Issue Switch - Dock - Repeater

Pagina: 1
Acties:

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:07
Hoi allemaal,

Ik loop tegen een vreemd netwerkprobleem aan en ben benieuwd of iemand dit herkent of kan verklaren.

Situatie:

Mijn netwerk is als volgt opgebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1Ec9rUlpcSblxy2Z07q77xKVNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdvxkNcckTaxxMelLb1kFn6Z.jpg?f=fotoalbum_large

De repeater verzorgt wifi voor de apparaten op de eerste verdieping, alsmede een Wifi backhaul naar de repeater op de tweede verdieping. Dit allemaal in een mesh netwerk.

Het probleem

Zo nu en dan verliest de repeater zijn internetverbinding. Hierbij blijft wifi zichtbaar en apparaten blijven verbonden, maar er is geen internet (dus geen verkeer richting router)

Wat opvallend is:
  • Dit lijkt vooral te gebeuren nadat mijn MacBook langere tijd bekabeld aangesloten is geweest via het dock
  • Als ik de MacBook loskoppel → probleem ontstaat
  • Als ik de MacBook weer aansluit → internet op de repeater komt direct terug
  • Alternatief: switch rebooten lost het ook direct op
Zelf heb ik al gezocht op het internet en ChatGPT. Wat ik lees is dat het iets te maken heeft met MAC address table / MAC learning in de switch in combinatie met USB-C ethernet (dock) en de FRITZ repeater die meerdere MAC-adressen bridged (mesh)

Het lijkt alsof de switch tijdelijk verkeer “verkeerd” routeert totdat er weer nieuwe MAC/ARP informatie binnenkomt.

Vragen
  1. Herkent iemand dit gedrag met unmanaged switches i.c.m. docks en/of FRITZ repeaters?
  2. Is dit inderdaad een MAC-table / ARP issue, of mis ik iets?
  3. Zou het helpen om de switch achter de repeater te plaatsen (dus: router → repeater → switch)?
  4. Of is de enige echte oplossing een andere switch (managed / beter model)?
De Switch is zoals jullie in de afbeelding de goedkope switch van de Action. Dus als deze vervangen dient te worden voor wat beters is dat helemaal prima. Ben wel benieuwd wat jullie dan aanraden. Ben zelf verder niet zo thuis in de netwerken, maar als ik een wat duurdere switch koop wil ik wel dat deze goed werkt.

Ben benieuwd naar jullie inzichten :).

Alvast bedankt!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In je afbeelding heb je één repeater, uit je tekst denk ik op te maken dat je er twee hebt (één bekabeld, een tweede via mesh)?
Indien het er twee zijn, bij welke repeater(s) doet dit probleem zich voor?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kartmans1
franssie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:49:
In je afbeelding heb je één repeater, uit je tekst denk ik op te maken dat je er twee hebt (één bekabeld, een tweede via mesh)?
Indien het er twee zijn, bij welke repeater(s) doet dit probleem zich voor?
Klopt, er zijn twee repeaters. De eerste repeater is dus bekabeld en daar doet het probleem zich voor. Daardoor valt overigens ook het internet weg op de tweede verdieping (aangezien de repeater via Wifi/mesh aangesloten is op de repeater op de eerste verdieping die zijn verbinding dus verliest).

Voor de volledigheid met ChatGPT nogmaals een plaatje laten maken (typo's even negeren). Dus het hele netwerk ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XU9_A1DW0gxacfoxaSKnYxB9sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIPhfLdXCSxvBayUX7NwD4OJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Kartmans1 op 25-03-2026 17:55 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hebben die fritzbox apparaten iets van logging aan boord?

