plafond weer opnieuw schoongemaakt worden.
Nu overwegen wij een spanplafond met schimmelwerend doek. Maar doen wij hier goed aan? We halen daarmee niet de oorzaak weg? Zijn er bedrijven die kunnen onderzoeken waar de schimmel vandaan komt? Ik lees graag of jullie verder nog tips en adviezen hebben!

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar de schimmel vandaan komt lijkt mij duidelijk. Hoe je het oplost is de vraag.

Heb je dit probleem al sinds 2017 of is er naderhand iets gewijzigd?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:16

fxs81

Julianadorp

Ik heb je hele tekst even in Ai gegooid en die komt met een aantal vragen over capaciteit van de afvoer, is er wel voldoende aanvoer van verse lucht en ook over de temperatuur. Hier die hele lap tekst van ChatGPT in plakken word niet gewaardeert op Tweakers dus ik zou het zelf door de Ai gooien.
Ik zou er wel voor zorgen dat je alles voor zover mogelijk schimmelvrij maakt voordat je het nieuwe plafond laat plaatsen zodat het niet boven je plafond lekker verder gaat groeien.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
En wat is die ingestelde waarde voor de luchtvochtigheid dan; kun je die niet lager zetten zodat de ventilatie wat langer doorgaat? Eventueel een goedkope luchtvochtigheid meter aanschaffen zodat je het probleem beter in kaart kunt brengen.

Is er voldoende luchtaanvoer? Als de ventilatie aanstaat moet er natuurlijk wel verse lucht aangevoerd worden; als die uit andere ruimtes komt die van zichzelf ook al een hoge luchtvochtigheid hebben ... (dit is bij ons een probleem en heb daarom plannen om de hele ventilatie in ons huis aan te pakken later dit jaar).

• Tegels
Volgens mij kan ik de waarde van de luchtvochtigheid niet lager zetten. Ik heb deze MV:
Itho Daalderop CVE-S eco fan ventilator box high
performance RFT HE 415m3/h + vochtsensor

Aanvulling: twee jaar geleden heb ik een extra ventilatierooster in de badkamerdeur gemaakt zodat er extra lucht naar binnen kan worden gezogen. De lucht komt van de overloop waar geen verhoogde luchtvochtigheid is.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heb je al eens overwogen om een luchtontvochter (met voldoende capaciteit) te proberen? Wij hadden ook altijd last van schimmel ondanks ventilatie en/of open raam. Gebruik nu al jaren een luchtontvochter, na het douchen 2 uurtjes op de timer en het is kurkdroog. Sindsdien geen schimmel meer.

Er komt een volle bak water per week uit die we weer gebruiken voor de planten.

[ Voor 12% gewijzigd door Jef61 op 26-03-2026 13:09 ]

• Tegels
Jef61 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:04:
Heb je al eens overwogen om een luchtontvochter (met voldoende capaciteit) te proberen? Wij hadden ook altijd last van schimmel ondanks ventilatie en/of open raam. Gebruik nu al jaren een luchtontvochter, na het douchen 2 uurtjes op de timer en het is kurkdroog. Sindsdien geen schimmel meer.

Er komt een volle bak water per week uit die we weer gebruiken voor de planten.
Goede tip, ga ik eens naar kijken!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
@Tegels Kan je niet gewoon de badkamerdeur naar de overloop na het douchen open laten staan?
En misschien het afvoerkanaal van de badkamer een keer goed schoonmaken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je bij die Itho box ook nog iets van handmatige bediening? Zou het nuttig kunnen zijn om de ventilatie zelf vóór je onder de douche stapt op max te zetten (en na het douchen op auto voor het nadraaien)? Anders heb je mogelijk al een berg condens tegen plafond/muren voor je ventilatiesysteem registreert dat ie een tandje bij moet schakelen.

Of merk je dat de box eigenlijk toch wel al heel snel start nadat je begint met douchen?

