Vraag

• iamcats
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-03 23:44
Beste mede-Tweakers,

​Ik wil graag een waarschuwing en een discussie starten over de nieuwe Samsung Galaxy S26 Ultra, specifiek met betrekking tot de geadverteerde AI-functionaliteit 'Now Nudge'.

​Het probleem:
Bij de aanschaf van dit toestel via KPN werd de 'Now Nudge'-functie (die helpt bij het automatisch invullen van gegevens en proactieve meldingen) gepresenteerd als een van de speerpunten van de Galaxy AI-ervaring. Echter, na ingebruikname blijkt deze functie in Nederland simpelweg niet beschikbaar of softwarematig geblokkeerd te zijn.

​Onjuiste informatievoorziening:
Wat deze zaak opmerkelijk maakt, is dat zowel de fabrikant als de verkoper de functie actief promoten op de Nederlandse markt:
​KPN website: Adverteert met "Now Nudge maakt je dag slimmer".
​KPN YouTube-kanaal: Toont de werking van de functie in promotievideo's voor het Nederlandse publiek.

​Samsung.nl: Toont de functie op de productpagina (weliswaar met een vage disclaimer in de kleine lettertjes).
​Reactie van Samsung & KPN:
Ik heb contact opgenomen met de 'Voice of the Customer' afdeling van Samsung (Dossier 2823160042). Hun reactie is kort: de functie is regio-afhankelijk en voor klachten over non-conformiteit moet ik bij de verkoper (KPN) zijn. Samsung bood als "pleister op de wonde" een kortingscode van 10% aan voor een ander product, wat ik als onvoldoende beschouw voor een toestel van deze prijsklasse.

​Juridische stappen:
Ik beroep me hier op non-conformiteit (Art. 7:17 BW) en de aansprakelijkheid van de verkoper voor publiekelijke mededelingen (Art. 7:18 lid 2 BW). Inmiddels heb ik:
​Een formele ingebrekestelling naar KPN gestuurd.
​Een melding gedaan bij de ACM (ConsuWijzer) wegens misleidende handelspraktijken.
​De zaak aangemeld bij de Geschillencommissie Telecommunicatie.

​Vraag aan de community:
Zijn er meer S26 Ultra-bezitters die dit hebben opgemerkt? Is er iemand waarbij 'Now Nudge' wél werkt in de Benelux, of is dit inderdaad een geval van "verkopen wat je (nog) niet kunt leveren"?

​Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of iemand al succes heeft gehad met een compensatieregeling bij KPN

Alle reacties

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:23
Je geeft aan dat now nudge in Nederland niet beschikbaar zou zijn, een snelle Google geeft mij aan dat de functie nog niet in het Nederlands beschikbaar is. Een behoorlijk verschil wat je hele verhaal onderuit haalt. Heeft KPN je de functie beloofd/verkocht met Nederlandstalige ondersteuning? Aangezien het Frans al wel ondersteunt wordt zullen er genoeg mensen in het zuidelijk deel van de door jou aangehaalde Benelux geen problemen mee ervaren.

Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets pas later komt en veel "early adopters" hebben doorgaans geen problemen met Engelstalige software, veel zaken zijn überhaupt niet in het Nederlands verkrijgbaar. Anders is het een kwestie van afwachten maar ik ben wel benieuwd welke belofte KPN aan je gemaakt heeft. Samsung valt niets te verwijten, ze bieden je zelfs een kortingscode aan terwijl je niets bij hen kocht, dat is gewoon netjes.

https://www.androidplanet...20twaalf%20andere%20talen.

[ Voor 7% gewijzigd door Andros op 25-03-2026 23:59 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit een mobiele telefoon betreft, verhuis ik je topic even richting onze Android afdeling. Daarnaast heb ik de titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.