Waarom doet marktplaats hier niets tegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.605 views

Onderwerpen

• RobbertBink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-03 09:59
Onderstaande advertentie zie ik letterlijk elke dag op marktplaats voorbij komen, al meer dan een jaar. Altijd dezelfde foto's. Altijd belachelijk lage prijzen voor videokaarten en er staat neem contact op via email ipv marktplaats berichten.

De foto's en de tekst zijn elke keer precies hetzelfde. Ik heb vele malen een melding gedaan, maar het enige wat marktplaats doet is de advertentie verwijderen. Vaak blokkeren ze de gebruiker niet eens.

Hoe moeilijk kan het zijn om dit eruit te filteren? Ik lees op internet over de nodige mensen die gedupeerd zijn. Dom natuurlijk, maar heeft Marktplaats geen zorgplicht hierin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUHsIRfDIaQg_ku4SPjOzDX6A70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1koHqKTA9nGtKQsO70BGPll.jpg?f=fotoalbum_large

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als platform kun je er niet zomaar heel veel meer tegen doen tot je van veel gebruikers dezelfde melding krijgt met bijv. een aangiftenummer erbij nadat iemand daadwerkelijk is opgelicht. Daarna kan het platform het samen met de politie verder oppakken, maar tot die tijd is het gewoon een heel goedkope videokaart.

• RobbertBink
Ja maar als je deze advertentie al tientallen keren verwijderd hebt, dan zou het toch eenvoudig moeten zijn voor marktplaats om een soort blacklist aan te maken op basis van de tekst en afbeeldingen? Een 5090 voor 800 euro, onmogelijk.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Marktplaats is altijd al een waardeloos handelsplatform geweest. Ondanks dat verschijnen er dagelijks 350.000 advertenties, dat zijn er nogal wat. Het is echt een paradijs voor oplichters.

Als je hier serieus in trapt is het gewoon duur leergeld.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• RobbertBink
350.000 per dag, wauw dat wist ik niet.

Het lijkt me gewoon zo makkelijk, als er een zin staat van "wij reageren alleen op email of whatsapp" dan zou er al een lampje moeten gaan branden. En zo zijn er nog een heel aantal van die triggers die vooral oplichters gebruiken.

Het is een eindeloos gevecht denk ik, maar ik heb niet het idee dat ze er op dit moment echt alles aan doen.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:37
RobbertBink schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:08:
350.000 per dag, wauw dat wist ik niet.

Het lijkt me gewoon zo makkelijk, als er een zin staat van "wij reageren alleen op email of whatsapp" dan zou er al een lampje moeten gaan branden. En zo zijn er nog een heel aantal van die triggers die vooral oplichters gebruiken.

Het is een eindeloos gevecht denk ik, maar ik heb niet het idee dat ze er op dit moment echt alles aan doen.
Van dat soort triggers hebben ze ook.
Zo werd m'n advertentie voor een Euro 2024 replica wedstrijdbal (dus geen namaak, maar de goedkopere consumenten variant van de bal die er hetzelfde uitziet, wat gewoon replica genoemd wordt. Net zoals je bijv. replica teamkleding van F1 teams kan kopen) telkens verwijderd vanwege het woordje 'replica'.... |:(

We willen dat iedereen veilig kan handelen op Marktplaats. Daarom kan iedereen bij ons ongepaste advertenties of overtredingen van de algemene gebruiksvoorwaarden melden. Ook voeren wij soms zelf controles uit. Onlangs hebben we jouw advertentie met de titel "Adidas Euro 2024 Replica Ball voetbal" gecontroleerd. Helaas hebben we besloten om jouw advertentie te verwijderen.

Hoe hebben we jouw advertentie gevonden?
Op Marktplaats gebruiken we een combinatie van menselijke beoordeling en geautomatiseerde systemen om ervoor te zorgen dat de site veilig en netjes blijft. Dit helpt ons om snel advertenties op te sporen die duidelijk in strijd zijn met de wet of onze algemene voorwaarden.

Waarom hebben we je advertentie verwijderd?
We hebben je advertentie verwijderd omdat het aangeboden product verdacht of verboden is, of omdat het mogelijk inbreuk maakt op de rechten van anderen (bijvoorbeeld omdat het namaak is). Dat is niet toegestaan volgens onze algemene voorwaarden (artikel 2 en 3 van Deel II - Regels voor het plaatsen van Advertenties).

Goed om te weten: als wij zien dat er vaker terechte meldingen binnenkomen over jouw advertenties, dan kunnen we besluiten om je account te blokkeren.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wat ik dan wel vreemd vind is dat de winkel daadwerkelijk gaat stoppen(tenzij ze die ook hebben overgenomen). En ze gebruiken het zelfde email adres die op de website staat. Dus of het is legit(lijkt mij erg sterk gezien de prijzen) of ze zijn heel goed te werk gegaan en hebben ook een hele site en email over genomen. Of zie ik iets over het hoofd.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

De domeinnaam is nog geen maand geleden geregistreerd en het KvK-nummer is fictief.

