Specialized roept e-bikes terug, geen ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, anders even een schopje naar de juiste locatie.

Vanmiddag ontving ik een bericht dat mijn Specialized Como SL uit 2024 een probleem kan hebben met de voorvork. De oplossing: een nieuwe voorvork bij een erkende Specialized dealer laten plaatsen.

Maar nu: ik mag er volgens hen niet meer op fietsen en woon niet in de buurt van een dealer (zoveel dealers zijn er niet in Nederland). De fietsen (het zijn er twee) passen nooit in de auto en moet ze dus bij een dealer zien te krijgen op termijn. Ik heb contact gehad met Specialized 'Rider Care' en die wimpelen af: 'Bel de dealer even en vraag wat ze voor je kunnen doen'. Ik heb daar een hard hoofd in, de fiets is gekocht bij Specialized zelf.

Het is een terugroepactie en ik weet niet wat ik kan verwachten in dat soort gevallen, maar ik vind dat ze er zich heel gemakkelijk vanaf maken. Er was een medewerker die opperde om de fiets dan met de stadsbus mee te nemen...

Iemand ervaringen met dit soort situaties? Helaas geen rechtsbijstand op moment van aankoop twee jaar geleden. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat het echt een kwestie is van 'we doen vanaf de dealer wat we kunnen en zoek maar uit hoe je daar komt'.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 26-03 18:27
Ik vrees dat je hier niet veel aan kunt doen. Het zou misschien nog wat anders zijn als je de fiets bij een lokale winkelier had gekocht die er vervolgens niet meer. Maar je hebt een fiets "ver weg" gekocht, dus dit is dan het risico.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44
Sja, verwacht je dat ze langskomen? Ik zou pragmatisch even rondvragen of iemand een fietsendrager heeft. Of de dichtsbijzijndste dealer bellen en vragen of er (al dan niet tegen betaling) iets te regelen is. Die brengen/halen wel vaker fietsen.

Hoe doe je het met onderhoud dan? Als je gelijk voor beide een onderhoudsbeurt laat doen dan is vast wel wat te regelen met een dealer.

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 25-03-2026 15:42 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:12

franssie

Save the albatross

Andere optie kan zijn dat ze de nieuwe voorvorken opsturen en dat je ze zelf vervangt?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• THE_BASE
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:41:
Sja, verwacht je dat ze langskomen? Ik zou pragmatisch even rondvragen of iemand een fietsendrager heeft. Of de dichtsbijzijndste dealer bellen en vragen of er (al dan niet tegen betaling) iets te regelen is. Die brengen/halen wel vaker fietsen.

Hoe doe je het met onderhoud dan? Als je gelijk voor beide een onderhoudsbeurt laat doen dan is vast wel wat te regelen met een dealer.
Onderhoud is uitgevoerd toen we nog wel dichtbij de dealer woonde. En simpel onderhoud doe ik gewoon zelf.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn zwager was toevallig een dealer en haalde in zoon geval de fiets gewoon met een busje op, soms werdt het vergoed door de fabrikant soms vanuit klanten binding/ goodwill en soms moest iemand ervoor betalen. ik zou dus zeker gewoon de dealer vragen.

• THE_BASE
  • Niet online
R_Zwart schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:39:
Ik vrees dat je hier niet veel aan kunt doen. Het zou misschien nog wat anders zijn als je de fiets bij een lokale winkelier had gekocht die er vervolgens niet meer. Maar je hebt een fiets "ver weg" gekocht, dus dit is dan het risico.
Ik wil de schuld ook niet bij een dealer leggen en snap dat er een risico is van online kopen. Maar vroeg me slechts even af wat mijn rechten hier nog in zijn. Niet om er stampij van te maken.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49
THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:27:
Helaas geen rechtsbijstand op moment van aankoop twee jaar geleden.
Even hierover, je hoefde rechtsbijstand echt niet te hebben bij moment van aankoop. Zolang je de rechtsbijstand maar had voordat het probleem is ontstaan, of logischerwijs kon weten dat er mogelijk in de toekomst een probleem zou kunnen ontstaan. Van beide is volgensmij geen sprake dus ik denk dat rechtsbijstand je prima zou kunnen helpen maar dit zou nooit stap 1 moeten zijn.

Persoonlijk zie ik hier verschillende dealers in een straal van 10km, als dat bij jou ook het geval is zou ik gewoon contact opnemen met de dealer voor een afspraak en dat fietstochtje van 10km maken, mogelijk op een wat lager tempo mocht je voorvork het toch plotseling begeven. Risico lijkt me laag. Anders bij kennissen een (auto met) fietsdrager lenen. Moet toch te regelen zijn.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Klopt je signature nog wel? Die auto ziet er namelijk uit alsof daar best een fiets in past ;)

Maar zonder gekheid: als je puur juridisch gaat kijken dan mag de winkel (= de fabrikant in jouw geval) dit oplossen door hem op te laten halen, want dit artikel is nu non conform (verklaart men zelf) en te groot om met de post terug te sturen. Ga je dat gevecht aan? Of kies je inderdaad voor de pragmatische oplossing en rijd je naar een fietsendealer?

