Vocht & stof op zolder: impact op PC hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yellow
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03 12:37
Hi allemaal,

Sinds kort heb ik mijn kantoor verplaatst van de eerste verdieping naar zolder i.v.m. gezinsuitbreiding. De zolder is één open ruimte, die ik praktisch heb opgesplitst met Pax-kasten.

Indeling:

Linkerkant: wasmachine, droger en wasrekken
Rechterkant: mijn kantoor + nieuwe PC setup

Wat me opvalt:

- De luchtvochtigheid ligt regelmatig vrij hoog
- Er is duidelijk meer stof aanwezig op zolder dan in mijn vorige ruimte
- Was wordt ook op zolder gedroogd, wat waarschijnlijk meespeelt

Qua ventilatie:

Ik heb een Velux dakraam
Die houd ik meestal dicht (koukleum 😅)
Er zit wel een ventilatiestand op die ik kan gebruiken

Mijn zorg is dat dit op termijn nadelig is voor mijn PC:

- Stofophoping zorg voor slechtere koeling
- Mogelijk hogere luchtvochtigheid verhoogt kans op corrosie op lange termijn
- In extreme gevallen misschien zelfs risico op condens / kortsluiting (al weet ik niet hoe reëel dat is)

Ik ben daarom benieuwd naar ervaringen/advies:

- Heeft een stoffilter (extra of specifiek type) zin in deze situatie?
- Is een luchtontvochtiger aan te raden, en waar moet ik op letten (capaciteit etc.)?
- Helpt zo’n ventilatiestand van een dakraam voldoende of is dat te beperkt?
- Bestaan er goede 2-in-1 oplossingen (lucht reinigen + ontvochtigen)?
- Of zijn er andere/slimmere maatregelen die ik over het hoofd zie?

Extra info:

Ruimte is niet volledig afgesloten (open zolder)
Geen actieve mechanische ventilatie aanwezig op zolder, wel op de begane vloer en 1e verdieping.

Alle tips/ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt :)

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 16:43
Is oke man. Mogelijk mag je na twee jaar je PC stofzuigen ipv na drie jaar.

Wel vind ik een hogere relatieve luchtvochtigheid raar. Hoeveel meet je zoal? Als je in het verwarmingsseizoen verwarmd en voldoende ventileert, kan je eigenlijk niet een te hoge RV hebben. Zet dus eens een CO2 meter neer om te checken of je voldoende ventileert. Indien dat niet zo is, idd je velux raampje open, mechanische ventilatie anders afstellen etc. Maar dit is allemaal meer voor je eigen gezondheid dan voor je pc.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:38
@Yellow

Vergeet jezelf ook niet. Zo'n pc kan wel wat hebben (zoek maar eens op Dust + PC voor wat plaatjes).
Veel belangrijker dat jij gezonde lucht ademend.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Regelmatig stofzuigen dan zal stof ook afnemen. Duurt een paar maanden tot een paar jaar, maar met veel ventileren, regelmatig een ventilator aan voor wat luchtbeweging en regelmatig stofzuigen gaat dat wel.

Hoge luchtvochtigheid is niet zo'n enorm probleem als het maar niet ook ijskoud is of echt richting de 90%. 40-60% is gezond, daaronder of daarboven niet.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:22
Als ik het zo lees heb ik exact dezelfde situatie zoals jij beschrijft. Ik zit ook op zolder, ook hier wordt was gedroogd. Dat verklaard inderdaad ook dat de luchtvochtigheid soms hoger is, het vocht uit de drogende was moet ergens heen... Ik heb er verder nooit bij nagedacht dat dit mogelijk nadelige gevolgen heeft voor mijn PC hardware, maar in alle eerlijkheid denk ik ook niet dat het echt een probleem is. Hier gaat het al 9 jaar goed zonder problemen in ieder geval. Er wordt hier via de ventilatiestand van het Velux dakraam wel 24x7 geventileerd.

Ik stofzuig iedere week, dus niet per se last van meer stof dan op andere verdiepingen.

[ Voor 6% gewijzigd door maussert op 26-03-2026 11:29 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:53
Welke behuizing heeft je pc?

Veel behuizingen hebben een goede stoffilter + overdruk. Dan kan je makkelijk 1x per maand de filters even uitkloppen.

Heeft jouw behuizing niet minimaal 1 fan meer inlaat dan uitlaat, en/of geen filters? misschien makkelijkste optie is nieuwe behuizing te pakken.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:38

Cheezus

Luiaard

Condensatie heb je alleen last van als je PC kouder is dan de omgevingslucht, dat zal dus niet voorkomen. Stof zal ook wel meevallen, gewoon na een jaar even checken hoe het er van binnen uitziet en eventueel wat stof wegblazen/zuigen.
De ventilatieroosters open zetten is natuurlijk wel een goed idee, maar vooral voor jezelf. Je PC is een stuk minder gevoelig voor ongezonde lucht ;)
Pagina: 1