Plat dak met bitumen, pir en bitumen, binnenkant steenwol?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-03 18:51
Ik heb 16 m2 plat dak wat omstreeks 2010 aan de buitenzijde is geïsoleerd door gewoon pir platen op het bitumen dak te leggen en vervolgens nog een laag bitumen te plakken.
Graag wil ik ook steenwol aan de binnenzijde hebben vanwege overvliegende vliegtuigen.
Er zit kennelijk al 15 jaar wat steenwol in de constructie, en géén vochtproblemen in het hout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXRwU9Au7TdJMz6ezXn-lPg3Ol4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJRtj5njxhM4OLTvVLRgHUE2.png?f=fotoalbum_large

Volgens Ubakus zou er bij 7cm steenwol condensatie in het hout beginnen op te treden.
Maar met 15cm steenwol EN dampremmendefolie blijf ik druppels in het hout houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu3WsnoCDQHrKEzMZAZ2NiQ0x7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6UcCWk2LdoqXZjwpBFcdaSMW.png?f=fotoalbum_large

Volgens deze post zou Ubakus niet zo geschikt zijn voor platte daken:
-ErikRos- in "ik wil een plat dak isoleren. Doe ik het zo goed?"

Mijn vraag
Kan ik toch méér dan 7cm steenwol aan de binnenzijde toepassen, met dampremmende folie, zonder condens in de houtconstructie te krijgen?

Alle reacties

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:34
Je dauwpunt moet voorbij het hout liggen (aan de buitenkant), vandaar dat de situatie met 5cm isolatie beter is dan met 15cm. Een dampremmer verandert je dauwpunt niet en zal in dit geval de opbouw van het vocht alleen maar vertragen, maar sluit het ook op. Je kunt eens een klimaatfolie invoeren, deze remt de opbouw maar sluit het vocht niet op.

• Piemol
Dus meer aan de binnenkant isoleren zou dan niet kunnen (meer dan de 5cm die er al in zit).
Ik heb geen betaald account bij ubakus, kan geen klimaatfolie selecteren.
Kan ik nog iets anders tussen de balken stoppen voor geluidsisolatie? Het mag dan niet thermisch isoleren begrijp ik.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:05
Met klimaatfolie gaat dit prima, zonder gevaar op vocht ergens. Isolatie kan zo dik als je wilt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 23:01

tijmeng

Panasonic 7J

Mag ik een tip geven wat mega goed werkt: leg een mooi sedumdak erop. Dat werkt super tegen geluid (lees stil en vele malen beter dan 10cm steenwol aan de binnenzijde erbij). En heeft daarnaast ook een goed warmte bufferend effect wat zomers ideaal is.

Bijtjes ook blij. Eventueel gemeentelijke subsidie. Ziet er leuk uit. Anyway redenen genoeg

[ Voor 9% gewijzigd door tijmeng op 26-03-2026 22:32 ]

• Piemol
@tijmeng ... daar heb ik niet eens aan gedacht, terwijl ik in m'n (nog heel even) huidige woning 35m2 sedumdak heb.
Voor geluiddemping zal je dan niet alleen sedum nodig hebben denk ik maar ook een laag granulaat? Dat buffert het water voor het sedum. Moet ik even naar de dakconstructie laten kijken, er liggen ook al panelen met balast op.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 23:01

tijmeng

Panasonic 7J

Idd een laag van 5 a 8 cm granulaat is wel een must voor goede geluiddemping ( en om sedum goed te laten gedijen)
Pagina: 1