Zonnewering slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 17:11
Ik heb zonnewering op mijn huis, deze gaat open of dicht met een draaischakelaar. Ik wil deze graag slim maken, maar loop er tegenaan dat de schakelaar op drie draden loopt, niet vier (zie foto's onderaan deze post). Alle oplossingen die ik kan vinden lijken van vier draden uit te gaan.

Is het überhaupt mogelijk om dit slim te maken? Het liefst heb ik een oplossing die draait op Zigbee en goed speelt met ZHA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW7V8__T7eiWUi6or2C-_ev8DOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSYSiXtfhdsOv7hS8gY4RACg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn0f4IhtSl2ED3QZPtuVDEu19f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWl8v8I34JrpVXiplJPlHg91.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik vermoed dat de blauwe draad al naar de motor van je zonwering loopt. De bruine gaat naar de schakelaar, daar heb je 2 keuzes: op en neer. Dus 2 zwarte schakeldraden. Er zijn diverse smart schakelaars voor zonder nul-draad op de markt. Mogelijk is dat je oplossing.

Geen nuldraad nodig: Ideaal voor oudere woningen waar in de schakelkast alleen de bruine fasedraad (L) en de zwarte schakeldraad aanwezig zijn.

Dergelijke schakelaars laten een heel klein beetje stroom door, net genoeg om actief te zijn, maar te weinig om de motor te activeren.

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 25-03-2026 16:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 17:11
Microkid schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:11:
Ik vermoed dat de blauwe draad al naar de motor van je zonwering loopt. De bruine gaat naar de schakelaar, daar heb je 2 keuzes: op en neer. Dus 2 zwarte schakeldraden. Er zijn diverse smart schakelaars voor zonder nul-draad op de markt. Mogelijk is dat je oplossing.
Ik heb geen idee hoe dit verder is aangelegd hier, dit is helaas een huurwoning dus ik kan ook niet draden uit de muur trekken. Wel weet ik dat er iets van een relais voor de zonnewering in het plafond zit, waar ook één van mijn lampen aangesloten is. Ik gok dat daar de blauwe draad gevonden kan worden.

Alle kastjes die ik heb gezien lijken zowel een blauwe als een bruine draad te vereisen, naast de twee zwarte draden. Zou ik zo'n kastje dan bij het relais moeten inbouwen? Of kan ik het kastje ook zonder blauwe draad gebruiken?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat je ook kan doen, is de bruine doorverbinden met 1 zwarte. Dan heb je permanent spanning bij de motor. Daar zet je dan een slimme switch op, want je hebt dan nul en fase tot je beschikking.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.