MP3 branden op CD-rom mislukken massaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• FJP2026
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 31-03 01:37
Sinds ik een nieuwe optische drive van Asus voor mijn laptop heb gekocht mislukken de meest gebrande MP3 albums op CD (HP CD-R 52x). Ik heb er al stapels kunnen weggooien: er zitten tikken in, stukken muziek worden overgeslagen of nummers stoppen abrupt. Nu heb ik verschillende brandprogramma's (Linux) geprobeerd om op lage snelheden te branden maar ik kan nergens lager instellen dan 10X speed en alle brandprogramma's geven dezelfde ellende. Ik speel de CD's af met een Philips TAM4505 Microset systeem. Stop ik de CD's i mijn Sony DVD speler die aangesloten is op een LG-smart TV dan heb ik nergens last van, maar dat is geen fijne manier om naar muziek te luisteren. Is het de CD speler van Philips die slecht is, de kwaliteit van de HP CD's. Ik kom hier niet meer uit.
Met de optische drive van Fujitsu (kapot gegaan of versleten) kon ik op lagere snelheden branden 4-8 x en dat is altijd goed gegaan. Maar die lagere snelheden zijn blijkbaar niet meer mogelijk, waarvan ik ook niet weet of dat wat uitmaakt.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: ASUS SDRW-08U1MT UltraSlim optische drive en gebruikte software: Linux Brasero, K3B, Xfburn.

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MP3 is gewoon data. Je zou dus kunnen kijken of de inhoud van de CD-R's op een andere computer er hetzelfde uit ziet (grootte van de bestanden, datums, etc.) als je originele bestanden. Zo ja, dan is het een probleem van de CD-speler die je gebruikt.
Ziet het er anders uit, dan is het waarschijnlijk je brander of iets in je brandproces, maar in theorie zou het dan nog steeds de lezer kunnen zijn. Kwestie van uitsluiten, stap voor stap.

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zou eens op Verbatim fikken en dan snelheid zetten op 16x tot max 24x, snelheid is niet meer zo belangrijk als vroeger.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

Aangezien de DVD speler ze wel prima afspeelt (heeft die geen optische uit om naar je versterker te gaan oid?) verdenk ik de Philips.
Misschien alleen de lens vuil, of iets defect.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02
Nog wat testen:
MP3 CDR op je laptop afspelen via de brander.
Gewone audio CD op de Philips afspelen.
Zo kan je h.e.e.a. elimineren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:48
FJP2026 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:42:
Met de optische drive van Fujitsu (kapot gegaan of versleten)
Hoe heb je vastgesteld dat deze defect is?

Spel en typfouten voorbehouden

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sinds ik een nieuwe optische drive van Asus voor mijn laptop heb gekocht mislukken de meest gebrande MP3 albums op CD (HP CD-R 52x). Ik heb er al stapels kunnen weggooien: er zitten tikken in, stukken muziek worden overgeslagen of nummers stoppen abrupt. Nu heb ik verschillende brandprogramma's (Linux) geprobeerd om op lage snelheden te branden maar ik kan nergens lager instellen dan 10X speed en alle brandprogramma's geven dezelfde ellende. Ik speel de CD's af met een Philips TAM4505 Microset systeem. Stop ik de CD's i mijn Sony DVD speler die aangesloten is op een LG-smart TV dan heb ik nergens last van, maar dat is geen fijne manier om naar muziek te luisteren. Is het de CD speler van Philips die slecht is, de kwaliteit van de HP CD's. Ik kom hier niet meer uit.
Met de optische drive van Fujitsu (kapot gegaan of versleten) kon ik op lagere snelheden branden 4-8 x en dat is altijd goed gegaan. Maar die lagere snelheden zijn blijkbaar niet meer mogelijk, waarvan ik ook niet weet of dat wat uitmaakt.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: ASUS SDRW-08U1MT UltraSlim optische drive en gebruikte software: Linux Brasero, K3B, Xfburn.
Doen de eerder gebrande MP3-cd's het nog wel op de Philips?

En voldoen je cd's aan:
Ondersteunde mp3-schijfformaten
• IS09660, Joliet
• Maximum titelnummer: 128 (afhankelijk van de lengte van de bestandsnaam)
• Maximum albumnummer: 99
• Ondersteunde sampling-frequenties: 32 kHz, 44,1 kHz, 48 kHz
• Ondersteunde bitsnelheden: 32-256 (kbps), variabele bitsnelheden

Als ik die zo zie gaan nummers van 320kbps problemen opleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 25-03-2026 17:19 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14
Ik speel de CD's af met een Philips TAM4505 Microset systeem.
Deze heeft ook USB playback?
Dus test daar eens wat MP3's op met verschillende formaten/bitrates?
En misschien is USB playback sowieso wat makkelijker?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:57
Klinkt alsof de bitrate van de mp3's te hoog is waardoor je vreemde artifacts krijgt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:38
@FJP2026

Jou systeem zou ook muziek op een usb-stick kunnen afspelen of zelfs via bluetooth:
https://www.philips.nl/c-p/TAM4505_12/micromuzieksysteem

Dus waarom CD's gebruiken? De bron is toch al digitaal en je gebruikt een laptop. Die zou je ook al direct erop te kunnen aansluiten.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dit kan een probleem zijn van je afspeelapparaat, in welk geval je met hulp van de forumgebruikers hier kunt kijken hoe je het kunt oplossen. Je kunt dat in elk geval uitsluiten door je schijfjes ergens anders te proberen.

Als de gebrande schijfjes het echter op meer plekken niet doen, dan heeft het te maken met de manier waarop je de informatie brandt, of met je brander of met je schijfjes. In alle drie de gevallen verwijs ik je dan door naar een ander subforum dat beter geschikt is voor die onderwerpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• FJP2026
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 31-03 01:37
Dank zij jullie adviezen ben ik er nu wel uit. Ik heb de laatste twee CD's van Coldplay geconverteerd naar MP3 320 Kbs. Op de laptop is geen enkel probleem te horen. Dus branden maar (CD's vind ik fijner werken dan USB-stick) Afspelen. Op de Desktop en Smart TV via DVD geen enkel probleem. Zodra ik de CD afspeel in de Philps TAM begint de ellende. Overigens al het 2e exemplaar, want met de eerste had ik hetzelfde en die kon ik retourneren. Ik heb overigens nog nooit problemen gehad met het afspelen van 320Kb/s bitrate. Je wilt ook wel een goede kwaliteit luister muziek en met een lagere bitrate hoor je een duidelijk verschil.
Kopieer ik nu de 'corrupte' nummers naar een USB-stick worden ze probleemloos afgespeeld door de Philps TAM. Dan kan ik nu wel de conclusie trekken dat die Philips CD speler een waardeloos ding is. Samengevat stap ik over op Verbatim CD's en schaf ik een andere Microset (Denon) aan.
Dank voor de tips en trucs.
Overigens heb ik de Fujitsu brander (16 jaar oud) omgewisseld omdat iedere keer als ik een CD of DVD wilde afspelen op de laptop het systeem (Xubuntu) volledig vastliep. Dat probleem is met de aanschaf van een nieuwe in een keer verholpen.
Pagina: 1