Issue met KPN TV box en Switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45
Ik zit met een raar probleem. In de woonkamer heb ik alle apparatuur (KPN TV box, Playstation, Ubiquiti AP, aangesloten op een switch die aangesloten zit op de kabel in de muur. Tot zover logisch en werkt natuurlijk prima.

Echter heb ik het rare probleem dat zodra de KPN box aangaat (en we dus TV gaan kijken) die de switch compleet onderuit trekt en andere apparatuur bijna geen internet meer heeft. Dus ook het complete wifi netwerk beneden. Erg irritant.

Eerst dacht ik misschien kapotte AP, dus geruild met andere boven. Dacht misschien KPN zelf dat die internet (heb gigabit glasvezel) blokkeert, maar op andere AP's haal ik gewoon maximale snelheid ook als TV beneden aanstaat. Mijn laatste ingeving was dan moet het wel een kapotte switch zijn, want welke switch kan nu niet een tv-streampje doorgeven zonder compleet over de zeik te gaan. Heb een andere wat duurdere switch geprobeerd (ook Ubuiqiti) en tot mijn ergernis heeft die hetzelfde probleem.

Al met al ben ik door mn opties heen als amateur en ben heel benieuwd of mensen nog ideeen hebben of bekend zijn met dergelijke problemen.

Voor de beeldvorming: Over de AP haal ik via wifi ongeveer 500mbit down, zodra de TV box aangaat haal ik nog geen 5mbit down. Upstream lijkt een stuk minder impact te ondervinden.

Alle reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

heb je IGMP wel aan staan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bosmonster
Ah dat zou het wel eens kunnen zijn. Mn eerste switch is een Netgear GS108. Die is unmanaged en daar kan ik niks op instellen. Als ik opzoek lijkt deze het ook niet te onderstenen?

Die ik nu heb gekocht is een managed Ubuiqiti UniFi USW-Lite-8-PoE. Daar zou ik even moeten kijken of dat aan te zetten is.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bosmonster schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:17:
Die ik nu heb gekocht is een managed Ubuiqiti UniFi USW-Lite-8-PoE. Daar zou ik even moeten kijken of dat aan te zetten is.
Op dat model kan dat zeker.

• Bosmonster
Zou het inderdaad moeten ondersteunen, maar de optie is nergens te vinden.

edit: zit niet in switch settings, maar blijkbaar op netwerk niveau. Eens kijken of het nu werkt.

edit2: het werkt, probleem opgelost en weer wat geleerd

Superbedankt Gunner :)

[ Voor 59% gewijzigd door Bosmonster op 26-03-2026 13:26 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bosmonster schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:18:
edit2: het werkt, probleem opgelost en weer wat geleerd

Superbedankt Gunner :)
IGMP is echt classic bij dat soort dingen. :)

met een minuut je antwoord. Dat is het mooie aan Tweakers.

Graag gedaan. :)

Pagina: 1