Advies wifi netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• Moebius78
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:11
Ik heb 1 gigabit glasvezel van Odido, waarbij ik 3 fritz 1200ax repeaters in draadloze cascade heb om de zolder in huis te benaderen. Ik heb het nu als volgt aangesloten Zyxel modem huiskamer --- fritz repeater 1 in de meterkast op de gang 5GHz 2,4 gbps --- fritz repeater 2 slaapkamer eerste vedieping 5 GHz 288 Mbit/s --- fritz repeater 3 op zolder 5 GHz 288 Mbit/s. Ik heb op zolder echter maar 30 mbps. Wat kan ik proberen om een betere snelheid te krijgen, of is het toch beter om kabels aan te gaan leggen (heb hier zelf geen ervaring mee)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ja, het is beter om kabels aan te leggen.

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:37
Je hebt nu 3 repeaters achter elkaar staan. Een repeater versterkt het signaal maar niet de snelheid. Dus als een van de repeaters slechts 30mbps ontvangt van zijn voorganger dan zal de rest van het netwerk nooit sneller worden. Je zal moeten uitzoeken welke repeater de zwakke schakel is en deze dichterbij zijn bron van het signaal zetten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door naar iedere repeater afzonderlijk te verbinden en dan een speedtest uit te voeren.Daarmee sluit je ook uit dat je op zolder niet per ongeluk met de meterkast bent verbonden. Een apparaat wil het liefst verbonden blijven met zijn huidige zender ipv steeds van zender te moeten wisselen.

Voorkeur blijft altijd kabels trekken.

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:17
Trek kabels.

• Moebius78
Ik zal eens lopen schuiven met een verlengsnoer, het probleem is ook dat ik op de overloop geen stroompunten heb.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seriph schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:33:
Je hebt nu 3 repeaters achter elkaar staan. Een repeater versterkt het signaal maar niet de snelheid. Dus als een van de repeaters slechts 30mbps ontvangt van zijn voorganger dan zal de rest van het netwerk nooit sneller worden.
Het is een graad erger: een repeater offert bandbreedte op om dekking te vergroten.

Elk gerepeat pakketje moet meerdere keren in zelfde kanaal door de lucht. Grove vuistregel is dat je bij elke draadloze hop de bandbreedte die die repeater heeft halveert. Nauwkeuriger is om te stellen dat je bandbreedte vergelijkbaar is met de zwakste schakel in de keten gedeeld door het aantal hops.

Hier is de zwakste schakel 288Mbps dus zou je 288/4 = ~65Mbps verwachten. Maar... die "288Mbit/s" op de repeater is de bruto link speed, niet wat je netto haalt aan throughput. Je haalt best-case maar 2/3 van de bruto link rate netto, en als je vrij laag in de RSSI zit zal dat vaak wat minder zijn. Dus 30Mbps ligt bij een opstelling als dit geheel in lijn der verwachtingen.

Bedraden is inderdaad de manier om dit aan te pakken, maar bij repeaters maakt plaatsing nog meer uit dan bij bedrade AP's (omdat hoe goed je signaal ontvangt in de backhaul even belangrijk is als hoe goed het signaal naar de volgende schakel is).

Twee dingen om hierbij in het achterhoofd te houden:
- je wilt een repeater nooit plaatsen waar het signaal slecht is (dan is er weinig te repeaten...), maar halverwege tussen je signaalbron en waar het signaal slecht wordt.
- WiFI gaat niet door vloeren (beton, isolatie) maar door het trapgat

Als ik hier hoor dat er eentje in de meterkast hangt en vervolgens eentje ergens op een slaapkamer en eentje 'op zolder' klinkt het alsof je veel zou kunnen winnen door al die repeaters te verplaatsen richting trapgat.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Dion weet het (weer) mooi uit te leggen :)
Het is inderdaad een logisch te verwachten snelheid. Wel complimenten dat je in de TS direct de linkspeed meeneemt. Dat helpt!