Heb je op de een of andere manier een IP/mac conflict wanneer die MacBook via zijn wifi adapter actief wordt op het netwerk (even aannemende dat ie dat doet zodra de verbinding via het Dock wegvalt)? Ontstaat het probleem ook als wifi op de MacBook uit staat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Orion84 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:57:
<>Ontstaat het probleem ook als wifi op de MacBook uit staat?
In die richting zit ik ook te denken, kans is nogal klein maar een MAC conflict is niet onmogelijk. Of MacOs heeft een niet gedocumenteerde functie dat ie zelf deel uit gaat maken van de Mesh >:)

Dus inderdaad eens testen met WiFi uit is een goede test.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kartmans1
Kan helaas niets in de gebeurtenissenlog van de Fritzbox zien. Die lijkt ook niet heel uitgebreid te zijn. Maar zou inderdaad goed kunnen wat betreft de WiFi van de Macbook. Als ik hem unplug gaat hij inderdaad direct over op WiFi. Overigens is het niet altijd zo dat daarna de hele internetverbinding wegvalt. Gaat soms ook gewoon goed, maar heb het idee dat het vaker gebeurt wanneer de Macbook lang verbonden is gebleven met de Dock van de monitor (via usb C naar de monitor, ethernet kabel in de monitor).

Vraag is alleen hoe je dit permanenter kan oplossen naast WiFi uitzetten op de Macbook. Want waarom is het probleem direct opgelost als ik de switch herstart? Betekent dit dat de switch ergens een Macadres niet goed "loslaat" bij ontkoppeling?

Of zou het ook nog de Dock kunnen zijn de monitor. Die staat namelijk nog op stand-by bij loskoppelen van de Macbook.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sowieso is het goed om te kijken of WiFi van invloed is.

En kijk ook even of het MAC adres van de computer via de dock niet toevallig hetzelfde is als via WiFi - als dat wel zo is kan het inderdaad best dat de switch daardoor de weg kwijt raakt.

• Kartmans1
Ik heb als oplossing bedacht om de Dock nu direct aan te sluiten op de LAN port van de repeater (deze heeft 2 poorten, 1 voor de bekabeling naar de router en 1 om iets anders op aan te sluiten). Hier zat eerst de Hue Bridge op, maar de Hue bridge heb ik nu op de switch aangesloten. De monitordock direct op de repeater. Mijn theorie is dat de repeater beter om kan gaan met het los/vastkoppelen van de Macbook, en dat dit dan geen issues meer gaat opleveren, aangezien de switch van slag leek te raken en dan al het internet achter de switch (dus ook die van de repeater) on hold zette. De repeater is dan een slimme switch. De hue bridge en de repeater die nu aan de switch hangen worden normaliter niet losgekoppeld van de switch, dus dan zou het stabiel moeten zijn. Mocht het toch nog voor problemen zorgen dan zal ik kijken of wifi uitschakelen op de Macbook werkt, maar dat vind ik dan ook geen permanente oplossing. Dan is een nieuwe switch wellicht nog een optie.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat uitschakelen van wifi was ook niet bedoeld als permanente oplossing, maar als test om wellicht iets dichter bij de oorzaak te komen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AVM noemt die apparaten "Repeater". Dat leidt hier tot potentiele verwarring, want functioneel is alleen die tweede boven de functie van repeater aan het uitoefenen, die beneden is gewoon access point (AP) in deze situatie. Allicht handig dat in TS aan te geven.

Verder mbt je verlies van verbinding: dit is een situatie die vraagt om een packet capture. Idealiter zou je dat op je switch willen, maar aangezien het unmanaged is kan het geen poort mirrorren waarmee dat niet gaat lukken. Als je je MacBook verdenkt kun je kijken wat een packet capture daarop laat zien. Installeer Wireshark en laat het naar verkeer op en1 kijken (ik ga er even vanuit dat op de MacBook en0 de WiFi is en en1 de Ethernet, is het andersom, kijk dan naar en0).

Waar je naar op zoek bent is dingen als ARP storms: honderden zo niet duizenden ARP-berichten per seconde door een netwerklus. Wireshark heeft zelfs een optie om automatisch ARP-storms te detecteren.

