• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 17:42
Ik heb 3 Sessy's (op elke fase 1) die op dit moment via Frank meedraaien in een "slim handelen" strategie.
Omdat de Sessy's ook beschikken over een 48V poort die gebruikt kan worden om de energie van de accu in te zetten bij een stroomstoring, heb ik die poort aangesloten (via diodes) aan een Victron 48/1200 omvormer.
Via deze constructie kan ik een aantal essentiële apparaten in bedrijf houden, zoals CV, Koelkast, Vriezer, zonneboiler.
Ik ben daarnaast in het bezit van een 1 fase omvormer op fase 3, die in theorie ook de Sessy op groep 3 zou kunnen voeden indien de Victron omvormer op groep 3 wordt aangesloten om zodoende een "hartslag" 230V te leveren waarmee de PV omvormer weer kan functioneren en energie kan leveren om de Sessy op fase 3 op te laden.

Bij langdurige stroomuitval kan ik (handmatig) de Hoofdschakelaar en alle verbruikers uitschakelen en (handmatig) de uitgang van de Victron omvormer op dezelfde groep zetten als de PV groep. Bijkomend voordeel is dat op deze groep veel apparatuur zit als CV, vriezer, router (werk was niet door gebrek aan internet) kleine IT omgeving met NAS, Intel NUC, verlichting ed. Het gemiddeld gebruik op deze fase/groep is 400-500W/h

In hoeverre is dit een reëel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2pVGEosNjMeGPuS_wfjoWBp9-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X85X6vwDvcaWlIquGz3aa48.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door lammerts op 25-03-2026 23:39 ]