Nieuw tot het HIFI gebeuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Chilled
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:37
Ik ben nieuw in hifi/stereo en zit midden in een renovatie. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een degelijk bekabeld audiosysteem te voorzien in mijn woning.

Mijn doel is een systeem waarbij ik in meerdere ruimtes (bureau, living, keuken) muziek kan afspelen, bij voorkeur via één centrale receiver of oplossing.

Wat ik belangrijk vind:
  • Ondersteuning voor Bluetooth en DAB+/FM
  • Spotify-integratie is een plus, maar geen must
  • Audio van de tv koppelen is optioneel
  • Ik wil meerdere ruimtes kunnen selecteren (bv. alleen bureau, of living + keuken samen)
  • Ik heb geen nood aan verschillende audiobronnen tegelijk per ruimte — één bron voor alles is voldoende
Ik heb ervaring met een setup zoals de Yamaha R-N402D in combinatie met Bose speakers. De geluidskwaliteit vind ik voldoende, maar die setup laat slechts twee zones toe, wat voor mij beperkend is.

Daarnaast heb ik een aantal praktische vragen:
  • Hoe pak ik multiroom audio best aan: via één receiver met meerdere zones, of via een ander systeem?
  • Hoe bepaal ik hoeveel speakers per ruimte nodig zijn (2 vs 4)?
  • Wat is de beste plaatsing van speakers per type ruimte?
  • Welke bekabeling is aangewezen (ik lees vaak OFC en aangepaste dikte afhankelijk van afstand)?
Ik ben dus op zoek naar een toekomstbestendige oplossing, maar zonder onnodig complex of overdreven duur te gaan.

Alle reacties

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik heb een RN-803D en een A1080 die kan ik in de app allebei selecteren (apart, niet samen) dus als woonkamer-keuken samen moet doe je die op een apparaat, en de andere ruimte op de andere?
Wat ik met de A1080 wel merkte (in het verleden, gebruik hem nu alleen voor de woonkamer) dat er vertraging zat in zone 2 dus als ik ze allebei aan had staan hoorde ik halverwege de kamer een vervelende echo.
Vraag daar even goed naar bij een audiozaak waar ze verstand hebben van hun spullen ;-)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Chilled schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:09:
Hoe pak ik multiroom audio best aan: via één receiver met meerdere zones, of via een ander systeem?
Die vraag is alleen te beantwoorden als er concretere informatie is. Hoe veel zones heb je? De drie genoemde of meer? Twee of vier speakers is mogelijk makkelijker te beantwoorden indien de grootte van de ruimtes bekend zijn. Qua Main Zone (Living?), komen daar ook twee of vier speakers of dient daar een surround setup te komen? Aantal zones maal aantal speakers laat mogelijk al een oplossing met receiver afvallen.

Het is nu nog net te globaal. Genoemde "Audio van de tv koppelen is optioneel" idem, zonder merk en type TV is er niet bekend hoe de TV gekoppeld zou kunnen worden en hoe dat in verhouding staat met je wensen.

Edit:
"Eis" van DAB+ zou ik laten vervallen. Bereik binnenshuis is niet om over naar huis te schrijven. Device met netwerk en daarmee internetradio zou mijn voorkeur hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 26-03-2026 12:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Chilled
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:37
Ik wens een audiosysteem met bij voorkeur 3 zones, met de mogelijkheid om een 4de zone toe te voegen voor het overdekt terras.

De ruimtes zijn als volgt:

Bureau: 4 m x 4 m
Living: 4,3 m x 4 m
Keuken: 6,86 m x 5,4 m
Optioneel terras (overdekt): 3,1 m x 7,4 m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CByz7k7Hdlxv3WSkmVETYpv2w-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pvRQx5DOSf1YHLsmaU5mKzUj.png?f=fotoalbum_large

Het audiosysteem zou centraal geplaatst worden in de mediakast in de living.

Wat betreft het aantal speakers laat ik mij graag adviseren. Indien 2 speakers per ruimte volstaan is dat prima, maar indien 4 speakers een merkbare meerwaarde bieden, sta ik daar zeker voor open.

Momenteel beschik ik nog niet over een televisie, dus deze nog aangekocht te worden.