Enkele zaken die je kunt proberen:
- Je 1e repeater staat in de meterkast. Is dat niet naast het Zyxel modem? zo ja kun je de repeater niet bekabeld verbinden?(weet niet of dat kan met een non-fritz apparaat). Zo ja, dan wordt je som 288/3 * 2/3 = 64 mbit
- Locatie van de repeaters verplaatsen richting het trappengat. Dan zou de onderlinge linkspeed omhoog moeten gaan.
- Andere apparatuur kopen die dedicated kanalen gebruikt voor Backhaul. Dat maakt het ook sneller.

Maar eigenlijk is de echte eerste logische stap: kijken of je een kabel wilt trekken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Moebius78
Bedankt allemaal! De zyxel modem staat in de woonkamer, daar komt mijn glasvezel ook binnen vandaar dat ik mijn 1e repeater in de meterkast had geplaatst waar ik stroom heb op de gang. Ik heb inmiddels een kennis gevraagd om toch een kabel te gaan trekken, van de woonkamer naar de meterkast en dan naar een slaapkamer en naar zolder. Met 1 repeater op een slaapkamer had ik voorheen meer snelheid (circa 50 mbps) op zolder dus ik ga kabels trekken en waarschijnlijk 2 repeaters bekabeld inzetten op de 1e en 2e verdieping

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moebius78 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:09:
Bedankt allemaal! De zyxel modem staat in de woonkamer, daar komt mijn glasvezel ook binnen vandaar dat ik mijn 1e repeater in de meterkast had geplaatst waar ik stroom heb op de gang. Ik heb inmiddels een kennis gevraagd om toch een kabel te gaan trekken, van de woonkamer naar de meterkast en dan naar een slaapkamer en naar zolder. Met 1 repeater op een slaapkamer had ik voorheen meer snelheid (circa 50 mbps) op zolder dus ik ga kabels trekken en waarschijnlijk 2 repeaters bekabeld inzetten op de 1e en 2e verdieping
Let wel op dat plaatsing bedraad exact omgekeerde is van draadloos:

- plaats de AP waar je minste signaal hebt
- minimaliseer overlap
- in praktijk: als je op zowel 1e verdieping als zolder AP's wilt plaatsen, hou ze zo ver mogelijk bij trapgat vandaan

Dat gezegd, kans is aanwezig dat je zowel 1e verdieping als zolder met enkele AP kunt dekken als je die in het trapgat tussen de twee verdiepingen kunt hangen. Aangezien elk AP ~EUR 25 per jaar verstookt kan het geen kwaad alleen het nodige te laten hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 26-03-2026 16:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:10
Als je kabels trekt dan let op dat je cat6 koopt en 100% koper aderen. Tegenwoordig is heel veel aluminium met een laagje koper.
Das kut.

Voor iets meer heb je 100% koper. Betere verbinding zeker als je ooit met poe powered accespoints gaat werken.

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:21
nafofella schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:06:
Als je kabels trekt dan let op dat je cat6 koopt en 100% koper aderen. Tegenwoordig is heel veel aluminium met een laagje koper.
Das kut.

Voor iets meer heb je 100% koper. Betere verbinding zeker als je ooit met poe powered accespoints gaat werken.
Huize Microvax is bedraad met S/UTP - CCA, van Tru-components (huismerk Conrad). En dit werkt prima, zelfs de Unifi camera's op 15 mtr PoE, en Unifi PoE access points op 10..30mtr.
CCA krijgt te veel haat voor wat het is. Zelf hier op werk waar CCA gewoon gebruikt wordt voor lange lengtes RF kabel, zonder problemen en de insertion losses minimaal zijn.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:35
@MicroVAX3400 ik denk dat de cca aanduiding hier de brandklasse weergeeft en niet de kernsamenstelling

https://www.zelektro.be/b...k-je-eca-en-cca-kabels-23

[ Voor 40% gewijzigd door peter-rm op 27-03-2026 13:00 ]

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:21
peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:48:
@MicroVAX3400 ik denk dat de cca aanduiding hier de brandklasse weergeeft en niet de kernsamenstelling

https://www.zelektro.be/b...k-je-eca-en-cca-kabels-23
De spec sheet noemt de geleider als CCA.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Wat ik lees is dat je CCA kabels pas merkt vanaf 10-15 meter. De meeste kabels die je binnenshuis trekt blijven dus daaronder/zitten daaromheen.