[ Voor 6% gewijzigd door 8088 op 26-03-2026 07:48 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

loki504 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:22:
Wat ik dan wel vreemd vind is dat de winkel daadwerkelijk gaat stoppen(tenzij ze die ook hebben overgenomen). En ze gebruiken het zelfde email adres die op de website staat. Dus of het is legit(lijkt mij erg sterk gezien de prijzen) of ze zijn heel goed te werk gegaan en hebben ook een hele site en email over genomen. Of zie ik iets over het hoofd.
Die belwinkel die daar zat, zit er al jaren niet meer. Er zit nu een kapper/barbier.
Die oplichters hebben naast een nepwebsite ook nog google maps lopen aanpassen met een bedrijf op dat adres met nepfotos en 1 nepreview.

• loki504
  • Nu online
SR8 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Die belwinkel die daar zat, zit er al jaren niet meer. Er zit nu een kapper/barbier.
Die oplichters hebben naast een nepwebsite ook nog google maps lopen aanpassen met een bedrijf op dat adres met nepfotos en 1 nepreview.
Aah dat verklaard een hoop.

• loki504
  • Nu online
8088 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:46:
[...]

De domeinnaam is nog geen maand geleden geregistreerd en het KvK-nummer is fictief.
Zover had ik niet gekeken. Dan klopt het niet nee. Net zoals bedenk ik mij nu met jaren open zijn maar 1 review

• RobbertBink
Dat bedoel ik dus, blijkbaar is het de moeite waard om dit allemaal te faken aangezien ze zonder problemen deze advertentie kunnen blijven plaatsen.

Ik zag een andere advertentie op marktplaats (is alweer weg) waarin iemand waarschuwde voor deze oplichters en dat hij met meerdere mensen voor de deur had gestaan die daar een videokaart gekocht zouden hebben.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:59

OMD

RobbertBink schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:04:
Dat bedoel ik dus, blijkbaar is het de moeite waard om dit allemaal te faken aangezien ze zonder problemen deze advertentie kunnen blijven plaatsen.

Ik zag een andere advertentie op marktplaats (is alweer weg) waarin iemand waarschuwde voor deze oplichters en dat hij met meerdere mensen voor de deur had gestaan die daar een videokaart gekocht zouden hebben.
Je hebt dan ook wel het iq van een borrelnootje als je in dit soort advertenties trapt en daar voor de deur gaat staan. |:(

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-03 17:44

H-W

En dan ook nog een gebruikersaccount dat 0 dagen actief is. Maken ze elke keer een nieuw account aan? Dan heeft het blokkeren van een Marktplaats gebruiker vanwege teveel meldingen ook geen zin.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik ben benieuwd waar uiteindelijk de geldstroom heen gaat. Zouden ze katvangers gebruiken, steeds een ander rekeningnr van een ander naief persoon? Anders is het na aangifte nummer zoveel voor de politie/bank toch ook wel een red flag en een ingang naar opsporing?

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 12:10
Ik zie vergelijkbare advertenties in andere categorieën voorbij komen waar ik vaker op zoek met soortgelijke kenmerken (frequent dezelfde foto's, prijzen op het randje van te goedkoop/geloofwaardig/goede deal en vaak in een uithoek van nederland).

Wat mij daar echter opvalt is dat de accounts vaak al jaren (soms zelfs 15+ jaar) actief zijn. Nu zijn dat waarschijnlijk/mogelijk gehackte accounts, maar hoe omzeilen ze daar dan de MFA login (met SMS)?

Hoe dan ook is het dweilen met de kraan open. Ik rapporteer de ads die voorbij komen, maar krijg met regelmaat bericht terug dat deze gewoon blijven staan omdat er niks verdachts is gevonden.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• Valorian
H-W schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:23:
En dan ook nog een gebruikersaccount dat 0 dagen actief is. Maken ze elke keer een nieuw account aan? Dan heeft het blokkeren van een Marktplaats gebruiker vanwege teveel meldingen ook geen zin.
Vanuit het perspectief van de oplichter: als je per oplichting een nieuw account moet maken, de adverentie opnieuw plaatst, een kwartiertje mails/apps heen en weer stuurt en dan 500 euro belastingvrij ontvangt dan is het nog steeds een mooi uurloon. :| .. Dit soort oplichting zal nooit stoppen, maar eens dat Marktplaats met wat filters ent triggers wel wat meer/sneller zou kunnen optreden.

• Valorian
thetrueman2 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:48:
Ik zie vergelijkbare advertenties in andere categorieën voorbij komen waar ik vaker op zoek met soortgelijke kenmerken (frequent dezelfde foto's, prijzen op het randje van te goedkoop/geloofwaardig/goede deal en vaak in een uithoek van nederland).

Wat mij daar echter opvalt is dat de accounts vaak al jaren (soms zelfs 15+ jaar) actief zijn. Nu zijn dat waarschijnlijk/mogelijk gehackte accounts, maar hoe omzeilen ze daar dan de MFA login (met SMS)?
Denk vanuit hacks inderdaad. Er zijn denk ik nog legio accounts zonder MFA login. Mijn eigen account komt uit 2001 en heeft (zo zie ik nu, bij een check, was er al lang niet meer geweest) ook geen andere login-beveiliging dan naan+wachtwoord. :F

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik mis een beetje het doel van dit topic. Het is nu meer een rant richting Marktplaats en hun beleid dan een goede discussie.

Gezien het bovenstaande en dat dit iets is wat je met Marktplaats op moet lossen, doe ik dit topic op slot.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.