Hoi allemaal,
Ik loop tegen een vreemd netwerkprobleem aan en ben benieuwd of iemand dit herkent of kan verklaren.
Situatie:
Mijn netwerk is als volgt opgebouwd:
:strip_exif()/f/image/JdvxkNcckTaxxMelLb1kFn6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
De repeater verzorgt wifi voor de apparaten op de eerste verdieping, alsmede een Wifi backhaul naar de repeater op de tweede verdieping. Dit allemaal in een mesh netwerk.
Het probleem
Zo nu en dan verliest de repeater zijn internetverbinding. Hierbij blijft wifi zichtbaar en apparaten blijven verbonden, maar er is geen internet (dus geen verkeer richting router)
Wat opvallend is:
Het lijkt alsof de switch tijdelijk verkeer “verkeerd” routeert totdat er weer nieuwe MAC/ARP informatie binnenkomt.
Vragen
Ben benieuwd naar jullie inzichten
.
Alvast bedankt!
Ik loop tegen een vreemd netwerkprobleem aan en ben benieuwd of iemand dit herkent of kan verklaren.
Situatie:
Mijn netwerk is als volgt opgebouwd:
:strip_exif()/f/image/JdvxkNcckTaxxMelLb1kFn6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
De repeater verzorgt wifi voor de apparaten op de eerste verdieping, alsmede een Wifi backhaul naar de repeater op de tweede verdieping. Dit allemaal in een mesh netwerk.
Het probleem
Zo nu en dan verliest de repeater zijn internetverbinding. Hierbij blijft wifi zichtbaar en apparaten blijven verbonden, maar er is geen internet (dus geen verkeer richting router)
Wat opvallend is:
- Dit lijkt vooral te gebeuren nadat mijn MacBook langere tijd bekabeld aangesloten is geweest via het dock
- Als ik de MacBook loskoppel → probleem ontstaat
- Als ik de MacBook weer aansluit → internet op de repeater komt direct terug
- Alternatief: switch rebooten lost het ook direct op
Het lijkt alsof de switch tijdelijk verkeer “verkeerd” routeert totdat er weer nieuwe MAC/ARP informatie binnenkomt.
Vragen
- Herkent iemand dit gedrag met unmanaged switches i.c.m. docks en/of FRITZ repeaters?
- Is dit inderdaad een MAC-table / ARP issue, of mis ik iets?
- Zou het helpen om de switch achter de repeater te plaatsen (dus: router → repeater → switch)?
- Of is de enige echte oplossing een andere switch (managed / beter model)?
Ben benieuwd naar jullie inzichten
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/eIPhfLdXCSxvBayUX7NwD4OJ.jpg?f=fotoalbum_large)