• THE_BASE
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:20:
Klopt je signature nog wel? Die auto ziet er namelijk uit alsof daar best een fiets in past ;)

Maar zonder gekheid: als je puur juridisch gaat kijken dan mag de winkel (= de fabrikant in jouw geval) dit oplossen door hem op te laten halen, want dit artikel is nu non conform (verklaart men zelf) en te groot om met de post terug te sturen. Ga je dat gevecht aan? Of kies je inderdaad voor de pragmatische oplossing en rijd je naar een fietsendealer?
Ik dacht op het oog dat de fiets er niet in zou passen, maar misschien valt het alles mee. Wil ook best twee keer rijden aangezien het om twee fietsen gaat.

Hoef ook helemaal niet allemaal geregeld te worden, maar voor mijn gevoel maken ze zich er wat makkelijk vanaf. Maar blijkbaar werkt dat dus ook een beetje zo. Morgen eerst even contact opnemen met een dealer.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:27
Investeren in een trekhaak en een fietsendrager?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:12

franssie

Save the albatross

President schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:28:
iewat off-topic, dacht ik laatst ook even te kopen achter de Dacia Duster van mijn vriendin - voor dat geld kan je een paar dagen een bestelbus huren :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:27
franssie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:31:
[...]

iewat off-topic, dacht ik laatst ook even te kopen achter de Dacia Duster van mijn vriendin - voor dat geld kan je een paar dagen een bestelbus huren :P
True, kost wel wat. Wij hebben het destijds bij de aankoop van de auto erbij onderhandeld... Dan voelt het toch wat minder als een uitgave.

Niet super vaak gebruik van gemaakt, maar op sommige momenten was het wel erg handig :-)

• THE_BASE
  • Niet online
President schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:28:
Goeie tip, maar nog nooit behoefte aan gehad, dus denk dat een busje huren voordeliger gaat zijn. :)

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:31
Paar vrienden of familie even vragen die busje of dikke SUV hebben.
Je kan ook remote overdekte aanhanger huren via een apps, ff unlocken en kost maar paar euro voor paar uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Minaaj op 25-03-2026 18:39 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-03 21:12
THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:27:
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, anders even een schopje naar de juiste locatie.

Vanmiddag ontving ik een bericht dat mijn Specialized Como SL uit 2024 een probleem kan hebben met de voorvork. De oplossing: een nieuwe voorvork bij een erkende Specialized dealer laten plaatsen.

Maar nu: ik mag er volgens hen niet meer op fietsen en woon niet in de buurt van een dealer (zoveel dealers zijn er niet in Nederland). De fietsen (het zijn er twee) passen nooit in de auto en moet ze dus bij een dealer zien te krijgen op termijn. Ik heb contact gehad met Specialized 'Rider Care' en die wimpelen af: 'Bel de dealer even en vraag wat ze voor je kunnen doen'. Ik heb daar een hard hoofd in, de fiets is gekocht bij Specialized zelf.

Het is een terugroepactie en ik weet niet wat ik kan verwachten in dat soort gevallen, maar ik vind dat ze er zich heel gemakkelijk vanaf maken. Er was een medewerker die opperde om de fiets dan met de stadsbus mee te nemen...

Iemand ervaringen met dit soort situaties? Helaas geen rechtsbijstand op moment van aankoop twee jaar geleden. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat het echt een kwestie is van 'we doen vanaf de dealer wat we kunnen en zoek maar uit hoe je daar komt'.
In dit geval is Specialized Benelux de verkoper, dus die mag het oplossen. Ik zou in jouw schoenen zelf zo ver gaan dat ik ze voor zou houden als ze het probleem niet zonder ernstige overlast oplossen, zoals de wet voorschrijft, dat je dan de ontbinding van de koopovereenkomst(en) in zult roepen.

De gemiddelde Specialized dealer zal echt wel zo servicegericht zijn dat ze een fiets ophalen, maar niet zo snel één die ze niet zelf verkocht of in onderhoud hebben.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44
THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Ik dacht op het oog dat de fiets er niet in zou passen, maar misschien valt het alles mee. Wil ook best twee keer rijden aangezien het om twee fietsen gaat.

Hoef ook helemaal niet allemaal geregeld te worden, maar voor mijn gevoel maken ze zich er wat makkelijk vanaf. Maar blijkbaar werkt dat dus ook een beetje zo. Morgen eerst even contact opnemen met een dealer.
Voorwiel er uit scheelt een hoop.

Maar nogmaals, bel de dealer eens en leg het voor, al dan niet icm een beurtje

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 25-03-2026 19:33 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik fiets deze naar MOB :)
Pagina: 1