Gigabyte RX 9070 XT Gaming OC: 110 graden hotspot bij 58 gra

Pagina: 1
Acties:

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:12
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs via een Amazon Retourdeal een Gigabyte RX 9070 XT Gaming OC aangeschaft. De kaart presteert op zich prima, maar ik maak me flink zorgen om de temperaturen tijdens zware belasting.

Na 10 minuten FurMark zie ik de volgende waarden:
GPU temperatuur: 58 graden
Hotspot temperatuur: 110 graden
Omgevingstemperatuur: ~20 graden

Dit is een verschil van maar liefst 52 graden tussen de core en de hotspot. In Overwatch met een 144 FPS cap blijft de hotspot rond de 89 graden hangen (met een -10% Power Limit instelling), maar zodra de kaart echt aan het werk moet, schiet de hotspot direct naar de limiet terwijl de core relatief koel blijft.

Is dit een bekend probleem bij dit model of duidt dit op een slechte montage van de koeler (bad mount / pump-out)? Omdat het een retourdeal is, vermoed ik dat de vorige eigenaar hem om deze reden heeft teruggestuurd.

Wat is wijsheid: de kaart retourneren naar Amazon, of is dit zelf op te lossen met een repaste zonder de garantie te verliezen?

Alvast bedankt voor de hulp!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:26

HugoBoss1985

Xenotech

Daarom was dit dus een retour kaart.
Deze kaart heeft duidelijk een probleem.

De kaart presteert niet zo prima als wat zou kunnen/horen want deze is waarschijnlijk flink aan het thermal trottlen en maakt waarschijnlijk ook veel (meer) kabaal.

Dit is geen bekend probleem van dit model.
Dit model staat wel bekend om het gebruik van koelpasta i.p.v. PCM.

Wellicht iets verkeerd gegaan met de thermal pads monteren af fabriek.
Heel soms wordt er een pad per abuis verkeerd geplaatst of en/of blijkt er een gevouwen pad tussen te zitten.
Dan maakt het koelblok geen goed contact met de GPU die.

Misschien ontbreekt de TIM wel helemaal.

Slechte montage van de heatsink kan inderdaad ook.

Of de GPU die is extreem bol/hol en het contactvlak van de heatsink is het tegenovergestelde.

Ik zou er niet mee klooien want in het laatste geval ga je het niet zelf oplossen en vergooi je wel je garantie.
Probeer het anders met Gigabyte zelf te regelen i.p.v. met Amazon, dan heb je kans dat je een goede kaart krijgt (omruilen).

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-03-2026 11:05 ]

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:40
HugoBoss1985 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:54:
Daarom was dit dus een retour kaart.
Deze kaart heeft duidelijk een probleem.

Dit is geen bekend probleem van dit model.
Dit model staat wel bekend om het gebruik van koelpasta i.p.v. PCM.

Wellicht iets verkeerd gegaan met de thermal pads monteren af fabriek.
Heel soms wordt er een pad per abuis verkeerd geplaats of vouwt deze dubbel.
Dan maakt het koelblok geen goed contact met de GPU die.
Misschien ontbreekt de TIM wel helemaal.

Slechte montage van de heatsink kan inderdaad ook.

Of de GPU die is extreem bol/hol en het contactvlak van de heatsink is het tegenovergestelde.

Ik zou er niet mee klooien want in het laatste geval ga je het niet zelf oplossen en vergooi je wel je garantie.
Probeer het anders met Gigabyte zelf te regelen i.p.v. met Amazon, dan heb je kans dat je een goede kaart krijgt (omruilen).
Bij retourdeals krijg je geen nieuwe kaart, maar je geld terug.
Uiteindelijk moet ie dan de keuze maken, het zelf te verbeteren en kans op garantie vergooien.
Of idd gewoon retour doen en je geld terug krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Fordius op 25-03-2026 10:58 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Fordius schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Bij retourdeals krijg je geen nieuwe kaart, maar je geld terug.
Uiteindelijk moet ie dan de keuze maken, het zelf te verbeteren en kans op garantie vergooien.
Of idd gewoon retour doen en je geld terug krijgen.
Daarom zeg ik tegen hem: probeer het eventueel via Gigabyte zelf.

