Vraag

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 15:46
Mijn boiler heeft volgens het typeplaatje een vermogen van 1000W / 2750W.
Volgens de beschrijving van de boiler is dit om bijvoorbeeld op nachtstroom (laagstroom) te laden. In het verleden (tot 3 jaar terug ofzo) schakelde de boiler in na ontvangst van het TF-signaal.
In mijn meterkast zat een draaischakelaar waarmee ik het laden van de boiler kon forceren en deze na 2 uur weer warm was.

Ook 3 jaar geleden is mijn meterkast vernieuwd en het aantal groepen uitgebreid. Tevens is er een Hager tijdklok ingebouwd die, na het stoppen van het TF-signaal, ervoor zorgt dat de boiler snachts oplaad. De 2-uurs klok is verwijderd.

Ik heb tegenwoordig geen nachtstroom meer.
Wel heb ik nog een Ferrarismeter.

Nu mijn vraag.
Laadt mijn boiler nu op met 2750W of met 1000W? Ofwel, werd de 2750W alleen gebruikt bij het gebruik van de (vervallen) 2-uurs klok.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zal, wanneer ik een keer snachts nog op ben, de meter in de gaten houden om te kijken wat er in de praktijk gebeurt.
...

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 21:02
Hoe het nu is aangesloten kan niemand zeggen, dus meten is weten.
Het ligt echter voor de hand dat de tijdklok de boiler op 2750W zet en op andere tijden op 1000W staat. Of andersom.
Kan je de tijdklok ook zelf instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 25-03-2026 13:58 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Appeltjeeitje
Ja, ik kan de klok zelf instellen.
Het is voor mij van belang omdat ik overdag deels wil gaan laden met , als de zon schijnt, zonnestroom. Dan is een laadtijd van 1u41 of van 4h39 wel een argument om rekening mee te houden

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 21:02
Dan hoef je niet te wachten tot 's nachts. Stel de klok in op een nabij tijdstip en kijk of de meter sneller gaat lopen of juist langzamer.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Appeltjeeitje
Klopt, zoiets had ik ook wel bedacht. Maar dat ga ik gewoon snachts doen zonder de klok te wijzigen. Hij zou dan in het eerste uur 1 kWh danwel bijna 3 kWh moeten "verbruiken". Maar dit is dus de praktische manier om te zien wat hij doet.