Oslik blyat! Oslik!

• Kartmans1
Goed punt met betrekking tot de repeater. Wat betreft analyseren zal ik eens kijken of ik dat van het weekend kan doen.

Overigens besef ik mij nu dat ik nog een detail in de TS ben vergeten te vermelden (of in ieder geval niet heb benadrukt):

Wanneer dit euvel zich voordoet blijft het internetverkeer op de router (De fritzbox 4060) wel gewoon werken. Dus alle apparaten die daarmee zijn verbonden via wifi of bekabeld op de begane grond blijven het gewoon doen. Alleen de apparaten achter de switch/fritz repeater 6000 (welke bekabeld is en daardoor eigenlijk een accesspoint is) hebben geen internet meer (wel wifi).

De switch herstarten lost het euvel dan dus ook op zoals eerder gesteld (naast het opnieuw inpluggen van de MacBook op de Dock)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kartmans1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:26:
[...]

De switch herstarten lost het euvel dan dus ook op zoals eerder gesteld (naast het opnieuw inpluggen van de MacBook op de Dock)
Als de switch herstarten iets verhelpt, ligt het probleem op layer 2 (waar de switch werkt) en niet op layer 3 (IP-adressen). Dit sterkt mijn vermoeden dat je te maken hebt met een netwerklus en bijbehorende ARP-storms.

Oslik blyat! Oslik!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:37
@Kartmans1
Standaard staat een 6000 in repeater mode. Die moet je manueel naar AccesPoint mode omzetten. Kan ook LAN Bridge mode heten

• Kartmans1
dion_b schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Als de switch herstarten iets verhelpt, ligt het probleem op layer 2 (waar de switch werkt) en niet op layer 3 (IP-adressen). Dit sterkt mijn vermoeden dat je te maken hebt met een netwerklus en bijbehorende ARP-storms.
en wat is daar dan de oplossing voor? Een andere switch? Of het dus anders aansluiten (Dock direct op de fritz 6000ax ipv op de switch?)

• Kartmans1
reinier68 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:57:
@Kartmans1
Standaard staat een 6000 in repeater mode. Die moet je manueel naar AccesPoint mode omzetten. Kan ook LAN Bridge mode heten
ja hij staat in LAN-bridge.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kartmans1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:01:
[...]
en wat is daar dan de oplossing voor? Een andere switch? Of het dus anders aansluiten (Dock direct op de fritz 6000ax ipv op de switch?)
Allereerst bevestigen of dat ook het probleem is en zo ja wie het veroorzaakt.

En dan idealiter oorzaak aanpakken: een apparaat hoort simpelweg niet via twee verschillende wegen verbonden te zijn. Wat je kunt/moet doen hangt af van wie de schuldige is.

Als workaround kun je ook een switch overwegen die STP ondersteunt en/of een proprietary loop detection/resolution oplossing, maar meestal is de 'resolution' dat een van de poorten dichtgezet wordt om loops tegen te gaan, wat alsnog verbinding voor alles achter die poort om zeep helpt. Dus dan val je terug op oorzaak aanpakken.

Ik lees dat een Mac wel degelijk oorzaak kan zijn van deze problemen. Om te zien of er packets door je Mac gaan (en dus een loop faciliteren) kun je het volgende draaien:
code:
1
sysctl -a | grep forwarding
Als daar output uit komt heb je de boosdoener te pakken. Beste workaround is dan om een van de twee interfaces op de Macbook te disablen. Of dieper erin duiken waarom zooi geforward wordt...

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik herken het probleem in ieder geval niet en ik weet dat als je een mac op een monitor met ethernet aansluit dat hij het mac adres van de monitor gebruikt. Tevens blijft ook wifi actief maar geeft hij prio aan de kabel. Dat is mijn ervaring met Fritz een monitor en een Mac, bij mij zit er alleen geen switch tussen. Misschien iets om te testen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1