• Ducatii
Ik heb maar 450 betaald voor de 9070xt omdat het een retourdeal is. Dus los het liever zelf op. Ik zie ook dat de garantie loopt tot januari 2029. Dus de vorige eigenaar heeft de gpu geregistreerd. Kan ik nog steeds aanspraak maken op garantie. Heb voor nu op -10% gezet en dan komt het tot 103 graden op 99 load met furmark

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens mij geeft Gigabyte altijd aan om het via de plek van aankoop te regelen: https://www.gigabyte.com/...er/Warranty/Graphics-Card .Maar je kan het altijd proberen via Gigabyte zelf. Als je bij Amazon aanklopt dan vragen ze om te retourneren en krijg je het geld terug, die doen nooit aan reparaties.

Overigens heb ik dezelfde kaart bij Amazon aangeschaft toen hij flink in de aanbieding was, maar dan nieuw. Als ik een benchmark flink laat pruttelen dan kom ik op 67 graden GPU en 86 graden hotspot. Een delta van 15 tot 20 graden tussen GPU & Hotspot is naar verwachting. Jouw deltaT van 52 graden is absurd en hij zal gaan throttelen.

Er zal iets niet goed zitten in de thermal pads of de koeler zelf. Dus je hebt 3 opties:

1. Contact opnemen met Gigabyte voor RMA;
2. Zelf knutselen en het mogelijk oplossen;
3. Retourneren aan Amazon en geld terug.

Maar aangezien de kaart al geregistreerd is door de vorige Amazon klant vind ik het een lastig geval.. daar zou ik niet blij van worden. Dus ik zou eens contact opnemen met Gigabyte en vragen hoe dit werkt qua garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 25-03-2026 12:07 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:00
Grote kans dat je net als ik een probleem ervaart met koeler en chip contact door slechte of uitgedroogde koelpasta. Dit was simpel opgelost door een repaste te doen met product: Arctic MX-7 ULTIMATE Performance Thermal Paste, waarna de temps niet meer boven de 70 zijn geweest op de hotspot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD6moQxJ1FDdXfV1w-Ot5w0kc5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pjTnlElF9UYXPphz2pyP9VTW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3xRlwliRquSnHuzEQACAjqzQ_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pZ0mLM2Oi7P5pxeGutM9HnPj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOJy8DK--Fk-LaAjxCx3hbwKBEw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PKSUpkIqZcGcsBm0G0CHYm6L.png?f=fotoalbum_tile
Dit was dus met een RTX 3060 Ti die al 3 jaar in gebruik is, dus dat een GPU van nog geen 2 maanden oud dit doet is onacceptabel.

https://ko-fi.com/apart

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Het kan ook nog zo blijken dat de vorige eigenaar er zelf aan gesleuteld heeft.
Gigabyte kaarten hebben regelmatig géén warranty void stickers waar je dat aan kan zien.
Mocht er (in de toekomst) iets van garantie nodig zijn en er blijkt aan gesleuteld dan kan (!) de garantie een discussiepunt worden als diegene er echt een puinhoop van heeft gemaakt.

En wie weet hoe oud die kaart is (hoe lang die al retour lag bij Amazon en/of vaak het al verkocht en geretourneerd is).

Pump-out en uitdroging is bij Gigabyte 9070 kaarten helaas wel een ding omdat ze nog steeds pasta als TIM gebruiken.

Ik zou persoonlijk nooit een stukje hardware als retourdeal kopen bij Amazon want het blijkt gewoon regelmatig veel ellende te zijn (ook met oplichting/wisseltruckjes e.d.).

En als je bijvoorbeeld naar een Coolblue kijkt dan heb je op tweedekans producten, volgens mij, vaak een verminderde garantie.

Ik blijf dit een bijzonder geval vinden en twijfel nu over mijn eerdere "af fabriek" gedachtegang.
Dubbel gevouwen/verkeerd geplaatste pads, wat slechte temperaturen opleverde heb ik wél gezien bij gloednieuwe kaarten.
Als je bijvoorbeeld naar Asus kaarten kijkt: die worden honderden uren getest voordat ze de verpakking in gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-03-2026 12:42 ]

• Ducatii
Bedankt, gaat terug en krijg nieuwe. Opgelost.
Pagina: 1