Vraag

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-03 11:23
Vraagje voor de elektromonteurs op het forum:

Mijn groepenkast zit bijna vol, er is nog 1 plekje over. We zullen in de toekomst sowieso de groepenkast moeten uitbreiden; plaatsing PV-panelen (eerst het dak nog...) en laadpunt voor elektrische auto.
Wat betreft het auto-laden zou een enkele aardlekautomaat nog kunnen volstaan als we "granny stijl" opladen (wat op zich wel zou volstaan, snachts laden + korte afstanden)

De bestaande kast vergroten (onder, boven of naast) is geen optie: geen ruimte.
op de zijwand van de meterkast is wel ruimte om een smalle groepenkast te hangen (of meerdere smalle).
De vraag is hoe verbind ik deze, wat zijn de opties/mogelijkheden?

Begrijp ik het goed dat de draad naar de uitbreiding gezekerd moet zijn in de oorspronkelijke kast, dmv. een ALS?

Betekend dit dan dat als er de uitbreiding de pv-automat(en) + aardlekautomaat voor een laadpunt komen, er 2 x een ALS bij geplaats moeten worden? (en 2 x draad in buis).

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 28-03-2026 12:35 ]

Alle reacties

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47
Foto?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• robotomizer
Staat jammer genoeg niet meer op m'n telefoon. Morgen eventueel

[ Voor 4% gewijzigd door robotomizer op 25-03-2026 14:12 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:21
Je kunt prima een kort buisje met 3x4mm2 naar een uitbreidingskastje leggen. Daar hebben die kastjes immers zij-invoer voor.
Maar dat moet je wel even goed ontwerpen, want je kunt geen 3-fase naar dit kastje brengen, dat past niet door het buisje.
Of dat ook expliciet mag weet ik niet. Maar ik heb het zelf zo gedaan.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:36
Ik zie het dan als een onderverdeel kast die je ook gewoon met een kabel kan voeden. Stel deze OVK zou in de garage hangen dan zou er ook een YMVK kabel naartoe gaan. Lijkt mij dat dit ook mag als de OVK er naast hangt.

Je onderverdeelkast officieel ook aan de voedende kant gezekerd worden want bij kortsluiting gaat je eigen zekering eruit in plaats van de hoofdzekering. Rekening houdend met selectiviteit krijg je dan het volgende:
Hoofdzekering automaat of D patroon 25A
Originele groepelkast hoofdschakelaar
Originele groepenkast aardlek
Originele groepenkast automaat 20A
Onderverdeelkast hoofdschakelaar
Onderverdeelkast zekeringen 16A

Maar ik lees ook veel op fora dat selectiviteit met automaten toch haast niet te doen is door de snelheid van het trippen.

Edit: Hoofdschakelaar OVK vergeten

[ Voor 5% gewijzigd door Chatman313 op 25-03-2026 15:53 ]

• robotomizer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it7MQsR8ET-vGBj-EFcRYazOrEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mh03yfi7RJUGNsjUjUp3zuNt.jpg?f=fotoalbum_large

• robotomizer
...correctie: groepenkast is vol.

Nog eens nagemeten en heb 16,5cm plek links naast de huidige groepenkast.
Bovenaan pakweg 22cm. En met veel gepiel en gedoe meer, 28cm of zo...

Schneider kast van 1 rij/12 units bovenaan bijplaatsen is mogelijk maar moeilijk. Units zouden boven deuropening komen te zitten, wat ik erg onhandig vind.

Andere optie is misschien er een kast van 6units breed links tegenaan te plaatsen.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...12-modules-110x330mm-hnl/

Kan dat ook als 1 kast gezien worden dan?

De andere optie, kleine kast op zijwand, zou ook kunnen maar zou ook veel gedoe zijn: kabels vervangen & veel automaten verplaatsen...

• robotomizer
En ook: excuses, ik heb vele beperkingen maar OCD is er geen van

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Die 2x6 HNL mag gewoon naast de kast geschroefd worden.

Koppelen van kasten is doodnormaal.

[ Voor 75% gewijzigd door Ronald op 29-03-2026 10:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1