Is er nog wat te doen om de warmte die de vloerverwarming produceert beter in de badkamer te houden? Uiteindelijk blijft het toch een kwestie van relatieve vochtigheid omlaag, dus temperatuur omhoog of vocht afvoeren of allebei.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Tegels schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:03:
Volgens mij kan ik de waarde van de luchtvochtigheid niet lager zetten. Ik heb deze MV:
Itho Daalderop CVE-S eco fan ventilator box high
performance RFT HE 415m3/h + vochtsensor

Aanvulling: twee jaar geleden heb ik een extra ventilatierooster in de badkamerdeur gemaakt zodat er extra lucht naar binnen kan worden gezogen. De lucht komt van de overloop waar geen verhoogde luchtvochtigheid is.
Bij vochtige lucht gaan die ventilatieboxen naar 'hoog' afzuigen, maar bij lagere vochtigheid gaat hij weer terug naar 'medium'.
Op de box zelf kan je meestal met een draaiknopje het debiet aanpassen voor de verschillende standen. Je kan eens kijken of je de 'normale' afzuiging wat hoger kan zetten.

Ook ervoor zorgen dat de juiste kanalen de juiste weerstand hebben. Als je badkamer met 400m slang wordt afgezogen, maar je keuken met 2m dan zal het grootste deel van het debiet uit de keuken gezogen worden.

Uiteindelijk is vochtproblemen een combinatie van ventileren (met droge lucht) en verwarmen!
Je vloerverwarming een standje hoger kan ook helpen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22

FreakNL

Well do ya punk?

Die MV met eigen vochtsensor raadt ik daarom altijd af.

Er zijn zelfs MVs die met een kapotte sensor in het geheel stoppen met werken.

Ik heb zelf een MV zonder sensor gekocht met RF besturing. Met Domotica en externe sensoren beheer ik de snelheid en als mijn domotica eruit ligt pak ik de ouderwetse RF controller.

Daar heb je nu niks aan maar ik zou zeggen dat als je langer afzuigt je minder problemen zou moeten hebben. Kun je de sensor misschien uitschakelen en extern besturen of is het een black-box?

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

FreakNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:22:
Die MV met eigen vochtsensor raadt ik daarom altijd af.

Er zijn zelfs MVs die met een kapotte sensor in het geheel stoppen met werken.

Ik heb zelf een MV zonder sensor gekocht met RF besturing. Met Domotica en externe sensoren beheer ik de snelheid en als mijn domotica eruit ligt pak ik de ouderwetse RF controller.

Daar heb je nu niks aan maar ik zou zeggen dat als je langer afzuigt je minder problemen zou moeten hebben. Kun je de sensor misschien uitschakelen en extern besturen of is het een black-box?
Niks mis met die sensor.
Je kan ook bij deze modellen een afstandsbediening kopen die de sensor 'overruled'. Dan kan je met een timer (10/20/30 min) tijdelijk op hoog debiet zetten. Of zelfs helemaal op hoge stand zetten.
De sensor werkt alleen op de 'auto' (medium) stand.
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00161

Ook met een 3-standen schakelaar kan je zo'n box op hoog of laag forceren, maar dan heb je geen timer mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 26-03-2026 14:25 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dragonhaertt schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Niks mis met die sensor.
Je kan ook bij deze modellen een afstandsbediening kopen die de sensor 'overruled'. Dan kan je met een timer (10/20/30 min) tijdelijk op hoog debiet zetten. Of zelfs helemaal op hoge stand zetten.
De sensor werkt alleen op de 'auto' (medium) stand.
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00161
Die gebruik ik hier inderdaad ook. Wat ik zelf dus doe is voor ik onder de douche stap de box op Hoog zetten en nadat ik klaar ben op de badkamer zet ik 'm terug naar auto. Dan blijft ie hoog nadraaien tot de vochtsensor aangeeft dat het terug naar het normale niveau mag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Orion84 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Die gebruik ik hier inderdaad ook. Wat ik zelf dus doe is voor ik onder de douche stap de box op Hoog zetten en nadat ik klaar ben op de badkamer zet ik 'm terug naar auto. Dan blijft ie hoog nadraaien tot de vochtsensor aangeeft dat het terug naar het normale niveau mag.
Ik ook, soms vergeet ik het en gaat hij na twee minuten op de vochtsensor ook naar de hoge stand.
Als ik wegga druk ik soms 2 of 3x op de timer om hem nog even 20-30 minuten na te laten lopen. Dat is vaak wat langer dan als hij op de sensor zou nalopen.

Pagina: 1