Tegelijk, een CCA kabel is niet significant goedkoper dan pure koper.
Dus no-brainer om puur koper te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 27-03-2026 13:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:35
MicroVAX3400 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:08:
[...]

De spec sheet noemt de geleider als CCA.
nee het gaat om de mantel van kunsstof
volgens een EU norm is die aanduiding/klasse verplicht

de aanduiding op de kabel cca wordt zowel gebruikt voor de kern (copper clad alu), als voor de brandklasse. de aanduiding voor de brandklasse is verplicht op kabels (Eu norm)

In professionele/bedrijfsomgevingen worden nooit utp kabels met een cca kern gebruikt. Boven de 100Mbit ga je dit (skineffect) sterk merken ook op kortere (10m) afstanden.

zie onderstaande tekst

Wat houdt brandklasse ECA of brandklasse CCA in?

De brandklasse van een elektriciteitskabel wordt vastgelegd op basis van het brandgedrag en de rookontwikkeling. Kabels van brandklasse A zijn volgens deze logica het meest brandbestendig, en F het minst. CCA-kabels zijn dus brandveiliger dan ECA-kabels.

Brandklasse ECA

ECA-kabels voldoen aan de basisnormen voor brandgedrag. Vroeger waren deze ECA-kabels voor de meeste toepassingen in gebouwen dan ook voldoende. De regels zijn sinds 2020 echter verstrengd, waardoor je ze enkel nog mag gebruiken voor installaties of plekken waar het brandrisico laag is.

Brandklasse CCA

Deze elektriciteitskabels zijn brandbestendiger dan die van brandklasse E en ze produceren ook minder rook en gevaarlijke dampen bij brand. In openbare gebouwen, ziekenhuizen en scholen zijn ze daarom vaak de minimumvereiste, maar ook in woningen ben je intussen in veel gevallen verplicht CCA-kabels te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 27-03-2026 14:06 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:10
MicroVAX3400 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Huize Microvax is bedraad met S/UTP - CCA, van Tru-components (huismerk Conrad). En dit werkt prima, zelfs de Unifi camera's op 15 mtr PoE, en Unifi PoE access points op 10..30mtr.
CCA krijgt te veel haat voor wat het is. Zelf hier op werk waar CCA gewoon gebruikt wordt voor lange lengtes RF kabel, zonder problemen en de insertion losses minimaal zijn.
Het is niet heel veel duurder. En ik vervang liever geen kabels als het ergens in buizen zit of 60 meter door een schutbuis.

Ik heb er gewoon een schijthekel aan als op dat soort dingen word bespaard want het gaat bijna altijd goed. En het is ook niet zo dat het dubbele prijs is.
Wij hebben ooit 2 kabels moeten vervangen en dat was 2 x 40 meter door een schutbuis. En dat is gewoon niet leuk.

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:56
Ik heb vanaf glas een kabel naar midden in mijn huis en me router aan gesloten, prima signaal overal n huis en in de tuin.

Alles met utp bekabeld... nooit storing

Succes

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Een vraag uit interesse: hoe werkt een Fritz repeater op een Zyxel? Ik heb alles van Fritz en daardoor is het hele netwerk Mesh enable'd (setting in router) voor seamless roaming (dus als je bijvoorbeeld met mobieltje in gebruik door het huis loopt pakt 'ie zonder hapering over naar het sterkste signaal). Omdat 1e repeater op eerste verdieping bekabeld is naar router in meterkast (toevallig ook Odido glas) gaat er weinig bandbreedte verloren. Maar de wireless bridge naar zolder (toevallig ook de 1200AX) heeft wel wat verlies (600 Mbit over zo te zien).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U63RfPHGTGoiTjXVbTnD6m3Paw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sR7vCAbWfz1NvNcalUN2rxfG.png?f=fotoalbum_small screenshot web interface

[ Voor 36% gewijzigd door JJ Le Funk op 27-03-2026 18:45 ]

d:)b :henk d:)b

Pagina: 1